Vi tok til oss en liten gutt som allerede hadde blitt levert tilbake av tre forskjellige familier fordi de mente han var «for vanskelig».

Vi adopterte en liten gutt som allerede hadde blitt sendt tilbake av tre forskjellige familier, fordi de mente han var «for vanskelig».

Mange sa at vi gjorde en stor feil.

Men mange år senere, da vi mistet alt, var han den eneste som ble igjen hos oss.

De sa til meg at denne gutten ikke kom til å vare lenge hos oss.

Saksbehandlerens stemme var lav da hun ordnet den tykke permen med papirer, nesten som om de hadde passert gjennom utallige hender allerede.

Utenfor stekte solen over barnehjemmets lekeplass. Lyden av biler i gaten blandet seg med ropene fra en bodselger langt borte.

Tre familier har forsøkt allerede, sa hun. Alle har sendt ham tilbake.

Mannen min, Terje, rynket pannen.

Hvorfor det?

Kvinnen nølte før hun svarte:

De sier han er vanskelig. Han prater ikke særlig. Han reagerer sent når man ber ham om noe. Han liker verken å bli tatt på eller klemt. Og han gråter ikke, selv når man skulle tro han burde.

Hun trakk pusten dypt og la til:

Det er som om han hele tiden venter på å bli forlatt igjen.

Jeg så bort på gutten som satt på en liten plaststol på den andre siden av rommet.

Hendene hvilte på knærne hans. Han satt rett i ryggen, som om han var vant til å ta minst mulig plass.

Han lekte ikke.

Han spurte ikke om noe.

Han tittet ikke rundt.

Han bare ventet.

Da blikkene våre møttes, smilte han ikke.

Men han så heller ikke vekk.

Og inni meg sprakk noe.

De ba oss tenke oss godt om.

Vi kunne fortsatt velge et annet barn.

Det var mange andre som var «enklere».

Hvorfor gjøre det vanskelig for oss selv?

Selv min søster, som alltid blir sentimental, ringte meg den kvelden.

Karin, tenk deg om du er jo ikke ung lenger. Hvorfor skal du ta på deg et sånt problem? Barn som det der, de kan vokse opp og bli sinte på hele verden.

Mens jeg snakket med henne, så jeg meg rundt på vårt lille kjøkken.

De gamle flisene.

Et spisebord til fire.

Men nesten aldri fullt.

For stille.

For ryddig.

For tomt.

Nettopp, svarte jeg. Fordi ingen andre vil velge ham.

Terje sa ingenting den natta.

Han satte seg bare ved siden av meg på sengen, trakk pusten og tok hånden min.

Er du sikker?

Nei, svarte jeg. Men jeg vet at hvis vi lar ham være der så kommer noen andre også til å gå ifra ham.

Og da var avgjørelsen tatt.

Det var starten på Eiriks liv hos oss.

Den første tiden føltes det som om vi hadde en gjest i huset.

Ikke en sønn.

Eirik rørte aldri noe uten å spørre.

Han datt aldri sammen i sinne.

Han ødela ingenting.

Han klagde ikke.

Han ba aldri om lørdagsgodt.

Han ba aldri om eventyr.

Han ba aldri om å bli løftet.

Og det var kanskje det vondeste av alt.

En dag mens jeg sto og lagde fårikål, spurte jeg:

Vil du hjelpe meg?

Han ristet på hodet.

Vil du se på TV?

Nok en gang risting.

Hva vil du gjøre, da?

Han sa ingenting på lenge, før han svarte:

Det du vil.

Frøken.

Ikke «mamma».

Ingenting.

Jeg var bare enda en forbigående voksen i livet hans.

Akkurat som de andre før oss.

En morgen forsto jeg plutselig hvor stor frykten hans var.

Jeg hørte en lyd fra stua.

Først trodde jeg det var innbrudd.

Terje grep kosten og vi gikk rolig ut av soverommet.

Eirik satt på sofaen.

Fullt påkledd.

Med skoene på.

Ryggsekken klistret til brystet.

Hva gjør du, gutten min? spurte jeg.

Han sa ingenting.

Hvorfor er du våken ennå?

Blikket hans var åpent.

Våkent.

Som et lite dyr som hadde lært at det alltid måtte være klar.

Jeg er klar, sa han.

Klar for hva?

Han svarte lavt:

Hvis dere trenger at jeg går.

Det føltes som om noe revnet i brystet mitt.

Du skal ikke forlate dette huset.

Han svarte ikke.

For han trodde meg ikke.

Og han hadde jo rett.

Ingen hadde holdt det løftet for ham før.

Årene gikk.

Sakte

Veldig sakte

Eirik begynte å forandre seg.

Først var det bare småting.

En ettermiddag mens jeg vasket opp, kom han inn på kjøkkenet og la en tegning på bordet.

Tre strekmenn.

En dame.

En mann.

Og en liten gutt midt imellom.

Over, med store, skjeve bokstaver, sto det ett ord.

«Familie».

Jeg holdt den tegningen lenge.

Så lenge at tårene mine landet på papiret.

Terje så det senere den kvelden og nikket bare.

Ingen av oss sa noe.

For noen ganger kommer kjærligheten stille.

Som regn etter lang tørke.

Eirik ble aldri en høylytt gutt.

Han fylte aldri huset med støy.

Men han begynte å holde seg nærmere.

Han satte seg ved siden av Terje i garasjen når han fikset gamle radioer.

Han begynte å hjelpe meg på kjøkkenet.

Han begynte å legge små lapper på kjøleskapet.

«God morgen.»

«Takk.»

«God natt.»

Første gang han kalte meg «mamma» var det ved et uhell.

Han løp mot døren for å vise meg en prøve han hadde bestått på skolen.

Mamma

Han stoppet opp med det samme ordet for ut.

Øynene ble store.

Som om han hadde ødelagt noe skjørt.

Men jeg strakte bare ut armene.

Og for første gang i livet

Klemte Eirik noen.

Ikke alt ble lett etter det.

Noen netter våknet han skjelvende av mareritt.

Av og til stilte han rare spørsmål.

Går folk fra deg når du blir eldre?

Slutter foreldre å være glad i barna sine?

Kan man bli sendt tilbake om man gjør noe feil?

Hver gang svarte vi det samme.

Nei.

Og så beviste vi det.

Dag etter dag.

År etter år.

Kjærlighet, lærte vi, bygges ikke på ett øyeblikk.

Den bygges i tusen hverdager.

Eirik vokste opp til å bli en rolig og ettertenksom tenåring.

Lærerne sa han var voksen for alderen.

Han hørte mer enn han snakket.

Men når han snakket, lyttet folk.

Ordene hans betydde noe.

Da han fylte atten, var han blitt en ung mann alle stolte på.

Han hjalp naboene å fikse gjerdet.

Han fulgte gamle damer trygt hjem om kvelden.

Han tok frivilligvaktene på barnehjemmet der vi hadde møtt ham.

Ofte satt han sammen med de barna som ikke ville si noe.

Akkurat som han selv en gang.

Han presset dem aldri.

Han bare ble.

For han visste noe de fleste andre ikke skjønner.

Noen ganger er det mest verdifulle du kan gi noen

å ikke gå din vei.

Men livet er fullt av prøver.

Da Eirik var tjue-tre, gikk firmaet til Terje konkurs.

En partner hadde lurt ham.

Regningene hopet seg opp.

I løpet av et år mistet vi huset.

Garasjen.

Alt vi hadde spart opp gjennom et liv.

Vi flyttet til en liten leilighet med avskallet maling og ett soverom.

Venner forsvant.

Familien sluttet å ringe.

Folk som tidligere beundret Terje, snudde seg bort på gaten.

Man blir ille til mote av andres nederlag.

Det minner dem om hvor skjørt alt er.

En kveld satt Terje ved kjøkkenbordet og så på regningene med bøyd nakke.

Kanskje vi bør la Eirik flytte for en stund, sa han stille.

Hva mener du?

Han er ung. Han fortjener bedre enn dette.

Før jeg rakk å svare, gikk døren opp.

Eirik kom hjem fra jobb.

Han så på papirene på bordet.

Han skjønte alt med én gang.

Terje forsøkte å smile.

Ikke tenk på dette, gutten min.

Eirik svarte ikke.

Han dro ut en stol og satte seg hos oss.

Hvor mye?

Terje rynket pannen.

Hva?

Hvor mye skylder vi?

Terje sukket.

Altfor mye.

Eirik nikket sakte.

Så sa han noe som gjorde rommet helt stille.

Jeg drar ikke.

Terje ristet på hodet.

Du skjønner ikke

Eirik så rett på ham.

Rolig.

Sikker.

Det samme blikket som da vi møtte ham første gang.

Nei.

Du skjønner ikke.

Så reiste han seg og hentet en slitt konvolutt fra rommet sitt.

Han la den på bordet.

Inni lå bankpapirer.

Sparing.

Stipender.

Penger fra deltidsjobber.

Terje stirret.

Eirik du har spart alt dette?

Eirik trakk på skuldrene.

I tilfelle dere trengte meg.

De samme ordene.

Den samme stille stemmen.

Men denne gangen betydde de noe helt annet.

Terje skjulte ansiktet i hendene.

Jeg hadde bare sett ham gråte én gang før.

Den dagen vi tok med Eirik hjem.

Ingenting løste seg over natta.

Vi slet fortsatt.

Vi jobbet lange dager.

Men Eirik jobbet to jobber.

Så tre.

Han hjalp Terje å bygge opp et lite reparasjonsfirma.

Sakte

Vondt

Fikk vi livet litt på beina igjen.

Flere år senere, da ting endelig var stabile, spurte noen Eirik under et intervju på lokalradioen:

Hvorfor er du så hengiven til foreldrene dine?

Eirik tenkte seg om.

Så smilte han.

Et ekte smil.

Det sjeldne smilet.

Fordi da alle andre syntes jeg var for vanskelig valgte de meg likevel.

Journalisten nikket.

Og da de mistet alt?

Eirik svarte enkelt.

Da var det min tur til å velge dem.

I dag er Eirik trettito.

Han driver et lite ingeniørfirma.

Han er fortsatt frivillig på barnehjemmet.

Men det viktigste i livet hans er mye enklere.

Hver søndag kommer han til oss på middag.

Bordet som før føltes for stille, er nå fullt.

Terje forteller de samme historiene.

Jeg lager altfor mye mat.

Og Eirik sitter mellom oss.

Akkurat som på den første tegningen han lagde som barn.

Tre personer.

Én familie.

Og noen ganger, når huset er rolig etter at alle har gått hjem

husker jeg den morgenen for lenge siden.

En liten gutt på en sofa.

Skoene på.

Sekken klar.

Ventende på å bli sendt bort igjen.

Kunne jeg reist tilbake, ville jeg knelet foran ham og sagt:

«Du trenger ikke være klar til å dra lenger.

Nå er du hjemme.»

Livets viktigste valg er ofte mot strømmen. Men den som tør å bli når andre går, gir et menneske mer enn noen ord i verden.

Rate article
Intigue Life
Vi tok til oss en liten gutt som allerede hadde blitt levert tilbake av tre forskjellige familier fordi de mente han var «for vanskelig».