Selv tretti år som ektepar er ikke grunn nok til å tåle utroskap.
Anne snudde på den lille smykkeskrinet fløyelstoffet var slitt, og den gyldne skriften nesten borte. Inni lå det et armbånd med tre små steiner som glitret. Vakkert, det måtte hun innrømme.
Fem tusen kroner, sa Harald uten å ta blikket fra nettbrettet der han bladde gjennom nyhetene. Kjøpte det på Gullborgen, brukte rabattkortet.
Takk, kjære.
Det stakk litt i brystet hennes. Ikke på grunn av prisen de var jo godt voksne. Det var måten han sa det på. Så hverdagslig, som om han opplyste om at han hadde kjøpt melk.
Tretti år under samme tak. Perlebryllup ganske uvanlig nå til dags. Anne hadde stått opp ekstra tidlig, hentet frem den flotte dukken med blondkant, en bryllupsgave fra svigermor. Hun begynte å bake “Fuglemelk”-kake, den samme som Harald en gang omtalte som “en bit av himmelen”.
Nå satt han bare med nesa i skjermen og gryntet når hun spurte om noe.
Harald, husker du du lovte å ta meg med til Italia på trettiårsdagen vår?
Mmm, sa han uten å se opp.
Kanskje vi kunne reist til Nord-Norge sammen? Vi har ikke vært på ferie på lenge.
Anne, jeg har et viktig prosjekt. Jeg har ikke tid nå.
Prosjekt. Det skulle alltid være et eller annet prosjekt. Særlig de siste halvannet årene, da Harald plutselig fikk “dilla” på å være ung igjen. Meldte seg inn på treningssenter, kjøpte dyre joggesko, oppdaterte garderoben. Til og med en moderne sveis lugg til siden og barbert på sidene.
«Det er bare midtlivskrise,» sa venninna Sissel. «Det går over. Alle menn får det.»
Men det gikk ikke over. Ble bare verre.
Anne prøvde armbåndet det satt perfekt. Etter så mange år, husket han iallfall størrelsen. Steinene glitret kaldt.
Det var fint, sa hun igjen og beundret gaven.
Ja. Sikkert populært blant de unge nå. Moderne design.
Om kvelden satt de nesten uten å si noe over festbordet. Kaken smakte som alltid myk, luftig. Harald spiste et stykke og mumlet et mekanisk kompliment. Anne kikket på ham og tenkte: Når ble mannen min en fremmed?
Hvem er den jenta? spurte hun plutselig.
Hvilken jente? Harald så opp fra tallerkenen.
Hun som valgte ut det ungdommelige smykket.
Hvilken sammenheng har hun med dette?
Harald, sa Anne, helt rolig, jeg er ikke dum. Det er en kvinne som har valgt smykket. Ingen mann sier «ungdommelig design».
Det ble stille. Altfor stille.
Anne, nå finner du på rare ting.
Heter hun Malin?
Harald ble blek. Han spurte ikke engang hvor hun hadde det fra. Hun hadde truffet blink.
Jeg så tilfeldigvis en samtale du hadde på mobilen for en måned siden, da du ba meg finne nummeret til forsikringsselskapet. «Solstråle, vi sees snart» husker du den meldingen?
Han sa ingenting.
Hun er 28, jobber hos dere. I går la hun ut bilde på Instagram fra restaurant det samme bordet i hjørnet dere satt ved. Jeg kjente igjen duken.
Hvordan vet du om restauranten?
Sissel så dere. Helt tilfeldig. Du vet jo folk følger med.
Harald sukket tungt.
Ok. Ja, det finnes ei Malin. Men det er ikke som du tror.
Hva da?
Hun forstår meg. Det er lett og spennende å prate med henne. Vi snakker om bøker og filmer.
Og med meg har du ingenting å snakke om?
Anne, se på deg! Du snakker bare om barna, helsa, at alt har blitt dyrere i butikken. Med Malin føler jeg meg levende.
Levende, sa Anne og nikket for seg selv.
Jeg ville ikke såre deg.
Harald så bort.
Vet hun at du er gift?
Ja.
Og hun bryr seg ikke? Synes hun det er greit å ha et forhold til en gift mann?
Anne, hun er moderne. Gjør seg ingen forhåpninger.
Moderne, sa Anne med et skjevt smil. Så tretti år sammen med deg er bare en illusjon?
Hun reiste seg, begynte å rydde bordet. Hendene hennes skalv, men hun skjulte det så godt hun kunne.
Anne, kan vi snakke ordentlig sammen?
Det er ingenting å snakke om. Du har tatt ditt valg.
Jeg har ikke valgt noen!
Du velger hver dag. Når du kommer sent hjem. Når du lyver om jobbreiser. Når du kjøper gaver til henne med våre penger.
Våre penger!
Mine også. Jeg jobber, har du glemt det?
Anne vasket opp, plasserte alt pent i tørkestativet. Hun brettet sammen duken og la den bort. Som hun alltid hadde gjort. Bare hendene ristet fortsatt.
Hva vil du, Anne? spurte Harald i døråpningen til kjøkkenet.
Jeg vil være alene. I dag. Trenger å tenke.
Og i morgen?
Det vet jeg ikke.
I to dager sa hun nesten ingenting. Harald prøvde å ta opp samtalen, men fikk bare korte, høflige svar. Den tredje dagen mistet han tålmodigheten:
Hvor lenge skal dette vare, egentlig?
Hva er det du klager på? sa Anne og strøk skjorta hans. Jeg gjør jo alt som før. Lager mat, rydder, vasker. Som alltid.
Men du snakker ikke med meg!
Hvorfor skulle jeg? Du har Malin å snakke med.
Anne!
Hva «Anne»? Du sa selv med meg er det kjedelig, vi har ingenting å snakke om. Hvorfor tvinge seg selv?
Om kvelden gikk han ut. Sa han skulle til venner. Anne visste det var til henne.
Hun satte seg ved PC-en, fant Malins Instagram-profil. Pen jente. Ung. Bilder fra dyre hoteller, stilige klær, champagneglass.
Et av innleggene var fra i går: «Livet er vakkert når du har noen som verdsetter deg.» Og hashtags kjærlighet, lykke, voksenmann.
Voksen mann. Anne humret. En hashtag som en varebeskrivelse.
Venner kommenterte: «Malin, når blir det bryllup da?», «Du er heldig med mannen!», «Hva sier kona hans?»
Malin svarte: «De har bare et formelt ekteskap. Lever som naboer.»
Tretti år som naboer.
Neste morgen ringte Anne en advokat. En ung mann med briller lyttet nøye til alt hun fortalte.
Greit. Alt dere har sammen deles likt. Leiligheten, hytta, bilen. Hvis vi beviser utroskap, kan du kreve en større del.
Jeg trenger ikke mer enn min rettmessige halvdel, sa Anne. Det går helt fint.
Hjemme laget hun en oversikt:
Leiligheten selges og deles.
Hytta han får den. Jeg skal aldri dit igjen.
Bilen min. Han får kjøpe ny selv.
Bankkonto dele likt.
Harald kom hjem sent og fikk øye på lista.
Hva er dette for noe?
Skilsmisse.
Har du gått fra vettet?
Nei. Endelig har jeg funnet meg selv.
Anne, jeg har allerede forklart! Det er bare en flørt. Det går over!
Og hvis det ikke går over? Skal jeg vente i tretti år til på at du «vokser fra det»?
Harald satte seg hardt ned i stolen og skjulte ansiktet i hendene.
Jeg mente ikke å såre deg.
Men du gjorde det.
Hva skal jeg gjøre nå?
Velge, sa Anne. Enten familien, eller Malin. Du kan ikke få begge deler.
Tre måneder bodde de bokstavelig som naboer. Harald flyttet til gjesterommet. De snakket bare når det var helt nødvendig. Anne begynte på engelskkurs, meldte seg på svømming, leste bøker hun aldri hadde hatt tid til før.
Malin ringte stadig vekk. Gråt i telefonen. Harald sto på balkongen og forklarte i evighet med lav stemme.
En kveld kom han tidligere hjem enn vanlig. Satt rett overfor Anne:
Jeg har gjort det slutt med henne.
Hvorfor sier du det til meg?
Anne, jeg forstår det nå. Jeg er en idiot. Gjorde en forferdelig feil.
Enig.
Kan vi prøve igjen? Jeg har forandret meg.
Anne la bort boken:
Harald, du gjorde det slutt fordi du ble lei av henne. Ikke fordi du fant ut hva jeg betyr for deg. En ny «Malin» dukker nok opp om et år eller to.
Nei, det skjer ikke!
Jo, det gjør det. Det var ikke meg du mistet du jager ungdommen. Og det kan jeg ikke hjelpe deg med.
Anne
Skilsmissepapirene er klare. Skriv under.
Han skrev under. Ikke noe drama, ingen krangling om eiendelene. Anne tok bare det hun hadde bestemt seg for.
Halvåret senere møtte hun Eirik jevnaldrende, enkemann, engelsklærer. De møttes på kursene. Han inviterte henne på teater.
Du vet, Anne, sa han over kaffekoppen etter forestillingen, det er virkelig hyggelig å snakke med deg. Du er en spennende person.
Sier du det? Min eksmann syntes jeg var kjedelig.
Da hadde han bare ikke lært å lytte.
Eirik kunne lytte. Han satte pris på tankene hennes, lo oppriktig av vitsene, snakket om seg selv uten å prøve å fremstå yngre.
Hva ser du etter hos kvinner? spurte Anne en dag.
Klokskap. Godhet. Ærlighet. Og du?
Ærlighet. Og at han ikke skammer seg over alderen sin.
De smilte lett sammen.
Harald ringte av og til. Gratulerte med høytider, spurte hvordan hun hadde det. Bare som en gammel venn.
Er du lykkelig? spurte han en dag.
Ja, svarte Anne uten å tenke seg om. Og du?
Vet ikke. Sikkert ikke.
Vel, man velger selv.
Armbåndet til fem tusen kroner har hun fortsatt. Hun bruker det ikke det ligger bare i smykkeskrinet. En påminnelse om hvor lett tretti år kan miste sin verdi.
Eirik ga henne en gammel brosje i bursdagsgave funnet på et loppemarked, ikke dyr, men valgt med omtanke.
«Det er ikke prisen som betyr noe,» sa han. «Men følelsen bak gaven.»
Og Anne skjønte etter femti er ikke livet over. Det kan begynne på nytt.
Hva mener du? Er det mulig å starte helt på nytt, selv når man er godt voksen? Del dine tanker!




