Snøfonner av skjebne

Snøfonner av skjebne

Det føles som en evighet siden nå, da jeg, Anders, en 35 år gammel advokat fra Oslo, pleide å mislike nyttårsfeiringen. For meg var det aldri en fest, bare en utmattende stafett.

All den travelheten, jakten på «perfekte» julegaver til kolleger jeg knapt orket å omgås, og så selvsagt den årlige firmamiddagen. Dette året hadde advokatfirmaet bestemt seg for å ta skikkelig i: Hele personalet ble invitert til en storhytte utenfor Drammen.

Jeg satt bak rattet i min svarte Volvo, lyttet til en podkast om skatt og avgiftsregler, og så for meg årets plan: Komme tidsnok, nikke til sjefen, drikke et glass prosecco og snike meg tidlig hjem igjen.

Hytta var allerede full av liv da jeg ankom. Folk gikk rundt i julestrikk og dressjakker, latteren runget høyt og kunstig alle forsøkte å dra humøret opp mot himmelen.

Jeg hentet meg et glass, stilte meg opp ved en tømmervegg vaktpost for kvelden og betraktet maskespillet rundt meg. Akkurat da følte jeg meg mer som en fremmed blant fremmede enn noensinne. Det var som å ha landet på en planet hvor loven krevde lykke på kommando.

***

Det var da jeg så henne. Nei, hun ropte ikke høyest, gestikulerte ikke, danset ikke midt på gulvet. Hun sto ved vinduet i den mørkeblå kjolen enkel, verdig og så ut i snøstormen som raste utenfor.

Hun holdt et glass eplemost i hånden. Utstrålingen hennes var ikke av ensomhet eller sorg heller en stille ro.

Jeg la merke til at hun stod slik jeg følte meg.

Ikke noe kjørevær i kveld, sa jeg, idet jeg gikk bort til henne.

(Den setningen var det eneste som kom til meg i øyeblikket.)

Hun vendte seg mot meg med et ekte, varmt smil, ikke det stive av typen alle andre hadde klistret på seg.

Det er nå ganske vakkert, da, svarte hun og nikket mot vinduet. Når byen blir dekket av snø, føles det nesten som alle bekymringer forsvinner der ute i hvitt.

Det var ikke et svar jeg hadde ventet.

Anders, sa jeg og rakte ut hånden.

Sigrid, sa hun og tok den. Jeg jobber i regnskap. Vi har vel møttes et par ganger i heisen.

Vi lot stillheten hvile mellom oss. Den føltes nesten ivaretakende.

Ute stengte snøfallet alt. En stemme fra høyttaleranlegget fortalte at alle veiene var stengt. Vi måtte bli værende til morgenen.

En kollektiv sukk fylte rommet. Panikken lå under overflaten.

Planen min raste sammen som et kort hus.

Klar for å sove på feltseng, advokat? spurte Sigrid muntert.

Jusstudiet forberedte meg ikke på teltliv, svarte jeg.

Jeg pakker aldri uten lader og en bok. Så jeg kunne vel klart meg i en snøhule, lo hun.

Da vi endelig satt igjen uten forpliktelser, uten masker, begynte vi virkelig å snakke.

Det viste seg at Sigrid elsket gamle, norske svart-hvitt-filmer. Jeg orket egentlig aldri gamle filmer, men lovet å se én hvis hun fortalte meg hvorfor de var så spesielle.

Hun fikk vite at jeg drømte om å åpne en liten kafé og slutte som advokat. Hun avslørte at hun malte akvareller i smug, men aldri hadde turt å vise dem til noen.

Vi satt i et hjørne, drakk varm te fra termosen hun hadde stappet ned sammen med boka si, og glemte alt som foregikk rundt oss.

Hun fortalte om katten sin, Balder, som elsket å fange snøflak på verandadøra. Jeg fortalte om bestemoren min fra Ålesund, som lærte meg å bake honningkake.

Da klokka slo tolv, ropte vi ikke «Godt nytt år!». Vi så bare på hverandre, alvorlig og lattermildt på samme tid.

Godt nytt år, Anders, sa hun stille.

Godt nytt år, Sigrid, svarte jeg lavt.

Vi sov ikke i flotte suiter, men i en trang peisestue på hver vår feltseng, som hyttemannskapet rullet inn for snøfast arbeidsfolk. Ved siden av hverandre, lavmælt pratende helt til uværet ga seg.

Morgenen kom med oppklarende sol. Snøen ventet på oss, tung og ren i skinnet fra vinterhimmelen. Alt var stille, som om verden var helt ny.

Hvor skal du nå? spurte jeg, da vi gikk ut.

Til bussholdeplassen. Hjem.

Jeg kan kjøre deg hvis du vil, sa jeg forsiktig.

Sigrid så på meg, øynene hennes glitret.

Eller kanskje jeg heller vil gå blant snøfonner og bare kjenne på stillheten. Kanskje du vil bli med?

Jeg forsto. Dette var ikke tilfeldig.

Dette øyeblikket denne morgenen var en stille begynnelse på noe annet, noe ekte.

Jeg går gjerne sammen med deg, svarte jeg.

Så fulgte jeg etter henne ut i den urørte snøen, to spor gjennom en hvit, ukjent verden. Vi visste ikke hvor den ville føre oss. Men akkurat da trodde jeg virkelig på at sporene våre ville lede til noe lyst, noe nytt og vårt eget.

Man får håpe sådanMed hvert skritt hørte vi snøen knitre under skoene våre, en lyd som fylte stillheten mer enn noen samtale kunne gjort. Jeg så på Sigrid som gikk noen steg foran meg, håret hennes skinte sølvblått i morgensolen, og hun snudde seg av og til for å forsikre seg om at jeg fortsatt fulgte etter. Det var et øyeblikk uten tid som om verden holdt pusten sammen med oss.

Over tretoppene skar sola gjennom himmelen og kastet lange skygger over jomfruelig snø. Plutselig bøyde Sigrid seg ned og laget en liten snøball, lo og kastet den forsiktig mot meg. Den traff skulderen min, og latteren vår gled lydløst utover den hvite marken. Vi var to voksne, men akkurat da føltes det som vi for første gang virkelig fikk være unge.

Vi gikk videre, vekslet noen ord om fremtidsplaner og snublende drømmer, og stoppet til slutt ved en elv som hadde frosset til is. Sigrid dro hånden over overflaten og så opp på meg med urokkelig alvor.

Skal vi love hverandre én ting? At vi ikke blir snødd inne igjen verken i gamle vaner, eller i frykten for å prøve?

Jeg nikket, tok hånden hennes, kjente varmen gjennom vottene hennes, og visste hun mente det. Og jeg visste jeg ville følge henne ut av alt som hadde holdt meg fast.

Bak oss lå hytta, maskene og ferdigdefinerte roller, stille og forlatt som en gammel scene etter forestilling. Foran oss åpnet vinteren seg, urørt og blank, klar for nye avtrykk.

Vi satte oss på en snødekt stein og lot sollyset varme ansiktene våre. Rundt oss danset snøkrystaller i luften, nesten som om verden hvisket velkommen hjem.

Jeg sa ikke mer. Trengte ikke. For i denne begynnelsen, blant snøfonner av skjebne, hørte jeg plutselig til ikke fordi jeg forsøkte, men fordi noen for første gang så meg, slik jeg var. Vi satt slik til lyset ble sterkere, og jeg tenkte at kanskje, bare kanskje, kunne dette nye året faktisk bli vårt.

Rate article
Intigue Life
Snøfonner av skjebne