Svigeren min dukket opp uanmeldt på nyttårsaften i fjor – og hele feiringen gikk i vasken.

Dagbok

Svigersøsteren min dukket opp uanmeldt på nyttårsaften i fjor og feiringen gikk rett i dass.

Hun sto i døråpningen med koffert og et smil, som om hun gjorde meg en tjeneste.
“Du har vel ikke noe imot at jeg feirer nyttårsaften hos dere?”

Ute var det mørkt, taxien hadde allerede kjørt sin vei, og et “nei” ville gjort meg til et monster.
Så da var det bare å sette i gang.

Jeg stivnet ved døra, og tankene begynte å kverne: Nå skjer det.

Kom inn, sa jeg motvillig og flyttet meg til siden.

Svigersøsteren min dundret inn, ristet snøen av kåpa og så rundt i leiligheten med et blikk som om hun eide stedet.

Oi, dere har allerede begynt å dekke på! Hvor er broren min?

På badet, svarte jeg.

Aha, slapper av. Ok, jeg går og skifter. Hvor skal jeg sove?

Jeg pekte mot det lille rommet vi brukte som kontor. Vi hadde leid denne leiligheten i flere år og sparte fortsatt til egen bolig. Ikke noe spesielt men det var hjemmet vårt.

Hun forsvant inn, og jeg snek meg inn på kjøkkenet igjen. Jeg hadde gledet meg til en rolig nyttårsaften bare oss to, med norske filmer og hjemmelaget mat. Jeg hadde ordnet salatene han liker best.

Alt var ødelagt.

Mannen min kom ut fra badet og merket tvert at noe var galt.

Hva skjer?

Vi har fått besøk.

Hva slags besøk?

Søsteren din.

Han ble hvit i ansiktet.

Men… vi har jo ikke invitert henne

Nettopp.

Han prøvde å gi meg en klem, men jeg rygget unna. Han mente hun bare ville overraske, at hun ikke mente noe vondt, at det bare var for et par dager.

Men jeg så kofferten. Den store kofferten.

Da hun kom ut igjen, hadde hun allerede innredet seg. Slo seg ned i sofaen, åpnet kjøleskapet, inspiserte maten.

Under middagen var det bare hun som snakket om jobben, folk hun kjenner, og hvem som var gniene. Slengte inn et spørsmål om hva slags nyttårsgave broren skulle gi, og hintet til penger.

Jeg sa ingenting. Jeg satt der med en kokende uro inni meg.

Jeg husket hvordan hun flere ganger i året hadde lånt penger som hun aldri ga tilbake. Hvordan hver gang ble bortforklart med at familien trengte det.

Sent på kvelden foreslo hun å invitere flere, for det var så kjedelig slik.

Dette er hjemmet vårt og vår feiring, sa jeg endelig.

Aha… så jeg er altså overflødig?

Nei, du er ikke overflødig.
Men heller ikke husets frue.

Vi kranglet. Hun trakk seg demonstrativt inn på rommet. Mannen min klandret meg for å være for hard.

Litt før midnatt satt vi tre rundt bordet. Juletreet lyste, klokka tikket. Da det slo tolv, løftet han glasset.

Jeg sa lavt, men tydelig:

For folk som ikke kan spørre, men bare tar.

Stillheten la seg.

Jeg så på svigersøsteren min og for første gang flyttet jeg ikke blikket vekk.

Du spør aldri. Du bare kommer, tar, bruker hjemmet vårt, pengene våre, tiden vår, planene våre. Og forventer takk.

Hun reiste seg. Ansiktet var blekt.

Skjønner så jeg er ikke ønsket.

Du er ønsket, når du viser respekt. Ikke når du tar deg til rette.

Senere kom hun ut med kofferten sin og gikk. Døra smalt igjen.

Mannen min satte seg tungt og holdt hodet i hendene.

Hun er søsteren min

Og jeg er kona di, svarte jeg rolig. Og jeg gidder ikke være taus lenger.

Neste dag var det ingen meldinger. Ingen unnskyldning. Bare stillhet.

Nyttårsaften ble ikke som jeg ønsket meg.
Men for første gang følte jeg meg ikke liten.
Jeg følte meg ikke skyldig.

Noen ganger handler ikke høytiden om hvem som sitter ved bordet.
Men om at man tør å si fra selv om det gjør vondt.

Rate article
Intigue Life
Svigeren min dukket opp uanmeldt på nyttårsaften i fjor – og hele feiringen gikk i vasken.