**Dagbokoppføring**
Min svigerdatter ba meg holde avstand men så ringte hun plutselig selv etter hjelp.
Etter at sønnen min giftet seg, besøkte jeg dem så ofte jeg kunne. Jeg kom aldri med tomme hender jeg lagde alltid noe godt, tok med hjemmebakte kaker eller brød. Svigerdatteren min, Hedda, smakte alltid først og roste maten min. Det føltes som om vi hadde et varmt og tillitsfullt forhold. Jeg var glad for å kunne hjelpe, for å være der for dem. Mest av alt for at jeg ble sett på som familie, ikke en fremmed.
Men en dag forandret alt seg. Jeg kom på besøk, og bare Hedda var hjemme. Vi drakk kaffe som vanlig, men jeg merket straks at noe var annerledes. Hun så anspent ut, som om hun ville si noe, men ikke turde. Og da ordene endelig kom, gjorde de vondt.
«Det hadde vært bedre om du kom sjeldnere Anders burde besøke deg alene,» sa hun uten å møte blikket min.
Jeg hadde ikke ventet det. Stemmen hennes var kald, og i øynene hennes var det irritasjon? Jeg visste ikke. Etter den dagen droppet jeg å komme. Jeg forsvant fra hverdagen deres for ikke å være til bry. Sønnen min besøkte oss alene, og Hedda dukket aldri opp hos oss igjen.
Jeg sa ingenting, klaget ikke til noen. Men inni meg sved det. Hva hadde jeg gjort galt? Jeg ville bare hjelpe Hele livet har jeg prøvd å bevare freden i familien. Og nå var min nærhet plutselig en byrde. Det gjorde vondt å vite at jeg ikke var ønsket.
Tiden gikk. Barnebarnet deres ble født vårt etterlengtede barnebarn. Mannen min og jeg var overstrømmet av glede. Men selv da holdt vi oss tilbake: vi kom bare når vi ble bedt om det, tok med oss den lille på tur for ikke å være i veien. Vi gjorde alt for ikke å trenge oss på.
Men så telefonen ringte. Hedda. Med lav, nesten likeglad stemme sa hun:
«Kan du passe på barnet i dag? Jeg må dra et sted.»
Hun spurte ikke hun bare informerte. Som om vi trengte dette mer enn henne. Som om vi hadde tryglet om denne sjansen. Likevel var det ikke lenge siden hun ba meg holde meg unna
Jeg tenkte lenge på hva jeg skulle gjøre. Stoltheten hvisket: «Si nei.» Men fornuften sa: «Dette er din sjanse.» Ikke for henne for barnebarnet. For Anders. For familiens fred. Men jeg svarte annerledes:
«Ta ham heller med hit. Du ville jo at vi ikke skulle komme ubedt. Jeg vil ikke trenge meg på deres område.»
Hun tidde. Men etter noen sekunder nikket hun. Hun kom med gutten. Og for meg og mannen min var det som en festdag. Vi lekte, lo, gikk tur tiden fløy av sted. Så deilig det er å være besteforeldre! Men inni meg satt det igjen en bitter ettersmak. Jeg visste ikke: Hvordan skulle jeg forholde meg nå?
Skulle jeg holde avstand? Vente til hun tok første skritt? Eller være klok og legge vekk naget? For barnebarnet mitt er jeg villig til mye. Villig til å tilgi, til å se forbi sårende ord. Villig til å prøve igjen.
Men vil de ha meg her? Vil hun det?
Jeg vet ikke om hun skjønner hvor fort noe kan øde utfordre, noe som tok år å bygge opp. Og hvor vanskelig det er å legge det sammen igjen, bit for bit




