Tre knuste skjebner
Så, la oss se… Her må det skjule seg noe spennende!
Det hele startet med en helt vanlig lørdag og hovedrengjøring. Ingrid var i ferd med å sortere gamle ting oppe på loftsboden, mens moren Liv stod på kjøkkenet og lagde middag. Blant støvete esker fant Ingrid et slitt fotoalbum hun aldri før hadde sett. Nysgjerrigheten tok raskt overhånd hun satte seg godt til rette i godstolen og begynte å bla i albumet.
Først kom glade bilder: unge Liv omgitt av venninner foran fontenen i Byparken, et livlig skogspiknik på Nesodden, en leende jente i en prestekrageeng ikke langt utenfor Drammen. Etter hvert dukket det opp bilder av Liv sammen med en høy, mørkhåret mann på bildene så begge lykkelige ut, de holdt hverandre tett, utvekslet blikk fulle av varme. Ingrid lot øynene løpe over bildene: der satt de på kafé, der var de på en spasertur langs Drammenselva, så var de i ferd med å le og holdt fast i hverandres hender. Fascinerende! Hvem var denne sjarmerende mannen? Og hvorfor så han så forelsket ut i mamma?
Nysgjerrigheten kunne ikke stilles, så Ingrid gikk ned på kjøkkenet. Liv tok akkurat et ovnsbakt eplekake ut av stekeovnen, og hele rommet luktet fristende av vanilje.
Mamma, spurte Ingrid, mens hun holdt fotoalbumet i oppspilte hender, hvem er denne mannen på bildene? Jeg har aldri sett han før.
Liv snudde seg så brått at Ingrid rakk å legge merke til at fingrene på grytekluten skalv et øyeblikk før moren roet seg og smilte, satte formen på bordet.
Å, det er Sverre, svarte hun så lett hun klarte, men Ingrid hørte spenningen i stemmen. Vi var kjærester for lenge siden, før jeg møtte faren din.
Hvorfor har du aldri fortalt om ham? Dere så så glade ut! Hva skjedde? Hvorfor gikk det ikke?
Liv tørket hendene i kjøkkenhåndkleet. Hun ble stående litt og se ut av vinduet ned på skolegården, hvor nabolagets unger lekte. Det var ikke noe hun gjerne ville snakke om, men Ingrid var så bestemt. Hun visste hvordan datteren alltid ville ha svar…
Det var en vanskelig historie, sa Liv omsider mens hun snudde seg mot Ingrid. Vi var glade i hverandre, men… vi klarte det ikke. Det var min feil. Ja, det var kun min skyld at det ble slutt mellom oss.
Ingrid satte seg ved kjøkkenbordet, blikket limt til moren. Hun så hvor vondt det var for Liv bare å se disse gamle bildene, og skulle nesten ønske hun ikke hadde tatt dem frem. Men nysgjerrigheten var for sterk. Hun kunne ikke gi slipp nå.
Kan du fortelle alt, mamma? Hvis du orker? Jeg har alltid kjent på at du og pappa aldri var helt lykkelige sammen. Du har aldri elsket ham, det vet du godt… Men hvorfor valgte du ham, og ikke Sverre, som elsket deg slik?
Liv holdt rundt kaffekoppen, hendene dirret svakt da hun satt seg ned. Hun stirret ned i bordflaten et sekund. Et dypt pust. Så svarte hun:
Det er ikke enkelt å forklare, vennen. Jeg hadde aldri følelser for faren din, ikke et fnugg kjærlighet. Tvert imot, jeg kunne nesten ikke fordra ham.
Ingrid trakk seg litt tilbake i stolen, som om ordene traff henne på uventet vis.
Da forstår jeg enda mindre… Ble du presset inn i det? Familien, eller noe?
Liv smilte skjevt et glimt som forsvant før Ingrid rakk å fatte det.
Nei, det var faktisk stikk motsatt, sa hun lavt. Foreldrene mine skjønte ikke hvorfor jeg plutselig ville gifte meg med en mann jeg aldri hadde hatt sansen for. Mamma prøvde faktisk å stoppe meg, særlig fordi jeg da allerede var kjæreste med Sverre. Han var jo på alle måter en god match.
Liv strøk langsomt med fingeren rundt koppens kant og samlet tankene. Det kostet å fortelle om det, men egentlig var det godt å få det ut, akkurat i dag.
Saken er, Ingrid, at jeg har en lei uvane: så snart noen sier jeg ikke kan eller bør, så går jeg alltid imot. Herlighet, det har alltid vært sånn. Foreldrene mine visste det og ga meg alltid frihet. Men han jeg elsket, Sverre, forstod det ikke… Eller ønsket ikke å forstå det.
Hun ble stille. Utenfor vinduet danset lette snøfnugg ned mot Torshovparken. Fremdeles plaget minnene henne, om hvordan hun den gangen ikke klarte å roe seg, hvordan hun valgte å bevise poenget sitt med en beslutning som rev ned hennes egen fremtid.
Hun ødela tre skjebner med et overdristig valg: sin egen, Sverres, og til sist mannen hun til slutt giftet seg med Arne. Ingen i omgangskretsen trodde på det ekteskapet. Liv skjønte det godt selv, allerede mens hun sa ja. Men staheten tok styringen…
~~~~~~~~~~~~~~~
Hun satt ofte ved kjøkkenbordet og så på Sverre, der han beveget seg mellom gryter og grønnsaksskåler med en selvsikker ro som bare profesjonelle kokker har. Kniven glitret, grønnsakene formet seg til små terninger, duftene i rommet ble dypere for hvert minutt.
Liv hadde alltid vokst opp med at kjøkkenarbeid var kvinnens domene, og flere ganger var hun på nippet til å reise seg for å hjelpe. Men Sverre bare smilte og sa vennlig: Nei, dette er mitt rike. Slapp av, Liv. Bare sitt der og kos deg.
Så hun satt rolig, så ham trylle frem de lekreste retter av ordinære råvarer. På kjøkkenet var han på hjemmebane han lagde mat, ikke bare for næring, men med lidenskap og skaperkraft.
Familien vår driver restaurant på Aker Brygge, sa Sverre med et lattermildt blikk da hun uttrykte forundring. Jeg kunne knapt unngå å lære å lage mat! Mamma er et geni på kjøkkenet. Jeg hang der siden jeg gikk i småskolen, og jeg var ikke akkurat en treg læregutt! Vent og smak, jeg lover du vil forsyne deg minst én gang til!
Liv moret seg over formen hans, tryggheten i bevegelser og stemme. Han strålte av energi.
En halvtime senere satt hun igjen med en tom tallerken og prøvde å la være å slikke den. Smaken var utsøkt, rik og ny alle bitene passet sammen som i en symfoni.
Jeg har aldri spist noe så fantastisk! utbrøt hun med ekte glede i stemmen. Hva er hemmeligheten?
Sverre lo fornøyd, satte seg overfor henne og så på de skinnende tallerkenene.
Det viktigste er kjærlighet til selve arbeidet og litt fantasi, svarte han. Og selvsagt gode råvarer. Men ditt smil er den beste belønningen. Når vi åpner vår nye restaurant, skal jeg invitere deg da skal du få se hva ekte matmagi er!
De lo sammen. Liv tok en slurk nytraktet kaffe og kjente det gode i magen.
Holder deg til ordet, Sverre. Men du skal drive den nye restauranten alene?
Sverre nølte, så svarte han med en oppglødd selvsikkerhet:
Nei, drømmen er større! Vi skal åpne én til i Bærum, i et flott ferieområde. Lokalet er klart, og jeg skal være daglig leder. Du skjønner… dette stedet skal bli en snakkis på hele Østlandet!
Han beskrev fremtiden entusiastisk, Liv så det levende for seg. Men så snek uroen seg inn.
Betyr det at du skal flytte? Hun snurret forlovelsesringen gaven fra Sverre rundt fingeren, men det ga ikke lenger ro.
Sverre kikket overrasket opp.
Hva mener du? Jeg vil selvfølgelig at du blir med! Jeg har funnet en fantastisk leilighet til oss i et grønt strøk. Der vil jeg gifte meg med deg. Du kan fortsette studiene, universitetet der er kjempebra!
Han snakket fort, sikker på at hun ville bli glad. Bare muligheter, slik han så det.
Liv satt taus. Det burde jo være et eventyr større by, nytt universitet, nytt liv. Men i magen satt det fast: hvorfor var alt allerede bestemt?
Er alt avgjort? Vet du bedre enn meg? Tror du bare jeg kan kutte alle bånd og flytte, forlate familie og venninner, bare fordi du har bestemt deg? spurte hun og hørte provokasjon i stemmen. Har du ikke engang tenkt å spørre?
Hun så for seg farvel til foreldrene, å forklare til vennene hvorfor alt hun har vokst opp med skulle kuttes. Bildet av Sverres lykke smittet ikke over på henne, for han hadde heller ikke spurt hva hun egentlig ønsket.
Han satt og forstod ingenting. For ham var planen jo fellesskapet det gledelige, det fremoverlente.
Du misforstår, Liv! Jeg bestemmer ikke for deg. Jeg deler bare drømmen! Du er grunnen til at jeg gjør alt dette! Jeg trodde du ville bli glad…
Men Livs temperament kokte over der og da. Hun reiste seg brått. Kaffekoppen veltet så væsken rant utover den hvite duken.
Det spiller ingen rolle hvor flott alt er om jeg ikke får bestemme selv! ropte hun. Jeg vil selv styre livet mitt! Ingen ikke du en gang skal velge for meg!
Hun stirret på ham, knyttet hendene. Prinsippet var viktigere enn selve stedet, viktigere enn mulighetene.
Liv… prøvde Sverre, kom nærmere og ville trøste henne. Vi kan snakke ut om det… Jeg mente ikke å såre deg…
Men hun ville ikke lytte. Tårene presset på. Hun rev ringen av fingeren, holdt den et sekund i hånden, så kastet hun den mot veggen. Den traff veggen med en lyd som fylte hele kjøkkenet før den trillet ned på gulvet.
Hjemme i sin egen stue, i stolen ved vinduet, kunne Liv puste ut. Etter noen dype pust kom den sviende innrømmelsen: hun hadde dummet seg kraftig ut. Hun visste det jo, innerst inne var ikke Sverre noen despot. Han hadde bare delt sine beste planer og tilbudt dem en sjanse mange ville gitt mye for. Så hvorfor klarte hun ikke å si unnskyld, eller gå tilbake? Jo mer hun tenkte på at alt allerede var bestemt, jo surere ble hun: Bestemmer han alt, nå? Vil han alltid gjøre det?
Liv klemte rundt stolens armlener. Hun overbeviste seg selv om at det var bedre å ta denne smerten nå enn å risikere å miste friheten for alltid. Hun overbeviste seg, men magen var tom…
Noen få måneder etter bruddet møtte Liv Arne, som alltid hadde vært stille og hyggelig mot henne. Han la ikke skjul på at han likte tanken på å slå Sverre, for å si det rett ut. Liv var sårbar og ensom. Arnes forslag om forhold virket som en ny start, et bevis på at hun kunne klare seg, at hun skulle være lykkelig på egenhånd…
~~~~~~~~~~~~~~~
Så giftet jeg meg med han som tilbød seg, sa Liv lavmælt, uten å møte blikket til Ingrid. Han tenkte lite på fremtiden. Allerede det første året kom konfliktene; bak det hyggelige ytre var det ganske lite kompromissvilje. Etter sju år ble det skilt vi klarte ikke å leve sammen, det var aldri ordentlig kjærlighet mellom oss.
Ingrid satt stilt og lyttet, øynene fylt med forståelse og et stille ønske om å forstå alt.
Men hvorfor sier du at det var en feil som ødela for tre? spurte hun forsiktig. Klarte aldri Sverre å glemme deg?
Jeg vet ikke om han klarte å glemme… svarte Liv lavt. Men jeg så jo hvor vondt han hadde det. Vi led begge to. Og Arne for den del. Han trodde ekteskapet skulle gi ham alt han manglet, men fikk bare skuffelse. Slik gikk det: tre mennesker, hver på sitt vis, mistet lykken.
Liv snakket rolig, uten bitterhet, men med et stille alvor av noen som har akseptert sin fortid.
Sverre flyttet og ble veldig suksessrik, fortsatte hun, blikket vendt mot det mørke vinduet hvor kveldståken la seg. Nå driver han flere restauranter rundt Oslo. Han har gjort det bra, men den livsglade gutten ble til en hard, kravstor mann. Kanskje godt for forretninger, men dårlig privat…
Hun var stille et øyeblikk, beskrev hvordan hun noen ganger traff Sverre, hvordan han var blitt høy og rakrygget, men med hard munn og et kaldt blikk. Ikke den samme gutten, ikke lenger.
Han har vært gift to ganger, sa hun lavt, men ingen av ekteskapene varte. Alt han har av kjærlighet gir han til sønnen sin. Mot ham er han varm og tålmodig mot kvinner? Nei, det funker ikke. Begge konene lignet på meg: høyden, fargen på håret, kroppen. En felles venn mente enda Sverre elsket meg. Men… Jeg kan ikke blande meg etter så lang tid.
Ingrid satt, tankene gikk i ring. Hun skjønte at alt kunne vært annerledes kanskje lykkeligere. Moren, så klok og sterk, kunne vært virkelig lykkelig sammen med Sverre, hvis ikke skjebnen og egen stahet hadde kommet i veien.
Men hun visste også at Liv aldri ville ta det første steget. Det er ikke i hennes natur, ikke nå og aldri før. Om hun i sitt innerste skjønte at hun tok feil den gangen, ville hun aldri klare å innrømme det, hverken for Sverre eller noen andre. Det ville føles for svakt. Og Liv nektet seg selv å være svak.
Liv rakk seg litt, som for å børste fortiden av seg, og så bort på datteren sin.
Vet du, Ingrid, sa hun, jeg angrer egentlig ikke. Ja, det har vært tungt. Mye kunne vært annerledes. Men jeg har deg, og det er det viktigste.
Ute hadde det blitt helt mørkt over Oslo. I leiligheten trillet det lune lyset ut i alle rom, ga alt det trygge og nære. Ingrid reiste seg, gikk bort og la armene om moren sin. Liv nølte bittelitt, så trakk hun datteren inntil seg.
Da forstod de begge: fortiden får hvile, og fremtiden den skal de skape sammen, fra nå av.




