– Svetlana, men det er kaldt der om vinteren!

Solveig, men det er kaldt om vinteren! Vi må ha vedfyring og en vedovn! Mamma, du er jo fra bygda; sånn levde du som barn. Bestefar og bestemor har alltid bodd på landet, uten bekymringer. Om sommeren er alt så vakkert grønnsakshage, bær i skogen, sopp å plukke.

Gunn Haugnes hadde nettopp begynt å bli vant til pensjonisttilværelsen. Seksti år på skuldrene, av dem trettifem i kontor som regnskapsfører på fabrikken. Nå kunne hun langsomt nyte morgenkaffen, bladde i bøker og lot tiden fly uten hast.

De første månedene i pensjonistlivet var som en stille våg i et speilvann. Hun reiste seg når hun ville, spiste frokost uten å skynde seg, så på TVprogrammer som danset i fjernsynet.

Butikken ble besøkt på de timene når køen var som en tom sti. Etter fireti år, var dette ekte lykke.

Lørdag morgen ringte Solveig, den 30årige datteren, med en stemme som en fjær som vibrerte i drømmens tåke:

Mamma, vi må snakke. Seriøst.

Hva er det? spurte Gunn bekymret. Er alt bra med Marit?

Ja, med barnet. Jeg kommer og forteller deg. Ikke bekymre deg!

Den setningen fikk Gunn til å kjenne en dypere uro. Når noen sier «ikke bekymre deg», er det alltid noe å bekymre seg for.

En time senere satt Solveig ved kjøkkenbordet, strøk den runde magen som vokste. Trettito år, andre barn på vei, men hun og Ola Nordahl hadde fortsatt ikke skrevet under på vielsen. De hadde bodd sammen i fire år; Marit vokste, men ekteskapsbeviset syntes like irrelevant som en fjær i vinden.

Mamma, vi har et boligproblem begynte datteren, mens hun trilllet på kaffekoppen som om den var en liten ball. Husleien går opp. Vi klarer knapt den gamle, og nå krever de totusen kroner mer.

Gunn nikket med medfølelse. Hun visste hvor tungt det var for unge. Ola hoppet fra oppdrag til oppdrag i dag som lagerarbeider, i morgen som budbil, dagen etter som vakthavende. Solveig var i foreldrepermisjon med Marit og skulle snart gå i en ny permisjon.

Vi hadde tenkt å flytte for å spare penger fortsatte hun men ingen vil ha en leilighet med et lite barn.

Hva tenker dere å gjøre? spurte Gunn, allerede på vakt for en snedig vending.

Derfor har jeg kommet Solveig rykket på kanten av genseren. Mamma, kan vi bo hos deg? Bare midlertidig, til vi sparer opp til et boliglån.

Gunn lot teen renne gjennom halsen. En toroms blokk i Oslo var allerede trang, og nå skulle en hel familie med to små barn legge seg inn i den lille plassen.

Solveig, hvordan får vi plass? Jeg har bare to små rom.

Vi finner plass, mamma. Hovedsaken er å spare. Vi betaler nå trettentusen kroner i husleie, du ser? På ett år blir det ett hundre og femtitusen. De pengene kunne vi brukt på første innskudd til et lån.

Gunn så for seg Olas vanlige vandring rundt leiligheten, snakkende i telefonen med en stemme som ropte fra taket. Marit med evig gråt, leker som fløt over gulvet, TV som brølte på full styrke. Solveig med den store magen, krav og behov som en storm i en liten båt.

Hvor skal Marit sove? spurte Gunn, i håp om å finne en logisk løsning.

I det store rommet setter vi opp en barneseng. Du får det lille rommet; du trenger bare en sofa og TV. Det blir fint!

Solveig, men jeg har nettopp gått av med pensjon. Jeg vil ha ro. Jeg har jobbet i førti år, jeg er sliten!

Solveig sukket som om Gunn hadde sagt noe helt absurd:

Mamma, hvorfor vil du ha ro i seksti år? Du er fortsatt ung, frisk. Mange besteforeldre i din alder er aktive med barnebarna.

Det hørtes ut som en reprimande: andre besteforeldre er nyttige, du er egoistisk.

Og du har en hytte fortsatte Solveig et vakkert hus på landet som du har holdt i stand. Du kan bo der. Ren luft, stillhet, perfekt for en pensjonist.

På hytta? gjente Gunn, som om hun ikke kunne høre sine egne ører.

Ja. Et solid trehus, en liten grønnsakshage, tomater som vokser. Leger anbefaler at eldre får mer frisk luft.

Gunn kjente en kulde spre seg i magen. Hytta lå tredve kilometer fra byen, bussen bare om morgenen og om kvelden.

Solveig, men det er kaldt om vinteren. Vedfyring, du må bære ved.

Mamma, du er fra bygda, sånn lever du. Bestefar og bestemor har levd så hele livet. Om sommeren er alt fantastisk hage, bær, sopp.

Solveig talte som om hun solgte en dyr ferietur, ikke en enkel landsbyboerhytte.

Hva med lege? Apotek? Matbutikken?

Du drar ikke til legen hver dag. En gang i måneden er nok. Og du kan kjøpe inn store mengder mat, fryse det i den store fryseren din.

Hva med vennene mine? Naboen jeg har pratet med hele livet?

Ring dem. Eller så kommer de på hytta, vi lager grill og ler. Så gøy!

Gunn sto som om hun så en drømmeillusjon. Datteren foreslo at hun skulle bli en hytteenkeltperson, for å frigjøre leiligheten for sin familie. Hun presenterte det som omsorg for Gunns egen helse!

Solveig, hvor lenge vil dere bo i leiligheten min?

Et år, kanskje ett og et halvt.

Et år eller ett og et halvt! Å bo i en trang leilighet i Oslo med dem, eller bli avsides på hytta.

Hva tenker Ola om dette?

Han er helt med! sa Solveig, med en gnist i stemmen. Han sier at du vil ha det bedre på hytta enn i byen. Ingen stress, ingen mas.

Du kan lese bøker, se på TV. Ola foreslo også en satellittantenne, så du får flere kanaler.

Gunn forestilte seg Ola som en gavmild engel, som la en antenne på taket hennes mens han lå på hennes favorittsofa.

Tenk selv, mamma fortsatte Solveig hva skal du gjøre i to rom alene? Du har så mye plass, men ingen nytte. Vi vil klare oss, spare penger, reise oss opp igjen.

Når vil dere flytte?

Kanskje i morgen. Vi har få eiendeler. Eier av leiligheten leter allerede etter nye leietakere, og vi må flytte innen slutten av måneden. Tiden er knapp.

Gunn helte mer te med en skjelvende hånd. Solveig så på henne med et blikk som hvisket: «Hva tror du, mamma? Vil du egentlig nekte din egen datter og hennes barn?»

Solveig, hva om du og Ola ikke holder sammen? Dere er ikke ekte ektefolk.

Hva gjør det? Vi har levd sammen i fire år, barna er felles, ekteskap endrer ingenting.

Hva om dere krangler?

Vi krangler ikke sa Solveig bestemt. Uansett, leiligheten er din.

Gunn kjente seg usikker. Hun hadde kjent Ola i fire år; han var ingen fast mann, i dag her, i morgen der. Jobben hans skiftet hver sjette måned, venner også. Likevel var hun forelsket i ham som et barn i en drøm, klar til å gjøre alt.

Mamma, men jeg har nettopp gått av med pensjon. Jeg vil ha litt ro for meg selv.

Hva betyr «for meg selv»? brøt Solveig ut. Det er en hellig oppgave å støtte barn og barnebarn!

Datters spill på moderens følelser var profesjonelt. Gunn merket motstanden smelte bort.

Hva om jeg sier nei? Hvis jeg ikke kan ta dere inn?

Solveig satt stille, trakk pusten dypt og la hendene på magen:

Mamma, jeg vet ikke hva som skjer da. Ærlig, det ville såre meg dypt. Det er så trist at min egen mor avviser meg i en vanskelig stund.

I hennes ord lå en truende skygge: en livslang fornærmelse, brudd i forholdet, tap av kontakt med barnebarn.

Gunn så for seg Solveig fortelle alle: «Kan dere tro det, min mor nektet å hjelpe sin egen datter!»

Hvor skal vi da? sveipte Solveig, tårene brøt frem. To barn, ingen penger. Ola sier kanskje vi kan flytte til hans mor, men hun har bare ett rom, og behandler oss ikke bra.

Gunn kjente Ola sin mor en skarp, direkte kvinne. Solveig ville ikke holde ut der.

Mamma, hjelp oss! ba hun. Bare ett år! Vi skal være stille, vi vil ikke være til bry for deg. Du kan dra til hytta når du vil, ta en pause fra byens lyd.

Må jeg ofte dra dit?

Som du vil. Kanskje i helgene tar du turen til byen, kjøper mat, treff venner. I ukedagene er det ro på hytta perfekt for en eldre.

Greit svarte Gunn, som om hun ga etter. Men bare ett år. Nøyaktig ett år, ikke mer! Og dere må spare, lete etter eget sted.

Solveig kastet seg i armene til Gunn:

Mamma, du er den beste! Tusen takk! Vi skal ikke forstyrre, vi fikser alt hjemme.

Og jeg drar til hytta når jeg vil la Gunn til. Det er min betingelse.

Selvfølgelig, mamma! Dine regler, ditt hus. Vi er gjester, vi forstår.

En uke senere hadde de flyttet inn. Ola organiserte garderoben med presisjon. Marit løp fra rom til rom, utforsket den nye verdenen. Solveig styrte hvor hver leke skulle stå.

Gunn stod midt i omveltningen, pakkende en koffert til hytta, følte seg som en eksil i eget hjem.

De første månedene var et inferno. Ola ble vant raskt. Han slo på TVlyden på maks, snakket i telefonen når natten var mørk. Kjøleskapet fylte seg med energidrikker, hyller med proteinshaker.

Solveig krevede spesiell oppmerksomhet. En gang var det for varmt, en annen gang for kaldt, musikken forstyrrende. Marit gråt om natten, leker spredt i hvert hjørne, barne-TV fra morgen til kveld.

Gunn dro til byen én gang i uka for mat og medisiner, og hver gang ble hun sjokkert over kaoset. Den ryddige leiligheten ble en gangvei.

Kjøkkenet var dekket av skitne tallerkener, badet med Olas sokker og barnklær. Den kjære sofaen var flekket av juice og kjeks.

Solveig, skal vi rydde litt? spurte Gunn.

Mamma, når skal jeg? reviret Solveig. Barnet er lite, jeg er sliten. Ola er sliten etter jobben, han trenger hvile om kvelden.

Jeg kan hjelpe mens jeg er i byen.

Nei, vi klarer oss. Vi skal ha babyen, så rydder vi etterpå.

«Etterpå» kom aldri. Gunn vasket opp, støvsugde, tørket støv, men hver uke ble rotet tilbake.

På hytta følte hun seg som en utstøtt. Tredve kilometer fra sivilisasjonen, nærmeste butikk tre kilometer unna, bussen bare to ganger om dagen.

Naboene lurte:

Gally, hvorfor blir du her hele året? Har du ikke leilighet i byen?

Datteren bor midlertidig med familien forklarte Gunn. De sparer til sin egen leilighet.

Å ja, sånn er det. Man må jo hjelpe de unge.

Ingen forsto at leiligheten var tatt av datteren og hennes samboer, som ble skjøvet ut til landet «for helsens skyld».

Vinteren på hytta var ekstra hard. Vedet brant ut raskt, vannet måtte varmes på komfyren. Gunn følte seg som en eksil på verdens ende.

Et halvt år senere ble Solveig mor til sønnen Dennis. Gunn håpet at de nå ville finne et eget hjem. Men da hun besøkte den nyfødte, sa datteren:

Mamma, med to barn finner vi ingen leilighet som passer. Hvem skal ta oss? La oss bli ett år til?

Gunn skjønte at hun hadde blitt lurt fra starten. Ett år skulle bli to, to skulle bli tre.

Skal hun virkelig bruke pensjonsårene på en forlatt hytte? Nei, nok er nok!

Datteren og familien ble kastet ut med politi, fordi de nektet å gå. Gunstige banning og trusler ble ropt mot Gunn.

Men hun brydde seg ikke; avtalen var ett år og hun holdt den. Er hun skamfull overfor slektningene? Nei! Som man sier: «Som du så ler, så får du sove.»

Hva synes du? Handlet moren rett, eller gikk hun for langt? Del dine tanker i kommentarene. Gi en tommel opp.

Rate article
Intigue Life
– Svetlana, men det er kaldt der om vinteren!