Slutt å bare være tilpasset – ta plass og vær deg selv!

Nå er det nok å være så tilpasningsdyktig

Da er vi enige, Ingrid! kvitret tante Solveig, mens hun tørket leppene sine med et papirsserviett. Servietten var fra kaken jeg, Ingeborg Johansen, hadde bakt spesielt til besøket hennes, og på den var det et fett kremmerke. Den femte mai møtes vi hjemme hos deg. Jeg tar med mine hjemmelagde pølser, marinert etter min egen oppskrift, men du, vær så snill og ordne middagen. Jubilanten skal ha skikkelig feiring, må vite! Det kommer viktige gjester, Truls sine kollegaer folk med ansvar så du må stille med mat som sømmer seg.

Jeg satt midt imot, med en kopp te som for lengst var blitt kald mellom hendene. Jeg så på tante Solveig, nikket og lot tankene fly: kvartalsrapporten som skulle leveres i morgen, margarinen som hadde gått tom hjemme i kjøleskapet, Terje, mannen min, som hadde vondt i ryggen igjen og trengte nye varmeplastre. Jeg tenkte på alt mulig unntatt det tante Solveig pratet om. Men hun bablet vidare, danderte det lilla skjerfet sitt rundt halsen, og frydet seg allerede over å dekke opp bordet i mitt hjem.

Rundt tjue personer, minst, fortsatte hun ivrig. Gjør ditt beste, Ingrid. Du er så flink; husker du bryllupet til Kristin? Du laget mat, og alt ble spist opp til siste smule! Det blir like bra nå, og jeg hjelper deg skal stelle og lede det hele.

Hun lo, en kort, bjeffende latter, lik en liten hund.

Jeg smilte. Fordi jeg måtte. Tante Solveig var slekt på svigersiden, gjennom Truls, mannen til datteren min, Kristin mitt eneste barn. Og i vår familie unngår vi bråk; jeg har alltid oppført meg slik. Smilt, nikket og sagt ja.

Greit, svarte jeg. Det blir sånn.

Tante Solveig dro klokka halv ni, mett og tilfreds. Jeg lukket døra bak henne, lente meg sakte mot den og ble stående en god stund. Entreén luktet fortsatt av hennes tunge, parfymerte spray. Bak veggen i stua durte TV-en. Terje satt limt til skjermen, så på enda et program om laksefiske, og kom ikke ut for å hilse på gjesten engang.

Gikk hun nå? ropte han fra stua, uten å løfte blikket.

Ja, hun er gått.

Hva ville hun da?

Jeg gikk ut på kjøkkenet og begynte å vaske koppene. Vannet var så varmt at det svi, men jeg trakk ikke hendene vekk.

Vi skal ha selskap, sa jeg. Femte mai. Hos oss.

Her? Hvilket selskap?

Bursdagen min. Og noe jobbgreier for Truls.

Brumming fra stua, før det igjen ble stille, før laksefisket fortsatte.

Jeg tørket hendene på et slitt kjøkkenhåndkle. Det gamle håndkledet var pyntet med broderte haner i kanten, kjøpt en sommer for over femten år siden på torget det hadde aldri blitt kastet. Jeg så på det og tenkte plutselig: slik er jeg også. Utvasket, med haner i kanten, henger på kroken og venter på at noen skal tørke seg på meg.

Jeg jaget vekk tanken, åpnet kjøleskapet og sjekket hva som fantes.

Jeg hadde bursdag om ti dager, femti år. Riktig rund dag, et halvt århundre. Jeg husket de siste trettifem årene tydelig og i løpet av dem kunne jeg ikke komme på én eneste dag jeg hadde gjort noe bare for min egen del. Ikke for Terje, ikke for Kristin, ikke for mamma, som døde for fem år siden og som jeg besøkte i helgene for å koke lapskaus til, ikke for svigermor, som bodde i nabolaget og krevde like mye oppmerksomhet som en liten unge. Bare for meg. Ikke en eneste dag.

Jeg jobbet som regnskapsfører i et større byggefirma. Tjue-to år på samme plass. Kollegene respekterte meg, sjefen satte pris på meg, men forfremmelse fikk jeg aldri for hvorfor skulle man forfremme noen som tar alt ansvar fra før? Ingrid klager aldri. Ingrid finner ut av det.

Og hjemme? Det samme. Terje var femtifire. Han jobbet som maskiningeniør på fabrikken. Han likte ikke jobben, men hang i til pensjon. Hjemme slappet han av. Det betydde: TV, mobilen, sofaen, av og til ned i boden for å pusle. Det var jeg som lagde middag. Jeg som tok storvasken. Jeg som gjorde opp regningene, for jeg hadde bedre system. Jeg tok handleturene, jeg tok imot gjestene. Terje deltok ikke i husholdet på prinsipp, og dette hadde for lengst sluttet å være en diskusjon det var bare slik vårt hjem var; et bakgrunnsstøy man ikke legger merke til.

Datteren Kristin giftet seg for fire år siden. Truls var grei, arbeidsom, men familien hans var krevende. Moren hans gikk bort tidlig, faren bodde nordpå. Men tante Solveig, søsteren til faren, tok all plass for hele slekten. Mektig, høylytt, vant til at det er hennes mening som gjelder. Hun mislikte meg fra første stund; jeg var for stille, for ettergivende slike får autoritære mennesker lyst til å overstyre, ikke til å lytte til.

Kristin elsket meg, men elsket Truls mer. Slik skulle det kanskje være. Når hun måtte velge mellom mitt velvære og Truls sin ro, valgte hun det siste. Fredelig, uten bråk men et valg likevel.

Sånn levde jeg. I en tre-roms leilighet på niende på Tåsen i Oslo, i en gråbetongblokk lik alle de andre, hvor trærne var det eneste som skilte mellom tunene. Jeg klaget aldri. Til hvem skulle jeg klage? Hvorfor?

Etter at tante Solveig hadde gått, satt jeg på kjøkkenet og listet opp alt som måtte handles og lages til tjue personer. Listen var lang, og beløpet skremmende. Jeg så på tallene jeg noterte bakpå en gammel kvittering, og en tung klump la seg i brystet. Ingen smerte, bare tyngde. Som om noen hadde lagt en murstein oppå meg.

Jeg slo av lyset og gikk til sengs.

De ni neste dagene levde jeg i før-fest-slavemaskin-modus, som jeg sa til meg selv. Først prøvde jeg å overbevise meg selv om at det var normalt at det var en tjeneste for familien, at det ville bli hyggelig, at jeg bare måtte skjerpe meg. Men allerede etter tre dager var det ikke noe igjen av slike forsikringer.

Jeg sto opp klokka seks, tinte kjøtt, lagde innkjøpsliste, ringte butikken for levering. Jobbet til seks om kvelden, av og til lenger for kvartalsrapporten. Deretter bar jeg poser med tunge varer: glass, flasker, mel, kjøtt. Tok trapper opp til niende, for heisen virket sjeldnere enn aldri. Så lagde jeg mat, tørket over gulvene. Sovnet i ett, to-tida, sto opp seks igjen.

Terje så alt. Altså, fysisk så han vi bodde jo sammen. Men han så rett gjennom meg. Én gang spurte han om jeg trengte hjelp. Jeg svarte: «Jeg klarer det». Han nikket og gikk lettet tilbake til mobilen.

Kristin ringte på onsdag. Spurte om alt var klart, at tante Solveig ville minne om varmrettene og snacksen. Jeg spurte: «Kristin, kunne du ta med deg salatene, det er tungt for meg.» Hun ventet et sekund, så svarte hun: «Mamma, du vet, vi har jobb begge to, men vi hjelper deg å dekke bordet.» Det betød å legge min ferdiglagde mat over i fat. Jeg skjønte det og sa ikke mer.

To dager før festen pusset jeg vinduer, for sist hadde tante Solveig bemerket støv. Jeg balanserte på stolen, tørket og tenkte at sist jeg vasket vinduene for min egen skyld, må ha vært åtte år siden og da ventet jeg egentlig på mamma på besøk. Altså, alltid for noen andre.

Foten glapp nesten, jeg rakk å gripe vinduskarmen. Hjertet banket hardt. Jeg sto og pustet ut, satte meg på gulvet under vinduet. Rygg, bein, hode alt verket.

Og jeg slo meg: Hadde jeg ramlet ned nå, hadde alle bare tenkt: «Men hvordan skal vi få til selskapet nå?»

Den tanken var så bitter at jeg lo, haglete og sårt.

Så vasket jeg ferdig vinduet.

Natta før femte mai sov jeg tre timer. Resten av tiden stekte, hakket, bakte jeg: svinestek, to typer salat, aspikfisk som jeg aldri har likt, men Solveig ba spesielt om den. Kålboller, for Terje sin fetter, Per, nekter å godkjenne en fest uten. Kaken bakte jeg for én gangs skyld med mitt eget favorittfyll: sjokoladekake med kirsebær. Det var det eneste jeg lagde til meg selv under hele forberedelsen.

Klokka sju tok jeg en dusj, tok på den blå kjolen jeg hadde spart til noe spesielt i to år, som aldri før var brukt. Så i speilet: svarte ringer under øynene, tørre lepper, røde hender. Men kjolen satt pent jeg visste det.

Oi, du har pyntet deg, sa Terje idet han tuslet forbi i gangen. Flott.

Det var det. Ingen «du er vakker», ingen «gratulerer», ingen «hvordan har du det». Bare «flott».

Gjestene kom fra klokka tolv; Solveig først, med en svær bag full av pølser, litermappe sylteagurk og sjokoladeeske. Hun la alt frem på bordet, gikk gjennom leiligheten på inspeksjon, nikket: Flink jente, Ingrid, sa hun, nøyaktig som Terje. Så ringte hun noen på mobilen.

Før klokken ett var alle kommet. Tjugotre personer. Jeg talte da alle satt rundt sammenstilte bord, borddekket med duken jeg hadde dampet til midnatt.

Av disse kjente jeg seks, virkelig kjente. Resten var Truls sine kollegaer, venner av tante Solveig. Fremmede for meg. På mine stoler, spiste min mat, satt på stolene jeg hadde lånt av Ragna over gangen, for jeg hadde ikke nok selv.

Det var Per, fetteren, som holdt første tale. Den var lang, rotete, handlet om gamle dager som ikke hadde med meg å gjøre, men folk lo. Så reiste Truls seg: Gratulerer med dagen, Ingeborg, du er så flink, og ingenting mer. Så maste han videre om kameraten sin, Aron og all hans jobb. Jeg forsto ikke halvparten.

Solveig stilte seg opp. Talen hennes var forberedt: Aron, hans ferd, hvor flink han var. Så, litt om meg: Og ikke glem vår flinke vertinne, hun har virkelig stelt i stand alt dette. Latter rundt bordet.

Jeg smilte. Satt på enden, fordi det skulle jeg. Smilte, skålte, takket. Men inni meg skjedde det noe, sakte og umerkelig, som vann som etter hvert begynner å koke.

Ingrid, har du salt? ropte noen.

Jeg gikk etter saltet.

Lite brød, Ingrid! Per vinket.

Jeg gikk etter brødet.

Ingeborg, vi mangler gafler her, sa en kvinne jeg aldri hadde sett.

Jeg ordnet gafler.

Snart var det behov for ny pålegg, for ekstra fat, Solveig ba meg løpe etter mineralvann som datteren min, Kristin, glemte å hente i fryseren på balkongen.

Jeg løp frem og tilbake, satt aldri mer enn to minutter i ro. Tallerkenen min sto full jeg rakk ikke å spise.

Én gang prøvde jeg å reise meg for et skåltale. Kristin så at jeg prøvde, reiste seg også. Men akkurat da begynte Solveig med en høylytt historie om Aron, alle snudde seg til henne. Kristin satte glasset, jeg satte meg. Ingen tale.

Folk skrøt av maten: «Fisken er fantastisk!», «De bollene var nydelige!», «Så mørt kjøtt!» Jeg svarte, forklarte oppskrifter. Jeg ble glad, men også bitter: De roste maten ikke meg. Jeg var vertinnen, forkleet, “hent og fyll på”, ikke jubilanten.

Klokka ble over tre. Solen skinte inn, folk var røde i kinnene, praten gikk høylytt om alt fra jobber til laksefiske. Terje og Per diskuterte i sitt hjørne, sannsynligvis biler.

Jeg gikk på kjøkkenet for å supplere kjøttet for fjerde gang. Henda skalv. Tre timers søvn, alt arbeidet. Øynene svømte litt, men jeg presset meg. Skjea stoppet i hånden da jeg hørte Solveig kommandere høyt fra stua:

Ingrid! Kommer du med kjøttet? Husk å ta med rømmen, den er tom!

Ikke noe «vær så snill», ikke noe «kan du». Bare arbeidstone, kommando som til en hushjelp.

Det klikket inni meg. Ikke høyt. Ikke vondt. Bare en bryter.

Jeg la fra meg skjeen, hengte gryteklutene pent på plass, tok fatet med kjøtt og rømmen og gikk ut.

Satte det ned på bordet.

Rette meg opp.

Unnskyld, alle sammen, sa jeg ikke høyt, men klart. Noen snudde seg.

Solveig bablet videre. Kristin så undrende. Terje løftet ikke blikket.

Hør nå, vær så snill, sa jeg litt høyere. Solveig så misfornøyd bort.

Er det noe? spurte hun sammenbitt.

Jeg så over bordet. Mine, fremmede, ektemann, datter, Solveig med det lilla skjerfet og sitt selvsikre ansikt.

Jeg vil si noen ord. Dette er min femtiårsdag.

Ja, gratulerer, skål! ropte noen og glassene løftet seg.

Vent litt, stoppet jeg. Vent, vær så snill.

Det ble stille. Hjertet slo rolig. Som om jeg hadde tatt en avgjørelse jeg ikke var helt bevisst, men kroppen visste den.

De siste ti dagene har jeg vært hushjelp for deres fest. Sov tre-fire timer hver natt, orget alt, skaffet mat, vasket vinduer, strøk duken, lånte stoler. Alt alene. Nå sitter jeg på dette bordet, dekket for folk som ikke kjenner meg, til en feiring jeg har mindre med å gjøre enn hvem som helst. Jeg har ikke fått holde én eneste tale. Jeg har blitt avbrutt tre ganger. Jeg har vært oppe åtte ganger mens dere spiser. Og akkurat nå ba dere meg hente rømme på en måte man snakker til tjenere.

Det var fullstendig stille. Slik det blir når alle skjønner alt, men ikke vet hva de skal gjøre.

Ingrid, hva er det du driver med? Terje så forvirret ut.

Mamma… sa Kristin lavt.

Solveig så ut som hun skulle til å eksplodere. Men jeg så henne rett inn i øynene, og hun lot være å svare.

Jeg vil be dere pent ta med dere det dere har brakt, og fortsette festen et annet sted. Det er en kafé rett nedi gata, «Hygge». Jeg betaler for kvelden der hvis det er nødvendig. Men her, i denne leiligheten, er feiringen slutt.

Tre sekunder stillhet før kaoset brøt ut.

Per mumlet noe surt. Flere fra Truls sin jobb lette etter frakker. Solveig reiste seg langsomt, så på meg som for å si «dette skal du angre», men hun tok med seg sylteagurken og pølsene smålig, men jeg flirte inni meg.

Kristin gikk bort: Mamma, hva gjør du? Det er pinlig! Solveig, og…

Kristin, jeg elsker deg, sa jeg lavt men dra nå, vær så snill.

Datteren min så på meg som om jeg var en fremmed. Og hun hadde kanskje rett. For den kvinnen hun hadde kjent, sa aldri slikt. Nå gjorde jeg det.

Terje var sist ut, stoppet i døra.

Du er blitt gal? spurte han, nysgjerrig heller enn sint.

Nei, sa jeg. Jeg tror jeg akkurat kom til sans og samling.

Han visste ikke hva han skulle svare, så han gikk.

Jeg låste døra og ble stående i den tause entreen.

Stilheten var dyp. Ikke den kvelende stillheten før storm, men den man hører tidlig om morgenen. Klokka var bare tre. Fuglene kvitret ute, noen dører slo igjen, men inne var det bare meg. Fravær av alt og alle føltes som et dypt, rolig pust etter å ha holdt pusten for lenge.

Jeg gikk inn og så på det halvfulle bordet. Mitt kjøtt, mine salater, flasker, skåler min tallerken var urørt.

Jeg tok tallerkenen og gikk ut på kjøkkenet. Tente på vannkokeren, skar et stykke av kaken jeg hadde bakt for meg selv. Tok frem en god kopp te og satte meg. Bare meg, maten min, min kake. Jeg spiste. Jeg nøt faktisk smaken.

Ingen ba meg hente noe. Ingen så rett gjennom meg. Det var bare jeg og det var første gang, på altfor mange år.

Jeg trodde jeg skulle gråte. Slik man ser på film, tromme-musikk, tårer. Men nei. Det var en annen følelse. En ro, en bestemthet, som bakken under føttene som for første gang ikke synker sammen.

Telefonen lå på bordet. Jeg lot den ligge i to timer. Da jeg så på den, var det mange meldinger. Kristin: «Mamma, ring», så «mamma, jeg skjønner ikke, hva skjedde?» og «du har det bra?». Terje: «Ikke pent gjort». Tante Solveig ingenting. Ukjente nummer, sikkert gjester. Ragna: «Du, når kommer du med stolene?»

Jeg svarte bare Ragna: «I morgen, beklager».

Kristin fikk: «Alt er bra, vi snakkes i morgen.»

Terje svarte jeg ikke.

Så ryddet jeg. Uten hast, uten bitterhet. Lagde matpakker av det som var igjen, satte i kjøleskapet. Vasket opp, kastet søppel, brettet duken, leverte stoler tilbake til Ragna, som så nysgjerrig men spurte ikke. Klok dame.

Jeg tok et langt bad. Med skum. Lå bare og så i taket. Så på den gamle flekken etter en lekkasje som aldri var blitt malt over. Jeg tenkte: Å skyve bort å male over taket i tre år, å utsette sitt eget liv i tretti det er egentlig det samme.

Terje kom hjem klokka ti på kvelden. Jeg hørte ham i gangen, han stoppet i døra. Jeg var i senga med boka mi.

Skjønner du hva du har satt i gang? spurte han.

Ja, svarte jeg.

Og?

Det er slik.

Solveig… Truls… det kommer til å bli bråk, har du tenkt på det?

Ja, svarte jeg. Terje, jeg er sliten. La oss snakke i morgen.

Han gikk, la seg på sofaen som han gjorde de gangene vi var uvenner før, og jeg lot ham være. Slukket lampa og sov ti timer for første gang på årevis.

Morgenen den sjette mai var vanlig: sol gjennom en glipe i gardinen, kaffe som sto klar på timer, lyden av spurv utenfor og duften av ferskt brød. Kaffen drakk jeg alene, Terje sov fortsatt.

Jeg åpnet laptoppen for å sjekke langtidsvarselet. Ved siden av lå en fane åpen. Jeg hadde før lest om rundreiser i Norge Sognefjorden, Jotunheimen, Trondheim. Jeg klikket inn igjen: Bergen, Ålesund, Geiranger. Åtte dagers tur, gruppe, alt inkludert. Jeg hadde aldri vært der. Terje ville ikke reise, mente at «hytta er nok ferie». I tyve år hadde vi dratt til hytta hver sommer. Grøfting, poteter, plenklipping.

Jeg ringte reisebyrået klokken ni, så fort de åpnet.

Javisst, det er ett sett igjen på reisen 14. mai, sa damen i telefonen.

Ett, sa jeg. Det er perfekt. Ett trenger jeg.

Jeg bestilte og betalte plass på turen. Så satt jeg en stund og glodde i luften. Det var stille inni meg. Ikke jubel, ikke uro, bare stillhet slik kroppen kan føles etter en stor beslutning.

Så ringte Kristin. Hun var varsom, usikker i stemmen.

Hei mamma. Hvordan går det med deg?

Bra, sa jeg.

Vi må snakke. Solveig er veldig fornærmet. Truls er lei seg. Det var veldig… uventet.

Jeg skjønner.

Kan du ringe og si unnskyld til Solveig? Det ville hjulpet.

Nei, Kristin.

Pause.

Hva mener du?

Jeg vil ikke si unnskyld for at jeg ba folk forlate hjemmet mitt på min egen bursdag.

Mamma…

Kristin, kan du lytte et øyeblikk? Ikke som datter, men bare lytt.

Hun sa ingenting.

Jeg ble femti i går. Jeg gjorde alt for festen, sov nesten ikke, hadde ikke matro, jeg ble avbrutt og glemt. Noen sa «hent rømme» uten takk, uten et blikk. Og det mest sjokkerende? Jeg tillot det selv, gjennom mange år. Jeg dekket, serverte, smilte og ingen tenkte å spørre hvordan jeg egentlig har det. For jeg ga aldri beskjed om at det hadde noen betydning.

Vi var stille. En buss kjørte forbi. En due satte seg på vinduskarmen og fløy av gårde.

Mamma, sa Kristin lavt, du har rett. Jeg bare… det er så uvant.

Ja, jeg skjønner det. Jeg også synes det er rart. Men jeg har kjøpt reisepakke.

Reisepakke?

Norgesreise. Jeg drar fjortenede.

Lang pause.

Alene?

Alene.

Mamma…

Kristin, det er første turen i mitt liv planlagt av meg, for meg. Første på femti år. Man må jo begynne en gang.

Kristin visste ikke hva hun skulle si. Så: «Ring meg,» og la på.

Terje fikk høre om turen da han kom til lunsj. Jeg sto på kjøkkenet, kokte suppe. Rolig fortalte jeg: Kjøpte turen, drar en uke, Vestlandet.

Han stirret lenge på meg.

Du spurte ikke meg.

Nei.

Hva betyr det?

Ta det som du vil, Terje.

Ingrid, er du frisk? Skal du til lege?

Jeg smakte på suppa, tilsatte litt salt.

Ja, jeg har det fint. Suppe er ferdig om tjue minutter.

Han gikk ut. Jeg hørte ham tusle, så ble det stille, så slo han på TV. Livet gikk sin gang.

Dagene som fulgte var urolige. Terje vekslet mellom taushet og irettesettelser: «Du har forandret deg!», «Normale folk gjør ikke sånn!». Jeg lyttet, men ikke forklarte eller unnskyldte. Før var jeg alltid på defensiven, orket ikke mer.

Kristin ringte etter tre dager: Solveig annonserte at «her setter hun ikke sine bein mer». Jeg svarte: «Ok». Kristin ventet vel en annen reaksjon, men ble litt oppgitt.

Synes du ikke dette er trist?

Nei.

Men familie…

Solveig er Truls slekt. Familie er deg og Terje og meg. Nå må vi finne ut av hvordan vi skal leve videre. Ikke Solveig.

Kristin svarte «jaja» og spurte heller om turen; hyggelig. For meg føltes det som et steg på veien noen begynte lytte.

Trettiende dag pakker jeg kofferten: liten, lett. Bare mine klær, min reise. Det blå kjolen ligger også med.

Terje kom inn, satset seg på sengekanten.

Du skal altså virkelig dra, sa han.

Ja.

En uke.

En uke.

Han så hjelpeløs ut.

Hva skal jeg spise? Jeg er ikke så flink…

Du får mat til tre dager i kjøleskapet, Terje. Resten klarer du. Enten lager du, eller så bestiller du. Du er voksen.

Han sa ikke mer. Kanskje han forstod; et eller annet hadde skjedd med meg.

Ok. Reis da.

Bare «reis». Ingen «god tur», ingen «ta vare på deg». Men heller ingen «du er gal». Det får holde.

Jeg lukket kofferten.

På kvelden ringte min gamle venninne, Grethe, fra ungdomsårene. Hun lo: Ragna sa du kastet ut alle på bursdagen din!

Ba dem gå, sa jeg, nesten lattermild.

Ingrid, endelig har du stått opp for deg selv!

Pause.

Seriøst?

Grethe, jeg har kjent deg i trettifem år. Du har båret alle på ryggen og aldri klaget. Jeg unner deg å gjøre noe for deg selv nå.

Ingen store ord, takk, sa jeg, halvveis i latter.

Vel, vær så god. Hvor skal du?

Vestlandet. Alene.

Alene? Jeg drømte alltid om sånt.

Dra, da!

Min kommer aldri til å godkjenne det.

Grethe, «får ikke lov» gjelder småjenter, ikke voksne damer. Du mener: du tør ikke.

Grethe lo. Så ble det stille.

Du har forandret deg, Ingrid.

Kanskje. Kanskje ikke. Jeg er bare lei av å være tilpasningsdyktig.

Det er vi alle. Du var første jeg så som virkelig gjorde noe med det.

Vi prater jo ikke om det, vet du. Det er for flaut.

Synes du det er flaut?

Jeg så ut av vinduet. Kvelden la seg over Oslo, lys i alle vinduene. I det ene så jeg en kvinne vaske opp, i det andre flimret TV-en, lenger nede gikk noen rastløst frem og tilbake.

Nei, sa jeg. Ikke lenger.

Den fjortende var jeg oppe halv seks. Terje sov i stua. Jeg laget kaffe, matpakke, sjekket at jeg hadde dokumentene. Tok på det blå kjolen straks. Fordi jeg ville.

Litt seinere sto jeg i gangen og så rundt. Tre rom, niende, utsikt mot trær. Flekken i taket, kjøkkenhåndkleet med hanene. Alt kjent og trygt men jeg gikk ut nå som en litt annen enn den som bodde her før.

Terje tuslet ut, i singlet og pysjbukse, bustete hår. Han gløttet på meg med koffert og jakke i gangen.

Skal du gå nå?

Ja, taxien er her.

Han nikket og sa: Gratulerer med dagen, Ingrid. Forresten, jeg sa det ikke.

Jeg så på ham. Fem år eldre, grått hår og trøtt ansikt. Vi har levd sammen i 27 år. Jeg visste ikke hvordan det ville bli etter turen; det vet man aldri. Livet er ikke TV-serie hvor én uke gjør alt fint.

Takk, Terje, svarte jeg, enkelt.

Så gikk jeg.

Taxien ventet ute. Jeg løftet kofferten bak, satte meg. Unge sjåføren spurte: «Oslo S?» Jeg nikket.

Byen voknet sakte: tomme gater, lysgrønne trær, morgenluft. Solen steg, og jeg så ut av vinduet og tenkte at det er lenge siden jeg har lagt merke til slike ting. Trær, himmel, morgenlys.

På stasjonen var det travelhet, lukt av ferske horn og kaffe fra Narvesen, rop over høyttaleren, folk med bagasje overalt. Jeg fant perrongen, ventet.

Toget kom presis.

Jeg fant kupéen, la kofferten under setet. Vindusplass nede, godt for slitne bein. Mot meg satt et eldre ektepar, hyggelig; hun tilbød te fra termosen, jeg takket men ventet.

Så kjørte toget. Oslo svevde forbi utenfor: blokker, hager, bilveier. Så åpnet landskapet seg. Skog, åker, fjell himmelen stor, lys. Jeg så ut uten å gjøre noe annet, ikke planla menyer, ikke tenkte på familiens ønsker. Bare så. Lot det være slik, bare for meg.

Telefonen var lydløs i lomma jeg leste ikke meldinger. Bare satt.

Jeg tenkte: Bergen har jeg aldri sett. De sier Hardangerfjorden er vakker om våren, og gamle stavkirker langs veien. Jeg har lest om det, men aldri reist. Nå skjer det.

Kvinnen mot meg spurte: Skal du langt?

Jeg smilte.

Rundtur til Vestlandet, svarte jeg.

Alene?

Ja.

Modig, sa hun og nikket anerkjennende.

Jeg synes ikke det er så modig. Det måtte bare til, svarte jeg.

Toget tok fart. Enger, skog, blå himmel, hvite snøflekker på fjelltopper. Jeg lente hodet bakover, lukket øynene og lot bare blikket hvile. Ikke for å sove, bare for å være.

En stille vibrasjon i lomma melding. Jeg sjekket. Kristin: «Er du fremme? Går det bra?»

Jeg svarte: «Alt bra, er på toget. Ikke bekymre deg.»

Så en ny melding fra en ukjent: «Hei, det er Marie, turleder på reisen din. Gleder meg å møte deg i Bergen. God tur!»

Jeg svarte: «Takk, vi sees!»

La vekk telefonen igjen, så ut.

Toget suste vestover. Bak meg lå Oslo, blokkleilighet, kjøkkenhåndkle, flekken i taket, bordet. Foran meg ventet nye byer, fjorder, gamle gater og ni dager som kun tilhørte meg.

Jeg ante ikke hva som ventet når jeg kom hjem. Om vi snakket ut, eller gled tilbake i stillheten. Om Kristin virkelig lyttet. Om Solveig ville la høre fra seg, eller aldri mer. Jeg var ikke redd for det. Før føltes det som en trussel å ikke vite, noe som skulle fixes fort. Nå var det bare livet.

Livet fortsatte, fullt av ukjent, fullt av muligheter som bare er mine.

Toget gikk, hurtig, over fjerne jorder, under blå himmel, mellom fjell og skog. Jeg så ut og visste at neste gang noen sier «kan du hente rømme» i den tonen, kommer jeg til å smile høflig og si «nei».

Et lite ord.

Tre bokstaver.

I går sa jeg det for første gang for alvor.

Man kan begynne når som helst.

Det er aldri for sent.

Rate article
Intigue Life
Slutt å bare være tilpasset – ta plass og vær deg selv!