Skjebnens gave: Historien om Anton, Dinas lange reise fra barnløshet og ensomhet til lykke, nye begy…

Skjebnens gave

Eirik kom til sin mor sent på kvelden; hun hevet ikke engang øyenbrynene. Slik var han blitt, sønnen hennes, særlig etter skilsmissen. Nå bodde Eirik alene; sønnen deres, Mikkel, var igjen hos moren.

Mikkel ventet på deg, du lovte å ta ham med på skøytebanen. Nå har han sovnet, så la ham sove. Jeg varmer opp litt mat til deg. Spis litt, og gå og legg deg.

Eirik spiste, trakk inn den varme duften fra kjøkkenet, før han listet seg inn til Mikkel og la seg ved siden av ham. Søvnen lot vente på seg. Minnene presset på først og fremst om hans første kone, Liv. Etter Liv hadde det vært to andre, men alt bleknet i sammenligning.

Liv hadde han aldri fått ut av tankene. De hadde fulgt hverandre hele livet: vokst opp vegg i vegg, gått i samme barnehage, samme klasse, valgt samme universitet. Ekteskapet deres ble feiret av slekt og venner alle kjente de som par.

Alle beundret dette pene, unge paret. Liv og Eirik hadde alt: en lys og pen leilighet Liv arvet av mormoren sin. Men etter hvert ble det mørke skyer. De klarte ikke få barn. Alt annet var i orden men barna uteble.

Legene foreslo behandling, rekreasjon ved havet, men Eirik ville ikke høre:

Nei, da risikerer jeg jo at du kommer hjem med andres barn…

Stoler du ikke på meg, Eirik? Livs øyne fyltes med tårer.

Foreldrene foreslo adopsjon. Men Eirik slo det blankt fra seg.

Jeg vil ha mitt eget barn, punktum.

De skulle feire ti års bryllupsdag. Bordet hjemme var dekket, gjestene samlet. Men Eirik kom ikke. De ventet, tiden gikk, stemningen falt, og til slutt forlot de en etter en det nesten urørte bordet.

Han ble borte den natten. Liv gråt av ensomhet, visste innerst inne at hun burde ha ventet seg dette. Han hadde forandret seg den siste tiden. Neste morgen sto han plutselig der, med et fremmed og hardt drag over ansiktet, og fortalte at han hadde overnattet hos en annen kvinne en mor til to, som hadde lovet å føde ham et barn og la Liv og Eirik få det!

Eirik, hvordan kunne du? Du har vært utro. Hadde du spurt meg først, hadde jeg kanskje forstått. Men nå Nei. Jeg kan aldri tilgi deg. Gå. Eller vent, hjelp meg heller med å adoptere et barn, tryglet hun hulkende.

Ja, så du kan gi ham mitt etternavn og kreve barnebidrag av meg resten av livet?

Liv knakk sammen under bruddet. Heldigvis ble hun båret oppe av familie, kolleger og én og annen venn. Hun ønsket så gjerne å adoptere, men slik forholdene var, fikk hun ikke muligheten som enslig kvinne.

Liv lukket døren for Eirik for godt. Ti år. Ti år med håp, venting, tabletter, sprøyter, den skarpe lukten av sykehus og en stillhet som grodde tettere og mørkere for hvert år. Han gikk stille, nesten kaldt.

Unnskyld, Liv. Jeg orker ikke mer.

Et halvt år senere fikk hun vite gjennom bekjente at Eirik hadde fått en sønn. Verden raste ikke sammen. Den bare ble grå, sløret, falmet som et gammelt foto.

Et år gikk: jobb, tomhet, våkenetter alt på autopilot. En dag under et plaskregn på Karl Johan, søkte hun ly på en kafé. Der satt han Espen, Eiriks gamle venn, et stykke arbeidsjern alle likte. Nå satt han der, utslitt, fingret på en tom kaffekopp.

Espen, hei, hun gikk bort til bordet. Han løftet blikket langsomt, var først usikker, så trakk han på smilebåndet.

Liv? Du her? Møter skjebnen oss her også, ser jeg, svarte han lavt.

De begynte å prate, livene deres lå plutselig blottet.

Jeg og Ragnhild skilte oss, slik du kanskje vet. Hun har alltid elsket penger. Da jeg mistet bilverkstedet i brann og fikk gjeld, kastet hun meg ut. Foreldrene mine er døde, så jeg hadde ingenting.

Bli med meg hjem, sa Liv, nærmest overrasket over hvor bestemt stemmen hennes var.

Det var ikke medlidenhet. Hun gjorde bare plass for et menneske som var enda mer fortapt enn henne selv.

Er du sikker? Hva med Eirik?

Eirik forlot meg. Jeg kunne ikke gi ham barn, så han dro til hun andre…

Espen ble stille, overrasket.

Det visste jeg ikke. Vi har ikke sett hverandre på årevis.

Ja, slik valgte skjebnen, Liv løftet på skuldrene.

Espen slo seg ned på sovesofaen. De første dagene gikk han på tå, unnskyldte seg stadig for småting. Etter hvert begynte han å finne plassen sin: skrudde sammen et gammelt bokhylleskap, fikset den lekkende kjøkkenkranen, serverte middag. Hans ro fylte stillheten i leiligheten hennes, og den ble vennlig.

Etter hvert fikk han seg jobb på kontoret der Liv arbeidet. Litt etter litt fant de tilbake til livet sammen. Til slutt giftet de seg.

En dag i strøket støtte de tilfeldig på Ragnhild, Espens eks. Hun betraktet dem med blikket til en skarp hakkespett, lo spydig og hvisket høyt:

Kos deg du, men tro meg, han er ikke noe jeg savner. Kanskje gir han deg et barn, hvem vet…

Måtte du få rett, Ragnhild. Takk for gode ønsker, svarte Liv lavt.

Med Espen opplevde Liv ekte lykke igjen. Hun følte seg sett, elsket, hadde omsorg rundt seg. For første gang på årevis lo hun fordi hun virkelig var glad, ikke bare fordi hun var høflig. Hun begynte å leve.

En kveld tok Espen samtalen Liv aldri hadde våget.

Liv, skal vi adoptere et barn fra barnehjemmet?

Hun trodde nesten ikke sine egne ører. Stirret, sjokkert og rørt på samme tid.

Ja, Liv, du hørte riktig. Har du blitt helt stum?

Hun grep fatt i ordene. Å, Espen, det ville vært den største gaven jeg kunne få. Jeg har drømt om det lenge, men torde ikke ta det opp med deg. Tusen takk… du vet ikke hva dette betyr.

Espen lyste opp. Da venter vi ikke. I morgen undersøker vi alt.

Du er den beste, lo Liv høyt, og for første gang på lenge følte hun seg heldig.

Sammen samlet de papirer, ble trakk gjennom kontroller, dro til barnehjemmet for å besøke barna. Plutselig oppdaget Liv at hun levde i en ny rytme.

Hun holdt det for seg selv, men da hun fikk positive svar på graviditetstesten to tydelige, rosa striper gikk hun bort til Espen med bankende hjerte.

Espen… se her. Du kommer ikke til å tro det. Vi skal få barn!

Herregud, Liv, er det sant? Vi drar til legen med en gang i morgen…

Legen bekreftet det utrolige. Liv ventet barn.

En ny tid begynte. Espen vartet henne opp, ville ikke la henne løfte noe tungt, kjøpte alt hun hadde lyst på, var bare god og kjærlig.

Endelig, etter alle disse årene, fikk de sitt lille under en datter, Frida, klarøyd og frisk. På sykehuset gråt Espen uten å skjule det da han fikk holde datteren første gang, stemmen hans brast:

Nå er vi endelig hjemme. Nå starter livet vårt; vår største skatt har kommet.

Hjemmet forandret seg: latter, hyl, duften av babypudder, søvnløse netter men sammen, alltid sammen. Lykken var ikke perfekt, men den var ekte solid som fjell.

Så en sommerdag, trillet de Frida i parken. Solen skinte, fuglene kvitret. Plutselig sto Eirik foran dem. Gråhåret, sliten, med et tomt blikk og en halvtom ølboks.

De stanset. Stillheten seg mellom dem.

Hei, sa Eirik til slutt, lavt.

Han lot blikket gli over Liv, Espen, barnevognen.

Fikk høre at dere hadde det bra…

Ja, svarte Liv bare. Det går fint med oss. Og du?

Han sukket, stirret ut i luften.

Har giftet meg to ganger til, men det gikk dårlig. Sønnen min bor hos sin mor, jeg besøker dem. Men jeg er alene. Alt har gått skeis for meg.

Ingen harme i stemmen hans nå, bare oppgitthet. Han så på Espen, nikket.

Skal ikke forstyrre. Ha det.

Så labbet han videre, ensom, bøyd, forsvant blant parkens grønne plener.

Espen la armen rundt Liv.

Kom, kjære. Frida våkner snart, vi drar hjem.

Liv trillet vognen videre, hånd i hånd med Espen. Hjem ikke et drømmeslott, men virkelig, brolagt av det som hadde vært knust og bygget på nytt. Det var deres liv, og det var nok.

Rate article
Intigue Life
Skjebnens gave: Historien om Anton, Dinas lange reise fra barnløshet og ensomhet til lykke, nye begy…