Det sier seg vel selv at alt dette er min feil! Hulket søsteren til min kjæreste. Jeg kunne aldri forestille meg at det skulle gå slik! Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre videre. Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal klare å ordne opp uten å tape ansikt.
Søsteren til min kjæreste giftet seg for noen år siden.
Etter bryllupet ble det bestemt at de nygifte skulle bo hos ektemannens mor. Foreldrene hans hadde en stor treroms leilighet og kun én sønn.
Jeg beholder ett rom for meg selv, og resten får dere! sa svigermoren. Vi er da alle veloppdragne mennesker, så jeg tror dette skal gå fint.
Vi kan alltids flytte ut hvis det blir for vanskelig! sa ektemannen til sin kone. Jeg ser ikke noe galt i å forsøke å bo sammen med moren min under samme tak. Hvis vi ikke får det til, kan vi alltids leie noe annet…
Og det forsøkte de virkelig. Men det å bo sammen ble en langt større utfordring enn de hadde sett for seg. Både svigerdatter og svigermor prøvde å få det til, men det føltes som om problemene bare vokste for hver dag. Oppsamlet irritasjon kokte over i ny og ne, og småkranglingen dukket opp stadig oftere.
Du sa jo at hvis det ble for vanskelig, skulle vi flytte ut! sa kona hans og begynte å gråte.
Vi har da ikke kommet så langt ennå, det er bare bagateller, svarte svigermoren og smilte overlegent. Ikke pakk kofferten for dette.
Nøyaktig ett år etter bryllupet ventet konen hans barn, og hun fødte en frisk liten gutt.
Fødselen til barnebarnet sammenfalt med at svigermoren sluttet i sin gamle jobb og ikke klarte å finne ny, da ingen ville ansette en kvinne rett før pensjonsalder. Svigerdatteren og svigermoren ble sittende tett innpå hverandre døgnet rundt, uten mulighet til å forlate leiligheten. Dette tynget stemningen i hjemmet dag for dag.
Ektemannen ristet bare oppgitt på skuldrene og lyttet til klagene, for den gangen var det han som forsørget dem alle.
Vi kan ikke forlate moren min nå, hun har ingen inntekt å leve av. Jeg kan ikke la henne være alene, og jeg har ikke råd til å betale egen leilighet og samtidig hjelpe henne økonomisk. Når hun finner seg en jobb, flytter vi ut!
Men tålmodigheten til den unge kvinnen tok slutt. Hun pakket sakene sine, samlet sønnens ting og flyttet hjem til sin egen mor. Da hun gikk, sa hun til mannen sin at hun aldri mer ville sette sin fot i hans mors leilighet. Om familien hans virkelig betydde noe, fikk han finne en løsning.
Hun var overbevist om at mannen hennes satte deres lille familie høyest og straks ville forsøke å få henne tilbake. Men der tok hun feil.
Nå er det gått over tre måneder siden hun flyttet, men mannen har ikke engang forsøkt å få henne tilbake. Han bor fortsatt hos moren, og kommuniserer med kone og barn via videosamtaler etter jobb, og stikker innom dem hos svigermoren i helgene.
Han får omsorg og oppmerksomhet fra begge kvinner samtidig. Dessuten får svigermoren sitt barnebarn på helgebesøk, men slipper daglig oppfølging. Mannen lever som en konge! Og svigermor har knapt tapt noe som helst.
Men den unge kvinnen er ikke lykkelig i denne situasjonen. Hun elsker ektemannen sin høyt selv om hun vet at han handler galt.
Hva forventet du, da du flyttet ut? spør ektemannen. Du kan komme tilbake hvis du vil.
Sannsynligvis har ikke hun tenkt å forlate sin egen mor for å leie bolig alene som småbarnsmor i permisjon har hun forståelig nok ikke råd.
Er dette virkelig slutten på familien?
Hva tror dere har hun overhodet en liten mulighet for å vende tilbake til svigermors leilighet med æren i behold?




