To motstridige ansikter av ensomhet

Kjære dagbok,

Jeg sto foran speilet i leiligheten min i Oslo og bet i den nedre leppen. Fingrene justerte nervøst en liten hårstrå, førte den inn i en perfekt knute som om det bestemte skjebnen. Jeg er 35 år gammel, en alder som i reklamer kalles «blomstringstid», men i private notater ofte merkes som «krise». Karrieren går bra, leiligheten i sentrum er koselig, og venninnene er alltid klare til å diskutere alt fra internasjonal politikk til den nyeste toningen i fuktighetskremen.

Når kvelden faller på og døren lukkes, telefonen blir stille, vokser stillheten som bølger mot stranden. Den blir høyere enn byens summende lyder.

«Enda en date», sukket jeg til meg selv mens jeg kastet et blikk på min egen silhuett i speilet.

Et elegant kjole som sitter tett, men ikke provoserende. Lett sminke nok til å fremheve øynene uten å virke påtatt. Høye hæler, men ikke så høye at de får meg til å fremstå desperat. Alt er gjennomtenkt, som om jeg skulle gå til en eksamen der hver detalj blir vurdert.

Jeg vet hva jeg vil: ikke bare et forhold, men ekte kjærlighet. Den type som når inn i sjelens dypeste kroker, der ord er overflødige og ett blikk eller en berøring sier alt. Hver gang en ny mann setter seg foran meg på kafeen eller i restauranten, hører jeg den snerpende stemmen i hodet:

«Hva om han er som den forrige?»

Den forrige en mann jeg nesten trodde var «den ene». Men hverdagslivets gråstein, hans motvilje mot å snakke om følelser og mitt eget ønske om å «fikse», «forstå» og «tilpasse» knuste oss. Jeg leste dusinvis av bøker om psykologi, fylte notatbøker med treningsmetoder, og analyserte hver egen feil som et vanskelig regnestykke. Jo mer jeg forsto, jo skumlere ble det å åpne seg igjen.

«Kanskje jeg håper for mye?» hvisket jeg mens jeg stirret på telefonen.

Et nytt varsel. En «interessant mann» fra en datingside smart, med god humor, uten røde flagg i profilen. Jeg smilte mens jeg leste hans linjer, men leppene strammet seg umiddelbart.

«Hva om han skuffer?»

Igjen er det tomhet. Natten, stillheten, speilet og et spørsmål uten svar.

Senere på kvelden søkte jeg ro i mitt favorittsted: en koselig kafé med myke sofaer som omfavner kroppen, og duften av nykvernet kaffe som blandes med vanilje. Jeg bladde i en ny bok, fingrene hvilte på setninger som traff meg, og lagde små folder i margene.

Jeg er 42 år, tallet står i passet, men innerst inne bruser en hav av energi den følelsen av at de største eventyrene fortsatt ligger foran meg.

«Synnøve, du er alene igjen?» spurte en kjent stemme mens jeg leste. Det var min venninne Ane, litt ryddig etter en lang arbeidsdag, og hun vinket til servitøren for å bestille sin vanlige latte med sirup.

Jeg la fra meg boken, avslørte omslaget med en livlig abstraksjon. «Ja, men jeg er ikke ensom», svarte jeg med et rolig smil, som en stille innsjø på en vindstille dag. Jeg fanget de overraskede blikkene fra venner, bekjente og tilfeldige samtalepartnere. Hvorfor er en attraktiv, smart og interessant kvinne fortsatt alene? Jeg har sluttet å forklare. Kjærligheten fant jeg ikke i å vente på en prins, men i morgenkaffen på balkongen, i spontane turer til Nordkapp, i arbeidsprosjekter som fikk øynene til å glitre. I venner som kjenner meg uten masker eller spill.

«Hva med den kjekke fyren fra forrige uke?» spøkte Ane, viftende med dessertskjeen. «Den som inviterte deg på en jazzkonsert? Du elsker jo jazz!»

«Hyggelig», lo jeg, uten et snev av spenning. «Men jeg er ikke klar til å tilpasse meg andres forventninger.» Jeg tok en pause, så servitøren plassere en skummende kopp foran Ane. «Hvis han vil være ved min side, så må han løpe etter meg. Inntil da» mine fingre fant igjen riktig side i boken, «er jeg allerede der jeg skal være.»

Ensomhet? Ordet passer ikke. Det er frihet lett som sommerbris, sterk som de dype røttene til en gammel eik. Friheten til å velge veien i morgen. Friheten til å våkne og legge seg i fred med seg selv. Bare å være.

Senere den kvelden lukket jeg døren bak meg, tok av meg skoene og sank ned på kanten av sengen. Den kveldenes kjole, fortsatt med et gjenskinn av andres parfyme og restaurantdufter, virket nå komisk. daten var vellykket en intellektuell samtale, interessante temaer, utsøkt mat. Men da han prøvde å ta hånden min, knyttet noe seg i meg. Ikke frykt, men en klar forståelse. Nok en pen, smart, riktig mann, og likevel den iskalde tomheten i brystet.

Jeg gikk bort til vinduet, presset håndflaten mot den kalde glassruten. Byen glitret i lys, livet pulserte et eller annet sted, folk møttes og skiltes. Jeg sto i midten av min perfekte leilighet, omringet av dyre ting, og følte meg … fortapt.

«Hvorfor er dette så vanskelig?» spurte jeg mitt eget speil i den mørke glassruten. Spørsmålet hvilte i luften, akkurat som alltid, uten svar.

Samtidig, på motsatt side av Oslo, lå Sigrid i en hvit lenestol på balkongen. En rødvin i den ene hånden, en sigarett tillatt en gang i måneden i den andre. Nattens bris lekte med de løse lokkene av håret, mens en dyp jazzmelodi fylte luften.

Hun lukket øynene og lot musikken omslutte seg. Ingen tanker om mislykkede dater eller uoppfylte drømmer. Bare nåtiden den bitre smaken av vin på leppene, nattens kjølige pust, byens fjerne lys som glitrer som spredte edelstener.

Sigrid ventet ikke på en prins. Hun hadde lenge forstått at ingen eventyrhelt kunne gjøre henne lykkeligere enn hun selv. Hver kveld, hver morgengryning, hvert øyeblikk tilhørte kun henne. Der var ingen ensomhet bare en avgrundsdypt, berusende frihet til å være seg selv.

Hun løftet glasset i en stum skål for seg selv, for natten, for livet hun hadde skapt. En dronning trenger ingen trone hennes rike var der hun følte seg lykkelig. I kveld var det balkongen på ellevte etasje, et glass av god vin og stjerner som lyste klart på den mørke himmelen.

To kvinner, to univers. Alfhild og Sigrid. De lever i samme by, puster samme luft, men eksisterer i helt ulike realiteter.

Alfhild vandrer med en utstrakt hånd i håndflaten ligger et tomrom hun desperat prøver å fylle. Hver date, hvert nytt møte er et forsøk på å finne den som endelig kan gi henne det hun mangler: en følelse av å være nødvendig, varm, hjemme. Hun tror kjærligheten er noe utenfor, noe som vil komme og gjøre henne hel. Men jo mer hun søker, jo større blir tomrommet inni.

Sigrid går med åpne armer ikke fordi hun venter på at noen skal fylle dem, men fordi hennes verden allerede er full. Full av opplevelser, frihet, rolig glede over de enkle tingene. Hun leter ikke etter kjærlighet hun stråler den. Derfor trekkes folk mot henne, fordi det er lett å være i hennes nærvær. Hun venter ikke på en prins, bygger ingen luftslott hun lever bare. I dette livet finnes plass til alt: ensomhet, møter, farvel og nye veier.

Kanskje deres stier krysses en dag. Kanskje Alfhild en gang forstår at tomrommet ikke skyldes mangel på kjærlighet, men at hun aldri har lært å elske seg selv. Kanskje Sigrid møter noen som ikke ber henne endre seg, men som går ved siden av henne uten å forstyrre hennes harmoni. Eller kanskje ikke.

Uansett er deres historier to forskjellige svar på samme spørsmål. Kjærlighet kommer ikke til de som leter etter den. Den finner de som allerede lever med et åpent hjerte ikke fordi de venter, men fordi de kan gi.

Det viktigste er derfor ikke å finne den som fyller ditt tomrom, men å lære seg å være hel på egen hånd. Da blir kjærligheten ikke en redning, men simpelthen lykke.

Dette er leksjonen jeg tar med meg: Å elske seg selv er nøkkelen til all annen kjærlighet.

Rate article
Intigue Life
To motstridige ansikter av ensomhet