Svigermor: Når kjærligheten settes på prøve – Annas kamp for familieharmoni etter barnebarnets fødse…

Svigermor

Ingebjørg Lund satt på kjøkkenet og så på at melken småkokte forsiktig på komfyren. Tre ganger hadde hun glemt å røre i den, og hver gang merket hun det for sent: skummet steg og rant over, og hun tørket irritert av komfyren med en klut. I slike øyeblikk kjente hun ekstra tydelig at det egentlig ikke handlet om melk.

Etter at det andre barnebarnet kom til verden, var det som om alt i familien hadde sporet av. Datteren hennes var sliten, ble tynnere, snakket mindre. Svigersønnen kom hjem sent, spiste stille, og gikk ofte rett inn på rommet uten et ord. Ingebjørg så alt dette og tenkte: Er det virkelig meningen at en kvinne skal bli stående alene med alt?

Hun snakket om det. Først forsiktig, så mer direkte. Først til datteren, så til svigersønnen. Men så la hun merke til noe merkelig: etter disse samtalene ble det ikke lettere hjemme, bare tyngre. Datteren tok ektemannens parti, svigersønnen ble mørk i blikket, og hun selv dro hjem med en følelse av at alt hun gjorde, bare gjorde vondt verre.

En dag gikk hun til presten, ikke for å få råd, men fordi hun ikke orket å bære på denne klumpen i brystet alene lenger.

Jeg er vel ikke særlig god, sa hun uten å møte blikket hans. Jeg gjør alltid alt feil.

Presten satt ved bordet og skrev, la ned pennen.

Hva får deg til å tro det?

Ingebjørg trakk på skuldrene.

Jeg ville bare hjelpe. Men alt jeg oppnår, er at alle blir sinte.

Han så rolig på henne, uten å være streng.

Du er ikke dårlig. Du er sliten. Og du bekymrer deg mye.

Hun sukket tungt. Det traff et eller annet i henne.

Jeg er redd for datteren min, sa hun stille. Etter fødselen er hun blitt så annerledes. Og han … hun slo ut med hånden virker som han ikke ser det.

Ser du hva han faktisk gjør? spurte presten.

Ingebjørg tenkte seg om. Husket at forrige uke hadde han vasket opp sent om kvelden, da han trodde ingen så ham. At han trillet barnevognen en søndag selv om det var tydelig at han helst bare ville sove.

Han bidrar kanskje, sa hun halvhjertet. Men ikke på riktig måte.

Hva er riktig måte? spurte presten uten å heve stemmen.

Ingebjørg ville svare med en gang, men det gikk opp for henne at hun ikke visste. Hun tenkte bare: mer, oftere, mer oppmerksomt. Men hva, nøyaktig, var vanskelig å si.

Jeg vil bare at hun skal få det lettere, sa hun.

Det er det du skal si til deg selv, svarte presten mykt. Ikke til ham.

Hun så spørrende på ham.

Hvordan da?

Nå kjemper du ikke for din datter, men mot hennes mann. Å kjempe betyr å være på vakt. Det gjør alle slitne både deg og dem.

Ingebjørg satt stille lenge. Så spurte hun:

Hva skal jeg gjøre da? Låtsas at alt er bra?

Nei, svarte presten. Bare gjør det som faktisk hjelper. Ikke ord, men handling. Ikke mot noen, men for noen.

På veien hjem tenkte hun mye på det. Hun mintes hvordan det var da datteren hennes var liten; hun prekte ikke, men satte seg bare stille ved siden av henne om hun gråt. Hvorfor hadde alt blitt så vanskelig nå?

Neste dag dukket hun opp hos datteren og svigersønnen uten å varsle. Hadde tatt med seg en stor gryte suppe. Datteren ble overrasket, svigersønnen så forlegen ut.

Jeg blir ikke lenge, sa Ingebjørg. Bare hjelper litt.

Hun passet barna mens datteren sov. Listet seg senere ut uten å si et ord om hvor slitsomt de måtte ha det, eller hvordan de burde gjøre ting.

Ukene gikk, og hun kom innom flere ganger.

Hun så fortsatt at svigersønnen ikke var perfekt. Men nå så hun også noe annet: hvordan han løftet den minste varsomt opp, eller la et ullteppe over datteren om kvelden mens han trodde ingen så.

En dag klarte hun ikke la være å spørre ham ute på kjøkkenet:

Synes du det er tungt for tiden?

Han så overrasket ut, som om aldri noen hadde spurt ham om det før.

Ja, svarte han etter en pause. Veldig.

Og det var alt. Men etter det var det noe mellom dem som løste seg opp; noe skarpt borte i luften.

Ingebjørg forstod: Hun hadde ønsket at han skulle forandre seg. Men kanskje måtte hun selv begynne.

Hun sluttet å diskutere ham med datteren. Når datteren klaget, svarte hun ikke lenger med: Det sa jeg jo. Hun bare lyttet, tok barna av og til så datteren kunne hvile, ringte svigersønnen for å høre hvordan det gikk. Det var slett ikke enkelt. Mye enklere å være irritert.

Men gradvis ble det roligere i huset. Ikke bedre, ikke perfekt men roligere. Uten den evige spenningen.

En dag sa datteren:

Mamma, takk for at du er med oss nå, og ikke mot oss.

Ingebjørg grunnet lenge på ordene hennes.

Hun forstod noe enkelt: Forsoning handler ikke om å innrømme skyld. Men om å være den første til å legge ned våpnene.

Hun ønsket fortsatt at svigersønnen var mer oppmerksom. Det gikk ikke over.

Men ved siden av dette vokste et større ønske: At det skulle være fred i familien.

Og hver gang det gamle dukket opp irritasjon, fornærmelse, trang til å si noe spist spurte hun seg selv:

Vil jeg ha rett, eller vil jeg at de skal ha det bedre?

Svaret viste nesten alltid veien videre.

Rate article
Intigue Life
Svigermor: Når kjærligheten settes på prøve – Annas kamp for familieharmoni etter barnebarnets fødse…