13. november 2025
Kjære dagbok,
I dag begynte som de fleste morgener i Oslo med lyden av regnet som trommer mot vinduet i leiligheten vår i Grünerløkka. Jeg stod ved kjøkkenbenken og så på handleposerne fra gårsdagens ærend. Mor, Ingrid Larsen, kom inn fra butikken og kastet en kritisk kommentar om prisene.
Å, Ingrid, se på de tomatene! ropte naboen vår, Elin Olsen, som sto ved inngangsdøren og peilet inn i butikkvinduet. De krever 30 kroner per kilo! Det er som innbrudd i fullt dagslys!
Ingrid ristet på hodet mens hun justerte vesken på skulderen. Det er virkelig en økonomisk krise, tenker jeg. Vi kunne ha levd på pensjon før, men nå må man kutte i både kaffe og strøm.
Bor du alene? spurte Elin. Hjelper ikke sønnen din?
Ja, jeg bor med sønnen min, Martin. Ingrid nikket. Han er alltid opptatt med jobb. Han tjener bra, men han er sjelden hjemme.
Vi tok farvel, og Ingrid gikk inn i leiligheten vår. Jeg kunne føle at de seksogtrettifem år gamle beina hennes protesterte etter en tur med handleturene. Når hun satte seg ved vinduet med en kopp svart te, så hun ut på den grå høstgaten, og jeg tenkte på hvor stille livet hennes har blitt siden faren døde for femten år siden.
Martin er nå trettifem og jobber som programmerer i en stor IT-bedrift i Oslo. Vi deler en tre-roms leilighet som faren vår kjøpte da han jobbet på en fabrikk i Ålesund. Jeg har mitt rom, han har sitt, og stua er felles. Vi spiser middag sammen når vi får tid, men det er sjelden.
Ingrid har aldri klaget. Hun er sterk, har oppdratt meg med en god utdannelse, og har alltid stått på for meg. Men kjærlighetslivet mitt har alltid vært en løpebane uten mål. Jeg har gått fra ett forhold til et annet uten å finne noen som var verdig.
Mamma, jeg skal gifte meg snart fortalte jeg en kveld, mens jeg forsiktig prøvde å introdusere temaet. Jeg har funnet en som jeg tror kan bli min livspartner.
Hun så på meg med en blanding av overraskelse og bekymring. Det er mange som vil gifte seg i en fei, men du må vite at dette er alvorlig.
De siste seks månedene har jeg brukt mer tid på kveldene utenfor hjemmet, og jeg har merket at jeg er forelsket. En dag, mens jeg stod i kjøkkenet og skylte opp tallerkener, hørte jeg at døren åpnet seg tidligere enn vanlig.
Mamma, er du hjemme? ropte jeg, litt andpusten.
På kjøkkenet! svarte hun.
Jeg kom inn med et bredt smil, håret rufsete og øynene glødende av spenning. Jeg hadde endelig kommet til et punkt hvor jeg måtte fortelle henne det.
Jeg har nettopp skrevet under på ekteskapskontrakten. sa jeg, mens jeg trakk pusten dypt. Kaja Nilsen flytter inn i morgen.
Hun sank ned på en stol, og verden rundt henne vaklet.
Hva? klarte hun bare å si.
Jeg er gift. I går skrev vi under. Kaja flytter i morgen.
Du tuller?
Nei, mamma. Jeg er seriøs.
Hvorfor har du ikke sagt noe før?
Det skjedde ganske spontant. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle fortelle deg.
Hun så på meg med en blanding av sjokk og smerte. Jeg så hvordan tårene samlet seg i øynene hennes, men hun klarte ikke å si mer.
Jeg forsøkte å trøste henne.
Jeg beklager, mamma. Det var ikke meningen å såre deg.
Hun reiste seg og gikk inn på soverommet sitt. Hun satt på sengen, la ansiktet i hendene, og tårene rant fritt. Jeg kunne høre hennes stille sukking fra gangen.
Jeg klarte ikke å sove den natten. Jeg tenkte på Kaja, på hvordan hun skulle flytte inn, og på hvordan dette ville påvirke moren min. Jeg lurte på om hun var gravid, om hun hadde planlagt alt i hemmelighet.
Morgenen etter var jeg allerede på jobb. Jeg hadde lagt igjen et lapp på kjøkkenbordet: «Mamma, jeg kommer hjem i kveld. Lag gjerne noe til middag. Jeg elsker deg.»
Etter jobb kom jeg hjem og begynte å forberede middag. Jeg kokte en kraftig tomatsuppe, stekte kjøttboller og lagde en enkel salat. Mens jeg jobbet i kjøkkenet, husket jeg hvordan Ingrid alltid gjorde ting med ro og presisjon.
Rundt klokken åtte på kvelden åpnet døren, og Kaja kom inn. Hun var høy, slank, med langt lyst hår og et smil som kunne lyse opp et rom. Hun var i midten av tjueårene, kledde seg i en fin skinnjakke, designerjeans og en gullkjede som glinset i lyset.
Hei, mamma! hilste hun og rakte frem hånden.
Jeg ga hånden en lett håndtak, men den føltes kald.
Hei, Kaja. Velkommen.
Hun så på meg med nysgjerrige øyne.
Jeg har hørt at du lager middag. Så hyggelig! kvitret hun mens hun tok av seg jakken.
Jeg førte henne til kjøkkenet, men holdt en kort avstand. Jeg satte meg ved bordet med en kopp te, og hun satte seg overfor meg.
Middagen var stille. Kaja snakket om bryllupet vårt, om hvor fantastisk Martin var, og hvordan hun gledet seg til å starte et liv sammen med meg. Martin så på henne med forelskede øyne, og han leste hvert ord hun sa.
Jeg nikket av og til, men jeg likte ikke den lettsindige tonen hun hadde. Jeg følte meg som en fremmed i mitt eget hjem.
Etter middagen tok Martin Kaja med på en omvisning i leiligheten. Jeg ble igjen på kjøkkenet for å rydde opp. Jeg hørte deres latter og samtaler fra gangen.
Dette blir vårt soverom, sa Martin.
Hvor skal du sove, mamma? spurte Kaja.
Hun har sitt eget rom. svarte Martin.
Jeg klemte leppene sammen. Jeg var sikker på at Kaja trodde jeg ville gi fra meg rommet mitt, men jeg visste at jeg ikke kom til å gi den bort.
Den kvelden, da de hadde slått seg ned i vårt lille soverom, lå jeg i mitt eget rom og hørte deres dempede stemmer gjennom veggen. Jeg følte meg alene og bitter.
Morgenen etter sto jeg opp tidlig, som vanlig. Jeg gikk på kjøkkenet for å lage frokost. Kaja dukket opp etter en time, gjespet og strakte seg.
God morgen, mamma! sang hun.
God morgen, mumlet jeg.
Å, du lager frokost allerede? Så omsorgsfullt!
Jeg lager alltid frokost.
Jeg liker egentlig ikke å spise om morgenen, bare kaffe.
Martin spiser en solid frokost.
Det får du venne deg til, sa Kaja mens hun helte seg en kopp kaffe.
Jeg snudde meg og lagde ostekaker på komfyren. Jeg tenkte på hvor raskt Kaja prøvde å endre vanene til sønnen min.
Martin kom inn, satte seg ved bordet, og jeg la ostekakene på tallerkenen hans og helte te.
Takk, mamma, smilte han.
Kaja, er du klar for å lagre sminken din? Det er ikke så mye plass her!
Jeg vet ikke, kan vi be mamma om å rydde en hylle i badet?
Jeg gikk bort til badet og så på hyllen.
Det er ingen ledige hyller. svarte jeg.
Men det er en hel skapplanke! protesterte Kaja.
Det er mine ting. svarte jeg kort.
Kaja så på meg med misnøye.
Kan du ikke flytte på noe, mamma? spurte hun.
Jeg gikk inn på soverommet mitt, lukket døren, og lot tårene strømme over kinnene. Jeg følte meg en fremmed i mitt eget hjem.
Uken gikk, og Kaja fortsatte å flytte inn. Hun flyttet på møbler, hang opp bilder og foreslo nye oppsett.
Skal vi flytte sofaen i stua? spurte hun.
Den har stått på samme sted i tjue år. svarte jeg.
Endringer er bra! insisterte hun.
Jeg vil ikke ha endringer. svarte jeg.
Martin ble fanget mellom mor og svigerinne, prøvde å glede begge. Til slutt ble sofaen flyttet, men jeg trakk meg bare tilbake til rommet mitt.
Kaja likte ikke å lage mat. Hun spiste ferdigmat, etterlot seg skitne tallerkener, og jeg ryddet opp etter henne.
Mamma, du er så flink til å holde huset rent! roste hun. Jeg kan ikke lage mat i det hele tatt.
Jeg kan lære deg. svarte jeg.
Jeg innså at hun bare brukte meg som en erstatning for arbeidet hun ikke ville gjøre.
En kveld ville jeg gå til butikken. Kaja lå på sofaen og så på TV.
Kan du gå og kjøpe brød, mamma? Jeg er så sliten. spurte hun.
Jeg gjør det selv. svarte jeg.
Jeg gikk til butikken med en tung pose, kjente smerten i armen og den kalde vinden utenfor. Jeg kom hjem, satte fra meg posen og så Kaja fortsatt på TV.
Kaja spurte om jeg ville ha en fest med vennene sine.
Kan vi ha en liten sammenkomst? spurte hun.
Jeg vil ha ro. svarte jeg.
Hun protesterte, men jeg holdt meg fast. Jeg gikk til naboen, Elin Olsen, for å drikke te og lufte mine bekymringer. Elin lo og sa: «Unge svigerinner prøver alltid å trekke moren ut av sin egen leilighet.»
Jeg gikk hjem etterpå og oppdaget at leiligheten var i fullstendig kaos etter festen. Skitne tallerkener, tomme flasker og et glass vin hadde sølt på bordet. Kaja sov, Martin også.
Jeg begynte å rydde. Jeg vaset oppvasken, tørket bordet, feide gulvet. Det føltes som en kamp, men jeg klarte det.
Kaja fikk øynene opp og så på meg.
Skal du selge leiligheten? spurte hun.
Jeg nikket. Jeg hadde ringt en megler, og de skulle sette en pris på leiligheten. De ville kjøpe den, og jeg ville bruke pengene til å kjøpe en ettroms leilighet til meg selv. Jeg trengte ikke å dele den med andre lenger.
Jeg fortalte dette til Martin og Kaja under middagen.
Jeg selger leiligheten. sa jeg.
Martin gispte, Kaja mistet gaffelen.
Du har blitt gal! ropte hun.
Nei, jeg er ved mine tanker. sa jeg.
Du kan ikke bare kaste oss ut! protesterte Kaja.
Jeg har bodd her hele livet. Jeg har rett til å bestemme. svarte jeg fast.
Kaja begynte å gråte. Martin så fortvilet ut. Jeg gikk inn på rommet mitt, lukkede døren og tenkte på alt som hadde skjedd.
Senere kom Martin og banket på døren.
Kan vi snakke? spurte han.
Jeg åpnet, og han så nedbrutt ut.
Jeg er lei for alt. sa han.
Jeg så på ham, og jeg forsto at han hadde falt i en felle av å prøve å gjøre alle fornøyde.
Hva skal vi gjøre nå? spurte han.
Du og Kaja må finne et sted å bo. Jeg har ikke penger til å kjøpe et nytt sted med en gang.
Men vi har ikke råd! protesterte Kaja.
Spar penger. svarte jeg.
Han nikket, men jeg følte meg tom.
Jeg ringte megleren igjen og avtalte visninger fra neste uke. Kaja kom inn på kjøkkenet, røde øyne, og ropte:
Skal du virkelig selge? Hvor skal vi bo?
Det er ditt ansvar, svarte jeg kaldt.
Martin kom inn og satte seg ved bordet.
Jeg forstår. Jeg har gjort feil, men jeg vil rette opp. La meg hjelpe deg, mamma.
Jeg så på ham, og det var et glimt av håp i øynene hans. Jeg tenkte på alt jeg hadde ofret for ham, og hvordan jeg nå måtte ofre igjen.
Kvelden etter kom Kaja tilbake med tårer i øynene.
Unnskyld, Ingrid. Jeg var egoistisk. Jeg vil prøve å endre meg.
Jeg har også vært hard, innrømmet jeg. Jeg ga deg ikke en sjanse.
Vi holdt hverandres hender og lovet å jobbe for en bedre hverdag.
Et par måneder senere var ting roligere. Kaja begynte å hjelpe til på kjøkkenet, spørre om oppskrifter og følge med på hvordan jeg lagde borsjtsj. Martin var mer tilstede, tok med seg matvarer til meg, spurte om jeg trengte noe fra butikken.
En kveld banket Kaja på døren min.
Kan jeg komme inn? spurte hun.
Kom inn. svarte jeg.
Hun satte seg på kanten av sengen og så på meg.
Takk for at du ga oss en ny sjanse, sa hun.
Jeg var feil, svarte jeg. Jeg var for streng.
Jeg vil bli en bedre svigerinne, lovte hun.
Jeg smilte svakt. Jeg følte at et lag av kulde hadde begynt å smelte.
Senere, ved middagsbordet, spurte Martin meg:
Mamma, hvorfor har du aldri forlatt oss?
Jeg kan ikke forlate mitt eget hjem, svarte jeg. Det er mitt livsgrunnlag.
Han nikket, og jeg så at han forsto. Jeg følte meg lettet.
En dag spurte Kaja meg:
Skal du bli bestemor en dag? hun lo.
Kanskje, svarte jeg. Vi håper på et barn snart.
Det ga meg varme i hjertet. Jeg så frem til å være en god bestemor.
Natten før jeg skriver dette, ligger jeg i sengen min med en følelse av ro. Stormen i huset har roet seg, og hjemmet mitt er igjen et sted hvor vi kan være sammen, selv om vi er forskjellige.
Jeg har lært at respekt, ærlighet og evnen til å lytte er det viktigste i familielivet. Man må ikke la stolthet eller frykt styre handlingene, for da ender man med å miste dem man elsker.
Dagbok, i dag har jeg forstått at ekte kjærlighet viser seg i handlinger, ikke bare i ord.
Jeg legger pennen ned med en ny innsikt: Når man står fast på sin egen verdi, samtidig gir rom for andre, kan man bygge et hjem som tåler stormer.
Ingrid.




