Våren 1992, i en liten by i Norge, sitter en eldre mann hver dag på en benk foran jernbanestasjonen. Han tigger ikke. Han snakker ikke med noen. Han bare sitter der, med en sliten nettpose ved føttene og blikket vendt mot skinnegangen.
Han heter Einar. Før 1989 jobbet han som lokomotivfører. Etter omstillingene forsvant arbeidene, togene gikk sjeldnere, og folk som Einar ble stående igjen utenfor. Han er 54 år gammel, med en taushet som er så tung at den aldri slipper taket.
Hver morgen ankommer han stasjonen klokken åtte akkurat som før, da skiftet begynte. Han blir til lunsjtid, så forsvinner han. Folk kjenner ham igjen: «Han som jobbet på NSB.» Ingen spør ham om noe.
En dag setter en gutt på omtrent 19 år seg ned på benken ved siden av ham. Gutten har en utvasket sekk og en sammenkrøllet papirbit i hånda. Han ser ofte ned på klokka. Skjelver, enten av nervøsitet eller sult, vanskelig å vite.
Går det et tog til Trondheim? spør gutten, uten å se på Einar.
Klokka kvart på fire, svarer mannen, nesten uten å tenke.
Gutten sukker stille. Han forteller at han har kommet inn på universitetet, men har ikke råd til billett. Pengene han samlet inn hjemme i bygda holdt ikke helt. Han vil ikke reise hjem med uforrettet sak. «Jeg har lovet at jeg skulle klare det,» sier han, mest til seg selv.
Einar sier ingenting. Han reiser seg, tar med seg posen og går. Gutten ser ned, overbevist om at det var forgjeves å åpne seg.
Etter ti minutter kommer Einar tilbake. Han legger noe på benken ved siden av gutten. Et gammelt NSB-kort og noen sedler i norske kroner.
Jeg trenger dem ikke lenger, sier han. Jeg har kommet dit jeg skal. Du har fortsatt veien foran deg.
Gutten forsøker å si nei at han ikke kan ta imot, at det ikke føles riktig. Einar stopper ham med et håndbevegelse.
Når du har muligheten, hjelper du en annen. Det er alt.
Toget går. Gutten drar med det. Neste dag er Einar tilbake på benken, til samme tid. Men han blir ikke så lenge som før.
Måneder går, og en morgen setter noen seg ved siden av Einar igjen. Det er samme gutten. Tynnere, mer sliten, men han smiler.
Jeg besto første året. Og har fått meg deltidsjobb. Jeg kom for å gi deg pengene tilbake.
Einar nikker og smiler for første gang på lenge.
Behold dem, svarer han. Ikke bryt kjeden.
Årene går. Einar slutter å komme til stasjonen. Ti år etter er gutten blitt voksen. Han har fast jobb, familie i startgropa, og et liv som står stødig på egne bein til tross for utfordringer. Han vender hjem noen dager, først og fremst av lengsel. Stasjonen er den samme. Benkene er de samme. Det er bare menneskene som har forandret seg.
En ettermiddag stanser han foran stasjonsbygningen og, uten å vite helt hvorfor, spør han etter mannen som alltid pleide å sitte der.
Einar? spør en eldre herre. Han hadde en ulykke for et par år siden. Bil. De måtte amputere beinet hans. Han ligger til sengs, kona passer på ham.
Det knyter seg i brystet hans. Han spør ikke mer. Får adressen, og drar rett dit.
Einar bor i en liten leilighet, andre etasje i en eldre blokk. Sengen står ved vinduet. Kona hans, den samme stille kvinnen han har sett på stasjonen, kikker lenge på ham før hun smiler svakt og forlater rommet.
Du har kommet tilbake, sier Einar etter noen sekunder. Jeg kjente deg igjen. Du har blitt voksen nå.
Han er blitt tynnere, håret er snøhvitt, men blikket det samme: åpent og tillitsfullt.
De prater lenge. Om tog, om hverdagen, om alt og ingenting. På et tidspunkt trekker Einar på skuldrene og smiler.
Hele livet har jeg jobbet med tog, så er det en bil med fire hjul som får has på meg. Slik er nå engang livet.
Han ler. En kort, ekte latter. Det er som om selv dette ikke kunne knekke ham.
Den unge mannen går derfra med en klump i halsen, men også med et klart mål. I dagene som følger sjekker han rundt, spør og ordner uten å fortelle noen noe.
Neste gang han besøker Einar, er mannen alene på rommet. Den unge drar med seg en splitter ny rullestol inn, og har et konvolutt med penger gjemt i seteryggen.
Hva er nå dette? spør Einar overrasket.
Du hjalp meg videre i livet, nå er det min tur til å hjelpe deg. Dette var det jeg klarte.
Einar løfter hendene, vil protestere, men den unge rister på hodet og sier:
For ikke å bryte kjeden, husker du det du sa? Nå var det min tur.
Einar sier ingenting. Han nikker bare og holder hånden hans hardt.
I denne verden går mye tapt. Folk, tog, år. Men noen handlinger vender tilbake. Ikke som en gjeld, men som noe som fortsetter. Så lenge vi ikke bryter kjeden av godhet, vil det vi gir komme tilbake kanskje ikke til oss, men til akkurat den det trengs.
Har du opplevd eller sett en handling som ikke brøt godhetens lenke? Fortell det videre. Vi trenger flere historier som binder oss sammen. Et lite like, en kommentar eller å dele kan få kjeden til å fortsette.




