For mange år siden, døde bestemoren til Ingrid og etterlot henne et gammelt hus ute på landet, med en stor hage og en frodig kjøkkenhage. Ingrid hadde varme minner fra barndommen, da hun lekte mellom trærne og hjalp bestemoren med små gjøremål. Hver helg reiste hun sammen med familien og svigermoren ut dit for å nyte frisk luft og plukke bær fra buskene. Forholdet til svigermoren var rolig, uten store krangler eller misforståelser.
Da høsten nærmet seg, hadde Ingrid allerede gjort alt klart for sylting, hermetisering og å legge grønnsaker på glass. Men da hun kom ut til huset, fikk hun et sjokk alle solbærene, ripsene og bringebærene var borte. Flere naboer fortalte at bygdas gutter visstnok hadde vært inne og plukket bærene, men forklaringen stemte ikke, det ville tatt dem en hel dag for å tømme busken slik.
Plutselig kom tantens hennes, en eldre nabo, løpende og fortalte at svigermoren hennes hadde vært ute på gården dagen før og dratt hjem med to store bøtter fulle av bær. Ingrid ble oppbrakt og forvirret.
Hun konfronterte deretter svigermoren, som rolig innrømmet at hun hadde tatt alle bærene. Hun forklarte at hun ønsket å gi barnebarna litt ekstra vitaminer, og at det var for dyrt å kjøpe bær til vanlig pris på torget. Ingrid kunne ikke tro hva hun hørte, og hun uttrykte sin fortvilelse over situasjonen nå måtte hun selv kjøpe bær for mange hundre kroner for å ha noe til vinteren.
Da de kom hjem, fortalte Ingrid alt til mannen sin, som også ble overrasket over morens handlinger. Ingrid bestemte seg for å ta grep og tok nøklene til hytta tilbake fra svigermoren. Etter dette kom ikke svigermoren til hytta uten at Ingrid eller hennes familie var til stede, og slik sørget Ingrid for at noe lignende aldri skulle skje igjen, uten hennes vitende. Nå, når hun tenker tilbake, trekker hun på smilebåndet og innser at familie alltid bringer litt uro men også mye å lære.




