Seks timer på det kalde gulvet.

Seks timer på det kalde gulvet.
Og et liv som ble reddet av en katt.
Det skjer nå, tirsdag før jul. Oslo er grå og fuktig, leiligheten stille og tom. Jeg sitter alene i godstolen og stirrer på meldingsvarsler fra familiegruppen, som om det hvert øyeblikk skal dukke opp: «Jeg er på vei!»
Det gjør det ikke.
Beklager, pappa, skriver sønnen min, Håkon. Vi feirer hos foreldrene til Ingrid. Kan vi snakkes på julaften isteden?
Litt senere tikker det inn fra datteren min, Synnøve:
Pappa, jeg har så mye å gjøre på jobb akkurat nå. Det er helt umulig å komme fra. Kanskje etter nyttår?
Jeg legger fra meg mobilen og kikker mot stolen på andre siden av bordet.
Helt tom er stolen ikke. Der sitter min store oransje ragg, katten Balder. En kraftig norsk skogskatt med kloke, ravgule øyne. Han følger meg nøye, som om han forstår altskuffelsen, stillheten, den knyttede ensomheten.
Da blir det du og jeg, da, hvisker jeg.
Han maler lavt. Slik sier han: «Jeg er her.»
To dager senere våkner jeg en natt for å hente et glass vann. Jeg slår ikke på lysetjeg kjenner hver krok etter femten år her. Jeg merker ikke at det har lekket ved radiatoren. Foten glir. Fallet kommer brått. Dunk. Smerte.
Mobilen ligger inne på soverommet. Bare noen meter unna. Men det føles som verdens lengste.
Kulda trekker raskt inn i kroppen. Jeg fryser, bevisstheten kommer og går. Jeg skjønner at ungene kanskje oppdager at noe er galt først den kvelden jeg ikke svarer på julaften.
Plutselig kjenner jeg varme.
Balder.
Han hater vanligvis å ligge for nær. Men den natten legger han seg tungt over brystet mitt, vikler halen rundt halsen min som et skjerf, og maler høyt, kraftig, dypt. Han holder meg varm.
Jeg aner ikke hvor lenge jeg ligger sånn. Når øynene åpnes igjen, er det blitt lyst. Balder spretter plutselig opp og stormer mot døren. Brått begynner han å rope.
Ikke mjauingskrik.
Om og om igjen.
Like etter kommer nabokona hjem fra nattevakt. Senere sier hun:
Først ville jeg ikke bry meg. Trodde bare katten bråket. Men det var noe annet. Akkurat som han ropte om hjelp.
Hun banker. Stillhet. Hun ringer 113.
Da ambulansen åpner døren, stikker ikke Balder av. Han løper rett bort til meg og setter seg ved hodet mitt. Nesten som for å vise: «Her er han.»
På Ullevål spør sykepleieren hvem som bør få beskjed. Håkon svarer ikke. Synnøve sier hun sitter i møte og skal ringe senere.
Det er ingen, sier jeg stille.
Jo, det er det, sier naboen fra døra i rommet. Jeg er her.
Hun blir med i ambulansen. Hun blir.
To dager senere kommer jeg hjem. Balder følger meg varsomt rundt, legger poten på hånden min. Han har blitt hes i stemmenhan ropte seg tom for å få hjelp.
Telefonen surrer igjen.
«Vi har sendt blomster. Beklager at vi ikke kan komme.»
Jeg ser på nabokona, som for en uke siden var en fremmed. Jeg ser på katten som i seks timer varmet meg med sin kropp.
Og jeg forstår noe enkelt.
Familie er mer enn etternavn eller julemeldinger på skjerm.
Kjærlighet er ikke de som lover å komme.
Kjærlighet er dem som blir når du ligger på et kaldt gulv.
Noen ganger har det tryggeste hjertet ikke navnet ditt.
Går ikke på to bein.
Det kommer på fire poter.
Og skrikertil noen endelig åpner døra. Så denne julen, da ribbelukten sniker seg inn fra naboens ventil, dekker jeg et ekstra fat til Balder og nabokona. Hun ler, skjenker gløgg, og katten maler i vinduskarmen.
Det er ikke mangel på pakker under treet eller famlende julehilsener som fyller tomrommet lenger.
I stedet kjenner jeg varmen fra to levende vesener som valgte å være nær da ingen andre gjorde det.
Og midt mellom stearinlys og lav kattelyd, forstår jeg:
Det fineste ved livet er ikke det vi ventet på, men det som satte seg ved siden av oss, den dagen alt annet glapp.

Rate article
Intigue Life
Seks timer på det kalde gulvet.