Søsteren min snakket ikke med meg på åtte år. På lørdag ringte hun plutselig som om ingenting hadde skjedd, og ba om penger til en operasjon

Søsteren min tok ikke kontakt med meg på åtte år. På lørdag ringte hun plutselig, som om ingenting hadde skjedd, og ba om penger til en operasjon.

Søsteren min tok ikke kontakt med meg på åtte år. På lørdag ringte hun uanmeldt. Hadde noen fortalt meg at én setning over telefonen kunne gjøre mer vondt enn åtte år med taushet, ville jeg bare ledd.

Og like etter ville jeg satt meg på kjøkkengulvet og grått akkurat sånn jeg gjorde det på lørdag, med telefonen i den ene hånden og oppvaskhåndkleet i den andre.

Søsteren min, Åshild, er fire år eldre enn meg. Da vi var små, delte vi rom i leiligheten vår på Manglerud i Oslo.

Om kvelden, mens far så fotballkamp og mor sto på kjøkkenet og strøk klær, fortalte vi hverandre alle slags rare historier. At vi skulle bo sammen i et stort hus. At vi aldri kom til å bli uvenner. Jeg var ti år og trodde virkelig på det.

Jeg har jobbet på trafikkontoret i tjuetre år. Livet mitt må være strukturert, ellers hadde jeg blitt gal.

Pappa ble syk for ni år siden. Lungekreft to år med cellegift, sykehus og våkenetter ved sengen hans. Åshild kom på besøk tre ganger. Første gang i to timer, fordi hun måtte rekke hjem hund, oppussing, noe annet.

Jeg tok ut ferie, sykmelding, byttet vakter med kollegaene. Jeg matet pappa, vasket ham, kjørte ham til strålebehandling. Jeg klagde aldri. Det var jo pappaen min.

Da han døde, viste det seg at mamma hadde overbevist ham året før da han nesten ikke orket å stå opp om å overdra leiligheten til Åshild. Alt var i orden, testamente hos advokat.

Mamma mente det var mest rettferdig slik, fordi Åshild hadde det vanskeligere økonomisk. Åshild, som hadde kommet tre ganger. Åshild, som aldri hadde vasket en eneste tallerken. Åshild, som ikke engang visste hvilke medisiner pappa fikk.

Jeg prøvde å snakke med dem. Med mamma, med Åshild, med begge samtidig. Mamma sa bare: “Ikke krangle, det hadde ikke pappa likt.” Åshild trakk på skuldrene. “Det var jo hans vilje,” sa hun, og så forbi meg som om jeg var et vindu.

Åshild solgte pappas leilighet i løpet av et halvt år. Hun kjøpte seg et hus utenfor byen, med hage og garasje. Hun sluttet å ta telefonen når jeg ringte. Hun kom aldri i min 50-årsdag.

I mammas begravelse for fire år siden sto vi på hver vår side av graven uten å se på hverandre. En i familien sa: “Synd at Kjell ikke ser dette.” Han hadde rett. Pappa ville ikke tålt det.

Åtte år uten et ord. Åtte julaftener med en tom tallerken på bordet fordi mamma ville det slik, og jeg fortsatte uten å vite hvorfor. Åtte år der jeg etter hvert vendte meg til tanken om at jeg ikke hadde noen søster.

Så kom lørdagen.

Jeg sto ved vasken og tok oppvasken etter middagen. Mannen min, Morten, satt i stua foran TV-en, mens sønnen vår ringte for å si at han kom med barnebarnet på søndag. En vanlig dag. Telefonen ringte, og navnet dukket opp på displayet. Jeg hadde ikke slettet det gjennom årene uten å vite hvorfor.

“Elin? Det er meg, Åshild.”

Stemmen var annerledes enn jeg husket. Tynnere, sliten. Eller kanskje bare uvant for samtaler med noen nære.

“Ja?” svarte jeg. Ikke noe mer. Hva annet skulle jeg si?

Åshild ramset opp alt i en fei, som om hun var redd jeg la på. Kneet var dårlig, ventetiden på det offentlige helsevesenet var på to år, operasjonen hos privat lege kostet 75 000 kroner, mannen hadde gått fra henne for tre år siden, huset spiste opp alle pengene. Hun hadde ingen andre. Jeg var jo søsteren hennes.

“Du er jo søsteren min,” sa hun igjen, som om det gikk opp for henne akkurat nå, etter åtte år.

Jeg sto med våte hender ved vasken og kjente alt inni meg bli hardt. Som betongen jeg hadde støpt rundt meg alle disse årene for å holde sammen.

“Åshild,” sa jeg rolig. “Du har ikke ringt én gang på åtte år for å høre om jeg lever. Jeg vet ikke hva jeg skal svare deg.”

“Men det gjelder operasjonen, Elin. Jeg klarer nesten ikke å gå.”

“Beklager, jeg kan ikke hjelpe deg.”

Stillhet. Lang, klebrig, der jeg hørte henne puste og min egen blodstrøm i hodet.

Da sa Åshild en setning. Sakte, tydelig, som om hun hadde øvd på den.

“Vet du, pappa hadde rett. Han sa alltid at du var kald og hjerteløs. Og han hadde visst rett.”

Pappa sa aldri sånn. Det vet jeg. Jeg var hos ham hver eneste dag i to år. Jeg kjente hver setning, hver grimas av smerte, hvert smil når jeg kom med teen med sitron akkurat slik han likte den. Pappa ville aldri sagt noe sånt.

Men Åshild visste hva hun skulle si. Hun visste at akkurat den setningen, med pappa i hovedrollen, ville ramme hardest. Fordi han er borte og ikke kan motsi. Fordi jeg alltid vil ha den ene lille tvilen kanskje han likevel sa noe sånt en gang?

Jeg la på. Satt meg nede på gulvet. Oppvaskhåndkleet i den ene hånden, telefonen i den andre. Morten kom fra stua, så meg, og satte seg bare stille ned ved siden av meg. Han spurte ikke. Etter tretti år vet han når han skal spørre og når han bare skal være der.

Vi satt der i sikkert tjue minutter. Jeg tenkte på pappa, på mamma, på Åshild fra barndomsrommet vårt på Manglerud, lille Åshild som lovet meg felles hjem. Jeg tenkte på hvordan åtte års stillhet gjorde vondt men at det i det minste var ærlig. Stillhet sier: jeg vil ikke ha kontakt. Men den setningen der den var skitten. Hun tok et menneske vi begge elsket og gjorde ham til en kniv.

Jeg har ikke ringt tilbake. Vet ikke om jeg noen gang gjør det.

Men søndag, da barnebarnet mitt, Ingrid, kom inn på kjøkkenet og sa: “Bestemor, lager du pannekaker?” følte jeg noe Åshild kanskje aldri har kjent. Jeg følte at jeg har en familie og et hjem, som ingen trenger å overdra til meg. Og at pappa ville smilt.

Ikke fordi han hadde rett. Men fordi han ville vite at jeg aldri sviktet ham.

Rate article
Intigue Life
Søsteren min snakket ikke med meg på åtte år. På lørdag ringte hun plutselig som om ingenting hadde skjedd, og ba om penger til en operasjon