Tilgivelse kommer aldri – En sterk fortelling om Vika, som vokste opp på barnehjem etter å ha blitt …

Har du noen gang tenkt på å lete etter moren din?

Det spørsmålet traff meg helt ut av det blå, så jeg ble stående litt tafatt. Jeg hadde nettopp spredd ut noen papirer på kjøkkenbordet masse jobb jeg hadde tatt med hjem, og papirbunken var akkurat i ferd med å skli utover hele bordet, så jeg holdt den på plass med hånda. Men nå frøs jeg, slapp sakte hånda ned, og gløttet opp på Aleksander. Jeg må ha sett oppriktig overraska ut hvor i alle dager hadde han fått en sånn tanke fra? Hvorfor i alle dager skulle jeg ønske å finne henne igjen hun som én gang bare sendte livet mitt i grøfta med en kald skulder?

Selvfølgelig ikke, svarte jeg, prøvde å høres normal ut i stemmen. For en tåpelig idé. Hvorfor i all verden skulle jeg det?

Aleksander ble smått brydd, strøk hånda gjennom håret som om han trengte å samle seg litt, og smilte litt anstrengt nesten som han allerede angret at han spurte.

Det er bare det, sa han sakte. Jeg har hørt at mange som vokser opp i fosterhjem eller barnehjem drømmer om å finne de biologiske foreldrene sine. Så jeg tenkte Hvis du vil, kan jeg hjelpe til altså. Helt oppriktig.

Jeg ristet på hodet. Kjente med ett at det strammet hardt i brystet, som om noen usynlig presset inn ribbeina. Jeg trakk pusten dypt og lette etter roen i meg, men irritasjonen bare bølget gjennom meg. Jeg så rett på Aleksander igjen.

Takk for tilbudet, men nei takk, sa jeg med klar, litt hard stemme. Jeg kommer aldri til å lete etter henne. For meg finnes hun ikke lenger. Jeg tilgir henne aldri.

Ja, det hørtes brutalt ut, men det var ikke til å komme forbi. Skulle jeg virkelig åpne opp døra til hele det gamle såret og begynne å snakke om alt det vonde med forloveden min? Jeg elsker Aleksander, det er ikke det, men noe vil man faktisk bare ha for seg selv. Selv de man står nærmest. Så jeg lente meg over papirstabelen igjen og lot som jeg var dypt opptatt.

Han ble stille, rynket pannen, men maste ikke videre. Han ble visst litt satt ut av svaret mitt. Innerst inne kunne han vel ikke skjønne standpunktet mitt. For Aleksander har mor alltid vært nesten hellig, uansett om hun var til stede eller ikke bare det å ha båret fram et barn, gi liv, gjorde henne spesiell. Han trodde fullt og fast på det sterke båndet mellom mor og barn at det ikke kan brytes uansett hva som skjer.

Men jeg jeg tok så totalt avstand fra det synet at det ikke var snakk om engang. Alt var krystallklart for meg: Hvorfor skulle jeg lengte etter et menneske som behandlet meg så nådeløst? Min såkalte mor gjorde mer enn bare å overlate meg til barnevernet det var så mye verre, så mye mer smertefullt.

For lenge siden, da jeg var tenåring, klarte jeg til slutt å spørre det spørsmålet som hadde spøkt i hodet mitt i årevis. Jeg gikk til styreren på barnehjemmet, Tove, en streng men rettferdig dame som vi alle hadde respekt for.

Hvorfor er jeg her? mumlet jeg, men stemningen i stemmen overrasket meg selv. Er mamma død? Eller mistet hun foreldreretten? Det må jo ha skjedd noe veldig alvorlig, ikke sant?

Tove stoppet opp, la sakte papirene hun satt med fra seg, og lot det henge noen sekunder i lufta før hun dypt sukket og vinket meg mot en stol.

Jeg satte meg, klemte fingrene rundt stolsetet og kjente uroen vokse i magen. Jeg ante at nå skulle jeg få høre noe som kom til å endre bildet av min egen fortid for alltid.

Hun mistet foreldreretten, og hun ble tiltalt, sa Tove rolig, veide ordene sine nøye. Hun så mildt på meg, men jeg så uroen i blikket hennes dette var ikke noe barnehjemsstyrere pleide å fortelle barn på tolv. Hun kunne pakket det inn, løyet det snillere, men hun hadde bestemt seg: Jeg skulle få vite sannheten.

Hun tok en kort pause og fortsatte:

Du kom til oss da du var fire og et halvt. Noen folk reagerte på at et lite barn gikk alene i gatene, så de varslet oss. Etter hvert fant vi ut at en kvinne hadde satt deg på en benk ved Oslo S, og så hoppet hun på toget og forsvant. Det var høst, kaldt, og du gikk i bare en tynn kåpe og noen støvler. Flere timer ute gjorde deg syk. Du ble lagt inn på sykehus og var dårlig lenge.

Jeg satt helt rolig som forsteinet. Knokene hvite, men ansiktet var helt nøytralt bare øynene vokste mørkere, tungt som uværsskyer. Jeg sa ingenting. Men Tove så at jeg lyttet, tok til meg hvert ord selv om det vrei alt innvendig.

Ble hun funnet? Hva sa hun? hvisket jeg, handen ristet.

Ja, hun ble funnet og dømt. Forklaringen hennes Tove trakk litt på smilebåndet, nærmest bittert. Hun sa hun manglet penger, men hadde fått tilbud om jobb et sted, men hun fikk ikke ta med deg dit. Det var på et pensjonat eller lignende. Hun mente det var best sånn å sette deg igjen og bare begynne et nytt liv for seg selv.

Jeg var helt stille. Knyttneven hadde løsnet, armen hvilte plutselig matt i fanget. Jeg stirret tomt fremfor meg og kjente tankene sveve tilbake mot en høstdag jeg ikke engang husket.

Skjønner sa jeg til slutt. Ropet i stemmen min var borte. Så fant jeg blikket til Tove, og la til: Takk for at du var ærlig.

Akkurat da forsto jeg det endelig og for alltid: Jeg hadde aldri behov for å lete etter moren min. Tanker på å møte henne, kanskje bare for å se henne i øynene og spørre hvorfor? de forsvant fullstendig.

Et barn alene på gata jeg fikk det ikke til å stemme i hodet! Hvordan kunne et menneske gjøre noe sånt? Hun som hadde født meg, hadde hun virkelig ingen samvittighet?! Jeg kunne jo ha forsvunnet, blitt syk alt kunne skjedd.

Bare et dyr gjør sånt mot sitt eget barn! sa jeg til meg selv. Alt inni meg knyttet seg. Jeg prøvde ærlig å finne en slags forklaring kanskje hun var desperat, kanskje hun trodde det var best for meg? Men alt rant ut i sanden mot de harde, unnskyldningsløse fakta. Hvorfor ikke bare overlate meg til barnevernet på en skikkelig måte? Hvorfor ikke sikre at jeg var trygg? Hvorfor la et lite barn famle alene rundt i Oslos høstmørke?

Jeg ransaket meg selv etter mulige svar, men ingen av dem gjorde sviket lettere å svelge. Det var bare et bevisst, avstumpet valg: Bli kvitt deg, som om du var søppel.

Med hvert nytt tankespinn ble avgjørelsen min sterkere: Nei. Jeg kommer aldri til å lete etter henne, aldri prøve å forstå, aldri be om noe. Og uansett hva jeg lærer med årene å tilgi henne? Nei. Umulig.

Og med det kom en start lettelse, en følelse av å endelig ha lagt lenker fra barndommen bak seg.

********************

Jeg har en overraskelse til deg! Aleksander strålte i gangen, hoppet nesten opp og ned, rett og slett glødet av forventning. Du må bli med nå! Jeg er helt sikker på at du kommer til å like dette.

Jeg ble stående i døråpningen med en kald tekopp i hånda og så mistenksomt på ham før jeg satte koppen fra meg på stuebordet. Hva i all verden hadde han funnet på nå? Hvorfor veltet det en merkelig uro oppi meg selv om han var så blid? Det var som en stram strikk som kunne ryke hvis noe gikk galt.

Hvor skal vi? spurte jeg, prøvde å holde stemmen nøytral.

Det får du snart se! Aleksander smilte bare enda bredere, grep hånden min og dro meg mot utgangsdøra. Bare kom, du vil ikke angre!

Jeg protesterte ikke, men inni meg var det fullt av uro. Jeg tok på meg kåpe og sko og lot meg lede ut. Hele veien tenkte jeg febrilsk har han kjøpt billetter til konsert? Skal jeg treffe noen venninne fra gamledager? Jeg klarte ikke finne ut av det.

Da vi kom til parken, så jeg straks en dame på en benk like ved alléen. Hun var kledd enkelt og pent: mørk kåpe, skjerf og en veske i fanget. Ansiktet hennes virket på en eller annen måte kjent, men jeg klarte ikke plassere henne. Kanskje en slektning av Aleksander? En kollega?

Aleksander gikk i full fart bort til benken, jeg fulgte nølende etter og forsøkte å pusle sammen puslespillet. Da vi kom nærmere, løftet hun blikket og smilte svakt. Akkurat da stanset noe inni meg. Jeg skjønte plutselig hvem hun liknet. Meg. Hvis man la på trettiførti år.

Ingrid, sa Aleksander høytidelig, så stolt at han nærmest annonserte det på en scene, jeg fant moren din etter mye leting. Er du ikke glad?

Jeg stanset. Hele verden frøs på et sekund. Hvordan kunne han? Jeg hadde vært helt tydelig på at jeg ikke ville ha noe kontakt med henne!

Jenta mi! Så vakker du har blitt! Hun smatt opp fra benken og strakte armene ut mot meg. Stemmen skalv, tårene sto klare, som om hun faktisk var glad for å møte meg igjen.

Men jeg rygget fort til siden, skrittet økte avstanden mellom oss. Ansiktet mitt ble hardt, blikket bestemt.

Det er meg, moren din! insisterte hun, prøvde å ta kontakt. Jeg har sett etter deg i årevis. Jeg har tenkt på deg hele tiden, vært så redd for deg

Det tok tid å finne henne altså, la Aleksander stolt til. Han sto litt bak meg og briljerte med at han hadde ringt rundt, brukt gamle kontakter, mast på offentlige etater. Men jeg fikk det til for deg!

Ordene hans ble avbrutt av et hardt klask. Hånden min traff kinnet hans før jeg hadde rukket å tenke. Tårer presset bak øyene, sinnet og skuffelsen kokte. Jeg så på ham, og alt jeg kunne formidle var et dypt, såret spørsmål Hvordan kunne du? Jeg har jo sagt alt så tydelig!

Hva er det du gjør? gispet Aleksander og tok seg til kinnet, helt sjokkert. Alt dette gjorde jeg for deg! Ville bare hjelpe, gjøre noe bra

Jeg svarte ikke. Klarte ikke presse frem noe som helst, alt ble bare kvalt av opprør og smerte. Det føltes som om Aleksander, mannen jeg stolte aller mest på, nettopp hadde sparket bein på meg og revet opp hele fortiden jeg hadde prøvd å legge bak meg.

Kvinnen kikket rådvilt mellom oss. Hun prøvde å si noe men tier, skremt av blikket mitt.

Jeg ba deg aldri lete etter henne, sa jeg til slutt stille. Stemmen var rolig, men innvendig dirret jeg. Jeg sa helt klart ifra at jeg ikke trengte det! Og likevel gjorde du som du selv ville!

Aleksander slapp kinnet, sto tyst, lette desperat etter et snev av anger i blikket mitt, men jeg møtte ham bare med et kaldt, urokkelig blikk.

Jeg har sagt at jeg ikke vil høre om den kvinnen! utbrøt jeg. Raseriet dirret i meg. Den moren forlot meg på Oslo S da jeg var fire år! Alene! På en travel stasjon, midt i byen, i tynn jakke! Og du tror jeg bare kan tilgi?

Aleksander ble hvit i ansiktet, men tok ikke et steg tilbake. Han rettet ryggen og prøvde å gi ordene tyngde:

Hun er din mor! Det spiller ingen rolle hvordan hun er! Mor er mor!

I det øyeblikket tok kvinnen et forsiktig skritt mot oss. Stemmen skalv, nesten unnskyldende, som om hun ikke trodde på sin egen forklaring:

Du var ofte syk, og pengene strakk ikke til, begynte hun nølende. Dette var et håp, en mulighet for jobb, så jeg tenkte jeg skulle komme og hente deg Nå ble alt feil.

Jeg snudde meg hardt mot henne. Blikket var iskaldt, uten et glimt av medfølelse bare gammel, opparbeidet bitterhet.

Hente meg hvorfra? Fra graven? snerret jeg. Du kunne begjært plassering i barnevernet, bedt om hjelp, gjort alt på en verdig måte. Du kunne lagt meg inn på sykehus hvis jeg var så mye syk! Men ikke på gata! Ikke en fireåring, ute alene i kulde og mørke!

Aleksander prøvde å holde meg i hånden, men jeg dro meg løs uten å se på ham.

Fortiden er fortid, vi må leve nå, presset han på, nesten som om han forsøkte å overbevise seg selv. Du har jo drømt om et stort bryllup med familie, og nå er alt mulig

Jeg snudde meg mot ham, og skuffelsen i blikket fikk ham til å rygge.

Jeg har invitert Tove (styreren på barnehjemmet) og Marit (beste miljøarbeideren min), svarte jeg, stemmen lav men stødig. De var der hele tiden. De støttet, lærte, tok vare på meg. Det er familien min.

Jeg dro hånden til meg og spurtet ut av parken, bort fra dem begge, bort fra det hele. Det føltes som om hele brystet eksploderte jeg hadde ikke ventet dette sviket fra ham.

Alt om meg hadde jeg fortalt ham. Jeg hadde ikke holdt noe skjult. Jeg fortalte om barnehjemmet, om de første dagene alene, om at jeg håpet moren min skulle komme. Aleksander hadde nikket, sagt han skjønte. Og så gikk han bak ryggen min og fant denne kvinnen. Hun er moren din, ferdig med det de ordene gikk på repeat og fylte meg bare med mer bitterhet.

Aldri! bestemte jeg. Ikke om jeg så sto med ryggen mot veggen. Den kvinnen skulle aldri komme inn i livet mitt.

Uten å stoppe gikk jeg ut på gata, brydde meg ikke hvor jeg gikk. Tankene surret, bildet av morens ansikt forfulgte meg, men jeg tvang det bort. Noe av det eneste jeg ville nå, var å komme så langt vekk som mulig.

Jeg reiste ikke engang innom Aleksander for å hente tingene heldigvis sto det meste i den lille leiligheten jeg hadde fått gjennom kommunen. Det gjorde alt enklere. Det siste jeg trengte var å gå tilbake dit nå.

Telefonen vibrerte konstant Aleksander prøvde å ringe om og om igjen. Jeg så navnet hans blinke på skjermen, men lot det bare være. Jeg var redd jeg skulle si noe jeg angret på bedre å vente til det verste hadde lagt seg.

Han ga seg ikke. Sendte flere talebeskjeder også stemmen hans skarp, småirritert:

Ingrid, nå oppfører du deg som en unge! Jeg har bare prøvd å gjøre det beste, og så takker du meg slik Dette er bare hysteri!

Neste melding var enda hardere:

Jeg har bestemt meg. Liv kommer på bryllupet. Ferdig snakka. Jeg endrer ikke på dette bare fordi du har et raserianfall. Vi skal være en familie, og barna våre får kalle henne bestemor. Det er slik det skal være!

Jeg sto på busstoppet og lot meldingene hans rulle inn, kjente bare hvordan alt i meg strammet seg. Jeg slo av telefonen, la den i lomma og stirret tomt ut på himmelen. Alt i livet mitt revnet, og jeg ante ikke hvordan jeg noen gang kunne lappe det sammen.

Jeg så lenge på skjermen og meldingene hans. Orda hans klang fortsatt i hodet mitt så resolutte, uten plass til noe kompromiss: Liv kommer på bryllupet. Ferdig snakka. Det stakk dypt.

Jeg åpnet meldinger og skrev kort og tydelig: Det blir ikke noe bryllup. Vil ikke se deg. Vil ikke ha noe med den kvinnen å gjøre.

Trykket send. Så på den lille haken som viste at den var levert, og la fra meg telefonen med en gang.

Med en gang blinket skjermen Aleksander ringte. Jeg rørte meg ikke. Nye meldinger tikket inn, men jeg åpnet dem ikke. Jeg fant nummeret hans i kontaktlista og blokkerte ham.

Telefonen ble stille ingen flere meldinger, ingen flere forsøk. Stillheten la seg som et pledd rundt meg, og for første gang på lenge kjente jeg på en ro.

Kanskje jeg kommer til å angre senere. Kanskje. Men akkurat nå følte jeg at det var det eneste riktige. Uten Aleksander, uten henne, kunne jeg endelig begynne å puste ordentlig igjen.

Sånn måtte det bare bli. Jeg kan ikke dele livet mitt med noen som gjør noe sånt mot meg.

Rate article
Intigue Life
Tilgivelse kommer aldri – En sterk fortelling om Vika, som vokste opp på barnehjem etter å ha blitt …