Under skilsmissen bestemte en velstående ektemann seg for å overlate en forlatt gård midt ute i ødemarken til kona si. Men et år senere hendte det noe som overrasket ham fullstendig.
Eirik, du vet at jeg ikke trenger deg her, ikke sant? sa Ingrid bestemt. Jeg foreslår at du reiser tilbake til Oslo.
Hvilken by snakker du om? svarte han trøtt. Hun hadde blitt sveket av den personen hun stolte mest på, og hadde ikke krefter igjen til å krangle. De hadde startet livet fra bunnen av, solgt leiligheten og investert absolutt alt i drømmen sin. Eirik hadde bidratt med et lite rom i en gammel bygård, mens Ingrid hadde bidratt med pågangsmot og kløkt. De hadde levd beskjedent, flyttet fra en leie til en annen, men til slutt hadde de klart å skape seg stabilitet.
Etter hvert begynte Eirik å oppføre seg som om han eide alt. Lur som han var, overførte han alt av verdier til sitt navn, slik at Ingrid ikke skulle få noe etter bruddet. Da alt var sikret, tok han ut skilsmisse.
Synes du dette er rettferdig, Eirik? spurte Ingrid, skuffet.
Han trakk bare på skuldrene, likegyldig.
Ikke begynn igjen. Du har ikke bidratt på lenge. Alt jeg har fått til, har jeg gjort selv.
Det var du som ba meg ta en pause for å ta vare på meg selv, svarte hun rolig.
Eirik sukket irritert.
Jeg er lei av denne diskusjonen. Apropos, husker du den gamle gården jeg arvet etter gamle Larsen? Han døde og jeg fikk en flekk jord ingen vil ha. Den er perfekt for deg. Vil du ikke ha den, får du ingenting.
Ingrid smilte bittert. Hun gjennomskuet ham. Etter tolv år sammen innså hun at hun hadde levd med en fremmed.
Greit. Men kun om gården offisielt blir overført til mitt navn.
Ikke noe problem. Jeg sparer på skatten, svarte Eirik hånlig.
Ingrid pakket sammen det hun trengte, og flyttet til et lite pensjonat i bygda. Hun var fast bestemt på å starte på nytt, uansett hva som ventet henne en falleferdig gård eller bare et stykke øde jord. Hun ville finne ut av det når hun kom. Hvis det ikke gikk, ville hun dra tilbake til byen eller finne andre måter å bygge seg opp på.
Hun fylte bilen med det mest nødvendige og forlot resten til Eirik og hans nye kjæreste. Han kunne bare glemme å dra nytte av hennes erfaring og innsikt. Den nye kvinnen, som Ingrid kun hadde sett et par ganger, virket overlegen snarere enn særlig smart.
Eirik overrakte dokumentene med et skjevt smil.
Lykke til, da.
Det samme til deg, svarte Ingrid rolig.
Ikke glem å sende et bilde av kyrne da, lo han.
Uten å svare lukket hun bildøren og dro av sted. Mens hun forlot byen, trillet tårene stille nedover kinnene. Hun ante ikke hvor lenge hun satt slik, før et lett bank på vinduet brøt tankene hennes.
Går det fint med deg, kjære deg? Jeg og mannen min så du ble sittende her en stund, spurte en eldre dame vennlig.
Ingrid så på kvinnen, deretter i speilet, hvor hun oppdaget en busslomme. Hun smilte forsiktig.
Det går bra, jeg ble bare litt overveldet.
Kvinnen nikket forståelsesfullt.
Vi er på vei hjem fra sykehuset. Ei nabo av oss ligger der alene, ingen som besøker henne. Kjører du mot Lillehammer?
Ingrid løftet overrasket øyenbrynene.
Lillehammer? Det er jo der gården min ligger!
Ja, men i dag er det knapt noen gård lenger. Gårdseieren døde, og ingen ser etter stedet. Det er bare noen få som bryr seg litt og tar seg av dyrene av ren godhet, sa kvinnen med medfølelse.
Ingrid smilte lunt.
Morsomt sammentreff, det er akkurat dit jeg skal. Hopp inn, jeg kjører.
Den eldre damen satte seg foran, mannen hennes bak.
Jeg heter Ingrid, presenterte hun mens de kjørte.
Jeg er Ragnhild Olsen, og dette er mannen min, Odd, svarte damen hjertelig.
Under den korte kjøreturen lærte Ingrid mye om stedet hvem som hadde stjålet, hvem som fortsatt passet litt på, og hvor forfallen det hadde blitt. Da hun kom frem, så hun åpne jorder, en låve på vei til å rase sammen og knapt tjue kyr igjen. Men hun bestemte seg for å satse, koste hva det koste ville.
Et år seinere sto Ingrid på tunet og så med stolthet hvordan åtti kyr beitet fredelig på frodige enger. Den falleferdige gården var blitt en blomstrende virksomhet. Det hadde ikke vært lett hun hadde til og med måttet selge smykkene sine for å kjøpe fôr og brukt opp de siste sparepengene. Men salget steg, og varene hennes ble ettertraktet også utenfor bygda.
En dag kom en ung kvinne, Ane, til henne med en avis hvor det sto om kjølevogner til salgs til en god pris. Ingrid kjente nummeret det tilhørte Eiriks firma. Med et lurt smil ba hun Ane ringe og bytte til 5% mer enn vanlige bud, så lenge vognene ikke ble vist til andre kjøpere.
Da Ingrid møtte opp for å se på vognene, ble Eirik helt satt ut.
Skal du kjøpe dem? spurte han vantro.
Ja, til gården du gav meg. Den har blitt til en flott bedrift, og vi vokser stadig, sa Ingrid rolig.
Eirik klarte ikke å svare. Mens han så livet sitt rase sammen, hadde Ingrid lagt fortiden bak seg.
Til slutt fant Ingrid sin ekte kjærlighet i Morten, en mekaniker som hjalp henne å forbedre gården. Sammen feiret de dåpen til datteren sin, mens Eirik bare kunne se på avstand hvordan han mistet alt som en gang var hans.
Det året lærte jeg at man aldri skal undervurdere viljestyrken til et menneske som er blitt avvist. Det vi tror er en slutt, kan vise seg å være starten på et nytt og bedre liv, så lenge vi holder fast ved håpet.




