Veien til medmenneskelighet
8. juni
Jeg sitter bak rattet i den splitter nye bilen min den jeg har drømt om de siste to årene. Hver eneste krone jeg har lagt til side, alle gangene jeg har sagt nei til småting jeg hadde lyst på, har endelig ført meg hit. Nå er det bare å nyte øyeblikket. Instrumentpanelet gløder varmt i skumringen, og rattet føles overraskende kjølig i hendene mine, som om det vil belønne meg for tålmodigheten min.
Jeg lar fingrene gli over det glatte skinnrattet og klarer ikke holde igjen smilet. For meg er ikke denne bilen bare et fremkomstmiddel det er beviset på pågangsmotet mitt og alle oppofrelsene. Jeg skrur på radioen, og kupeen fylles straks av rolig og rytmisk musikk. Jeg begynner å nynne ubevisst, og trommer lett på dashbordet. I dette øyeblikket føler jeg meg oppriktig lykkelig.
På vei hjem der vennene mine allerede venter på å feire denne lenge ønskede anskaffelsen lar jeg tankene fare. Jeg ser for meg kvelden: hvordan jeg skal fortelle om å vri og vende på hver eneste krone, om å ta ekstravakter i helgene og sette alt annet til side. Men akkurat nå føles alt dét langt unna. Jeg vil bare kjenne friheten, gleden og kontrollen på veien, og vite at jeg har nådd et mål jeg satte meg selv.
Jeg kjører rolig gjennom et stille boligområde. Husene ligger på rekke og rad, vinduene lyser varmt og lover trygghet. Gatelyktene kaster myke skygger over fortauet, og noen få forbipasserende skynder seg hjemover i den kjølige kvelden med kåper og skjerf stramt rundt seg. Jeg bremser ned og blir ekstra oppmerksom da jeg nærmer meg et kryss.
Så helt ut av det blå løper et barn ut i veien. Jeg rekker ikke tenke, reagerer bare: bremser alt jeg kan. Bilen slenger litt sidelengs, dekket skriker mot asfalten og jeg kjenner hjertet banke i halsen. Det føles som evigheter før bilen stopper, men plutselig står den stille bare noen centimeter fra gutten.
Jeg blir sittende noen sekunder, paralysert. Svette pipler nedover pannen, og jeg kjenner et press i hode og bryst. Jeg prøver å trekke pusten dypt og roe ned skjelvende hender. “Det gikk bra. Det gikk faktisk bra,” sier jeg til meg selv, men en sviende følelse av sinne og sjokk strømmer opp i meg.
Med et rykk åpner jeg døren og går ut. Bena er gelé, men jeg nærmer meg gutten som står med bøyd hode, forfrossen. Grepet mitt rundt skulderen hans er hardere enn den burde vært.
Hva i all verden tenker du på?! hvesser jeg, stemmen sprekker av adrenalin. Er du ute etter å dø? Vet du, det fins lettere måter!
Han forsøker ikke å vri seg unna. Står bare med hodet presset enda lengre ned, og sier knapt hørbart:
Jeg mente ikke… Jeg bare…
Bare hva da?! Jeg slipper taket litt da jeg ser han skjelver til. Tenker du ikke på moren din? Hvordan er det for henne å miste deg? Jeg kunne vært for sent ute!
Det er ikke bare sinne som kommer ut, men frykt den frykten jeg nettopp kjente på da jeg trodde alt skulle gå galt. Jeg får en klump i magen.
Gutten hulker svakt, tårer triller nedover kinnet. Han løfter et blikk så fullt av forvirring og redsel at sinnet mitt glir bakover, og medfølelsen tar over.
Vær så snill, hjelp… stemmen hans dirrer. Lillebroren min ble dårlig i parken. Ingen ville stoppe, så jeg måtte løpe ut i veien.
Alt blir stille inni meg. Jeg ser på ham liten, tynn, ansiktet vått og leppene skjelvende. Ikke en ubetenksom ramp, men en livredd gutt som prøver å hjelpe broren sin.
Er broren din syk? spør jeg, prøver å lyde rolig, mens hjertet gjør et hopp.
Der borte, sier han og peker mot en liten park noen hundre meter unna. Hånden hans skjelver. Vi lekte, og han falt sammen. Han har så vondt…
Jeg tenker ikke over den nye bilen eller verdiene igjen. Instinktivt smekker jeg igjen døren, låser bilen og følger etter gutten. Med ett hamrer tankene: Hva om det er alvorlig? Hva om han trenger hjelp nå?
Vi krysser veien og jeg skynder meg så jeg ikke mister gutten av syne. Han kikker ofte tilbake for å sjekke at jeg følger etter.
Hvor er foreldrene deres? spør jeg forsiktig, prøver å skjule bekymringen i stemmen.
Begge på jobb, svarer han, uten å bremse. De jobber sent for å ha råd til det vi trenger.
Jeg nikker, kjenner klumpen i magen vokse. Jeg vet hva det vil si å jobbe mye, men tanken på barn alene ute gir meg uro.
Har dere noen som passer på? Hva heter du egentlig?
Jeg heter Eirik, sier han, stopper opp og ser på meg med tårer i øynene og et snev av stolthet i stemmen. Bestemor hjelper, men hun er sjuk og sliten. Vi klarer oss stort sett selv.
Vi svinger inn i parken. Solen stråler mellom trekronene og lager flekker av lys på bakken. Lydene fra lekeplassen er fjernet her er det stille. Under et tre ser jeg en liten gutt, kanskje seks år, sammenkrøpet på en benk.
Eirik skynder seg bort. Olav! Går det bra?
Jeg setter meg på huk ved siden av ham. Gresset er fuktig og kaldt mot knærne.
Hvor har du vondt? spør jeg mykt.
Magen…, mumler Olav, stemmen knapt til å høre. Han klemmer hardt rundt magen.
Jeg kjenner uro i hele kroppen. Jeg kan ingenting om medisin, men skjønner det er alvor. Her hjelper det ikke med plaster eller trøst, han trenger hjelp. Jeg vet ambulansen vil bruke lang tid her ute…
Vi kjører til legevakten, sier jeg bestemt og løfter Olav varsomt opp. Han stønner lavt av smerte, men protesterer ikke.
Eirik, kan du kontakte mamma eller pappa?
Jeg glemte mobilen hjemme, sier han lavt, ser ned, fikler med jakkeermet. Men tanten min jobber på legevakten, hun kan ringe!
Bare det gir litt trygghet. Minst én voksen vil holde foreldrene informert.
Jeg plasserer Olav bak i bilen, spenner beltet rundt ham og drar på varmeapparatet. Eirik setter seg ved siden av, tar hånden til broren og klemmer forsiktig. Jeg ser Olav slappe litt mer av Eiriks blikk er overraskende voksent.
Kjører avgårde, gjør mitt beste for å ikke la uroen mine nå barna. Men nå og da følger jeg dem i speilet; Olav er fortsatt blek, men ikke like sammenkrøpet som i parken. Eirik hvisker beroligende ting.
For å lette stemninga setter jeg på radioen med rolig, instrumental musikk. Ingen ord, bare rolige toner.
Hvordan går det, Olav? spør jeg etter noen minutter.
Bedre…, kommer det, veldig svakt.
Flott. Hold ut, vi er fremme snart.
Eirik bøyer seg over og hvisker noe. Olav smiler svakt. Jeg kjenner skuldrene senkes litt kanskje dette går bra likevel.
Du er tøff, Eirik, sier jeg idet skiltet mot legevakten dukker opp i lyset fra neonlysene. Tenk om du hadde ventet, eller løpt hjem isteden? Du hjalp broren din. Men, jeg ser ham rett i øynene idet jeg parkerer og vrir av tenningen, du må aldri, aldri løpe ut i veien slik igjen. Det kunne gått ordentlig galt.
Eirik bare nikker. Skjønner nok alvoret, tårer triller på nytt.
Jeg lover.
Jeg legger hånden beroligende på skulderen hans. Bra. Nå er Olav viktigst.
Sammen bærer vi Olav inn til mottaket. En sykepleier tar imot og har et blikk som forteller at hun forstår situasjonen. De tar ham raskt med inn.
Eirik blir sittende stille på hard plastikkbenk i gangen. Knyttnevene knuger lårene hardt. Jeg beveger meg hvileløst, ser mot døren Olav forsvant inn bak.
En halvtime senere kommer en kvinne stormende inn hun er småsvett, håret bustete og blikket fullt av frykt.
Gutten min!
Eirik kaster seg rundt henne og gjemmer ansiktet mot frakken hennes. Hele kroppen rister, men hun holder ham tett, som om hun aldri vil slippe tak.
Mamma hikster han. Olav fikk så vondt, og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre…
Du gjorde det riktige, sier hun lavt, klapper ham over håret. Også stemmen hennes er skjelvende. Hvor er han?
Han er inne til undersøkelse, svarer jeg forsiktig og går nærmere. Jeg fant dem ute i gaten. Eirik løp plutselig ut…
Hun snur seg mot meg, blikket veksler mellom takknemlighet og uro.
Tusen takk… Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal takke deg. Vi jobber mye, og bestemor skulle passe på, men hun fikk ikke til i dag… Jeg trodde de holdt seg hjemme.
Det viktigste er Olav, sier jeg, og forsøker å dempe samtalen. Han får hjelp nå, vi venter på svar.
Hun nikker og presser Eirik enda tettere til seg. Vi setter oss ned på benken alle tre. Stillhet, men vi venter sammen.
Hun stryker rolig over håret til Eirik, stemmen myk:
Det går bra, hvisker hun, jeg er her nå.
Eirik holder seg fast i kragen hennes. Han gråter ikke lenger, men skjelver fortsatt, enten av kulde eller sjokk.
Jeg står litt unna og ser på dem. Føler meg påtrengende, men klarer ikke gå riktig ennå. Trenger å se at Olav får hjelp. Jeg kjenner og at spenningen mitt tar slutt. Nå er det bare tretthet, og en stillferdig glede over at jeg fikk gjort noe viktig i dag.
Kvinnen ser opp og møter blikket mitt. Tårene har ikke sluppet, men takknemligheten er der.
Du hjalp dem? spør hun.
Ja, sier jeg stille. Eirik sprang ut i veien. Han forklarte, jeg kjørte dem hit.
Ingen detaljer. Ikke nødvendig å gjenoppleve hvor nære det var.
Takk, sier hun og trykker hånden min hardt. De færreste stopper opp nå for tiden… Folk orker ikke andres problemer.
Bare hyggelig, svarer jeg, og det brer seg varme i meg.
Hun nikker og reiser seg for å snakke med legen, som akkurat har kommet ut. Jeg ser hvordan ansiktet hennes mykner og et forsiktig smil sprer seg. Alt ordner seg.
Stille, nesten uten å gjøre en scene, går jeg mot døren og ut. Kveldsbrisen slår mot meg. Jeg vender blikket mot sykehusets lys, og trekker inn den kjølige sommerluften.
Tar opp mobilen. Jeg skal egentlig ringe vennene mine og forklare at festen må utsettes men jeg blir bare stående. Ser opp på himmelen. Den er stjerneklar, frisk, nesten distansert rolig i kveld.
Bildene spinner rundt i hodet: Eirik der ute på asfalten, Olav på benken, morens fortvilede blikk. Jeg kjenner meg tom og sliten, men også fylt av mening.
I dag fikk jeg hjelpe noen, tenker jeg. Alt var tilfeldig jeg skulle bare hjem, bare kjøre min nye bil, bare ikke kjøre forbi men det betydde mer enn jeg aner. Kanskje får jeg selv hjelp en dag, det er godt å tro.
Jeg putter mobilen tilbake, trekker pusten dypt og går til bilen. Lukker meg inn, setter nøkkelen i tenningen, kjenner varmen sildre fra motoren. Det brummende lyset og godlukten av nytt interiør beroliger, gir tilbake en følelse av orden.
Kjører sakte ut fra parkeringen og styrer roligere enn vanlig. Tankene kretser om Eirik og Olav hvordan de har det, hva legen sa, og hvordan moren nå endelig kan ta dem med hjem. Vet at denne dagen aldri vil bli glemt for noen av oss.
Underveis tenker jeg på egen barndom. Mine foreldre var alltid der, holdt oss sammen, lo og løste småproblemer i fellesskap. Nå ser jeg hvor mye det betyr at noen bryr seg at noen faktisk bryr seg nok til å stoppe.
Festen kunne utsettes. Skuffelsen er fraværende. I stedet vokser det en stille, varm stolthet i meg. Dagen ble meningsfull, ikke fordi jeg endelig fikk bil eller skulle feire, men fordi jeg gjorde noe viktig for andre.
Jeg kjører gjennom Oslos gater, betrakter folk, butikkvinduer og lys, og innser: Hverdagen ruller videre, men det er plass til små, store handlinger av omtanke i alt dette. Uten dem blir livet fattigere.
I kveld legger jeg meg med vissheten om at sånne øyeblikk betyr mer enn jeg tror.




