Så, er ekteskapsbevis faktisk sterkere enn å bare bo sammen?
flirte gutta til Ingrid.
Jeg kommer ikke på trettiårsreunionen for oss fra høyskolen, jeg får bare depresjon etterpå.
La de gå, de som likevel er der hvert eneste år, de skjønner jo ikke selv hvor mye de har forandret seg, ropte Ingrid i telefonen til sin eneste venninne, Agnes.
Hvor ille ser du egentlig ut nå, siden du er så redd?
fniste Agnes.
Vi møttes jo for fem år siden, og du så helt normal ut da.
Har du spist deg fra huset og hjem, eller?
Nå er det vel ikke det det er snakk om, jeg har bare ikke lyst.
Ikke mas, Agnes!
Ingrid håpet samtalen var avrundet, og at Agnes tok hintet og ringte videre til de andre på listen.
Men denne gangen holdt venninna fast som en bikkje.
Ingrid, vi har allerede blitt såpass få igjen i kullet.
Hva, har noen vandret heden?
Ingrid stivnet litt ved tanken.
Hun tenkte at hun kanskje ikke var ung lenger, men hun følte seg ikke akkurat så gammel at jevnaldrende skulle dø på samlebånd.
Neida, ikke sånn, bare noen som har flyttet utenlands.
Og forresten, Trond Stensrud døde jo, for tjuefem år siden, det har jeg sagt før.
Så kom igjen nå, det kommer faktisk hele kullet, fire klasser, men det blir jo reelt sett bare rundt tretti mann.
Du har vel fått giftet bort sønnen din forresten?
Da er det jo på tide å ha det litt gøy igjen!
Agnes bablet videre om sitt, men hodet til Ingrid vandret plutselig til Trond Stensrud.
Han var alltid litt grå under øynene og hadde et tungt blikk, og gutta syntes han var pingle.
Det viste seg at Trond hadde svakt hjerte.
Han var råflink på skolen og drømte om å bygge en flott bro i hjembyen, men kom aldri så langt.
Hva hadde egentlig Ingrid fått til?
Hun forelsket seg i Jørgen, som var arbeidsleder på byggeplassen hvor hun selv begynte etter eksamen.
Jørgen jobbet turnus i deres by, så stakk han hjem til sitt.
De var sammen lenge, Jørgen kalte henne til og med kona foran alle.
Han sa at samboerskap faktisk var den ekte kjærligheten.
Folk lever sammen fordi de elsker, ikke fordi de signerer papirer
Da Ingrid fant ut hun ventet barn, kom tilfeldigvis Jørgen ikke tilbake neste skift.
Hun fikk høre at han hadde tre barn og en syk kone hjemme.
Han sa opp på grunn av personlige grunner uten å si ifra til henne.
Det slo henne at hun ikke kunne kreve noe av en mann med tre barn og syk kone.
Hun sluttet også i byggesjappa før noen skjønte noe.
Folk lo da hun dro:
Ser du, ekteskapspapir er sterkere enn samboerskap likevel!
Men Ingrid brydde seg ikke lenger.
Hun tok jobb i nærbutikken, via en dame fra blokka.
De ble enige om at Ingrid kunne jobbe to dager i uka når hun fikk barnet.
Moren hennes gikk med på å passe lille Simen for som hun sa: dattera hennes var jo mislykket, hadde mista en så flott jobb!
Du har jo selv oppdratt meg til å bli sånn!
ropte Ingrid i affekt da mammaen tok på seg martyrkappen.
Ja, jeg håpte bare du skulle gjøre det bedre!
Jeg slet for at du fikk gå dagtid på høyskolen, og du, Ingrid, surra det til!
hylte moren tilbake.
Eplet faller ikke langt fra stammen hva forventa du ellers?
svarte Ingrid, og angret med det samme hun sa det …
Så gråt de litt, klemte og visste likevel ikke hva de skulle stille opp med.
Så da Agnes ringte og maste etter fem år, hadde Ingrid null lyst til å dra på klassefest.
De kommer til å skravle om jobber og familie og se på bilder av barnebarn, mens Ingrid vasket gulv tre steder i oppgang, i skole og i barnehage.
Hva skulle hun si til de?
Eller, hva kunne de si til henne?
Simen var uansett hennes trøst.
For hans skyld kunne hun gjøre alt.
Mora sa, da Simen begynte i barnehagen, at hun hadde gjort sitt, og reiste til søstra si på gården.
Hun måtte ha frisk luft, forsikret hun.
Noen år gikk, og heldigvis fikk Ingrid plutselig en deltidsstilling som ingeniør, faktisk i sitt eget fag.
Simen begynte på skolen, og Ingrid rakk alt hun hentet ham til og med tidlig, og det var det mange som misunte Simen.
En kollega begynte å beile litt til Ingrid, men hun satte foten strakt ned.
Hun trengte ikke ny onkel hjemme hos Simen.
Far fikk han aldri, og bare bråk ville han fått.
Men jobbet gjorde Ingrid godt, og etter hvert som Simen vokste, fikk hun full stilling, fast jobb og mer å rutte med.
Likevel følte hun seg alltid litt underlegen.
Hun holdt seg anonym, gikk i enkle klær, farget aldri håret, og etter hun bikka førti kom det sølvstriper i lokkene.
Hun syntes hun ikke hadde rett til å være glad eller pynte seg ikke etter det der med Jørgen.
Hadde nesten stjålet pappan fra tre unger.
Det var best å ikke skille seg ut ingen ny mann, ingen selvsikkerhet, ingen glede.
Hun trodde ikke på noen lykkelig slutt.
Rundt henne var det jo også bare folk som hadde skilt seg opp og ned i mente Hun var ikke noe bedre.
Simen ble heldigvis fantastisk.
Selvoppofrelsen hennes ødela ham ikke.
Han dro til landet om sommeren, hjalp mormor og grandtante med alt gravde i åkeren, planta poteter og gulrøtter, lukte og vatna, og på høsten tok han opp potet og la alt på glass.
Han ble en kraftkar, kløvde ved i en fei og fikk alltid ros av både mor og mormor.
Etter hvert snakket moren høyt om hvor heldig Ingrid var som hadde fått en sånn sønn og hun og søstra de hadde verdens beste barnebarn …
Hva skulle hun med å gå på kafé med gamle skolevenninner på trettiårsjubileum?
Alle disse tankene fløy gjennom hodet hennes, på sekunder.
Hun hørte Agnes mase videre i mobilen:
Har du notert?
Kaféen rett over gata fra studenthjemmet, neste fredag klokka tre!
Kom nå, du vet at jeg også trenger noen å skravle med lover du å komme?
Stemma til Agnes skalv plutselig, og Ingrid svart nesten før hun skjønte det selv:
Ja, jeg skal komme
Med telefonen i hånden angret Ingrid allerede.
Hun gikk bort til speilet, kikket på seg selv, vurderte å ringe Agnes for å trekke seg.
Men linja var stadig opptatt, og det var nesten litt pinlig å trekke seg.
Senere på kvelden åpnet hun garderoben og tok ut den blå kjolen sønnen hadde kjøpt da han giftet seg året før.
Simen og Nora måtte nesten tvinge henne.
Svigerdatteren Nora dro henne til senteret, og etter utallige prøverunder ble det akkurat den blå kjolen alle var skjønt enige, til og med Ingrid.
Sko fikk hun også, og etterpå dro Nora henne rett til frisøren hvor hun fikk farga håret og satte det opp.
Det var et år siden.
Nå bodde Simen og Nora for seg selv og strålte av lykke.
Sølvet hadde vokst ut igjen Ingrid hadde liksom ingen å pynte seg for lenger.
Det føltes rart å pynte seg i det hele tatt.
Men hun satte opp håret, tok på den blå kjolen, la på litt leppestift (men tørket den bort det ble jo litt vel dristig).
På kafeen var det folksomt og bråkete da Ingrid kom.
Agnes så henne straks og vinket Ingrid, du ser jo smashing ut!
Så glad jeg er for å se deg!
Agnes hadde lagt på seg litt, men så bare enda yngre ut av den grunn.
De satte seg ved et lite bord, skravlet, men så ble Agnes opptatt med noe annet, og Ingrid satt igjen med appelsinjuice, så seg rundt og lyttet til musikken.
Det hadde faktisk blitt spilt sanger fra studietidens storhetstid.
De var unge, håpefulle, og tenkte livet lå foran dem, akkurat da.
Får jeg lov å by opp til dans?
hørte Ingrid gjennom musikken.
Hun kikket opp og kjente ham igjen med en gang.
Det var Lars Kristoffersen fra parallellklassen.
Han giftet seg på tredje året, og Ingrid hadde faktisk vært i overkant begeistret for ham den gangen.
Ingrid, du har bare blitt vakrere, jeg kom for første gang på reunion og kjenner nesten ingen bare deg kjente jeg igjen med det samme!
Lars rakte henne hånda, og Ingrid sa ja.
De danset flere sanger og sa ikke stort, før Lars plutselig spurte:
Ingrid, jeg må bare si jeg har vært singel lenge, men hvis du har noen der hjemme ja, det er sent på kvelden, så da kan jeg bare følge deg til døra.
Lars fulgte Ingrid hjem, men neste dag møttes de igjen og ble aldri borte fra hverandre siden.
Kjolen og skoene til bryllupet hjalp Nora henne å finne.
Svigerdatteren var allerede rund på magen, snart ble Ingrid bestemor.
Hun syntes det var merkelig å skulle være brud i sin alder.
Hun tillot seg å bli lykkelig.
Og Nora hvisket til henne:
Ingrid, du er nydelig!
Vi er så glade på dine vegne, Simen og jeg.
Å være glad er ikke forbudt, uansett alder!
Det er virkelig sant, tenkte Ingrid idet hun satt ved bryllupsbordet og så blikket til Lars.
Nå er jeg også med, endelig.
Ingrid tilga seg selv og ga seg lov til å være lykkelig.
Hva synes dere?
Skriv i kommentarfeltet!
Gi gjerne en tommel opp Rundt henne lo og snakket vennene til Simen, og barnebarnet sparket ivrig i magen til Nora.
Hun kjente pulsen dunke, men denne gangen av ren glede.
Et øyeblikk ble det stille ved bordet.
Lars tok hånden hennes, og Ingrid så rundt på alle disse menneskene noen i familie, andre venner og noen fra en annen tid.
Alt det hun hadde fryktet i alle år å bli sett, veid og funnet for lett rant av henne lik sommerregn fra trærne.
Ingen sammenlignet lenger fortid, ingen dømte; alle bare lo, feiret, tok del.
Hun reiste seg, og glassene klirret.
Simen blinket lurt til henne og reiste seg også, så lurte alle på om det var en brud eller en sønn som ville si noe.
Men Ingrid bare smilte og trakk pusten en gang til, lot latteren i rommet fylle henne i stedet for å trykke henne ned.
Jeg vil bare si takk, for familie, for venner og for å ha fått en ny sjanse.
Livet tar rare svinger, men det er aldri for sent å være med.
Så satte hun seg igjen, og Lars flettet varme fingre i hennes, akkurat idet barnebarnet kom til verden for telefonen ringte, midt i kaoset av bryllupsbrus og latter.
Simen holdt mobilen opp, hørte Nora rope at alt var bra; de var blitt foreldre like før festen var slutt.
Solas glød danset over dekket bord.
I den blå kjolen, med sølvet i håret, med kjærligheten i blikket og latteren i hjertet, lo Ingrid så tårene trillet.
Hun tenkte: Nå er jeg hjemme.
Og denne gangen var hun det.
Press «Like» and get the best posts on Facebook ↓



