På den militære avdelingen underviste det en kvinnelig lege. Hele livet hadde hun jobbet på barneavdelingen på sykehuset. Hun fortalte en ganske interessant historie. Barna hennes hadde vært gjennom alle slags barnesykdommer, selv om hun var lege. De fikk stadig nye virus og infeksjoner, slik at hun ble helt utmattet av å pleie dem. Men barna var livlige og glade, tross alt.
Selvfølgelig var moren nøye med hygiene hun dusjet alltid når hun kom hjem, byttet klær og vasket hendene grundig. Likevel var det nettopp de sykdommene hun behandlet på jobben, barna hennes fikk hjemme. Og ble hun utslitt på jobb og hadde en ekstra tøff dag, gikk det ikke lenge før barna ble syke. Verken vitaminer eller hardførhets-trening hjalp, så til slutt følte denne moren og legen seg fortvilet.
En dag var hun så sliten etter en tung vakt det hadde vært en spesielt vanskelig pasient på sykehuset. Hun gruet seg til å gå hjem, fordi hun var sikker på det skulle bli det samme om igjen, at barna ville bli syke. Så, istedenfor å dra rett hjem, gikk hun på kino og så en spennende film om en eventyrer. Da hun kom hjem, litt skyldbetynget men også glad, merket hun til sin overraskelse at barna fortsatt hoppet rundt, friske og fornøyde.
En annen gang dro hun til en venninne, drakk te med kjeks og lo av morsomme historier og vitser. Og igjen, barna holdt seg friske. Etter dette la denne kvinnen seg til en ny vane: hun gikk ikke rett hjem etter jobb, selv om hun visste pliktene ventet. I stedet spaserte hun gjennom en liten park med vakre blomster og en sildrende fontene. Hun satte seg på en benk, pustet ut og slappet av, før hun omsider gikk hjem. Og etter dette roet alt seg barna holdt seg friske.
Legen kom frem til at det ikke bare handler om bakterier eller virus. Det handler også om energien og stemningen hun tar med seg hjem. Dårlig stemning og stress påvirket barna hennes, det var det hun kom frem til. Og dette enkle rådet viste seg å stemme etterpå var det ingen sykdom hjemme.
Så, det er faktisk slik at man ikke bør dra rett hjem til sine kjære, når man er nedfor eller utmattet etter en tung dag. Vi kan, uten å mene det, ta med oss noe negativt hjem, selv uten å si et ord. Det er viktig å ta seg tid til å skifte omgivelser etter en vanskelig situasjon enten det er en rusletur i parken eller en morsom film før man vender hjem til dem man bryr seg om. Vitenskapen jobber fortsatt med å forklare dette, men én ting er sikkert: noen ganger hjelper det mest å puste ut og fylle på med nye, gode inntrykk før man deler sin tilstedeværelse med dem man er glad i.
Livets erfaring viser oss at små endringer i hverdagen kan ha stor betydning ikke bare for oss selv, men også for de vi elsker.




