Snøfonner av skjebne
Torbjørn, en 35 år gammel jurist fra Oslo, hatet nyttårsaften. For ham var det ikke en feiring, men en slags moderne stafett hvor man løp mellom forventninger.
Jag, leting etter “den perfekte” gaven til kollegaer han knapt holdt ut med, og selvfølgelig, den årlige jobbfesten. I år hadde firmaet hans valgt å feire med ekstra bravur ved å leie et helt konferansehotell i skogen utenfor byen.
Torbjørn kjørte dit i sin feilfrie, svarte Volvo, mens han lyttet til en podcast om moms og eiendomsskatt, og planla i tankene: dukke opp i en time, nippe til et glass prosecco, utveksle noen høflige tanker med sjefen, og så forsvinne ut i natten.
Da han kom frem, summet hotellet som en forstyrret bikube. Folk i glitrende dresser og kjoler kastet på seg latter og sosiale masker som om ingenting kunne knekke stemningen.
Torbjørn fikk sitt glass, stilte seg trygt ved ytterveggen, og betraktet dette sirkuset av påtatt glede. Han fikk det nesten som om han sto på en fremmed planet, hvor hovedregelen var at alle måtte smile på kommando.
***
Da så han henne. Ikke den mest synlige eller høylytte men en fremmed kvinne som stod litt for seg selv ved et vindu og kikket ut på snøstormen som så ut til å spise opp hele Østlandet.
Hun var kledd i en enkel, mørkeblå kjole, og holdt et glass eplejuice i hånden. Hun så verken trist eller ensom ut bare helt til stede i egne tanker.
Torbjørn oppdaget plutselig at hun så ut akkurat slik han følte seg.
Dårlig føre for hjemveien, sa han, og gikk bort til henne.
(Det var det eneste han kom på i øyeblikket.)
Hun snudde seg og smilte. Ikke et oppstyltet smil som resten, men et mykt blikk, ekte og varmt.
Men så vakkert!» svarte hun og nikket ut mot stormen. Når alt blir hvitt, virker det som om problemene våre forsvinner under snøen.
Torbjørn stusset. Han hadde ikke forventet det svaret.
Torbjørn, introduserte han seg.
Åse, svarte hun og tok ham i hånden, jeg jobber i regnskap. Vi har vel møttes par ganger i heisen.
De ble stille. Men stillheten lå der som et tykt ullteppe ikke tung, bare trygg.
Snøstormen forsterket seg. Over høyttaleranlegget kunngjorde resepsjonen at veiene var ufremkommelige, alle måtte bli til morgenen.
En kollektiv sukk bølget gjennom lokalet, blandet med smånervøse mobil-meldinger.
Torbjørn sverget lydløst for seg selv. Planen hans raste sammen.
Hva sier du, jurist, klar for en natt på feltseng? smilte Åse lurt.
Det forberedte ikke jusstudiet meg på, sa han og lo lavt. Og du?
Jeg tar alltid med ekstra mobillader og bok. Klar for alt, svarte hun.
Den kvelden, avskåret fra forventninger og rollefigurer, begynte de å prate.
Han fikk vite at Åse elsket gamle norske svart-hvitt-filmer, mens Torbjørn aldri hadde orket de men lovet å se én, hvis hun forklarte sjarmen for ham.
Torbjørn drømte i hemmelighet om å droppe alt og åpne en liten kaffebar på Grünerløkka, og Åse malte akvareller som hun aldri hadde vist til noen.
De satt i en krok, glemte festens uro, og drakk ikke musserende men varm te fra termosen Åse også selvfølgelig hadde med.
Hun fortalte om katten hennes, Jorunn, som satt i vinduskarmen og jaktet snøfnugg, og han om mormor som lærte ham å bake kransekake.
Da klokka slo tolv, ropte de ikke «Godt nyttår!». De bare så på hverandre.
Godt nytt år, Torbjørn, hvisket Åse.
Godt nytt år, Åse, svarte han.
Den natta sov de ikke i luksussuiter, men i peisestua på feltsenger, rullet ut av personalet for de som var værfast. Ved siden av hverandre. De snakket lavt og lenge, mens stormen hvisket utenfor.
Neste morgen, da brøytebilene endelig åpnet veien, gikk de ut. Alle spor var visket vekk bare hvitt, friskt og stille. Morgensolen gnistret i snøfnonnene.
Hvor skal du nå? spurte Torbjørn.
Til bussholdeplassen. Hjem.
Jeg kunne kjørt deg?
Åse lo med øynene.
Hva om jeg sier at jeg liker denne frosne stillheten? Jeg vil gå til neste holdeplass.
Torbjørn skjønte noe. Det var ikke tilfeldig.
Dette var begynnelsen på noe nytt, ekte.
Da går jeg med deg, sa han rolig.
Og slik gikk de sammen, over jomfruelig snø, første dag i det nye året, og la igjen spor mot det ukjente mot et lyst og åpent fremtid.
Noen drømmer vil man aldri våkne fra.




