Jeg stod ved vinduet, knuget glasset med whisky så hardt at knokene mine var hvite. Veggklokka tikket truende; hvert sekund virket lenger enn det forrige.
Det var sent. Altfor sent.
Så kom frontlysene.
En sort Audi sakket ned og stoppet utenfor blokka. Pusten satte seg fast i halsen. En mann satt bak rattet høy, trygg, en fremmed. En jeg aldri hadde sett før.
Og så åpnet døra på passasjersiden seg.
Og min kone steg ut.
En kald knute samlet seg i magen. Hun smilte et varmt og ekte smil, som jeg ikke hadde sett på henne på evigheter. Hun lente seg inn mot sjåføren og sa noe, og han lo. Han lo!
Etter noen sekunder lukket hun døra og gikk mot inngangen, mens bilen kjørte vekk.
Jeg kjente det koke i blodet.
Hvor lenge hadde dette pågått? Hvor mange kvelder hadde jeg gått og lagt meg rolig, mens hun kom hjem fra en annen manns bil?
Ytterdøra ble åpnet, og hun kom inn, helt avslappet. Kastet veska på kjøkkenbordet.
“Hvem var det?” Stemmen min var dyp, lav, truende.
Hun stivnet og så overrasket på meg. “Hva?”
“Han i bilen. Hvem var det?”
Hun sukket, tydelig oppgitt. “Herregud, Eirik. Det var mannen til Silje. Han kjørte meg hjem. Hva feiler det deg?”
Men jeg hørte ikke mer.
Alt druknet i suset fra blodet i ørene, i tankene som forgiftet sinnet mitt.
Så hevet jeg hånden.
Lyden av min hånd mot ansiktet hennes rev opp stillheten.
Hun tok et steg bakover, la hånden mot kinnet. En tynn stripe blod sildret ved neseboret.
En tung stillhet la seg over rommet.
Øynene hennes ble store, og i dem så jeg noe jeg aldri hadde sett før. Frykt.
Det knep til i brystet.
Jeg hadde gått over en grense.
En grense jeg aldri kunne komme tilbake fra.
Hun skrek ikke. Hun gråt ikke. Hun sa ingenting. Hun tok bare jakka fra stolen og gikk.
Neste morgen fikk jeg skilsmissepapirene.
Jeg mistet alt også sønnen min.
“Jeg har tålt sjalusien din i alle år,” sa hun med kald og tom stemme under vår siste samtale. “Men vold kommer jeg aldri til å akseptere.”
Jeg ba henne om tilgivelse. Jeg sverget at det var en feil, at det aldri skulle skje igjen, at jeg egentlig ikke var sånn.
Det betydde ingenting.
Så kom siste slaget i retten hevdet hun at jeg også var aggressiv mot sønnen vår.
En løgn.
En raus, fæl løgn. Jeg hadde aldri hevet stemmen min mot ham, aldri rørt ham i sinne.
Men hvem kunne tro på meg? En mann som har slått sin egen kone?
Dommeren nølte ikke et sekund.
Hun fikk full foreldreansvar.
Meg? Bare noen timer i uka. Én gang i uka, på et nøytralt sted.
Ikke hjemme. Ikke kvelder hvor jeg kan legge han. Ikke morgener med frokost sammen.
I seks måneder levde jeg bare for de timene.
For de øyeblikkene da han løp mot meg, lo og kastet seg i armene mine, fortalte meg historier.
Og hver gang måtte jeg la ham gå igjen. Se ryggen hans forsvinne, mens jeg ble igjen alene.
Helt til den dagen han sa noe som snudde alt.
Sannheten min fem år gamle sønn fortalte meg
Han vokste til. Begynte å legge merke til ting, tenke nytt.
En dag, mens han lekte stille med lekebilene sine, sa han med den mest uskyldige stemmen:
“Pappa, mamma var ikke hjemme i går kveld. Det kom en dame for å passe på meg.”
Jeg frøs til.
“En dame? Hvem da?” spurte jeg, forsøkte å skjule uroa.
“Jeg vet ikke. Hun kommer hver gang mamma drar ut om kvelden.”
Hjertet hoppet over et slag.
“Hvor drar mamma?”
Han trakk på skuldrene. “Hun sier det ikke til meg.”
Hendene mine skalv.
Jeg begynte å undersøke. Jeg måtte vite sannheten.
Og da jeg fikk vite det, mørknet alt for meg.
Hun hadde ansatt en barnevakt.
Mens jeg tryglet om hvert minutt med sønnen min, lot hun han være hos en fremmed.
Jeg grep telefonen og ringte henne opp.
“Hvorfor har en fremmed ansvar for sønnen vår, når jeg er her?”
Stemmen hennes var rolig, nesten likegyldig. “Det er enklere sånn.”
“Enklere?!” Jeg bet tennene sammen. “Jeg er faren hans! Hvis ikke du er hjemme, skal han være med meg!”
Hun sukket. “Eirik, jeg kommer ikke til å levere han til deg hver gang jeg har planer. Dette handler ikke om deg.”
Jeg holdt telefonen så hardt at jeg trodde den skulle knuse.
Hva kunne jeg gjøre? Gå til sak? Kjempe for mer samvær? Men hva om jeg tapte alt igjen?
Ett feiltrinn.
Ett øyeblikks svakhet.
Og alt var vekk.
Men sønnen min?
Han skal jeg ikke miste.
Jeg skal kjempe.
For han er det eneste jeg har igjen.




