Vi blir boende hos deg en stund, for vi har ikke råd til å leie leilighet! sa min gamle venninne til meg.
Jeg er ei svært sosial dame. Selv om jeg har passert 65, klarer jeg fortsatt å reise rundt og møte interessante folk. Med både glede og vemod tenker jeg tilbake til ungdomsårene. Da kunne man nyte sommerferien akkurat hvor man ville! Man kunne ta toget til sørlandet, dra på campingtur med venner, eller reise på cruise langs en av de vakre norske elvene. Alt dette kunne man gjøre for et par hundrelapper.
Men nå er den tiden forbi. Jeg har bestandig likt å bli kjent med nye mennesker. Jeg traff folk på stranda, og jeg kunne til og med møte noen på Nationaltheatret. Mange av vennene fra den tiden beholdt jeg kontakten med i flere år.
En sommer ble jeg kjent med ei dame som het Ingrid. Vi bodde på samme pensjonat i Lillesand. Da ferien var slutt, reiste vi hjem som gode venninner. Årene gikk, og vi sendte brev til hverandre, nå og da.
En dag fikk jeg plutselig et telegram. Det stod ikke hvem det var fra, bare: “Toget kommer klokka tre i natt. Møt meg på stasjonen!”
Jeg skjønte ikke hvem som hadde sendt det. Mannen min og jeg dro selvfølgelig ikke noe sted. Men klokka fire ringte det på døra. Jeg åpnet og ble helt paff. På trappa stod Ingrid, to tenåringsjenter, hennes mor og en mann. De hadde med seg haugevis med bagasje. Mannen min og jeg visste ikke helt hva vi skulle gjøre, men vi lot dem komme inn. Ingrid sa:
Hvorfor møtte du oss ikke? Jeg sendte deg jo telegram! Det kostet jo til og med penger.
Beklager, men vi visste ikke hvem det var fra!
Ja, du gav meg jo adressen din. Nå er jeg her.
Men jeg trodde vi bare skulle holde kontakten på brev, ikke mer enn det!
Senere fortalte Ingrid at den ene jenta var ferdig på videregående og skulle begynne på universitetet i Oslo. Hele familien dro med henne for å støtte henne.
Vi må bo hos dere! Vi har ikke penger til å leie leilighet eller hotell!
Jeg ble helt satt ut. Vi er jo ikke i slekt engang, hvorfor skulle vi la dem bo hos oss? Dessuten måtte vi lage mat til dem tre ganger om dagen. De hadde tatt med litt mat, men de lagde aldri noen ting selv de bare satte seg til bords og spiste av det vi serverte. Og alt måtte jeg ordne.
Etter tre dager orket jeg ikke mer og ba Ingrid og familien hennes om å flytte ut. Jeg brydde meg ikke hvor de gikk.
Da ble det baluba. Ingrid begynte å knuse kopper og skrek så hysterisk at jeg ble helt sjokkert.
Til slutt pakket de sammen og dro. De rakk til og med å stjele morgenkåpen min, noen håndklær og, på merkelig vis, klarte de å stjele den største gryta mi. Jeg aner ikke hvordan de fikk den med seg, men gryta forsvant!
Slik endte det vennskapet. Takk og lov! Jeg har aldri hørt fra dem igjen. Hvordan kan noen være så frekke?
Jeg er mye mer forsiktig nå når jeg møter nye folk.




