Da jeg var liten, var jeg nysgjerrig på å finne ut hvem faren min var. Jeg vokste opp på internat, og etter hvert ble det helt vanlig for meg at han ikke var der. Da jeg var 14, møtte jeg faren til barna mine, og det slo meg aldri å begynne å lete etter min egen far. Livet bare suste videre, som livet gjerne gjør.
Senere ble det slutt mellom oss, og akkurat da merkelig nok, uten at jeg egentlig lette dukket omstendighetene opp helt av seg selv og pekte veien til faren min. Jeg driver for meg selv, og en dag kom en kunde inn til meg. Vi ble stående og prate, og plutselig fortalte jeg at jeg aldri hadde møtt faren min. Han hjalp meg faktisk å finne ham. Vi fant ham i en liten bygd, der han hadde bodd hele livet sitt.
Da jeg endelig møtte ham, ble jeg fylt av en følelse som er umulig å forklare. Lykken boblet over. Jeg begynte å lage planer med ham turer, endeløse samtaler, små gaver. Jeg kjøpte klær til ham, dullet med ham vi reiste sammen, og det var alltid jeg som betalte, det spilte ingen rolle om han hadde penger eller ikke. Han så alltid litt ustelt og trist ut, og jeg følte at jeg måtte ta igjen alle de tapte årene på et blunk.
Han sa ofte at han var ensom, at han hadde barn i bygda, men at de ikke lot ham ha noen dame, for de var sikre på at enhver kvinne som nærmet seg ham bare var ute etter pengene hans. Jeg ba ham presentere meg for kvinnen han mente elsket ham, og det gjorde han. Jeg traff henne en jordnær, driftig kvinne som virkelig brydde seg om ham. Det var lett å se at hun var god. Men farens barn ville ikke ha henne der. De fornærmet henne, kalte politiet, og behandlet henne stygt hver gang de fikk sjansen.
Da jeg spurte henne hvorfor, svarte hun at faren min hadde flere hus, noe jord, og penger i banken, og barna ville ikke la noen komme nær av frykt for at noen skulle rappe arven. Derfra tok sladderen helt av. Det gikk rykter om at jeg bare hadde dukket opp fordi jeg ville ha tak i alt hans. Jeg hadde jo ikke engang samme etternavn! Han insisterte på at jeg skulle ta navnet hans. Det hadde jeg egentlig ikke lyst til, mer mas trengte jeg ikke, men han sa det var hans vilje, så da ga jeg etter til slutt. Etter det ble alt enda verre. Kritikken økte, og kranglene ble helt åpne.
Forholdet mitt til damen hans ble bare tettere. Jeg foreslo til og med at de kunne gifte seg i all hemmelighet, og det gjorde de jammen. Barna ble helt rasende, på ham og på meg. Jeg sa klart fra: pappa har faktisk rett til å være lykkelig. Ekteskapet deres bød på både oppturer og nedturer, men en dag, da de var gift, inviterte jeg dem med på tur. Som regel reiste jeg bare med pappa, men denne gangen ble det oss tre. På reisen spurte kona hans hvor mye jeg tenkte å bidra med til utgiftene. Jeg svarte at jeg ikke hadde tenkt å bidra i det hele tatt jeg pleier alltid å betale når jeg er med ham.
Da sa hun noe som rystet meg: tingene var ikke akkurat slik jeg trodde. Faren min hadde alltid hatt bra med penger, det var derfor barna var så ivrige på å styre sjappa. De lot ham ikke bruke penger på seg selv, klær eller noe han kunne kose seg med. Jeg hadde trodd han var blakk fordi han bodde i et hus som aldri ble ferdig og så ut som han hadde lite, men sannheten var at pengene hans ble styrt av andre.
Etter det begynte jeg å heie på ham, så han skulle kunne unne seg noe av det han hadde jobbet for hele livet. Men han sa alltid at barna ikke lot ham. Etter at han giftet seg, begynte kona hans å insistere på at han burde bidra til husholdningen, maten og det daglige. Hver gang hun spurte ham om noe, klikka det for ham. Til slutt ga han litt, men etter masse baluba. Hun fortalte meg alt, og for meg virket det helt rimelig at han skulle bidra.
En dag vi var sammen, ba kona hans ham kjøpe lunsj til faren hennes. Han ble fly forbanna hadde hun ikke egne penger, kanskje? Han mente det var det samme hver dag, og så begynte krangelen. Jeg tok hennes parti. Jeg spurte om han trodde mannen min hadde latt være å gi mat til min far hvis han trengte det. Jeg sa han ikke kunne behandle ei dame som steller, vasker og lager mat til ham på den måten. Han svarte at han var lei av at det hele tiden ble mast om penger.
Da gikk det opp for meg, ganske vondt faktisk: Faren min var gniten mot kvinnen som brydde seg og stilte opp for ham, men generøs til tusen mot barna som knapt gadd bry seg og bare ringte når de trengte penger.
Til slutt raknet forholdet hans til kona. I dag bor han alene. En datter later som hun tar vare på ham, men alle vet at det egentlig er han som forsørger både henne, mannen og ungene. De andre barna ringer og gir beskjeder, og han sender penger på flekken. Damen han hadde ved sin side? Hun fikk alltid nei.
Jeg er ikke den samme i forholdet til ham lenger. Jeg er glad i ham, men ikke som før. Nå inviterer jeg ham aldri med på tur, og vi har knapt kontakt. Hvis ikke jeg ringer, hører jeg ikke fra ham. Jeg kan ikke være den samme igjen. Det er trist å innrømme, for det å finne ham var et eventyr og nå har han nesten forsvunnet ut av livet mitt igjen.




