Svigeren min dukker opp uten forvarsel nyttårsaften og alt går galt.
Bekjennelse
Hun står i døråpningen med kofferten i hånda og et smil, som om hun gjør meg en stor tjeneste.
«Du har vel ikke noe imot at jeg feirer nyttårsaften hos dere?»
Ute er det mørkt, taxien har allerede kjørt. Å svare nei ville gjort meg til en iskald person.
Sånn startet det.
Jeg blir stående med hånden på dørhåndtaket og tenker bare: Der kom det. Nå starter det.
Kom inn sier jeg med et tungt sukk og slipper henne inn.
Svigeren min feier inn, børster snøen av kåpen og ser rundt i leiligheten på den måten folk ser på steder de synes burde være deres.
Å, dere har allerede begynt å dekke bordet! Og hvor er broren min?
På badet.
Jaha, han slapper av. Flott, jeg skal bare skifte. Hvor skal jeg sove?
Jeg peker mot det lille rommet vi bruker som kontor. Vi har leid denne leiligheten i flere år nå, og spart penger for å kunne kjøpe noe eget. Ikke noe spesielt, men et hjem er det.
Hun lukker døren til rommet bak seg, og jeg tusler tilbake til kjøkkenet. Planen for kvelden var å feire bare oss to rolig, med film, hjemmelaget mat. Jeg har laget salatene han liker best.
Alt føles ødelagt.
Mannen min kommer ut fra badet og merker straks at det er noe galt.
Hva skjer?
Vi har fått besøk.
Hvilket besøk?
Søsteren din.
Han blir hvit i ansiktet.
Men vi har jo ikke invitert henne
Nettopp.
Han prøver å trekke meg inntil seg, men jeg går unna. Han sier det er overraskende, at hun ikke mente noe vondt og at hun bare skal bli «noen dager».
Men jeg så kofferten. Den store kofferten.
Da hun kommer ut igjen, har hun allerede gjort seg helt hjemme. Hun setter seg i sofaen, åpner kjøleskapet, inspiserer maten.
Under middagen er det bare hun som snakker om jobben, folk hun kjenner, hvem som er «gnien» og ikke. Hun spør i forbifarten hvilket nyttårsgave broren hennes har tenkt å gi henne, og insinuerer ganske tydelig at hun ønsker seg penger.
Jeg sier ingenting. Sitter der taus mens det koker inni meg.
Jeg husker alle gangene i året som gikk hvor hun hadde lånt penger av oss. Uten å betale tilbake. Alltid med en unnskyldning som handlet om familien.
Sent på kvelden foreslår hun at vi bør invitere flere, fordi «ellers er det kjedelig».
Dette er vårt hjem og vår feiring sier jeg til slutt.
Å ja så jeg er til overs nå?
Nei, hun er ikke til overs.
Men hun er heller ikke husets vertinne.
Det blir en krangel. Hun lukker seg inne demonstrativt. Mannen min gir meg skylda for å være for streng.
Litt før midnatt sitter vi tre rundt bordet. Juletreet lyser, klokka tikker. Når klokka slår tolv, løfter han glasset.
Jeg sier lavt, men tydelig:
For de som aldri spør, men bare tar.
Det blir stille.
Jeg ser svigeren min i øynene og for første gang ser jeg ikke bort.
Du spør aldri. Du bare kommer, tar hjemmet vårt, pengene våre, tiden vår, planene våre. Og forventer at vi skal takke deg for det.
Hun reiser seg opp. Ansiktet hennes er blekt.
Skjønner. Jeg er altså ikke ønsket.
Du er ønsket, hvis du viser respekt. Ikke hvis du bare tar plass.
Litt etter går hun ut med kofferten. Døren lukkes.
Mannen min setter seg ned, tar hendene mot hodet.
Hun er søsteren min
Og jeg er kona di, sier jeg rolig. Jeg akter ikke å være taus mer.
Neste dag kommer det ingen meldinger. Ingen beklagelser. Bare taushet.
Dette nyttår ble ikke som jeg ønsket det.
Men for første gang følte jeg meg ikke liten.
Jeg følte meg ikke skyldig.
Noen ganger handler ikke høytiden om hvem som sitter ved bordet.
Av og til handler det om å si sannheten selv når det gjør vondt.




