Kjære dagbok,
I dag ble jeg overrasket da Lise, min eldste datter, ropte: Hva vil du ha? mens hun stod ved den gamle hytta på Lier. Jeg hadde nettopp kommet tilbake fra sykehuset, der jeg ble innlagt rett etter min manns begravelse på grunn av et akutt anfall av iskemisk hjertesykdom. Det har gått omtrent fyrti dager siden jeg ble utskrevet, men legene mente jeg burde gjennomgå en ny helsesjekk, så jeg lå på avdeling for oppfølgning.
Det er fortsatt en viss stillhet i huset; min mann, Gunnar, gikk bort nesten umiddelbart etter at vi hadde planer om å feire vårt 25års jubileum. Vi fikk vite at han hadde etterlatt seg en liten leilighet i Oslo og en god hytte på fjellet som han hadde bygget da Lise var liten.
Lørdag morgen tok jeg turen til hytta for å begynne såkorningsarbeidet. Der oppdaget jeg en fremmed mann som stod i hagen med bare undertøysbukser på. Jeg trodde i første omgang han var legevaktenes enkle pleier, men så mer nøyere: han var en 60årene allmennlege ved St. Olavs Hospital, Dr. Henrik Østberg, som hadde vært Lises mortilhjelp under min innleggelse.
Lise så ham først med skepsis. Hva gjør du her i kun undertøy? spurte hun. Henrik smilte tørt og svarte at han hadde kommet for å sjekke at jeg holdt meg i god form, selv om det nesten var et halvt år siden jeg ble utskrevet. Jeg kunne ikke unngå å tenke på hvor upassende hans påkledning var for en slik inspeksjon, men hans ro i situasjonen overbeviste meg om at han var en rolig mann.
Etter en kort samtale forlot Lise hytta med en blanding av forlegenhet og irritasjon. Hun ville egentlig ikke dra med en gang, for hun følte seg som en soldat som måtte kjempe for å holde seg på bakken. Samtidig lurte hun på hvorfor Henrik oppførte seg som om det var hans egen hytte. Jeg forklarte at han egentlig bare var her for å hjelpe meg, men at jeg også hadde en plan: å gifte meg igjen. Lise så på meg med store, åpne øyne og spurte: Men hva med faren min? Hvor er min far sin kjærlighet? Jeg lo høyt og svarte: Kanskje vi kan gifte oss litt skjevt, men vi får det til.
Morens stemme lød fra kjøkkenet: Vi eier begge hytta! Jeg nikket og sa at vi skulle dele alt, men Lise protesterte: Jeg har også rett til arveandeler! Jeg innrømmet at hytta juridisk sett sto kun på mitt navn, for Gunnar hadde aldri registrert seg som medeier. Dermed var hytta ikke en del av arven, og jeg hadde derfor full råderett.
Etter en lang diskusjon fant vi ut at Lise, som fortsatt var under 18, ikke ble oppført i noen eiendomsregister. Hun var altså ingen på papiret, selv om hun tilbrakte sommeren med meg og hennes bestemor, Åse, som hadde fått hytta fra byens byggesaksavdeling på 1970tallet.
Dr. Østberg, som nå sto i hagen med spader og en liten spade i hånden, begynte å pløye jorden med alvorlige bevegelser, som om han ville vise sin støtte. Jeg smilte for meg selv, for jeg visste at han virkelig likte jordbruket.
Senere den dagen kom Max, min svigersønn, på besøk. Han var bekymret for min helsetilstand og spurte om jeg hadde noen planer med Dr. Østberg. Jeg forklarte at han fremsto som en potensiell ektefelle, men at han allerede var gift med en annen, så jeg visste ikke hvordan jeg skulle håndtere situasjonen. Max søkte på internett og fant ut at Dr. Østberg, egentlig ved navn Henrik Østberg, hadde en kone ved navn Karen. Max konkluderte med at han vil vel skilles, men polygami er jo forbudt her i Norge. Jeg og Lise ble enige om å konsultere vår advokat, Per Dahl, som har ryktet for å vinne nesten alle saker.
Per forklarte at hytta, selv om den var registrert på mitt navn, regnes som felleseie etter norsk ekteskapslov dersom den ble kjøpt i ekteskapstid. Dermed hadde Lise rett til en fjerde del av hytta og en fjerde del av leiligheten i Oslo. Vi prøvde å forhandle med Dr. Østberg om en minnelig løsning, men han nektet å la Lise inn på hytta uten min tillatelse. Til slutt gikk vi til tingretten.
Dommen ble til min store overraskelse: Lise fikk 25% av hytta og 25% av leiligheten, resten gikk til meg. Jeg måtte selge den lille delen av leiligheten til Lise, og hun kjøpte seg inn i hytta. Max, som nå hadde avklart sin egen situasjon, forlot hytta med et lettet smil.
Etter retten opprettet vi en notarial avtale der Lise, når hun kjøper hytta, gir avkall på sin del av leiligheten. På den måten blir jeg eneste eier av leiligheten i Oslo, mens hun får hytta på fjellet. Hverken Dr. Østberg eller jeg har nå noen tvil om hvem som eier hva.
Det som har lært meg gjennom dette kaoset, er at juridisk klarhet og åpen kommunikasjon er like viktig som kjærlighet og lojalitet. Ingen av oss hadde sett denne konflikten komme, men ved å holde fast ved loven og våre verdier, klarte vi å finne en løsning som gjør at både hytta og leiligheten kan levere til de vi elsker. Jeg skal aldri mer ta noe for gitt hver eierandel må respekteres, og hver beslutning bør tas med både hjerte og fornuft.
Dette er min læresetning: Åpenhet i familien og respekt for loven beskytter både arv og kjærlighet.
– Hans.




