Vi ville jo bare det beste
Musikkskole? Hva snakker du om nå? Mamma kastet brosjyren jeg hadde tatt med meg fra skolen ned på kjøkkenbordet med et smell. Aldri i verden. Bare glem det.
Jeg ble stående i døra med sekken presset hardt mot brystet. Det føltes som om en klump hadde satt seg fast i halsen, umulig å svelge.
Mamma, jeg har så lyst…
Du har så lyst, ja, hermet hun etter meg. Hva vet vel du om lyst. Du skal bli regnskapsfører. Et trygt og anstendig yrke. Du kommer alltid til å ha penger.
Pappa satt borte ved bordet, men han blandet seg ikke inn. Jeg visste hva det betydde stillheten hans var støtte til mamma, slik hadde det alltid vært.
Pappa, jeg snudde meg til ham med et siste håp. Du har jo sagt selv at jeg har talent.
Han så opp, kastet et blikk på mamma, og begynte å pirke i maten igjen.
Mamma har rett, Ingrid. Musikk er ikke noe man lever av. Det er bare for moro skyld.
Tårene kom uansett hvor hardt jeg prøvde å holde dem tilbake. De brant i kinnene mens jeg dro ermet over ansiktet og smurte bort mascararester.
Se nå, der begynner hun å grine igjen, sukka mamma. Se på kusina di, Marianne. Hun er regnskapsfører, gift, egen leilighet. De lever som folk. Hvorfor skal du være dårligere? Har du tenkt å leve av å spille gitar på Karl Johan hele livet kanskje?
Alltid Marianne. Mammas gulljente, tante Lises eldste datter. Marianne det, Marianne datt. Hun var gift i en alder av tjuefem, mens jeg ‘ikke engang klarte å ta ut av oppvaskmaskinen ordentlig.’
Jeg vil ikke bli som Marianne, mumlet jeg. Jeg vil drive med musikk.
Nok nå, sa pappa strengt, skjøv fra seg tallerkenen og reiste seg fra bordet. Det er bestemt. Du begynner på økonomistudiet til høsten. Vi vil bare ditt beste, husk på det.
Stille så jeg på dem begge mamma med det evige, misfornøyde ansiktet, pappa som allerede var på vei ut av kjøkkenet og hadde avsluttet samtalen. De var alltid et samlet lag, og mot dem hadde jeg aldri en sjanse. Jeg hadde hverken penger eller stemmerett. Bare en drøm som nå ble trampet flat sammen med den fargerike brosjyren på kjøkkengulvet.
Jeg nikket bare, samlet opp brosjyren, glattet ut de krøllete sidene og kastet den i søpla…
…Fem år på universitetet gikk i ett grått blur. Jeg gikk på forelesninger, pugga regnskap, sto eksamenene. Ikke én eneste fag ga meg ekte interesse, alt føltes dødt. Debet, kredit, balanse alt fylte hodet mitt, og ble liggende som en tung klump der inne, trykket hele meg ned mot bakken.
På avslutningen smilte mamma som om det var hun som hadde fått vitnemålet. Hun knipset bilder av meg foran de høye søylene på Blindern, ringte tante Lise, skrøt over hele linja.
Har du fått jobb? spurte tante Lise gjennom telefonen, og mamma smilte bredt.
Alt ordna seg. Vår Ingrid får stilling i et godt firma. Du skal se, hun kommer til å bli best av alle til slutt.
“Vår Ingrid.” Som om jeg var et familiært prosjekt.
Første arbeidsdag var akkurat slik jeg forestilte meg. Liten kontorplass uten vindu, en dataskjerm, papirstabler, sur lukt av pulverkaffe. Kollegene, to damer over førti, diskuterte tilbud på Rema og skilsmissen til naboen.
Åtte timer med blikket limt til regneark. Tall danset foran øynene til alt ble grøt. Hodepinen var voldsom da arbeidsdagen var slutt og tårene brant igjen bak øyelokkene.
Første lønning kom den 28. Jeg sjekket summen på mobilen og regnet i hodet. Det kom til å holde. Jeg kunne leie et lite rom i utkanten av byen, leve billig, droppe alt som ikke var nødvendig. Det kom til å gå.
Samme kveld pakket jeg tingene i den gamle kofferten. Mamma kom inn akkurat da jeg dro igjen glidelåsen.
Hva er det du driver med nå?
Jeg flytter.
Et øyeblikk bare stirret hun på meg, skjønte ikke. Så forandret ansiktet farge, stemmen ble skarp.
Flytter? Har du klikka helt?
Nei, svarte jeg lavt og løftet kofferten. Jeg har bestemt meg.
Hva med leiligheten? Bilen? Hun grep hardt tak i karmen som om det svaiet under henne. Vi har jo planlagt alt for deg! Du skal spare opp til egenkapital, ta boliglån, gifte deg med en ordentlig mann…
Dere har planlagt. Ikke jeg.
Jeg tråkket forbi henne ut i gangen. Pappa ble med i dramaet.
Ingrid, vær nå fornuftig. Hvor har du tenkt deg?
Jeg finner et sted.
Jeg åpnet døra ut. Over skuldra hørte jeg knirk i trappa og bjeffing fra naboens hund. Radioen dundret i femte etasje bare en vanlig kveld i Oslo.
Jeg gikk ut i bakgården, trakk pusten dypt og satte kurs mot bussholdeplassen. Lønna lå trygt i lomma, klærne i kofferten og foran meg lå en blank, vill og helt egen fremtid…
De første månedene ringte mobilen konstant. Mamma sendte lange meldinger der hun vekslet mellom å true og å be. Pappa ringte om kveldene når jeg kom hjem til det bittelille rommet i kollektiv.
Kom hjem igjen, ba han. Vi er jo familie.
Jeg satt med mobilen i hånda og ristet rolig på hodet selv om han ikke kunne se meg.
Nei, pappa. Jeg kommer ikke tilbake.
Da har du ikke foreldre lenger, smalt mamma til i bakgrunnen. Hører du? Glem at vi finnes!
Samtalen døde bort i ingenting. Jeg satt lenge i mørket og stirret på bylysene utenfor det lille vinduet. Ikke tårer, ikke sinne. Bare en tomhet inni brystet som med tiden grodde igjen av seg selv.
…Ti år raste forbi. Jeg flyttet tre ganger, skiftet jobb fem. Satte nettene til å skrive noter og lærte meg lydproduksjon på egenhånd, mens resten av Oslo sov. Jeg tok små, billige oppdrag lagde musikk til reklamer og kortfilmer fra studenter. Skritt for skritt fant jeg veien inn.
Nå står navnet mitt i rulleteksten på tre norske spillefilmer og to store serier på NRK. Hjemmestudioet mitt tar opp en hel stue og på fingeren min har jeg båret giftering i tre måneder.
Einar kom inn i studioet med fersk kaffe akkurat da jeg mikset et nytt spor.
Det er noen som ringer på, sa han og kysset hodet mitt.
Vi forventer da ingen. Sikkert feil dør.
Men ringeklokka fortsatte å dure. Igjen. Igjen. Stadig mer insisterende, som om vedkommende visste at jeg var hjemme.
Jeg tok av headsetet og gikk til dørtelefonen. På skjermen så jeg et eldre par en dame med gammel kåpe, en mann i slitt jakke. Jeg kjente dem straks igjen, selv om årene hadde tynget dem. Mamma lut i ryggen, pappa mer grå og bulkete.
Jeg trykket på knappen.
Hva vil dere?
Ingrid, brøt mamma ut mot kameraet. Kjære jenta mi, vi er her. Kan du slippe oss inn?
Jeg ble stående. Einar la hånda varsomt på skulderen min.
Er det foreldrene dine?
Ja.
Jeg trykket igjen.
Hvordan i all verden fant dere adressa?
Gjennom kjente, sa mamma fort. Marianne så om bryllupet deres på Facebook, det sto hvor dere bodde, og så…
Skjønner.
Jeg avbrøt henne og så lenge på skjermen der de sto urolige og ventet. Ti år med stillhet. Ti år der de aldri ringte, aldri spurte hvordan jeg hadde det. Nå sto de der, famlet etter kameraet.
Jeg går ned, hvisket jeg til Einar. Vent her.
Nede på første sto jeg noen sekunder foran døra og samlet mot. Så åpnet jeg, men lot dem ikke komme inn.
Ingrid, utbrøt mamma. Se så flott du har blitt! Vi er så stolte! For et bryllup dere hadde, vi så bildene, mannen din virker ordentlig og…
Hvorfor har dere kommet hit?
Mamma stanset, kastet et blikk på pappa. Han kremtet og stakk hendene i lomma.
Vi er jo foreldrene dine, sa han. Det som var, det var. Nå har du klart deg så bra. Kanskje du kunne hjelpe oss litt.
Hjelpe?
Ja, han trakk på skuldrene. Badet vårt er falleferdig, og vi trenger virkelig ferie. Du har jo råd nå, med den mannen…
Mamma nappet han i ermet, hveste noe, men han brydde seg ikke.
Det skulle da bare mangle. Du er tross alt datteren vår.
Jeg lente meg mot dørkarmen og slo armene i kors. Et smil, nesten uten glede, presset seg frem.
Mener dere virkelig det? Ti år ville dere ikke vite av meg. Nå plutselig, for penger?
Vi ville bare du skulle lære, begynte mamma fort. Vi ville bare ditt beste…
Jeg fikk til alt fordi jeg aldri slapp drømmen. Fordi jeg ikke ble regnskapsfører, fordi jeg ikke ble sittende i et klamt kontor. Jeg gikk min egen vei og se, det funket.
Jeg pekte mot gangen og det lyse oppgangen bak.
Så hva vil dere? Penger til oppussing? Til ferie? Etter ti år kommer dere for å spørre?
Ingrid, la det gamle ligge, mumlet pappa. Det er nok nå.
Jeg konstaterer bare. Dere kuttet meg ut fordi jeg ikke fulgte reglene deres. Nå når det gikk over all forventning, så passer det visst å komme tilbake.
Mamma snufset, øynene glinset vått.
Vi elsker deg, Ingrid. Vi oppdro deg ville deg vel…
Vil dere virkelig det beste for meg? jeg avbrøt henne, og hun ble stille. Da går dere hjem. Glem meg. Lev videre som om dere ikke har noen datter. Akkurat som dere sa da jeg dro.
Jeg tok et skritt tilbake og lukket døra. Pappa løftet hånda, men møtte blikket mitt og ble stående.
Ingrid…
Ha det.
Døra smalt forsiktig igjen.
Jeg gikk opp trappa, åpnet vår egen dør. Einar ventet i gangen, øynene søkte mitt ansikt.
Går det bra?
Ja, jeg pustet dypt, lente panna mot skulderen hans. Nå gjør det endelig det.
Han trakk armene rundt meg, strøk ryggen min mens jeg tenkte: Nå er jeg så mye bedre enn Marianne noensinne har vært for mamma. Jeg har alt hjem, kjærlighet, en karriere jeg eier. Men det var aldri det som betydde noe.
Jeg har kjempet for dette livet i ti år. Falt og reist meg. Jobbet til tåka la seg i blikket. Og nå akkurat nå er jeg virkelig lykkelig. Helt og holdent. Og det er, til slutt, det som virkelig teller.




