Vennskapets ruiner

Småbiter av vennskap

Vet du, Ingrid kom hjem etter en skikkelig tung dag, altså. Hun åpnet døra til leiligheten med de der seige, automatiske bevegelsene som bare er så typiske når man er mer sliten inni seg enn i kroppen. Inne var det merkelig stille bare fra kjøkkenet surret det dempet fra TV-en som sto å gikk i bakgrunnen. Hun ble stående i gangen, akkurat som om hun måtte samle litt mot før hun torde fortsette inn.

Til slutt gikk hun sakte ut på kjøkkenet. Der satt Eirik, mannen hennes, med en bolla kjøttsuppe foran seg, og han spiste langsomt mens han gløttet på et eller annet program på TV. Idet Ingrid kom inn, la han merke til henne med én gang og så på henne med et sånn åpent, nysgjerrig blikk.

Du er tidlig hjemme i dag. Alt bra? spurte han rolig, med oppriktig bekymring i stemmen.

Ingrid satte seg uten et ord rett ovenfor ham ved bordet. Hun la armene rundt seg selv, litt som om hun trengte å holde både varmen og tryggheten fast i kroppen. Eirik skjønte straks at noe alvorlig hadde skjedd på blikket hennes.

Nei, det er ikke bra, sa hun lavt, og øynene flakket mot kjøkkenvinduet. Jeg var nettopp hos Unni. Vi Vi er visst ikke venninner lenger.

Eirik la umiddelbart fra seg skjea. Hele han viste at nå var han her for henne, og han hastet ikke med flere spørsmål han lot henne få tenke seg om.

Hva har skjedd? spurte han forsiktig etter en stilhet.

Ingrid trakk pusten tungt, akkurat som hun måtte samle vilje.

Det er mannen hennes, vet du. Tenk deg, Marius har vært utro. Men i stedet for å ordne opp med ham, raste Unni mot henne stakkars jenta. Hun kalte henne alt mulig og mente hun burde skjønt at han var gift og latt være. Ingrids stemme var litt ruglete, men hun fortsatte: Jeg prøvde å roe henne ned, si at det jo var Marius som hadde all skyld, at de måtte snakke sammen først Men Unni ville ikke høre. Hun ropte at jeg ikke stilte opp for henne, men for henne der, forræderen.

Eirik vred litt på skjea han fortsatt holdt, matlysta var borte. Dette ville han forstå mer av.

Men visste jenta egentlig at han var gift? undret han stille.

Ingrid slo ut med armene, nesten oppgitt over det hele.

Nei, selvfølgelig visste hun ikke det! utbrøt hun med hjerte i stemmen. Han sa han var skilt for lenge siden, men hun fikk aldri se noen papirer eller noe. Unni vil jo bare skylde på noen hvem som helst, bare ikke mannen sin og så plutselig ble det min feil også. Hun skrek til meg at jeg forsvarer sånne damer fordi jeg selv har mine svin på skogen.

Eirik måtte nesten le oppgitt men det var mest et såret sukk.

Ja, dette er jo bare tullete Hva skjedde etterpå?

Ingrid smilte trist, og det var så tydelig at dette var vondt.

Etterpå begynte Unni å fortelle alle felles venner at jeg forsvarte den jenta helt hysterisk. Hvorfor gjør hun det? sier hun. Det er kanskje noe med Ingrid også? Kan du tro det? Jeg trodde virkelig vennskap gikk begge veier at man kunne støtte hverandre, hvert fall når det stormer. Men nå er alle hint og stygge ord rettet mot meg.

Det ble helt stille. TV-en mumlet fortsatt i bakgrunnen, men hverken Ingrid eller Eirik brydde seg om det lenger. Ingrid begynte å plukke på duken i et slags nervøst håp om trøst. Det var tungt for henne å merke at noen så nær kunne snu så raskt.

Det verste er at jeg bare ville hjelpe, sa hun lavt og så ut over det snødekte bakgårdslandskapet utenfor vinduet. Jeg prøvde å si at sinne burde rettes mot den som har skylda. Men nå tror halvparten av folkene våre på Unni. Alle stirrer, visker bak ryggen min. Og det var ikke sinne i stemmen lenger, bare en tom og ekte undring: Hvordan kan folk kjøpe slike løgner så lett?

Eirik gikk bort og la armene forsiktig rundt skuldrene hennes. Hun lente seg automatisk mot ham endelig en trygg favn.

Du vet jo at du gjorde det rette, sa han rolig.

Ja men det hjelper så lite, svarte Ingrid og så opp på ham. Tenk, så mange år med vennskap så er det over på grunn av løgner og misforståelser. Det er så innmari leit, sa hun og gned seg over ansiktet som om hun ville stryke av seg sorg og skuffelse.

***

De neste dagene orket ikke Ingrid mye folk. Det stakk bare ved tanken på å møte naboer, kjente i butikken eller på gata. Hun hatet følelsen av at folk pirket henne med blikkene, eller la an samtalen om til hun hadde gått forbi. Såret, liksom. Derfor holdt hun seg hjemme og brukte tiden på å gjøre ting for å ta vekk tankene hun ommøblerte hyller, vasket hele leiligheten, bakte kanelboller. Likevel var tankene alltid et lite steg foran henne: hvordan alt kunne snu så brått.

Hun ble etter hvert litt besatt av å stikke av, i hvert fall for en stund bare hoppe på toget et sted, dra vekk der ingen visste hvem hun var. Bare ro. Bare frihet.

En kveld satt hun og Eirik på kjøkkenet med te i krusene, lampen ga akkurat nok lys og det var ruskete ute med noen snøflak forbi lykten. Da sa Eirik plutselig litt forsiktig:

Jeg har tenkt litt på det Hva med å flytte? Vi kunne jo bare finne oss et lite sted i en annen del av byen eller om det skal være, begynne et helt annet sted? Starter med blanke ark?

Ingrid så forundret opp, og hjertet hamret både engstelse og et snev av håp.

Tror du det hjelper? spurte hun forsiktig, for det hele virket så fremmed.

Ja, virkelig. Her er det for mye folk som tror på alt mulig tullprat og sladder. Hver dag blir du minnet på det vonde, men et annet sted Da får du puste ut litt, og sette sammen bitene igjen, sa Eirik bestemt, men rolig.

Ingrid tenkte gjennom alt sammen det å bryte opp fra alt som var kjent, leiligheten, de siste vennene, til og med kolleger på jobben. Skremmende, men fristende. Tanken på morgen uten frykt for rykter eller at noen skal dømme deg på grunn av surr fra fortiden ja, kanskje.

Ok, da. La oss gjøre et forsøk, sa hun, med en svak, men fast stemme.

Flott, sa Eirik lettet, og tørket bort en tåre hun nesten ikke visste var der. Vi kan se etter noe koselig, nær skogen kanskje, et sted det er godt å bo og gå tur og bare puste.

Og slik satte de i gang. Ikke i vill fart, men med små, trygge steg. Det tok tid å finne det rette stedet mange visninger, noen steder var fine på bilder men rare i virkeligheten, og omvendt. Ofte var det støy eller for mye asfalt, men plutselig fant de det: En liten og lys toroms litt i utkanten, med grønne trær og fine lekeplasser til nabobarna.

Flyttingen tok flere dager. Esker ble båret forsiktig, møbler ble skrudd ut og inn, og midt i kaoset lo de nå vet vi hvor alt (!) er pakket, så slipper vi å lete til påske, spøkte Eirik. Etter hvert var alt på plass, og Ingrid gikk gjennom de små rommene alt føltes så lett, fritt og nytt. Her var det ingen blikk fra folk som visste om dramaet. Her kunne hun begynne å bygge seg opp igjen.

***

Før de dro, gjorde Ingrid noe spesielt noe hun hadde grunnet lenge over, nesten revet av dårlig og god samvittighet på en gang. Hun ringte Marius, Unnis mann, og bad om å møtes på et kafé litt utenfor sentrum, et sted ingen felles kjente ville dukke opp.

Han var åpenbart nervøs. Ingrid gikk rett på sak.

Jeg vet du og Unni skal skilles. Hun forbereder visst en hel mappe med bevis mot deg. Men hun har sine egne hemmeligheter, sa hun rett fram.

Hva mener du med det? spurte han.

Jeg vil bare at det blir rettferdig. Hun skriker om utroskap, men hun har ikke rent mel i posen selv. Her er noen meldinger og bilder fra den berømte jobbturen til Stavanger de to ukene der, husker du?

Hun la fram en konvolutt. Ikke faktiske skandaler, men nok til å vise at Unni ikke var helt uskyldig. Marius leste, ble stille, og stappet konvolutten i innerlomma.

Takk for at du sier ifra. Jeg vet ikke om jeg bruker dette men takk for at jeg har valget.

Ingrid reiste seg, og uten flere ord gikk hun ut i den kjølige oslohøsten. Hun kjente på noe rart inni ikke glede, ikke hevn, bare en slags avslutning og ro for sin egen del. Nå kunne hun legge det bak seg.

Før de reiste, slettet hun Unni fra telefonen, trykket fjern venn i sosiale medier og satte endelig punktum. Det var overraskende greit ingen anger, ingen lettelse. Bare stillhet, og snart etter nytt, nytt og hjemmelaget kaos i favoritt-kjøkkenet.

Etter hvert fant hun fjernjobb, Eirik trivdes på nytt kontor, og de ble fort kjent i nabolaget. Her var det ikke sånt blikk og rykter, bare småprat og hverdagsliv.

En kveld satt hun på verandaen med en stor, god kopp te og så utover byen den myke, lyseblå vinterhimmelen, unger som akte, hundelabbene som laget spor i nysnøen. Og hun kjente det: Her kunne hun puste.

Vet du, jeg tror det var rett å fortelle Marius alt, sa hun stille til Eirik en kveld. Bare en tanke ingen forsvarstale.

Du gjorde det du måtte, svarte han. Varm, støttende. Hun visste at hun var trygg, at hun ikke trengte forklare og diskutere med ham.

***

Halvåret gikk i jevn flyt. Små ting begynte å falle på plass, hun fikk ta opp gamle interesser hun meldte seg på malekurs, begynte å tegne med akvarell, og selv om bildene ikke ble mesterverk, kjente hun en slags glede ingen kunne ta fra henne.

En kveld, mens hun leste i gamle meldinger, dukket navnet til Lise opp en kollega fra før. Ingrid ble nesten overrasket og åpnet beskjeden.

Hei! Hørte du hvordan det gikk med Unni? Jeg møtte hun Wenche, naboen hennes

Ingrid holdt pusten, leste videre.

Unni fikk dyr advokat, ville ha alt ut av Marius. Men han slo tilbake. Han hadde masse, blant annet meldinger fra jobbturen hennes. Dommeren ga mesteparten til Marius selv firmaet og leiligheten. Unni ble stående med bilen.

Ingrid så ut i stua det slo henne ikke som glede, men en slags lettelse. Ikke for at Unni fikk smake sin egen medisin, men fordi sannheten kom frem, til slutt.

Eirik kom og satte seg hos henne, trakk henne inntil seg.

Hva skjer? spurte han.

Unni hun fikk nesten ingenting til slutt. Dommeren så gjennom alt.

Eirik bare klemte hånda hennes, sa ikke noe mer enn: Du fortjener ro, og nå har du det.

Ingrid smilte forsiktig, et sånt smil som bare kommer etter en lang vinter, og lot alle de gamle tankene renne av seg. De spiste ferske rundstykker, snakket om hva de skulle finne på i helgen, og han foreslo at de kunne gå tur oppover mot Maridalen bare være sammen, uten mål og mening.

På kvelden gikk Ingrid ut alene et stykke, trengte bare litt frisk luft, og kjente på det stille eventyret i nabolaget: Katter som varmer seg på rista til fjernvarme, folk som haster hjem fra jobb, barn som ler i snøen. Så vanlig, så fredelig.

Der og da slo det henne: Hun var sterkere nå. Hun trengte ikke frykte blikk og rykter hun hadde lært å stå opp for seg. Og kanskje var det dét som betydde mest av alt.

Dagen etter ringte hun Lise, takket henne for at hun fortalte. Ikke for å analysere eller gruble, men bare for å si: Nå kan jeg virkelig lukke døra bak meg.

Og om kvelden, når snøen dalte ned og kaminen spredte gyllent lys, kjente Ingrid endelig at det var nettopp her, i det nye livet, at hun hørte til. Ikke lenger låst i fortiden men fri, og god nok akkurat som hun er.

Og det er jo det viktigste.

Rate article
Intigue Life
Vennskapets ruiner