For bare noen dager siden kom sønnen min hjem med kjæresten sin. Hun var merkbart yngre enn meg, kanskje fire eller fem år og det slo meg med en gang: Sønnen min har forelsket seg i en som er nesten på min alder, og han ønsker å gifte seg med henne. Det neste han fortalte, traff meg som et lyn hun har også en liten datter.
Jeg tok imot dem på en varm og respektfull måte. Tross alt, det viktigste er at sønnen min er lykkelig, og da kan jeg også være det. Men jeg måtte snakke med noen om det dele min bekymring. Da de gikk, grep jeg telefonen og ringte min beste venninne Ingrid, som jeg alltid kaller beroligende middel. Uansett hva som skjer, står hun ved min side, støtter meg og gir råd som alltid treffer blink. Jeg fortalte henne alt, ba henne hjelpe meg til å gjøre det rette.
Vi snakket lenge og det kunne vart enda lenger, hadde ikke sønnen min kommet hjem akkurat da. Han virket opprørt og sa han ville snakke med meg. Hjertet mitt banket, jeg fryktet at enda en overraskende nyhet ventet Mamma, jeg vil at hun og datteren skal bo hos oss, sa han.
Jeg visste ikke helt om jeg skulle bli sint, glad eller bare maktesløs. Jeg svarte ham ja, de kan flytte inn. Lyset tente i øynene hans, og han løp avgårde for å fortelle dem det.
Men tankene rullet, og én tanke stakk dypere enn de andre: Kan denne kvinnen virkelig elske min sønn? Kanskje har hun fått nyss om at vi bor i en stor villa midt i Oslo og har god råd og utnytter det?
Med denne tanken la jeg meg til å sove. Den natten drømte jeg om min avdøde mann, som kom til meg og hvisket: Det går bra. Neste morgen våknet jeg med én klar forståelse sønnen min er ikke naiv, han vet nøyaktig hva han gjør, og skulle han gå på en smell, vil han klare å reise seg igjen.




