Slik tok vi en pause fra hverandre, min kone og jeg Ja, vi bestemte oss for at det ville være best…

Hvordan vi tok en pause fra hverandre

Ja, vi fant ut at det ville være best slik. Vi bestemte oss rolig, begge holdt oss i skinnet. Vi spøkte til og med litt. Vi er tross alt kultiverte mennesker.

Kona pakket sakene sine. Hun tok selvfølgelig med seg vår lille hund også.

Så dro hun.

Bare for tre dager, og bare til lillesøsteren sin.

De ville kose seg litt sammen i ferien, jentene. Slappe av så lenge de ville, prate om alt mulig, se på film, spise sjokolade i senga, fnise av bilder på Instagram. Og kose med den lille hunden vår.

Hva gjorde jeg? Ikke så mye spesielt. Nei, jeg løp ikke ut for å kjøpe øl, og jeg ringte ikke venner for fyllefest. Hva skulle jeg med det?

Det eneste rampete jeg gjorde, var å sette på høy musikk fra morgenen av. Og jeg vasket komfyren og kjøleskapet det var liksom mine store utskeielser.

I går kveld kom kona og hunden hjem igjen. Selvfølgelig ble det klemmer og kyss, det sier seg selv. Jeg foreslo til og med at vi kunne gå tur med hunden sammen. Vanligvis går kona ut alene og da er det bare en liten runde. Men nå kledde vi på hunden en ekstra ullgenser og la ut på en liten ekspedisjon rundt blokka vår. Vi gikk sammen og pratet og pratet. Hunden mistet den ene vinterskoen sin uten at vi engang merket det.

Ofte ser vi film eller leser sammen om kvelden. Men denne gangen gjorde vi ingenting, bare la oss tidlig.

Vet du, jeg er helt sikker på at små pauser fra hverandre gjør et forhold sterkere. Jeg mener faktisk at slike små pauser burde være obligatoriske, minst et par ganger i året. Uten krangling og roping, uten «jeg drar til mamma!». Nei. Jeg snakker om sunne pauser. At man rett og slett avtaler; én reiser bort noen dager til søsteren, på hyttetur med venner, til Geilo, det finnes mange muligheter.

Ferie fra hverandre det er viktig og sunt. Selv i det beste samlivet. Litt dramaturgi må til. Familien er flott, men noen ganger trenger man å skifte scene, for det gjør det mer spennende.

For en mann er det i hvert fall viktig å være litt for seg selv av og til. Uten å bli villmann eller begynne å drikke klokken åtte om morgenen bare være alene. Kanskje det gjelder for kvinner også, men der er jeg ingen ekspert. Jeg tror kvinner ofte er mer sosiale, de lever mer gjennom relasjoner. Men hva vet vel jeg.

For mannen er et kort ensomhetsopphold nesten en nødvendighet. Hvorfor tror du ellers menn drar på fisketur? Tror du de vil ha fisk? De bryr seg faktisk ikke om fisken. Mannen trenger bare å sitte en dag eller to for seg selv, se på vannet, høre fuglene. Litt som meditasjon.

Men det viktigste det er å møtes igjen. Det er glede, nærhet og lidenskap. Alt handler egentlig om dette. Hei, kjære!

Og så legge seg tidlig, sammen. Helst så fort som mulig.

Livet lærer oss at litt avstand iblant gjør kjærligheten sterkere. Da ser vi hverandre på nytt og setter mer pris på det vi har sammen.

Rate article
Intigue Life
Slik tok vi en pause fra hverandre, min kone og jeg Ja, vi bestemte oss for at det ville være best…