Torsdag, 6. juni
Einar, du har forsovet deg igjen! sjåførens stemme er vennlig, men med et lite snev av mild irettesettelse. Det er tredje gang denne uka du kommer løpende etter bussen som en gal.
Pensjonisten i den velbrukte jakka puster tungt, lenende mot rekkverket. Det grå håret stritter til alle kanter, brillene har sklidd ned på nesetippen.
Unnskyld, Olav… sier jeg, mens jeg trekker opp krøllete sedler fra lomma. Klokka går sikkert etter… Eller så er det bare jeg som har blitt treg…
Olav Johansen rutinerte sjåføren, rundt førtifem, brun i huden etter alle årene bak bussruta. Han har kjørt oss i tjue år nå, og kjenner de fleste passasjerene igjen. Men meg har han lagt spesielt merke til alltid høflig, stille, reiser samme tid hver dag.
Ikke tenk på det. Hopp inn. Hvor skal du i dag?
Mot kirkegården, som vanlig.
Bussen humper videre. Jeg finner plassen min tredje rad fra sjåføren, ved vinduet. I hendene har jeg en sliten plastpose med redskap og litt blomster.
Det er få passasjerer vanlig hverdag, tidlig morgen. Noen studiner prater ivrig lenger bak, en dresskledd mann glaner ned på mobilen sin. Akkurat som det pleier.
Du, Einar, Olav kikker på meg i speilet kjører du virkelig dit hver dag? Er det ikke tungt?
Hvor ellers skal jeg? mumler jeg, ser ut av vinduet. Kone mi… har ligget der snart to år. Jeg lovte å komme hver dag.
Det svir i brystet til Olav, kan jeg se. Han har selv kone, elsker henne. Kan nesten ikke forestille seg…
Er det langt å dra hjemmefra?
Nei, tar en halvtime med buss. Gå, det kan jeg ikke lenger beina er vonde. Pensjonen holder akkurat til billetten.
Uka går, jeg er fast inventar på morgenbussen. Olav blir vant til å se meg, begynner nesten å forvente det. Hender jeg er sen; da venter han ofte et par minutter ekstra.
Du behøver ikke vente på meg, sier jeg en dag, da jeg skjønner han står og venter. Ruten er ruten.
Sludder! Noen minutter gjør da ingen ting, svarer han med et smil.
Så, en morgen, er jeg ikke der. Olav venter litt, men jeg kommer ikke. Neste dag fortsatt ingen Einar. Heller ikke dagen etter.
Du, har du sett noe til han gamle som pleide dra til kirkegården? spør Olav konduktøren, Ingrid. Ble kanskje syk?
Det skulle jeg ikke vite noe om, trekker hun på skuldrene. Kanskje slekta har vært innom, kanskje fått besøk…
Men jeg vet han lurer. Han har blitt vant til mitt stille “takk for turen”, til mitt triste lille smil.
En uke går. Ingen Einar. Olav bestemmer seg i lunsjpausen kjører han til endestasjonen, til hvilestedet mitt.
Unnskyld, sier han til kvinnen ved porten, Det pleide å komme en eldre mann hver dag, Einar… Grått hår, briller, alltid med en pose. Har du sett han?
Ja, han! Selvsagt vet jeg hvem han er. Kom daglig, til kona si.
Så han har ikke vært her?
Ikke på en uke.
Blei han syk?
Hvem vet, svarer hun. Han nevnte adressen sin en gang… Bor like i nærheten her. Hageveien 9. Og du er?
Bussjåføren hans. Kjørte ham hver morgen.
Hageveien 9. Et eldre bygg, malingen flasser på inngangsdøra. Olav går opp i andre etasje, banker på første dør han ser.
En middelaldrende mann åpner, ser spørrende på ham.
Hvem vil du ha tak i?
Jeg leiter etter Einar. Jeg er bussjåføren hans.
Ah, han gamle fra leilighet fire! Han ligger på sykehuset nå, ble hentet for en uke siden med slag.
Olav kjenner det stikker.
Vet du hvilket sykehus?
Ja, Oslo universitetssykehus. Var ille til å begynne med, men visstnok bedre nå.
Etter vakta setter Olav seg i bilen til Ullevål. Finner avdelingen, spør etter meg.
Einar? Jo, han ligger inne hos oss. Og du er…?
En venn… han nøler, vet ikke helt hvordan forklare.
Rom 6. Men ikke slit ham ut, han er fortsatt svak.
Jeg ligger ytterst ved vinduet, blek men klar, leser. Ser Olav skjønner ikke først, men så sperrer jeg opp øynene.
Olav? Er det deg? Hvordan…
Jeg ble bekymret, gliser han, setter en pose med appelsiner på nattbordet. Da du ikke dukket opp, måtte jeg sjekke.
At du tenker på meg…? jeg famler litt, kjenner tårene presser seg på. Jeg er jo bare en gammel kar…
Hva da, bare? Du er min faste passasjer. Jeg har blitt vant til deg ser etter deg hver morgen.
Jeg blir stille, ser opp i taket.
Har ikke vært hos kona mi på ti dager, hvisker jeg. Første gang siden hun døde. Jeg har brutt løftet mitt…
Slapp av, Einar. Hun vet du er syk, hun forstår.
Vet ikke… pleide alltid å fortelle henne hvordan jeg hadde det, om været. Nå ligger jeg bare her, og hun er helt alene…
Jeg ser hvordan jeg strever, og da bestemmer Olav seg.
Vil du at jeg skal gå for deg? Til graven hennes? Sende beskjed fra deg at du er syk, men blir bedre snart…
Jeg ser ham: håp blander seg med skepsis i blikket mitt.
Ville du gjort det? For fremmede?
Du er da ikke fremmed, fnyser Olav. Vi har sett hverandre daglig i halvannet år. Du er nærmere enn mange slektninger.
Neste dag, en søndag, drar Olav til kirkegården. Han finner grava på steinen et bilde av en vennlig kvinne. «Maja Einarsson 19532024».
Først nølende, men ordene kommer lettere enn han hadde trodd:
God dag, Maja. Jeg er Olav, bussjåføren. Mannen din, Einar, tok bussen til deg hver dag. Nå ligger han på sykehus, men blir bedre. Han ville jeg skulle hilse og si at han elsker deg og snart kommer…
Han småprater, forteller hvilken flott person Einar er, hvordan han savner henne, hvor trofast han er. Han føler seg litt dum, men samtidig føles det riktig.
På sykehuset finner han meg med tekoppen. Jeg ser bedre ut, fargen har kommet tilbake.
Jeg var der, sier Olav stille. Sa alt du ville.
Og… hvordan var det? stemmen min skjelver.
Det var fint der. Noen har satt friske blomster, kanskje naboer. Rent og ordentlig. Hun venter på deg.
Jeg lukker øynene, og tårene triller.
Takk, gutten min. Takk…
To uker senere blir jeg skrevet ut. Olav møter meg utenfor sykehuset og kjører meg hjem.
Sees vi i morgen? spør han når jeg går av bussen.
Ja, selvfølgelig, nikker jeg. Klokka åtte, som alltid.
Og virkelig neste dag sitter jeg på min plass igjen. Men nå er noe endret mellom Olav og meg. Ikke bare sjåfør og passasjer noe mer.
Vet du hva, Einar, sier Olav en dag, jeg kan like godt kjøre deg på søndager også. Ikke i bussen, men med min egen bil. Det koster meg ingenting.
Nei da, det trenger du ikke…
Jo. Jeg har blitt vant til deg. Kona mi sier: «Når folk er så snille, må man hjelpe dem.»
Og slik blir det. Til hverdags med rutebussen, i helgene kjører Olav meg selv til kirkegården. Av og til er kona hans med vi har blitt venner, vi tre.
Skjønner du, sier Olav en kveld til kona, jeg trodde først jobben var bare rutine; kjøre, følge planen. Men egentlig hver passasjer er et eget liv, en hel historie.
Nettopp, nikker hun. Godt du tar deg tid.
En dag sier jeg til dem:
Da Maja døde, tenkte jeg: Nå er livet mitt ferdig. Hva er vitsen med meg nå? Men så… så viser det seg at jeg fortsatt betyr noe. Og det betyr faktisk alt.
***
Noen ganger undrer jeg hvor mange små hverdagsmirakler skjer, bare fordi vanlige folk bryr seg?




