Dagbok, 14. november
Er du hjemme? spurte Thor, nesten lakonisk, i telefonen mens han hadde lunsjpause på jobben.
Ja, svarte jeg, like kort, uten å ta blikket fra skjermen. På TV rullet nok en tårevåt scene; hovedpersonen i en norsk såpeserie gråt tause tårer og ba sitt siste farvel. Sannheten var at jeg knapt kunne huske navnet hennes selv om dette var minst andre gangen jeg så serien.
De siste to månedene har bare sklidd sammen til én lang, grå dag. Tida har ingen tydelige grenser lenger: morgen glir umerkelig over i kveld, og nettene virker å aldri ta slutt. Alt for ikke så lenge siden var jeg virkelig lykkelig.
Gledenyheten kom som lyn fra klar himmel jeg og Thor ventet et barn. Vår første graviditet. Vi hadde lengtet, håpet, grått, vært på utallige legetimer sammen og klamret oss til hvert eneste lille tegn på positive nyheter. Hver negativ graviditetstest bet som et knusktørt støt; hver gang legen sa «ikke enda» kom det stille gråt når jeg la hodet på puta om kvelden.
Så to tydelige streker! Jeg husker det så tydelig hvordan hendene skalv da jeg fisket fram testen. Jeg trodde ikke mine egne øyne og måtte ta to til, før jeg, full av håpefull panikk, løp inn til Thor og bare rakte ham beviset. Ansiktet hans lyste mot meg med den bredeste, beste gleden jeg har sett.
Vi begynte å planlegge framtida. Vi lo og kranglet vennlig om farger på sprinkelseng, drømte oss ut på trilletur langs Bygdøy en lun septemberdag, forbi folk som luftet hundene sine. Thor dytter barnevogna mens jeg, med kaffekopp i hånden, kikker ned for å forsikre meg om at alt er ekte at vårt barn faktisk sover trygt under det lille strikkete teppet. Plutselig dukker det første «mamma» opp forsiktig, nesten sjenert, og hjertet mitt sprekker av glede.
Men nå virker de dagdrømmene så fjerne som minner fra noen andres liv. Skjermen flimrer videre, karakterene på TV har sine egne problemer, mens jeg sitter i halvmørket, med knærne trukket opp til brystet og kjenner trettheten som konstante blylodder over skuldrene.
Alt raste i uke ni. Først smerter skarpe, truende, så vonde at jeg mistet pusten. Jeg forsøkte lenge å overbevise meg selv om at det var kramper, at det snart ville gi seg. Men det ble bare verre. Da Thor så meg blek og skjelvende, ringte han straks etter ambulanse. I ambulansen grep jeg hånden hans så hardt at jeg satt merker i huden med neglene.
Sykehuset. Hvitmalte vegger, sterkt lys, raske skritt i korridorene. Leger som snakket ord jeg ikke kunne følge, undersøker meg hastig, sprøyter et eller annet, sier «Beholde… sjanser… men…». Og så kom det stille, uendelig brutale: «Vi klarte det ikke.» De ordene veltet om på alt. Vi hadde allerede valgt navn. Kjøpt en søt sprinkelseng. Bestilt noen småting til barnerommet. Og nå? Hvordan skal man fortsette?
Legene var rolige, de forklarte tålmodig at slikt skjer, at det ikke var min skyld, at kroppen noen ganger selv avslutter graviditeten uten at noen vet hvorfor. De sa jeg måtte komme meg, at kroppen trengte tid, og at fremtiden fortsatt kunne bringe barn. Men hvordan skulle jeg forstå at det plutselig ikke fantes noe lite liv inni meg lenger det livet jeg allerede hadde døpt, tenkt ut hvert eneste minutt for?
Dagene hjemme rant ut i hverandre. Først gikk jeg ikke ut fordi jeg ikke orket så ble det bare en vane. Mat? Smakløst. Trengte ikke lage noe, alt satt som sand i halsen. Vaske? Hvem bryr seg om støv på bokhyllene? Jeg lå på sofaen med pleddet over hodet og så film etter film ikke fordi jeg likte dem, men fordi de var like tomme som jeg var. Noen ganger gråt jeg helt lydløst, andre ganger hulkende til jeg ikke hadde flere tårer igjen. Sjelden orket jeg å gre håret eller vaske meg før jeg sovnet. Dagen etter var det samme rutine igjen: på med TV-en, inn i enda en tragedie som overdøvet min egen.
Husarbeidet vokste til en uoverkommelig haug som bare irriterte med sitt nærvær. Skittentøy i hjørnet, regninger og brev i bunker, plantene på kjøkkenbenken visnet. Jeg så det, men hadde ikke energi til å gjøre noe med det. Alt var så meningsløst.
Så kom telefonen i dag.
Det kommer noen nå. Slipp inn damen, sa Thor.
Hvilken dame? spurte jeg forvirret. Hvorfor skulle jeg slippe inn noen? Jeg vil jo ikke se noen!
Det spiller ingen rolle. Bare åpne døren, sa Thor og la på.
Jeg ble først sittende med telefonen i hånden, men la den så fra meg. Det kjentes så lite viktig ut, alt sammen. Jeg la meg tilbake på sofaen og stirret i taket. Gjennom veggen hørte jeg naboens radio, trafikk utenfor, folk som fortsatt levde sitt vanlige liv mens min tid hadde stoppet.
Ti minutter senere ringte det på døra. Klokkelyden rev meg ut av døsigheten. Jeg skvatt. Først trodde jeg jeg hadde innbilt meg det, men så kom det enda et ring. Beina føltes tunge og fremmede, men jeg reiste meg, tok på den gamle, utvaskede morgenkåpa og subbet til døra.
Utenfor sto en kvinne på kanskje femti år. Med vennlige øyne og et nesten malplassert, men oppriktig smil. I hendene hadde hun en svær bag noe klirret inni.
God dag, jeg er fra renholdsfirmaet. Thor har sendt meg, sa hun med selvsikker, men mild stemme sånn noen bare får etter mange år i arbeidslivet.
Jeg slapp henne inn uten protester, sa ikke et ord, sa ikke hei, takket ikke engang bare trakk meg til side og lot henne gå forbi.
Hun kastet et blikk rundt seg i stua ikke med dom, bare nøytral vurdering. Så nikket hun som for seg selv.
Her er det litt å ta tak i, men vi fikser det lett, smilte hun, trakk på seg gummihansker og satte i gang, helt rolig, rutinemessig. Du kan bare slappe av så lenge. Jeg rekker over hele leiligheten på et par timer.
Jeg svarte ikke. Sto bare ved siden av og så på at hun pakket ut kluter og flasker. Det var rart, å ha et fremmed menneske til å rote rundt i dette kaoset hvor bare stillheten hadde rådet så lenge. Men jeg følte ikke sinne, ikke engang nysgjerrighet bare en altomfattende likegyldighet.
Jeg gikk tilbake til sofaen, men filmen fanget ikke oppmerksomheten. Snart overdøvet lydene fra kjøkkenet alt annet og bak klirringen og vannbruset hørte jeg melodisk nynning. Rengjøringsdamen nynnede en glad, norsk barnesang under vaskingen.
I begynnelsen irriterte det meg det føltes nærmest som et overtramp i mitt tause rom. Men gradvis forandret lyden seg. Den ble mindre påtrengende, nesten beroligende. Jeg slumret til lyden, for første gang på lenge, og søvnen min var roligere enn på ukesvis.
Leiligheten skinte da kvelden kom. Alle flater var blanke, det luktet friskt, blomstene fikk vann og vinduene slapp inn mer sol enn på lenge. Jeg kunne nesten ikke huske når leiligheten sist så så «levende» ut det var som om noen hadde tørket støvet ikke bare av møblene, men også fra mitt syn på verden.
Rengjøringsdamen tok farvel, hilste varmt og sa hun gjerne kunne komme tilbake neste uke. Jeg ble bare sittende på den nyrensede sofaen og la fingrene gli over stuebordet, kjente på det nypolerte glasset, pustet inn blomsterduften. Det føltes så godt.
Det ringte på døra igjen. Jeg skvatt litt jeg var blitt så vant til ensomheten at lyden føltes fremmed. Sakte gikk jeg bort, åpnet dør. Der sto Thor, med en stor matboks; det steg damp opp.
Jeg har med favorittsuppa di, kjøttbollesuppe, sa han og satte den på bordet. Stemmen hans var ekstra forsiktig og myk på en sånn måte som bare folk som virkelig kjenner deg kan prate.
Og krabbesalat som du liker.
Jeg bare så på ham. Tårene presset på; kanskje av utmattelse, kanskje på grunn av den uventede omsorgen, eller et varsomt håp som rørte seg i brystet. Jeg visste ikke hva det var lettelse, takknemlighet, eller et første fnugg av noe annet.
Takk, hvisket jeg stemmen skjelvende fordi den ikke var vant til å lage ord lenger.
Spis mens det er varmt. Og du? Du skal ikke tenke på hverken middag eller rengjøring heretter. Jeg fikser det, sa han og smilte, satte seg ned ved siden av uten å presse til samtale.
Ordene ble hengende stille i rommet. Jeg så på suppa, på den ryddige stua, og kjente for første gang på mange uker at kanskje, bare kanskje, var jeg ikke helt alene i sorgen min; at det sto noen ved siden av meg, klar til å dele byrden og hjelpe meg sakte på bena igjen.
Slik startet min forsiktige vei tilbake til livet. Ingen store steg, ikke plutselige sprang men langsomme, milde småskritt. Først varme i hendene fra suppa, så en snikende følelse av ekte smak. Tankene om at kanskje jeg orket å åpne vinduet til lufting i morgen, slippe inn mer dagslys.
Hver ettermiddag kom Thor hjem med ferdig middag. Han anstrengte seg la merke til hva jeg orket, silte mellom det jeg pleide å like og varierte mellom kjente og nye retter. En dag risgrøt akkurat slik bestemor lagde, en annen dag laks fra bakeren på St. Hanshaugen.
Prøv denne jeg spurte tantAnne, hun sier du likte denne da du var liten, smilte han, satte nye retter på bordet.
Først spiste jeg mest for syns skyld, uten egentlig appetitt. Men så langsomt vendte smaken tilbake, så små gleder; én dag lo jeg til og med av duften av barndom.
Ukentlig kom også rengjøringsdamen tilbake. Med sin lune humor og utømmelige optimisme vasket hun ikke bare leiligheten, men fant alltid et påskudd til små samtaler. En dag fortalte hun om barnebarnet sitt som hadde øst suppe utover hele kjøkkenet, en annen dag artige historier fra jobben alltid med varsomhet, aldri påtrengende.
Du vet, livet er litt som å vaske: Først virker det overveldende, men man starter i et hjørne, så i et til og plutselig er det åpnet for lyset, sa hun en dag mens hun pusset en blomstervase.
Jeg lyttet, svarte etter hvert litt, og disse besøkene ble små anker i uken forutsigbare, trygge pauser i alt det ukjente.
To uker inn kom Thor plutselig inn i stua med noe forventningsfullt i blikket.
I dag kommer en hudpleier hjem til deg, du skal få manikyr og pedikyr! Han så spørrende på meg men med varme, hengivenhet.
Hvorfor det? svarte jeg og så opp fra boka jeg egentlig bare hadde bladd i.
Fordi du fortjener å bli tatt vare på. Og fordi du skal føle deg fin, sa han enkelt.
Jenta som kom var varsom og dyktig aldri påtrengende. Hun pratet lett om trender, fortalte små historier, og lot hendene sine fly over neglene mens jeg bare lente meg tilbake og tenkte på ingenting. Det var uvant, men deilig rolig.
Dagen etter kom frisøren. Da det ringte, stivnet jeg, men Thor beroliget:
Jeg tror du kanskje vil endre noe men hvis du angrer, sender vi ham hjem. Du får velge.
Jeg satt i stolen, dro fingrene lenger inn i det slitte håret, og så meg i speilet. Livet jeg hadde nektet å forholde meg til hele høsten, lå i ansiktet mitt. Rammet inn av bustete, glansløst hår, satt jeg der men plutselig kjente jeg en impuls.
Ta en kort bob, sa jeg klart det var bestemt, som om avgjørelsen hadde ligget og sydet lenge.
Frisøren nikket, startet. Klipp, klipp lokker trillet lydløst ned på gulvet. Jeg så på speilet underveis jo mer som forsvant, jo lettere føltes det. Da han var ferdig, vred han stolen slik at jeg virkelig så forandringen.
Der var jeg men en helt ny utgave. Boben rammet lyset inn, kinnbeina mine kom frem, øynene åpnere. Jeg strøk sakte fingrene gjennom det luftige håret følte ikke bare fornyelse i speilet, men også et sted langt, langt inne.
Hva synes du? spurte frisøren til slutt.
Ja takk, sa jeg stille.
Da han gikk, kom Thor inn døren etterpå. Han stoppet opp, smilte bredt:
Du var nydelig før, men nå stråler du, sa han rolig.
Jeg visste han hadde elsket det lange håret. Men nå var det ingen spor av savn eller nostalgi, bare ren glede på mine vegne.
Er du sikker? spurte jeg.
Ja, svarte han, kom nærmere. Du ser levende ut.
Ordene traff meg men ikke hardt; mer som en myk bølge av håp.
Uker seg imellom gikk sånn. Selvfølgelig var sorgen fortsatt her minnene om barnet, tapet, smerten. Den var ikke lenger en altomsluttende mørk tåke, men stille, ledsagende og på en underlig måte livsbekreftende; den minte meg på at jeg er i stand til å elske.
Noen dager sto jeg lenge i vinduet og så nabolagets liv: unger som løp, folk lufter hunder, trærne skifter farge til gyllen høst. Det vokste noe nytt inni meg ikke et plaster over tapet, men et slags stille frø av håp og framtid, hvor både glede og sorg har plass.
En morgen våknet jeg ikke av alarmen, ikke fordi jeg måtte men fordi jeg faktisk hadde lyst til å gjøre noe. Ikke fordi jeg skulle, men fordi jeg ville. Jeg trakk på meg den mykeste, turkise ullgenseren mamma ga meg sist jul, stående i kjøkkenet hørte jeg lyder utenfor, og så åpnet jeg kjøleskapet. Blikket stoppet på sjampinjonger, fløte, frisk persille. «Soppsuppe Thors favoritt.»
Jeg satte på vann, hakket og småpratet med meg selv. Sakene falt på plass. Først var jeg klønete, men fort satt bevegelsene der de alltid hadde ligget som å sykle. Hele leiligheten luktet hjem.
Da Thor kom hjem stod han i kjøkkendøra og så forskrekket ut.
Soppsuppe? spurte han.
Din favoritt, sa jeg, snudde meg og smilte ikke pliktskyldig, men ekte.
Han kom bakfra, la kinnet mot skulderen min. Vi sto sånn lenge. Takk, hvisket han.
Den kvelden spiste vi sammen for første gang på lenge. Suppa var akkurat som vi begge husket den fløyelsmyk, full av smak. Thor åt sakte og smilte mot meg over bordet.
Senere tok jeg hånden hans, så på ham.
Vet du hva jeg har skjønt?
Han lyttet.
Du lot meg være lei. Ikke maste du, eller prøvde å fikse alt. Du bare var der.
Rundt hånden min strammet grepet seg, og Thor møtte blikket mitt, nesten blank i øynene.
Jeg ville du skulle vite at du aldri er alene. Jeg elsker deg uansett.
Tårene presset på, men disse var ikke samme sort som før. De var varme, lette.
Med dette begynte jeg å finne tilbake til livet. Ikke alt på én gang men handling for handling, sakte. Først matlaging som ga små gleder. Så små gjøremål hjemme. Thor fortsatte å støtte tok tunge oppgaver, men nå orket jeg å tilby «La meg fikse frokost» og det føltes ikke uoverkommelig.
Kort etter begynte jeg for alvor å gå turer: første gangen rundt kvartalet, så i Frognerparken. Jeg la merke til at trærne skiftet farge, at folk smilte. Det hjalp.
Omsider orket jeg å møte venninnene mine igjen først på korte telefoner, så uanstrengt på kafé. De presset aldri, de var der. Vi lo, diskuterte alt mulig. Jeg kunne faktisk kjenne glede igjen føle meg levende, med.
Det viktigste var nok at ønsket om å ta vare på Thor kom tilbake, like sterkt som han hadde tatt vare på meg. Jeg lagde middager med kjærlighet, møtte ham med ekte smil, spurte om dagen hans og var oppriktig interessert.
En regnværsdag satt vi i sofaen, inntil hverandre med pleddet over beina. Ute trommet regnet på vinduskarmen, inne var det lunt, notatblokka min på fanget, Thor leste. Jeg lente meg over og hvisket: Takk. For alt.
Han svarte ikke med ord bare kyssa meg i håret og klemte meg enda nærere.
Det er jeg som skal takke. For at du er her. For at du kom tilbake, svarte han.
Der satt vi, lyttet på klokka, på høstregnet, på hjertene våre. Livet gikk videre. Her får både sorg og håp plass, side om side og kjærligheten, den er sterkere enn alt annet.




