Uten rom for svakhet

Uten rett til svakhet

«Kan du komme, vær så snill, jeg er på sykehuset.»

Marte brukte ikke tid på å bytte klær. Hun heiv jakken rett over den myke hjemmestrikkede genseren, knapt nok la merke til at genseren gled litt opp i farta. Hun tenkte ikke på speilet hele oppmerksomheten var fanget av den korte meldingen fra Alvhild som hadde tikket inn for en halvtime siden.

Marte ble skikkelig redd da hun leste disse ordene. Et øyeblikk ble hun stående bom stille og prøvde å fatte hva som kunne ha skjedd, men så ristet hun på hodet. Nå var det viktigste å være der, ikke å spekulere. Hun grep nøklene og mobilen fra nattbordet, og småjogget mot døra mens hun dro på seg skoene.

Veien til sykehuset føltes uendelig lang. Vanligvis var denne ruta kjent og kjapp, men nå virket det som om alt gikk i saktefilm: rødt lys overalt, bussen sneglet seg frem, fotgjengere var som levende hinderløyper. Marte så stadig på telefonen, som om hun ventet et nytt varsel, men skjermen forble taus. Spørsmålene raste: Hva har skjedd? Hvor alvorlig er det? Hvorfor sykehuset? Ingen svar og det ga bare mer uro.

Hun nærmet seg døren til rommet og åpnet forsiktig. Blikket falt umiddelbart på Alvhild, som lå i sengen. Hun stirret opp i taket, nesten glassaktig, som om hun søkte svar der. Det ellers så velstelte lyse håret lå i en vill forvirring over hodeputen, som om ingen hadde gredd henne på flere dager.

Med ett så Marte flere detaljer: Alvhilds ansikt var blekt, mørke ringer under øynene, og kinnene bar fortsatt spor av tørkede tårer. Bildet av indre kaos fikk Marthes bryst til å snøre seg sammen.

Marte listet seg bort til sengen og satte seg på sengekanten, så stille hun kunne. Stemmen hennes kom av seg selv, som en hvisken, redd for å såre:

Alvhild, hva har skjedd?

Alvhild snudde hodet langsomt. Øynene var tørre, men det lå en så dyp sorg der, at Marte fikk en bølge av uro i kroppen. Plutselig fremsto veninnen så skjør.

Han har dratt, sa Alvhild lavt, mens fingrene hennes tviholdt i lakenet. Knokene var hvite, som om hun prøvde å holde fast på noe håndfast i et liv som plutselig raste. Han bare pakket sakene og sa han ikke klarte mer.

Hvem? Andreas? Marte spurte, og grep automatisk Alvhilds hånd. Det var ikke en tanke hun rakk å formulere kroppen handlet av seg selv. Kanskje hun kunne dra henne tilbake fra det sorte hullet i tankene.

Alvhild nikket stille. En enslig tåre trengte seg gjennom kontrollen og trillet sakte nedover kinnet hennes. Hun prøvde ikke å tørke den bort det var ikke mer overskudd igjen.

Marte svelget tungt. Det presset i halsen. Hun lette febrilsk etter noe å si, noe som kunne lindre Alvhilds sår, men hjernen var tom. Hvordan kunne han, som drømte om en stor familie, bare gå?

Alvhild ble stille. Klokken på veggen tikket sakte. Skulderene hennes skalv, og fingrene klamret seg til lakenet. Til slutt la hun hendene over ansiktet som for å skjule seg for verden. Det var så mye tretthet over den bevegelsen at det stakk i Marthes bryst.

Minutter gikk, kanskje mer i slike øyeblikk oppløses tiden. Skjelvingen avtok, pusten ble roligere. Alvhild satt seg opp, tørket tårene bort med baksida av hånden og så på Marte fortsatt med smerte, men også en sorgklarhet over at noe var avgjort.

Sa han hvorfor? hvisket Marte. Hun valgte ordene med omhu for ikke å åpne såret igjen, men hun visste at for å kunne hjelpe, måtte hun forstå. Ga han deg ingen forklaring?

Alvhild smilte skjevt, uten et fnugg av glede bare utmattelse og forundring.

Barna, sa hun, stemmen knakk opp. Han sier han er utslitt. Søvnløse netter, bråk bestandig, og at han alltid må ta ansvar for noen andre. Kan du tro det, Marte? Han pushet på selv, han sa: «Vi klarer det. Dette er lykken vår. Vi må ikke gi opp.»

Hun stoppet, ordene hennes hang i rommet tidligere løfter føltes nå som hån.

Vi løp til leger, tok prøver, gjennomgikk behandlinger Jeg har gått gjennom så mye! Smerte, tårer, venting

Røsten sviktet, men hun samlet seg og fortsatte:

Jeg trodde faktisk at siden vi hadde stått sammen gjennom alt dette, så ville vi klare alt. Uansett hva. Men jeg tok visst feil.

Hun så ut gjennom vinduet, hvor skyggene over byen vokste i desembermørket, og sa nærmest uhørlig:

Tolv år. Åtte forsøk. Og det betyr ingenting?

*************************

Alt begynte som i en romantisk film lett, lyst, fra første blikk. Liv og Andreas møttes på en venninnefest. Det var støyende og trangt, musikk på anlegget og folk som lo og snakket i munnen på hverandre. Andreas sto ved vinduet med et glass juice og så på folk, da Liv nærmest spratt inn i rommet. Hun gestikulerte ivrig mens hun delte en historie med venninna, og da hun oppdaget blikket hans, lo hun den varme, hese latteren. Det var der han la merke til fregnene hennes og det gode blikket når hun smilte.

Han gikk bort for å hilse. Samtalen gikk lett nesten som om de allerede kjente hverandre. Praten gikk om alt mulig: favorittfilmer, reiser, og rare hverdagsvaner. Før de visste ordet av det var kvelden over, og Andreas ville ikke skilles. Han foreslo en spasertur, og sammen ruslet de gjennom Oslos vinternatt og delte drømmer.

Tre måneder senere bodde de sammen. Leiligheten i Grünerløkka var plutselig felles: hans bøker i bokhyllen, hennes sminkesaker på hans nattbord, to par sko i gangen. Alt falt naturlig på plass. Halvåret etter giftet de seg. Det ble en liten feiring, kun de nærmeste, masse latter, taler og dans til langt på natt.

Ettårsdagen feiret de med te og bløtkake på den lille balkongen. Plutselig sa Andreas, med et alvor hun ikke hadde sett før:

Jeg vil ha barn med deg, mange barn. Nok til å fylle et fotballag.

Liv lo, slang armene rundt nakken hans og lovte:

Selvsagt, det skal vi få til. Vi skal ha et livlig hus.

Den gangen føltes alt lett. Kjærlighet, samliv, barn det handlet bare om tid.

De første årene hastet de ikke. Begge satset på jobb Liv i et reklamebyrå, Andreas i et IT-firma på Lysaker. De reiste mye: sommeren på Sørlandet, vinteren på hytta i Hemsedal, helgeturer til Bergen eller Trondheim. De levde, lærte å dele dagliglivet, skapte en felles verden.

Så kom beslutningen: nå var det tid.

Og vanskelighetene begynte. Inngangene var beskjedne. De gikk til legen, som sa:

Slapp av, det er vanlig. Mange venter lenge. Prøv litt til.

De prøvde. Måned etter måned. Ingenting skjedde. Nye prøver, nye undersøkelser, flere legebesøk.

Kanskje vi må prøve behandling, foreslo legen forsiktig.

Liv forsøkte holde motet oppe. Hun leste bøker, fulgte råd. Andreas var med på alt møtte opp på timene, støttet og trøstet.

Men så kom det første sjokket. Seks uker. Hun rakk knapt å glede seg før hun lå på Ullevål. Alt satt spikret i minnet: kalde ultralydbølger, legeblikket, Andreas hånd som trykket hennes nesten til blåmerker.

Et år senere, en ny sorg. For tidlig igjen. Smerte og følelse av urett ble verre. Hvorfor dem? Hva gjorde de galt?

Likevel ga de ikke opp. Nye analyser, utprøving av alle slags behandlinger. Hver måned ventet Liv spent på testen ofte bare for å pakke den bort med et sukk. Andreas så skuffelsen, men visste ikke hva han kunne gjøre. Han holdt henne, laget te, lyttet eller var stille med henne.

Ingen svar kom, men de gav seg ikke. Troen var sterk.

Da diagnosen «ufrivillig barnløs» ble stilt, var tonen kald, nærmest rutinemessig. For Liv og Andreas traff det som et knyttneveslag. Inne på kontoret satt de, stirret på hverandre med samme spørsmål: «Hva nå?»

De skulle ikke gi seg. Etter lange samtaler og vurderinger bestemte de seg for IVF. Første gang, andre gang, tredje gang Andre test, flere kontroller, mer håp og stadig nye skuffelser.

En gang gikk det veldig dårlig. Liv virket roligere, men Andreas så forandringen: færre smil, blikket ble hengende ved barna hun så i parken, mer taushet om kvelden. Han forsøkte å lette på stemningen, holdt henne rundt skulderen, visket beroligende ord. Likevel gikk kreftene ut.

Igjen IVF. Ny runde, ny smerte. Alt gikk i sirkel, utmattet både fysisk og psykisk. Liv førte detaljert dagbok over målinger, symptomer og medisiner. Andreas holdt henne i hånda under injeksjonene, sørget for varm te, eller bare satt sammen med henne.

Hverdagen gikk så normalt den kunne: jobb, venner, små utflukter. Men tankene var alltid et sted vil det noen gang gå?

En kveld ble Liv sittende lenge på badet. Andreas banket på, åpnet forsiktig døra hun satt på kanten av badekaret med en test i hånda. Hun virket tom, stirret ut i intet.

Jeg orker ikke mer, sa hun lavt uten å snu seg. Jeg er sliten. I kropp, i hodet Alt er brukt opp.

Andreas satte seg ved siden av og la en arm rundt skuldrene hennes. Ingen store ord, ingen løfter. Bare nærhet, og han kjente skulderene hennes ryste.

Vi er så nære målet. Bare én gang til. Siste forsøk. Kan du?

Liv lukket øynene og pustet tungt. Hun visste det ville bli hardt, men hun så Andreas blikk fullt av håp, kjærlighet og tro. Hun nikket. Fordi hun elsket ham, fordi hun ville tro at lykken fantes bak neste hjørne.

Åttende forsøk. Nye prøver, nye rutiner. Liv turte ikke drømme, bare fulgte planen og lot seg ikke distrahere.

Behandling. Venting. Første test. Og mirakel positivt svar.

På ultralyden holdt hun Andreas hånd så hardt at han måtte blunke, men han sa ingenting. Legen flyttet på apparatet, forklarte, og plutselig smilte:

Se der To små hjerter.

Liv kunne ikke tro det. Hun stirret på skjermen, så to bitte små prikker slå og følte bare ren lykke.

Et mirakel, hvisket hun med blikket festet i bildet.

Andreas sa ingenting, men da han tørket seg over ansiktet så hun tårene akkurat som i kirken den de lovet hverandre alt. Endelig, de hadde fått den gleden de hadde kjempet for, fortjent, og ventet på så lenge.

Så skjedde det.

Alt snudde en helt vanlig kveld. Ingenting varslet uvær. Barna hadde spist middag, lekt, blitt badet og fått på seg pysj. Alvhild vugget den ene tvillingen, la den andre i sengen og nynnet en rolig natta-sang. Det duftet av babykrem og sikkerheten i et stille hjem. I hjørnet glødet nattlampen med stjernehimmel på veggen.

Andreas kom hjem senere enn vanlig. Det siste året hadde han ofte overtid. Hun hørte han komme inn, tok av skoene, vasket hendene alt hverdagslig. Det ble stille. Alvhild ventet at han, som før, ville titte inn, kysse barna, spørre om dagen. Men han ble bare stående i døra og så på dem.

Hun kjente blikket hans bakfra, snudde seg langsomt. Andreas var mer utslitt enn hun hadde sett før: mørke ringer under øynene, skuldrene hang slapt. Hun rakk ikke å si noe før han begynte, lavt:

Jeg drar.

Alvhild stivnet. Gutten i armene hennes begynte å røre på seg, men hun beveget seg ikke, som om tiden var skrudd av.

Hva? spurte hun, stemmen lys og fremmed. Hva mener du?

Jeg orker ikke mer, sa han, fortsatt uten å se på henne. Ikke nettene, bråket, at det aldri er tid for noe egen voksne. Jeg klarer det ikke.

Hun la rolig sønnen i sengen, snudde seg mot ham. Hvordan kunne han si dette? De hadde jo kjempet så lenge! Disse barna, dette var jo selve lykken.

Men vi har stått sammen om alt! Hun prøvde å være rolig, men stemmen ristet. Det var jo du som ville ha barn, du var så glad da vi fikk vite det ble tvillinger, du sydde til og med smokkesnorene deres selv!

Andreas så ned, som om blikket hennes var for tungt å bære.

Jeg trodde jeg skulle klare det. Men det blei bare for mye. Jeg orker ikke mer.

Hun tok et steg nærmere, som om hun lette etter et tegn på at han angret. Bare ett.

Du bare går og forlater oss? hvisket hun. Meg og barna?

Han trakk pusten tungt, gned seg over ansiktet.

Jeg trenger tid, sa han, og så ut i rommet. Vet ikke om jeg kommer tilbake.

Han sa det saklig, ikke sint. Det gjorde det bare verre. Hun sto bare og så, prøvde å forstå hvor alt raknet, når han sluttet å være den mannen hun delte alle drømmer og håp med.

Bak henne sov to små mennesker søtt, uvitende om at deres verden nettopp var blitt forandret for alltid.

Han gikk. Døra smalt forsiktig igjen, og det ble tomt og stille som hele universet hadde skrudd ned lyden. Alvhild bare sto midt i rommet og håpet det var en drøm. Kanskje kommer han inn fra kjøkkenet med te, tenkte hun, slik han alltid hadde gjort før. Men gangen var tom.

Hun trakk gardina til side, gikk tilbake til barnesengene og kjente på hendene deres varme og trygge. Forsikret seg om at de sov, så satte hun seg tungt på gulvet inntil sengene. Beina føltes så tunge, som om hun nettopp hadde gått til Hamar uten å stoppe. Hun klemte inntil datteren og sugde til seg den vesle varmen. Før gjorde det godt, ga styrke nå var kroppen bare kald.

Denne natten følte hun seg virkelig alene. Ikke bare sliten alene. Før, i de tyngste nettene, hvis barna holdt henne våken eller alt gikk i ball, visste hun: Andreas var der. Kanskje han ikke sa et eneste ord, men han var der. Nå var han borte.

Rundt henne var bare lyden av to jevne barnepuster. Alvhild så på barna og prøvde å tenke. Hva skulle hun gjøre nå?

Tårene kom stille. Først en, så to snart strømmet de nedover, uten hikst og rop, bare ren sorg rett ut i natten. Alvhild lot dem bare komme, lot dem falle på datterens pysj. Denne gangen trengte hun ikke stålsette seg, hun kunne endelig være svak.

Ute foldet mørket seg om byen. Kvelden gikk over til natt, men der satt Alvhild på gulvet så lenge at hun var redd for å bevege seg og miste det siste støvet av ro som var igjen bare henne og barna hennes, i et nattstille rom

****************************

Alvhild satt ved vinduet på sykehuset med beina trukket opp. Ute dalte snøen sakte ned mot asfalten. Hun registrerte den norske vinteren bak glasset, men hun så bare hendelsesforløpet som vekslet forbi i hodet: årevis med kamp, håp, små gleder og store tap. Andreas siste ord lød stadig inni henne, og det sved like vondt hver gang.

Jeg skjønner ikke, hvisket hun ned i vindusruta. Hvordan er det mulig å bare snu ryggen til dem? Til oss? Etter alt vi har vært gjennom

Stemmen dirret, men hun gråt ikke mer. Tårene var brukt opp bare spørsmålene hang igjen, uten svar.

Marte satte seg i sengen ved siden av henne, dro armene omsluttende rundt den sammenkrøpede kroppen.

Marte sa ingenting. Hun hadde alltid sett Andreas som en omsorgsfull mann og god pappa, men nå føltes alt annerledes. Han dro, rett og slett, etterlot kone og to små til seg selv

Alvhild gravde ansiktet inn i skulderen til vennen, og begynte å skjelve svakt.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare dette, hvisket hun. Men jeg må. For deres skyld.

Ikke dramatiske ord. Bare sta, stille besluttsomhet. Hun visste: foran henne ventet netter uten søvn, haugevis med småarbeid og en ensomhet hun ikke kunne dele. Men inne på barnerommet hjemme, lå to små sjeler som trengte henne mer enn noe annet på jord.

Marte tok henne hardere i hånda, og selv uten å vite hva hun skulle si, strålte én ting tydelig: du er ikke alene. Vi tar dette sammen skritt for skritt, dag for dag.

*****************************

Noen dager etter denne samtalen kom moren til Andreas uannonsert inn på rommet. Hun bar med seg en pose appelsiner fra Meny, et spor av dagligdags omsorg, men ansiktsuttrykket var hardt og distansert. Hun fikk seg til å si,

Ja vel, ser ut som du har slått deg til ro her.

Det var ikke kaldt ment, bare nøytralt og fremmed som om hun snakket til en fremmed. Alvhild så opp, svarte ikke. Hun ventet bare.

Svigmoren satte handleposen på bordet og ble stående. Hun betraktet Alvhild oppmerksomt.

Du skjønner vel at dette måtte gå slik, begynte hun, med en merkelig blanding av velvilje og avstand. Andreas har alltid måttet ha alenetid. Alt ble for mye to barn, stress, oppstykket søvn Han sprakk til slutt.

Alvhild trakk pusten dypt. Hun ville protestere, fortelle hvordan det var Andreas selv som presset på, hvordan han gledet seg til hvert svangerskap, navnevalgene. Men hun sa ingenting. Det hadde ikke noen hensikt for denne kvinnen.

Langsomt satte hun seg opp, støttet seg til albuen. Bare det var tungt nok. Hun merket en kald klump i magen, men samlet seg.

Andreas vil ikke ha hovedomsorg, bare hjelpe økonomisk, sa svigmoren tørt.

Alvhild kjente fingrene stramme seg rundt dynetrekket.

Hva mener du? spurte hun prøvde å ikke røpe noe i stemmen.

Svigermoren så bort i vinduet, som om hun slapp å møte øynene hennes.

Han lar deg få hans del av leiligheten. Det skal dekke barnebidraget lenge. Han skal ikke tilbake, men vil ikke dere skal mangle noe.

En tung stillhet la seg. Ute ruslet en sykepleier, et sted i gangen gråt et barn. Men inne i Alvhild var det bare ordene og hennes egne tanker.

Til slutt sa hun lavt:

Så han kjøper seg fri? Er det meninga?

Tove løftet haken. Tonen ble hardere.

Det er ikke rettferdig sagt. Han tar sitt ansvar. Han har det vanskelig nå. Å være pappa betyr mer enn nærvær for noen. Det må du forstå slik er livet.

Men tror du virkelig dette er løsningen? spurte Alvhild. At han kan gå og legge igjen nøklene?

Tove trakk litt på skuldrene.

Det er bedre enn alternativet. Han vil unngå konflikt. Men ikke prøv deg på krangling, og ikke lag problemer ved skilsmisse. Ellers

Hun lot det henge i lufta, og det var ingen tvil om meningen. Alvhild fant styrken til å møte blikket hennes.

Ellers hva? spurte hun, monotont.

Tove så hvordan hun målte alle ord.

Ellers stopper han all bistand. Han kan også gå til retten. Andreas har gode advokater. Ikke lag bråk, da kan du miste mer til og med barna. Han vil ikke ha drama, men han slutter å hjelpe hvis det blir verre.

Hver setning falt som iskalde steiner. Fantes det ingen grenser for frekkhet? Nå truet de henne også? En skam!

Jeg sier bare hans mening, sa Tove og plasserte fruktposen på nattbordet, nesten formelt. Tenk deg godt om. Det er det beste du får.

Hun snudde, lukket døren og var borte.

Alvhild satt tilbake med sine egne tanker. Lukten av dyre parfymer blandet seg med sykehuslufta, men forsvant fort etterlot bare tomhet.

Hun ble sittende og se ut. Ute gikk Oslo over i blå skumring, snø lagt seg som et teppe over trærne. Alt virket annerledes. Nå var livet delt i «før» og «etter».

Til slutt tok hun mobilen, tastet inn Marthes nummer; fingrene skalv, men hun lot seg ikke stoppe.

Marte, stemmen var stille og jevn, nesten nådeløst rolig. Kom. Jeg må snakke med noen.

Marte kom med én gang, tilsynelatende uten å tenke seg om. Da hun trådte inn, satt Alvhild på sengekanten, rak i ryggen, blikket tørt. Ingen spill, bare tom utholdenhet.

Marte satte seg tett ved siden av, la hånda rolig på hennes.

Alvhild vendte seg halvveis, stemmen flat, men likevel dyp:

Vet du hva jeg har forstått? Jeg lar dem ikke skremme meg. Jeg har vært gjennom altfor mye til å knekke nå. Ja, han kan gi meg leiligheten, betale bidrag, hva så. Barna hans tar han ikke. Jeg klarer det. Jeg skal være sterk. For dem.

Ikke sinne, ikke stolthet bare kald, klar avgjørelse. Ingen flere forklaringer, ingen jakt på motiver. Alt dette hører til «før».

Marte sa ikke store ord, hun bare nikket, tok henne bestemt i hånden, sa lavt:

Klart du klarer det. Jeg er her med deg. Sammen.

Da så Alvhild på henne igjen. Øynene tørre, blikket stolt. Livet ville bli tøft trøtte netter, tunge valg og ansvar alene. Men hjemme, sammen med bestemor, ventet to små på henne, to hun had kjempet så lenge for. De var grunnen, styrken, selve lykken.

Nå visste hun det sikkert: Ingen tar det fra henne. Uansett hva som kommer, møter hun det for hun er mor. Og det er nok.

Rate article
Intigue Life
Uten rom for svakhet