Ta med deg mannen din hjem!

15. desember 2025
Kjære dagbok,

I dag gikk jeg fra foreldremøtet på barneskolen i Oslo. Læreren hadde igjen kritisert Vegar for å ikke levere lekser, for å bli gretten. Jeg merker at han har vært fjern den siste tiden, som om tankene hans driver et annet sted, og han deler ingenting med meg. Jeg tenker at faren må snakke med ham kanskje pappa kan få ham til å åpne seg.

På vei hjem så jeg bilen til Einar ved veikanten. Var det virkelig han som hadde kommet for å hente meg? Jeg presset farten opp, men stoppet brått da han steg ut med en bukett blomster. En ukjent kvinne, høy med lange svarte lokker og en kort skjørt, omfavnet ham, tok buketten og hoppet inn i bilen. De forsvant i kveldsdempingen. Hva i all verden foregikk? Hun var som et svart motstykke til meg kort, lys blond og ikke så høy.

Einar hadde sagt at han måtte bli på kontoret etter jobb for å diskutere et nytt prosjekt med kollegaer. Så denne damen er kanskje en medarbeider? Jeg har aldri tvilt på hans troskap i de 13 årene vi har vært gift. Vi giftet oss kort tid etter universitetet, forelsket og fulle av drømmer. Foreldrene hans, Hansen-familien, ga oss en leilighet i Lillestrøm fordi de hadde god råd. Jeg ble alltid behandlet med respekt, og de hadde ingen skjulte agendaer.

Faren til Einar gikk av med pensjon på grunn av helsen, og Einar tok over stillingen som avdelingsleder på sykehuset. De første månedene var tøffe, men han vant respekt fra de ansatte og tjente godt nok til at vi kjøpte en liten hytte på fjellet. Vi tilbrakte helgene der, inviterte venner og foreldre. Vi reiste også av og til til utlandet på ferie, og han foreslo at jeg skulle slutte i jobben og ta vare på sønnen. Jeg ville ikke bli hjemmeværende; som kardiolog er hjertet mitt både i pasientenes bryst og i mitt eget yrke.

Nå står jeg her med en knust følelse. Hvis han har en affære, har han kanskje falt for den unge sekretæren Anja. Tårene strømmer, og smerten er like rå som en kald vintervind. Hvordan kunne han, som aldri så lenge har kastet blikket på andre kvinner, la seg lokke? Jeg tenker på de mange samtalene vi hadde, på tilliten vi bygde, på at vi alltid var som bestevenner.

Vegar kom hjem og ropte:
«Mamma, nok er nok, jeg orker ikke høre på forelesningene dine lenger!»
Jeg prøvde å forklare at Anna Pettersen, hans lærer, var misfornøyd, men han avbrøt meg med:
«Jeg gjør som jeg vil, akkurat som pappa! Derfor forstår jeg hvorfor han har en annen tante nå.»
Jeg klarte ikke å svare; stemmen min ble hes av overraskelse. Så kom han inn på kjøkkenet, så jeg ham med en vakker kvinne på en kafé, helt uanmeldt. Jeg kastet meg på sofaen, dekket ansiktet med hendene og begynte å gråte.

Vegar rakte meg en serviett, og jeg tørket tårene. Jeg lovte ham at jeg skulle snakke med faren, at han skulle få en ærlig forklaring. To timer senere kom Einar hjem, sliten, med en dusj i bakhodet.
«Dagny, jeg spiste med kollegene, jeg skal ta en dusj og så legger jeg meg», sa han.
Jeg konfronterte ham: «Jeg så deg med blomster til Anja. Jeg så det fra skolen. Hvorfor?»
Han stod fast, men svaret kom sakte: «Jeg har en affære med den nye sekretæren, Anja. Jeg forstår ikke hvordan dette skjedde, men jeg blir trukket mot henne som en nattens drøm. Jeg elsker deg fortsatt, men jeg klarer ikke å stoppe. Jeg vet at jeg har sviktet deg og familien.»

Jeg spurte om han ville forlate hjemmet. Han svarte at han ikke ønsket å miste familien, men følelsene hans var som en storm. Han fortalte at han hadde hjulpet Anja med å flytte inn, spist middag med henne, og at hun hadde en mor som bakte kaker med fløte. Jeg følte meg såret, men også lettet over at han endelig var ærlig.

Han bestemte seg for å pakke sammen og dra mens Vegar og jeg ikke var hjemme. Han etterlot et brev til sønnen der han prøvde å forklare sine handlinger. Jeg sto alene foran hans tomme garderobekroker, en tomhet som fylte hele huset. Jeg har aldri satt penger foran alt annet, men nå er jeg nødt til å finne styrken i familien i meg selv, i Vegar, i de nære som fortsatt er her.

Moren til Einar, Olga, ringte. Hun var sjokkert: «Hva har skjedd med Einar? Er det en midtlivskrise? Hva vil den unge damen ha av ham?» Jeg prøvde å forklare at han er en voksen mann, men også at Vegar er såret. Olga trøstet meg: «Hold deg sterk, kjære. Vi er her for dere.»

Etter to uker kom Einar tilbake, men Vegar var fortsatt borte. Han så sliten ut, med blåmerker under øynene og vekttap. Han sa at Vegar ikke svarte på samtaler, at han tror han er sint. Jeg spurte ham hvorfor han så så dårlig ut, og han svarte at han følte seg svak og apatisk, at Anja gjorde ham uvel, at han ikke kunne elske henne.

Jeg bestemte meg for å søke hjelp. Min kollega på sykehuset, sykepleier Tamara, foreslo at vi skulle besøke naboen, gammel fru Lena, som var kjent for å ha kunnskap om urter og gamle tradisjoner. Jeg var skeptisk, men takket ja for å ha noe håp. Vi tok et bilde av Einar og gikk til Lenas hus. Hun var en enkel kvinne i en gammel kåpe med en liten lue på hodet. Hun tok imot oss, satte bildet på bordet, tent et lys, og lukket øynene mens hun holdt en hånd over fotoet. Hun sa at Einar hadde blitt utsatt for et kjærlighetsbind et såkalt fortryllingsritual lagd av Anjas mor.

Jeg lo først, men så forsto jeg at hun mente alvor. Lena tilbød å fjerne bindingen, men ba meg ta Einar med hjem så snart som mulig, så hun kunne utføre en bønn foran et bilde av Jomfru Maria. Jeg gikk med motet i brystet, selv om jeg ikke helt trodde på dette. Jeg ringte Einar, men han svarte ikke. Jeg tok en taxi til hytta vår på fjellet, hvor Anja bodde.

Da jeg kom, åpnet hun døren og hilste på meg med et høflig «God dag, Dagny». Jeg forklarte at jeg trengte Einar. Han lå på en sofa med ansiktet vendt mot veggen, sliten og med skjeggstubb. Jeg spurte om Vegar, og han reiste seg raskt, men så svak ut. Anja så redde på meg, men jeg fortsatte: «Du har gjort dette med ham, du har tatt ham fra familien.»

Hun svarte at hun aldri har gjort noen fortrylling, men at hun bare ønsket et forhold. Jeg ropte: «Ta din mann tilbake! Han tilhører min familie!» Anja begynte å gråte, men Einar sto opp, så på meg, og kom med en tåre i øyet. Han innrømmet at han var fullstendig svekket, både fysisk og psykisk, og at han ønsket å gå tilbake.

Vi forlot hytta med Einar, og i bilen kjørte vi i stillhet. Jeg holdt hånden hans, og han begynte å gråte som et barn. Jeg strøk ham på hodet, prøvde å gi ham trøst.

De siste to ukene har jeg gått i kirken, bedt foran Bildet av Jomfruen, og Lena har gjort sine bønner. Einar blir bedre for hver dag, og forholdet mellom oss har begynt å bli varmere og mer omsorgsfullt enn før. Vegar ser glade ut når han ser at foreldrene smiler igjen. Anja har forsvunnet fra bildene, og jeg tror hun har gått sin egen vei.

Det er merkelig hvordan livet kan snu, selv når du tror alt har gått tapt. Jeg holder fast ved håpet, på familien, på kjærligheten, og på at ingen storm varer evig.

– Dagny HansenJeg vet nå at selv i dypeste mørke kan en liten flamme av tilgivelse tine hjertene våre og lede oss hjem.

Rate article
Intigue Life
Ta med deg mannen din hjem!