Ja, Ingrid, vær nå ærlig med meg sutret Ola hva er egentlig den store forskjellen på om vi leier ut hytta til noen vi kjenner eller til fremmede? Pengene er jo de samme.
Ingrid hengte opp de siste sokkene på tørkestativet. Hadde vært bedre om han faktisk hjalp til, i stedet for å gnåle.
Ola, kjære svarte hun, forskjellen er at det er umulig å få igjen pengene av slekt og venner i ettertid.
Mener du Per? spurte Ola, litt småirritert Per er jo broren min! Han kommer til å betale, det lover jeg deg på tro og ære. Han har jo ikke engang spurt om rabatt. Han vil leie hytta hele sommeren, til full pris. Da slipper vi å lete etter andre leietakere.
Ola, det er en hytte ved sjøen. Jeg finner leietakere på fem minutter.
Men hvorfor er det så viktig for deg at vi kun leier ut til fremmede?
Med fremmede er det enkelt. Kontrakt, forskudd, ingen forskudd da er det ut, og ferdig med det. Men med slekt eller venner begynner det: Jo, Ingrid, du skjønner vel at vi har barn nå, eller Kan vi betale litt senere?, eller Vi klarte å knuse TV-en, men du skal vel ikke ta oss for det? Tro meg, jeg har sett det før. Du aner ikke hvor galt det kan gå.
Hytta hadde Ingrid arvet av foreldrene sine, som også leide den ut da de bodde i Drammen, mens hytta på Hvaler var en kjærkommen ekstrainntekt. Ingrid hadde bestemt seg; ingen venner, ingen slekt. Hun hadde sett nok av hvordan foreldrene stadig ble lurt av gode venner.
Hva endte det med da? spurte mannen hennes.
Det endte med at slekta aldri betalte, og de gadd knapt unnskylde seg etterpå! Er det så fælt å gi oss litt ferietid? Nei, vet du hva. Hytta er en inntektskilde, ikke noe gratis pensjonat for slekta di.
Per Olas bror hadde nylig bestemt seg for at tre måneder ved sjøen var akkurat det kona og de tre ungene trengte. Sommeren var rolig periode for ham på jobb, så hvorfor ikke leve livet litt? Ingrid var overbevist om at Per ikke hadde planer om å betale en krone.
Men Per ber deg jo ikke om å gi dem hytta gratis! insisterte Ola. Han sier han skal betale.
Alle sier de skal betale, i starten.
Hvorfor må vi risikere det her da? Jeg har alltid kø av folk som er klare for å betale vanlig pris for hytta. De signerer kontrakt, betaler forskudd, og jeg kan sove godt om natta. Ikke snakk om ingen slekt, ingen venner. Forretning er forretning.
Det var vanskelig å argumentere mot Ingrids pragmatiske innstilling, men Ola prøvde en siste gang:
Ok, du stoler kanskje ikke helt på Per. Men stoler du på meg?
Ingrid ventet videre forklaring.
Selvfølgelig gjør jeg det. Men hva så?
Om Per prøver å lure oss, så betaler JEG leien til deg, sa Ola plutselig, som om han hadde fått en åpenbaring.
Dårlig argument.
Fantastisk forslag. Du betaler meg med våre felles penger.
Eh jo, men… jeg kan jo skaffe meg en ekstrajobb. Kvelder og helger. Alt jeg tjener gir jeg deg DA er det dine penger. Greit?
Ingrid var ikke klar over at det var SÅ viktig for Ola. Kanskje om han har sånn tro på broren sin, så burde hun også bare stole på det?
Du klarer å overtale hvem som helst, du sa hun men ansvaret er DITT denne gangen.
Det var lenge til sommeren, så Ingrid fikk roen tilbake, og bestemte seg for å stole på mannen.
Juni kom, og problemene startet momentant. Ola ringte Per minst annenhver dag med uskyldige spørsmål om leien burde vært betalt for minst en måned, og fikk alltid betryggende svar.
Jada, alt er under kontroll! Pengene kommer, venter bare på sluttbetaling fra en stor kunde jeg har. Han sa det kommer i slutten av måneden. Litt forsinkelse, men det ordner seg! Ikke stress!
Juni kom og gikk.
Fortsatt ingen penger.
Ingrid holdt ut en måned. Ikke et ord, ingen mas, ingen krangel. Ola hadde bedt henne stole på ham så hun gjorde det. Men etter nok en hyggelig samtale mellom brødrene, måtte hun spørre:
Så? Har han betalt nå?
Nei, kunden til Per har ikke betalt ham enda. Men så fort det skjer, så
Samme unnskyldning som alltid.
Ingen overraskelse, tenkte Ingrid.
Hva var det jeg sa? Slekt har alltid gode grunner for ikke å betale til tiden.
Ingrid, det er tilfeldig, virkelig! Han gjør det ikke med vilje. Jeg skjønner at det ser sånn ut, men det er bare tilfeldigheter! Bare vent litt.
Jada, vi venter vel ut sommeren da. Til de pakker koffertene og sier: Takk for oss, vi ringer angående oppgjøret etterhvert!
Men du taper jo ingenting, Ingrid. Jeg tar en ekstrajobb.
Nå? Med en gang?
Ola mistet motet.
Gi ham to uker til, hvis ikke, så tar jeg det på min kappe. Om det er så viktig for deg.
Det var du som insisterte på å love å betale for ham, bare for å bevise hvor ærlig broren din er. Bevis det, da!
Stemningen hjemme begynte å surne, Ola pratet ikke mer enn han måtte.
Juli ble steikvarm, og Ingrid oppdaget Ola stadig oftere på Finn.no på jakt etter ekstrajobber uten å ringe på en eneste en.
Ola, nå er det trettiende i dag. To tredeler av sommeren har gått, og vi har fortsatt ikke sett en krone av leien, minnet hun ham på.
Han sliter fortsatt med oppgjøret men
Så fort det ordner seg, kommer pengene.
Ja, han sa han gir oss noe ekstra for bryderiet også.
Jeg tror ikke på det lenger. Du sa du skulle dekke inn om han ikke betalte. Hvor er deltidsjobben din?
Det var tydelig at Ola hadde mistet motet. Tenkte han virkelig at å love var nok? Nå må han faktisk jobbe for sine egne ord.
Jeg skal finne noe. Men vet du hvor kjipe ekstrajobber det er der ute? Tror du jeg kan bære sekker? Ryggen min
Da kan du jo be broren din løfte sekker. Det er DU som har lovet meg. Enten finner du deg jobb i dag, eller så ringer jeg Per og sier at hvis vi ikke får minst halve summen før fredag, må de ut og jeg ordner resten via rettssystemet.
Ola fikk panikk.
Ikke ring Per! Ikke snakk om rettssak! Hva sier familien til det? Skal jeg si til mamma at jeg har saksøkt broren min? Ingen vil forstå.
Per vil ikke betale, Ola vil ikke holde løftene, men han vil heller ikke ta ansvar og plutselig var det Ingrids skyld også.
Vet du hva? Du tenker visst bare på deg selv, kjære kone! Gir deg blanke i om jeg må jobbe dobbelt for å betale deg tilbake.
Du maste jo om å ta ansvaret! Det var DITT valg!
Hvordan skulle jeg vite at Per skulle svikte oss?
Men jeg visste det, svarte Ingrid. For jeg har sett det mange ganger før. Men du ville ikke høre.
Ja, jeg skjønner det nå! Ola prøvde å være offeret men du er ikke nådig, Ingrid! Du vil heller ha pengene dine enn bry deg om helsa mi! Hva om jeg får hjerteinfarkt? Du hadde latt meg jobbe ekstra likevel
Jeg forlanger kun at du holder avtalen, den du selv foreslo.
Greit! ropte Ola, setter på meg arbeidsbuksa, tar nattskift og betaler for Per hvis det er viktigere enn meg. Flott, Ingrid!
Avtalen sprakk, men Ingrid fikk viljen sin Ola måtte ut og jobbe ekstra som bud på kveldstid, men var sur som en potte etterpå.
Alt er din skyld freste han en kveld.
Er det? spurte Ingrid rolig.
Ja!
Kanskje du lærer nå, da. Det er lett å være raus med andres penger, Ola. Men får du selv svi, så tenker du deg litt om.
Ingrid skal innrømme at hun egentlig håpet Per ville manne seg opp til slutt. Og snodig nok, så ringte Per henne ikke Ola en kveld.
Kunne det være? Skulle han endelig betale?
Ingrid, jeg må snakke med deg om noe
Per, jeg har ikke tid til det. Dere skulle betalt for august nå, og vi venter fortsatt på juli. Dette er mellom deg og Ola.
Joda, Ola har fortalt! Mannen din, stakkar. Men skjønner du, bilen røk her nede, hele feriebudsjettet sprakk på verksted. Jeg må få familien hjem, så leien blir betalt tja, når det blir.
Ingrid bare la på.
Ola så blikket hennes og forsto med en gang.
Greit, du hadde rett. Jeg burde ikke stolte sånn på broren min. Men du, du lar meg jo aldri gjøre feil heller! Kunne du ikke bare visst litt forståelse?
Så jeg skulle smilt og bare latt familien din bo gratis, mens jeg betaler for ferien deres? Det var du som insisterte på å ta regninga!
Ja, det gjorde jeg! Ola var fornærmet men jeg trodde aldri du bare skulle la meg jobbe meg syk! Tenk litt på meg også, da!
Tror du Per tenker på deg?
Han mente det sikkert ikke sånn
Så han er grei når han lar deg ta regninga, mens jeg som forventer mitt, er den slemme?
Ola ble stille.
Det virker som det kommer til å bli en litt utfordrende periode i ekteskapet deresOla så ut av vinduet. Sola var på vei ned over fjorden, og gullstriper la seg over kjøkkenbordet mellom dem. Han la hendene i fanget, og sa ikke mer. Kanskje ti stille for en gangs skyld var alt han hadde igjen.
Stillheten vokste seg ut og fylte rommet, før Ingrid reiste seg og smalt kaffekoppen i vasken. Lyden fikk Ola til å trekke sammen skuldrene, som om han ventet et tordenskrall, men det kom kun ørlite latter fra henne, tørr og oppgitt.
Vet du, Ola neste år leier vi ut til italienere jeg ikke kan stave navnet på engang. Avtale?
Ola nikket, nesten ikke synlig, men med et glimt av lettelse i øynene. For bak alt kaoset og de dårlige unnskyldningene, elsket han tross alt denne sta og kloke dama som alltid viste seg å ha rett, selv om han aldri skulle innrømme det.
Avtale, mumlet han.
Så snudde han seg mot henne, og smilte forsiktig.
Men kan vi i det minste putte Per nederst på ventelista?
De så på hverandre i et sekund, og så lo de begge. Slitne og småfornøyde, som de beste par alltid er.
I natt sov Ola uventet godt kanskje fordi alle tabber blir lettere å bære, når noen faktisk lærer deg noe av dem.




