Vi burde ha forberedt oss tidligere på at barnet skulle komme!
Det å komme hjem fra sykehuset var helt spesielt. Mannen min var på jobb og hentet meg rett fra kontoret. Jeg ba ham om å ta fri eller permisjon, men sjefen ga ham ikke lov. Jeg spurte ham flere ganger om han kunne ordne alt før fødselen, og han forsikret meg om at han skulle ta seg av det. Hadde vi gjort det, hadde vi fått vasket alt, kjøpt det vi trengte og fått leiligheten i orden. Men slik ble det ikke 30 år gamle Maren sukker oppgitt.
Holdt han ikke det han lovet?
Jeg dro til sykehuset uten noen forberedelser. Da jeg kom hjem, var det totalt kaos i leiligheten. Jeg ble flau da familien kom på besøk. Det var så mye støv at jeg kunne tegne på hyllene. Ingen barnevogn, ingen kommode, ikke engang klær til den lille han hadde ikke giddet å kjøpe noe. Heldigvis hadde venninnene mine gitt meg noen bleier forteller Maren videre.
Maren gifta seg for seks år siden. Nå har hun og ektemannen endelig blitt foreldre. De utsatte det lenge for å få stabil økonomi. Da ting så bedre ut, bestemte hun seg for å bli gravid.
Jeg fortalte sjefen at jeg var gravid, og da fikk jeg sparken med én gang. Mange hadde kanskje kjempet for rettighetene sine, men jeg tenkte bare at det var et tegn. Jeg tok det med ro, broderte og nøt dagene hjemme. Vi trengte ikke penger, mannen min hadde jo fått opprykk, forklarer hun.
Svangerskapet gikk knirkefritt. Maren gikk mye tur, leste bøker og nøt å finne ut av hva hun skulle kjøpe til babyen.
Mannen min nektet meg å kjøpe noe før fødselen. Det sies at en skal vente til barnet er født, fikk jeg høre. Søsteren min lovet å gi oss en kommode og sprinkelseng og la også til side noen andre småting. Hun ba meg hente det på forhånd, vaske og fikse alt ferdig. Jeg pakket bare fødebaggen, fikk ikke lov til noe mer sukker Maren.
Men da fødselen startet, fikk pappaen panikk da han forstod hvor mye penger som egentlig måtte ut. Maren bekymret seg under hele fødselen, for hun rakk ikke engang å ta klærne ut av vaskemaskinen. De ble liggende der helt til hun var tilbake fra sykehuset.
Heldigvis hadde venninnene mine gitt meg klær og bleier. Ellers hadde jeg ikke hatt noe å bytte på babyen med. Mannen min løp rundt i hele Oslo og hentet utstyr til barnet. Men det han fant var støvete, skittent og noen ting hadde flekker. Jeg måtte vaske alt og vente på at det skulle tørke. Da hadde jeg mest lyst til å kaste ut hele slekta og skille meg sier Maren nesten på gråten.
Flere dager gikk med til å rydde og vaske leiligheten. Nå har det gått to måneder siden sønnen deres ble født, men Maren har fortsatt ingen lyst til å invitere folk hjem.
Familien mener det har gått lenge nok nå, så de kan besøke oss når som helst. Jeg forventes å stelle i stand et stort selskap Ja, selvfølgelig! Nå har jeg fått nok nye oppgaver sier hun oppgitt.
Moren til Maren forstår ikke hvorfor datteren ikke er fornøyd. Det er tydelig at de ikke forberedte hjemmet i tide. Hun burde tatt ansvar selv! Ni måneder hjemme hva gjorde hun hele tiden? Hun kunne bedt mannen bære opp møbler og hjulpet til med rengjøring. Og hun kunne nok fått viljen sin om hun prøvde hardere ved innkjøpene. Man må ordne det meste selv. Hvem kan vel stole på menn?
Hva tenker du er det Marens familie som svikter, eller burde hun ha ordnet mer selv? Skulle hun forberedt seg bedre før barnet kom? Hva ville du gjort i hennes situasjon?




