Vi hadde store håp om at mamma skulle pensjonere seg, flytte på landet og overlate oss hennes romsli…

Jeg hadde store forventninger om at mamma skulle gå av med pensjon, flytte ut på landet og overlate den romslige leiligheten med tre rom til meg og mannen min!

La meg fortelle deg om naboen min, Ragnhild. Hun er nå 68 år gammel. Hun pleide å bo alene i sin treroms leilighet. For ikke lenge siden valgte hun å leie ut leiligheten og dra ut på reise.

Datteren hennes, Ingrid, kom til meg og beklaget seg:
Hva er det mamma holder på med? Hun har skuffet meg så grundig! Nå roper svigermoren min at jeg kommer til å bli gal i alderdommen akkurat som moren min. Eplet faller ikke langt fra stammen, sier hun. Og jeg og ektemannen min har nylig tatt opp et billån! Vi ligger etter med to måneders avdrag. Jeg hadde regnet så mye med mamma at hun skulle hjelpe oss! Men hun bare skuffet oss: Leide ut leiligheten og reist på tur!

Jeg så på Ingrid med undring: Hvorfor skal moren hennes betale på billånet deres? Men Ingrid fortsatte:
Nå er svigermor skikkelig irritert fordi vi bor hos henne i hennes leilighet, mens mamma har leid ut sin egen!

Jeg skjønner at Ingrid håper på medfølelse fra meg. Men jeg mener Ragnhild gjorde det riktige. Hun har rett til å leve sitt liv slik hun ønsker. Hvorfor tror folk at når en kvinne pensjonerer seg, skal hun vie seg helt til barn og barnebarn? Det er jo slett ikke rimelig! Så jeg spurte Ingrid:
Hvorfor stoler du ikke på deg selv og mannen din? Hvorfor har dere ikke brukt 15 år av ekteskapet på å skaffe dere egen bolig? Da ville ikke svigermor hatt noe å kritisere!

Ingrid sa:
Jeg håpet virkelig at mamma skulle pensjonere seg, flytte ut på landet, og at vi kunne få leiligheten med tre rom!

Så jeg valgte å spøke litt med Ingrid:
Hva om Ragnhild plutselig gifter seg? Hun hadde en venninne som reiste på ferie til Spania. Der møtte hun en mann og giftet seg med ham. Nå lever hun lykkelig der. Kanskje Ragnhild gjør det samme!

Etter disse ordene så Ingrid overrasket ut. Jeg hadde nylig sett bilder av Ragnhild på nettet. Hun skrev at hun koste seg og nøt livet. Jeg ble glad på hennes vegne. Jeg synes hun tok en klok beslutning. Alder er ingen hindring for å være lykkelig eller for å oppleve nye, gode ting.

For noen er det lett å glemme at friheten til å følge egne drømmer ikke forsvinner med årene. Livets verdi ligger ikke i materielle goder eller forventninger fra andre, men i å leve til det fulle uansett alder.

Rate article
Intigue Life
Vi hadde store håp om at mamma skulle pensjonere seg, flytte på landet og overlate oss hennes romsli…