Min mann og jeg har vært gift i nesten syv år, og vi kjente hverandre lenge før vi giftet oss. I løpet av disse årene har vi begge jobbet hardt og klart å spare opp nok til å bygge vårt eget hus.
Før dette bodde vi i leiligheten til min mann. Han hadde pusset den opp rett før vi giftet oss. Selv om det har gått mange år, er leiligheten fortsatt i veldig god stand.
Så da vi flyttet inn i det nye huset vårt, var det aldri aktuelt å leie ut leiligheten. Vi ville ikke risikere at den ble slitt og ødelagt, så det føltes best å la den stå som den var.
For et halvt år siden fikk jeg dessuten en ekstra leilighet av foreldrene mine, midt i Oslo. Det føltes ikke riktig å selge den, vi hadde jo allerede klart hovedinvesteringen i huset, og det var ikke nødvendig.
Sammen bestemte vi oss for å la den nye leiligheten stå en stund, og så etterhvert gjøre noen små kosmetiske oppgraderinger og bytte ut noe av møblene. Vi tenkte at vi etter hvert kunne leie den ut, men ville gjøre det på en ordentlig måte.
Men, så langt har leiligheten bare stått der. Det ble lagt merke til da vi hadde familiemiddag, og min svigerinne begynte å snakke om hvor unødvendig det var å ha to leiligheter stående ubrukt. Én kunne være greit, sa hun, men to var bortkastet, spesielt når noen i familien trengte støtte.
Hun forklarte at hun og mannen hennes var i gang med å kjøpe hus i Drammen, men de var bare halvveis de hadde ikke tatt opp lån enda, fordi de begge hadde lave inntekter.
Samtalen tok en litt ubehagelig vending. Hun mente at vi burde selge én av leilighetene våre, hjelpe dem med pengene fra salget, og sette resten på sparekonto med rente. Hun påpekte at de ikke forventet å få pengene gratis planen var å betale oss tilbake etter hvert, men det kunne gjerne ta flere år.
Jeg så at min mann ble ganske ukomfortabel. Vi prøver jo å hjelpe til der vi kan, både praktisk og økonomisk. Men dette var en stor og alvorlig forespørsel.
Til slutt bestemte jeg meg for å svare selv. Jeg sa at dette var en veldig alvorlig sak. Hvis vi solgte leiligheten og ga bort pengene, så sto vi igjen uten det trygghetsnettet vi hadde bygget opp. Vi ville bare ha igjen en liten sum i banken, og det er usikkert når eller om vi ville få resten tilbake.
Slike viktige økonomiske valg må tas med hodet, uansett hvor nær familie vi er. Man må tenke langsiktig og ikke la seg presse til raske avgjørelser.
Hele stemningen rundt bordet ble litt trykket, og min svigerinne så på meg med en blanding av frustrasjon og skuffelse, mens mannen min forsiktig skiftet tema.
Jeg lærte noe viktig av denne kvelden: I familien må vi støtte hverandre, men vi må også sette grenser og passe på oss selv. Det å si nei kan være vanskelig, men noen ganger må man stå trygt i egne avgjørelser, selv om det føles tungt. Slik vokser vi som mennesker, og slik bevarer vi både respekt og tillit.




