Sjaluien ødela meg: I det øyeblikket jeg så kona mi stige ut av en annen manns bil, mistet jeg besinnelsen og knuste alt

Jeg står ved vinduet, knuger glasset med whisky så hardt at knokene mine nesten blir hvite. Klokken på veggen tikker hardt, hvert sekund føles som et lille, isende støt.

Det er sent. Altfor sent.

Så ser jeg lysene.

En svart Audi bremser og stanser ute på gaten foran blokken. Pusten min setter seg fast i halsen. Bak rattet sitter en mann høy, selvsikker, en fremmed.

Så åpner passasjerdøren seg.

Og min kone stiger ut.

En iskald kvalme griper magen min. Hun smiler et oppriktig, varmt smil, et smil jeg ikke har sett fra henne på lenge. Hun lener seg mot sjåføren, sier noe, og han ler. Han ler.

Etter noen sekunder lukker hun døren og går mot inngangen, mens bilen kjører vekk.

Blodet koker i årene mine.

Hvor lenge har dette pågått? Hvor mange ganger har jeg lagt meg om kvelden, trygg og uviten, mens hun har kommet hjem med en annen?

Ytterdøren åpner seg, og hun kommer inn, henslengt, kaster vesken på bordet.

«Hvem var det?» Stemmen min er lav og intens.

Hun stopper og ser forskrekket på meg. «Hva?»

«Mannen i bilen. Hvem var det?»

Hun sukker irritert. «Herregud, Simen. Det var mannen til Silje. Han kjørte meg bare hjem. Hva er det som foregår med deg?»

Men jeg hører henne ikke lenger.

Alt drukner i blodets dundring i ørene mine og kaoset i hodet.

Jeg løfter hånden.

Lyden av hånden min som treffer kinnet hennes skjærer igjennom leiligheten.

Hun trekker seg bakover, tar seg til ansiktet. En tynn stripe blod triller fra nesen hennes.

Stillheten henger tungt i luften.

Øynene hennes utvides, og jeg ser noe jeg aldri har sett før: Frykt.

Hjertet mitt knytter seg.

Jeg har krysset en grense.

En grense det ikke finnes noen vei tilbake fra.

Hun verken skriker eller gråter. Uten et ord tar hun jakken sin og går ut døren.

Neste morgen får jeg papirene på separasjon.

Jeg mister alt også sønnen min

«Jeg har tålt sjalusien din i årevis,» sier hun i vår siste samtale, stemmen kald og tom. «Men volden den kan jeg aldri akseptere.»

Jeg trygler henne om tilgivelse. Lover at det var et feiltrinn. At jeg ikke er slik. At det aldri skjer igjen.

Det hjelper ikke.

Så kommer det endelige slaget i tingretten forteller hun at jeg er truende også mot sønnen vår.

En løgn.

En skitten, giftig løgn. Jeg har aldri hevet stemmen mot ham, aldri lagt en finger på ham.

Men hvem tror på meg nå? En mann som har slått kona si?

Dommeren nøler ikke et sekund.

Hun får den fulle omsorgen.

Og jeg? Bare noen få timer hver uke. Én avtalt time i uken, på et nøytralt sted.

Ikke hjemme. Ikke kveldinger der jeg kan lese for ham. Ikke morgener der jeg kan lage frokost til ham.

I seks måneder lever jeg kun for de timene.

For de små øyeblikkene når han løper mot meg, ler, kaster seg i armene mine, forteller historier.

Og hver gang må jeg se ham gå. Må se ham forsvinne, mens jeg står igjen alene.

Helt til en dag, da han sier noe som forandrer alt.

Sannheten min fem år gamle sønn forteller meg

Han vokser. Begynner å skjønne mer. Spør mer.

En ettermiddag mens han leker stillferdig med lekebilene sine, sier han så uskyldig:

«Pappa, mamma var ikke hjemme i går kveld. Det kom en dame og passet meg.»

Jeg fryser til is.

«En dame? Hvilken dame?» spør jeg, forsøker å snakke rolig.

«Vet ikke. Hun kommer alltid når mamma drar ut på kvelden.»

Hjertet hopper.

«Hvor drar mamma?»

Han trekker på skuldrene. «Hun sier det ikke.»

Hendene mine rister.

Jeg må få vite sannheten. Jeg begynner å undersøke.

Da jeg endelig får vite det, svir mørket for blikket mitt.

Hun har leid inn en barnevakt.

Mens jeg trygler om hvert sekund sammen med sønnen min, overlater hun ham til en fremmed.

Jeg griper telefonen og ringer henne.

«Hvorfor lar du en vilt fremmed passe på barnet vårt når jeg er her?»

Hun er rolig. Likegyldig. «Fordi det er enklere.»

«Enklere?!» Kjeven min låser seg. «Jeg er faren hans! Hvis du ikke er hjemme, skal han være hos meg!»

Hun sukker. «Simen, jeg kan ikke dra ham til deg hver gang jeg har planer. Dette handler ikke om deg.»

Jeg knuger mobilen så hardt at det knaker i plasten.

Hva kan jeg gjøre? Sakse henne for retten? Prøve å få mer samvær? Men hvis jeg taper igjen?

Én feil.

Ett svakt øyeblikk.

Og jeg har mistet alt.

Men sønnen min?

Ham skal jeg aldri miste.

Jeg skal kjempe.

Han er alt jeg har igjen.

Rate article
Intigue Life
Sjaluien ødela meg: I det øyeblikket jeg så kona mi stige ut av en annen manns bil, mistet jeg besinnelsen og knuste alt