– Ta dette, vennen min, til deg og dine småsøsken. Spis, mamma. Det er ikke synd å dele, synden er å…

Ta imot fra mor, til deg og småsøsknene dine. Spis, vennen min. Det er ingen skam å dele, men det er skam å vende blikket bort.

Ingrid var bare seks år gammel den gangen, men livet hadde allerede lagt en tung bør på de små skuldrene hennes, en byrde som andre barn knapt vet finnes. Hun vokste opp i en liten bygd, nesten glemt av tiden, i et gammelt hus som holdt seg oppe mer med håp og bønner enn med solide tømmerstokker. Når vinden ulte fra fjellet, knaket veggene som om de gråt, og om natten snek kulda seg inn gjennom sprekkene uten å banke på.

Foreldrene hennes tok dagarbeid, det man fikk. Noen dager hadde de arbeid, andre dager ikke. Av og til kom de slitne hjem, med sprukne never og matte blikk, og noen ganger var lommene like tomme som håpet. Ingrid ble igjen hjemme og passet på sine to yngre brødre, som hun holdt tett inntil seg når sulten beit hardere enn kulda.

Det var desember den dagen. En ekte norsk desember, grå tung himmel og luft som luktet av snø. Julen nærmet seg, men det kjentes ikke slik i deres hjem. I gryta på ovnen putret en enkel potetstuing, uten kjøtt, uten krydder, men med all mors kjærlighet. Ingrid rørte sakte, som om hun kunne trylle gryta til å rekke til flere.

Plutselig fylte en annen lukt gjennom luften, varm og uimotståelig, og kom fra naboens tun. En lukt som gikk rett i hjertet før den nådde magen. Nabofolket slaktet grisen til jul, slik skikken var. Glade rop, latter, klirring av bestikk og susingen av kjøtt i panna lød over tunet. For Ingrid var alt dette som et eventyr langt unna.

Hun gikk nærmere gjerdet, med brødrene klamrende til ullskjørtet hennes. Svelget. Hun bad ikke om noe. Hun bare så. De store blå øynene hennes var fulle av tause ønsker. Hun visste at man ikke skulle begjære det man ikke har, slik moren hadde sagt. Men et lite barnehjerte vet ikke hvordan man lar være å drømme.

Kjære Gud, hvisket hun så lavt at bare vinden hørte, bare litt…

Akkurat da, som om himmelen virkelig lyttet, brøt en mild stemme gjennom vinterkulda.

Ingrid-vesla!

Hun skvatt.

Kom hit, jenta mi!

Gamle Karianne sto ved den store svarte jerngryta, rød i kinnene etter bålet og med blikket varmt som peisen. Hun rørte i rømmegrøten og så på Ingrid med en ømhet jenta nesten hadde glemt.

Ta imot fra mor, til deg og småsøsknene dine, sa hun, med en snillhet som var like naturlig som luften selv.

Ingrid sto stille et øyeblikk. Skammen stakk bak ribbeina. Var det lov å bli glad? Men den gamle rakk henne igjen, og de skjelvende hendene fylte en boks med rykende, gyllen juleribbe og duften av ekte høytid.

Spis, vennen min. Det er ingen skam å dele. Skammen er å lukke øynene for andre.

Tårene rant fra Ingrids øyne uten at hun kunne stoppe dem. Hun gråt ikke av sult nå. Hun gråt fordi noen endelig så henne ikke som «fattigjenta», men som et barn.

Hun løp hjem med boksen klamret til brystet, som om hun bar på en skatt fra selve julenatten. Brødrene hoppet jubelende henne i møte, og for noen øyeblikk fyltes det lille huset med latter, varme, og en duft som aldri før hadde bodd der.

Da foreldrene kom om kvelden, slitne og forfrosne, fant de barna spisende og smilende. Mor gråt stille, og far tok av seg luen og takket himmelen.

Den kvelden var det ingen juletre. Ingen gaver.

Men de hadde godhet.

Og noen ganger, var det alt man trengte for ikke å føle seg alene i denne verden.

Det finnes fortsatt barn som Ingrid, også nå. Barn som ikke ber om noe, bare ser på.

De titter gjennom vinduene til varme stuer, til julebord fulle av mat, til noen andres jul.

Noen ganger er en tallerken mat, en liten gest, et vennlig ord det fineste julegaven et liv kan få.

Hvis denne fortellingen rørte deg, ikke snu ryggen til…

Rate article
Intigue Life
– Ta dette, vennen min, til deg og dine småsøsken. Spis, mamma. Det er ikke synd å dele, synden er å…