Vi gikk lenge med håpet om at mamma skulle gå av med pensjon, flytte ut på landet, og overlate den romslige treromsleiligheten sin til meg og mannen min!
Jeg vil gjerne fortelle om min nabo, Ingrid. Hun er nå 68 år og bodde alene i sin fine treromsleilighet. For ikke så lenge siden valgte Ingrid å leie ut leiligheten sin og reise på tur.
Datteren hennes, Kari, banket på døren min og kom med klager:
Hva er det mamma holder på med? Hun har virkelig skuffet meg! Nå roper svigermor at jeg sikkert også kommer til å bli gal når jeg blir gammel. Hun sier at eplet ikke faller langt fra stammen. Og mannen min og jeg har akkurat tatt opp lån på bil! Vi har ikke klart å betale de siste to månedene. Vi hadde jo håpet at mamma skulle hjelpe oss! Men nå har hun bare leid ut leiligheten og dratt på ferie!
Jeg så forundret på Kari. Hvorfor tenker hun at moren skal hjelpe til med å betale billånet deres? Kari fortsatte:
Svigermor er rasende for at vi fortsatt bor hjemme hos henne, når mamma heller velger å leie ut!
Jeg forstår jo at Kari ønsker støtte og medfølelse fra meg, men jeg mener selv at Ingrid har gjort helt rett. Hun har rett til å leve livet på eget vis. Hvorfor er det så mange som tror at kvinner som pensjonerer seg skal vie hele livet sitt til barna og barnebarna? Det er jo ikke rettferdig! Så jeg spurte Kari:
Hvorfor stoler du ikke på egne krefter, på deg selv og mannen din? Hvorfor har dere ikke brukt de siste 15 årene på å kjøpe deres eget hjem? Da ville aldri svigermor hatt noe å klage over.
Kari svarte:
Vi håpet virkelig at mamma, når hun ble pensjonist, ville trekke til hytta og la oss få leiligheten!
Da klarte jeg ikke dy meg og kom med en spøk tilbake:
Hva hvis Ingrid finner kjærligheten på reisen? Jeg har jo en venninne som møtte en mann på Kreta og giftet seg etterpå. Nå bor hun lykkelig der nede. Kanskje Ingrid gjør det samme?
Kari så rart på meg etter det. Ikke lenge etter så jeg bilder av Ingrid på Facebook. Hun skrev at hun hadde det fantastisk og nøt livet. Jeg gledet meg med henne. Hun gjorde rett valg. Alder er ingen hindring for å være lykkelig, og for å søke nye, gode opplevelser.
Når jeg ser tilbake på dette, forstår jeg at man aldri skal ta en annens liv for gitt selv ikke foreldres. Alle har rett til å leve for seg selv. Det skal jeg huske på.




