Hører du meg? stemmen hans var lav, nesten unnskyldende. Nesten. Ingrid, jeg sier, hører du meg i det hele tatt?
Jeg hørte ham. Jeg har alltid gjort det. Selv når han var taus, selv når han ikke ringte på flere uker, lå det alltid et eller annet ekko av ham i leiligheten min. Det var som om han etterlot seg noe usynlig: lukten av kaffen hans, ringen etter koppen på vinduskarmen, den skjeve stolen inntil kjøkkenbordet.
Jeg hører deg, Anders.
Hvorfor sier du ikke noe da?
Jeg tenker.
Han sukket. Det sukket kjente jeg ut og inn. Tungt, med en svakt plystrende lyd, nesten som luften trengte seg gjennom noe trangt inni ham. Anders sukket alltid slik når han ville ha medfølelse, men aldri ba om det.
Jeg har ikke flere steder å gå, skjønner du? Ingen steder, faktisk.
Jeg stod ved vinduet og så ut over byen. Mars. Skitne snøhauger langs fortauskantene, våte duer på takmønet over veien, en dame med barnevogn som balet med å komme seg rundt en stor sølepytt. En helt vanlig, grå oslo-mars, egentlig. Men inni meg var det noe som vendte seg sakte, uunngåelig. Som en side i en bok. Eller en vrider på en dør.
Kom inn, sa jeg.
Det var alt. Tre små stavelser. Og så var det i gang igjen, på nytt.
Anders var 53. Jeg var 51. Vi hadde kjent hverandre siden han gikk rundt i rutete skjorte og syntes det var moderne, og jeg hadde langt hår i flette og trodde at det å ikke bli lagt merke til, var en slags styrke. Vi ble kjent gjennom felles venner, hjemme hos noen en sen begynnelse på 90-tallet, billig vinkartong og diskusjoner om bøker ingen hadde fullført. Anders den gangen var høylytt, lo så hele gangen ristet, fektet så tallerkener havnet på gulvet. Jeg samlet skårene hans og tenkte: han fyller alt av rom. Hvordan er det å være slik?
Jeg var den andre. Den stille, hun man ikke så før det var for sent, og så glemte aldri. I alle fall håpet jeg det.
Han ble aldri forelsket i meg. Ikke da i hvert fall. Han ble hodestups betatt av Veronica. Og det var så opplagt, nesten som sommerregn etter hete. Veronica var sprudlende, snakket fort, lo enda høyere enn ham, kom inn i et rom og trakk blikkene til seg. Med henne ved siden av følte jeg meg som en akvarell ved siden av en oljemaling. Ikke verre, bare annerledes.
De ble sammen fort, og like fort begynte kranglene. Jeg så det hele utenfra i mange år. De slo opp, ble sammen igjen, slo opp om igjen. Hun lagde drama, han smalt i døren, kom tilbake, så forsvant han igjen. Det var som evige husker.
Mellom huskebevegelsene var jeg. Ingrid.
Første gangen han kom til meg etter et stort brudd var han 35, jeg var 33. Han ringte sent, hest. Spurte: Kan jeg bare komme? Jeg sa ja. Kokte te med timian, fant frem brød og ost, og vi satt til det nærmet seg små timer. Han snakket, jeg lyttet. Det var ikke vanskelig. Jeg kunne det.
Så sovnet han på sofaen, drakk kaffe om morgenen, takket for seg og gikk. To uker senere var han tilbake hos Veronica.
Jeg ble ikke fornærmet. Jeg brettet sammen pleddet han brukte, vasket det, la det bort. Og levde videre.
Sånn gjentok det seg. Igjen, igjen, til jeg mistet tellingen. Han kom alltid etter krangler, noen ganger for kvelden, noen ganger flere dager. Vi drakk te med timian, snakket, han roet seg, kom til hektene og dro. Tilbake til Veronica. Alltid til henne.
Jeg kalte det aldri kjærlighet. Jeg turte ikke. Men når han stod i døren, snørte det seg til i brystet og så slapp det igjen. Der var han. Igjen. Hos meg. Mitt, om så bare for en kort stund.
Av og til tenkte jeg på meg selv som kontrolltårnet på Gardermoen. Fly kommer og går, fyller tanken, venter på væroppdatering, forsvinner igjen. Tårnet står. Alltid parat.
Da han kom igjen sent i mars, hadde han en svær, slitt Adidas-bag med albue på skulderen. Jeg forsto alt med en gang. Ikke bare for én eller to netter.
Skal du bli lenge? spurte jeg idet han hang fra seg jakken.
Det vet jeg ikke, innrømmet han. Det kunne man i det minste stole på hos Anders han løy sjelden til meg. Kanskje en uke. Vi får se.
Greit. Jeg setter på te.
Jeg fant frem timianen. Han satte seg på den faste plassen sin på kjøkkenet, med ryggen mot kjøleskapet. Jeg satte koppen foran ham og tenkte: sånn igjen. Men verken glede eller sorg. Noe midt imellom. Noe varmt, smått vemodig.
Er det ille? spurte jeg.
Lenger ned går det ikke, sa han. Han tviholdt på koppen, hendene hans var alltid kalde. Hun sa hun er sliten. At vi sliter hverandre ut.
Og du?
Sa ingenting. Pakket bagen og gikk.
Jeg sa ikke noe. Regnvann rant i jevne dråper fra taket.
Ingrid, sa han, og så på meg for første gang hele kvelden. Du er ikke glad?
Jo, sa jeg. Det var sant. Skamfullt, men sant.
De første dagene var rare, ikke dårlige, bare uvante. Jeg hadde min egen rytme opp syv, kaffe, en halvtime med bok ved vinduet, så trikken til jobben. Hjemme igjen seks, lage enkel middag, ringe min bestevenninne, Marta, før jeg la meg klokka elleve.
Anders rotet rutinen min. Opp senere, pratsom om morgenen når jeg egentlig var mentalt på vei ut døra. Spredte tingene sine, slo på TV-en høyt, tok lang tid på badet.
På kvelden var det annerledes. Vi spiste sammen. Han fjaset, fikk meg til å le. Jeg bakte lasagne etter en oppskrift jeg fant i et gammelt matblad, og han slukte to porsjoner og påsto det var det beste på mange år. Vi så gamle filmer, kranglet om sluttene, dro på Bondens marked på søndager og han bar alle posene med poteter og soltørka tomater hjem. Alt virket så selvfølgelig, og jeg kjente det i hele kroppen.
En uke. Så en til. Så en måned.
En natt våknet jeg og lå i mørket og hørte den jevne pusten hans fra andre rommet. Tenkte: kanskje dette er ekte? Ikke så voldsomt og dramatisk som han og Veronica, men rolig, solid. Som et gammelt trehus i sol.
Jeg nevnte det for Marta. Vi satt på Kaffebrenneriet, hun med sin vanlige latte. Hun var helt stille da jeg var ferdig.
Ingrid, sa hun varsomt.
Jeg vet hva du vil si.
Tror du det?
At det ikke kommer til å vare. At han drar. Han har alltid gjort det.
Hun rørte i kaffen.
Jeg tenkte å spørre om noe annet. Er du lykkelig akkurat nå? Ikke senere, ikke om et år. Nå.
Jeg tenkte etter, virkelig etter.
Ja, sa jeg til slutt. Akkurat nå, ja.
Så lev nå, sa hun og smilte.
Jeg prøvde. Virkelig prøvde.
Vi levde fire måneder sammen. April, mai, juni, juli. Fire måneder jeg fortsatt husker dag for dag. Hvordan syrinen blomstra og han kom løpende inn med en gren, hvordan vi en dag kranglet om noe tåpelig og satt to timer i stillhet, før han sa: du hadde rett. Lørdager hvor vi ikke gjorde annet enn å pusle rundt hjemme.
Jeg begynte å si vi. Ikke jeg skal, men vi skal. Det bare skjedde.
Han endret seg også. Var mindre sint, snakket sjeldnere om Veronica. Noen ganger så han på meg med en varme jeg ikke kunne finne navn på.
Han spurte om ekstranøkkel til leiligheten. Jeg kopierte uten å nøle, la den på bordet. En bitte liten blank metallbit men det varmet.
Det var i juli.
Midt i juli ringte telefonen.
Jeg sto på kjøkkenet, han satt i stua med PC-en. Plutselig ble det stille. Du kjenner den stillheten når noe skjer, selv om du ikke vet hva.
Ingrid? ropte jeg.
Han sto med telefonen slapp i hånda, så på meg.
Veronica, sa han. Hun har problemer. Skikkelige. Hun trenger hjelp.
Bare sånn. Ikke store ord. Bare: Veronica.
Skjønner, sa jeg.
Ingrid …
Bare gå, sa jeg stille. Jeg forstår. Gå.
Han ble stående litt. Så gikk han i gangen, plukket opp Adidas-bagen den stod der fortsatt, som om den visste at den kom til å trengs.
Jeg ringer, sa han.
OK, sa jeg.
Døra smalt igjen. Jeg ble stående i den voldsomme stillheten, men nå var den uten innhold.
De første dagene gråt jeg ikke. Det forundret meg. Jeg ventet tårer, men de kom ikke. Alt føltes bare tomt, som når en sofa som har stått i årevis, plutselig flyttes flekken på gulvet blir lyset, men rommet er tommere.
På jobb jeg var økonomimedarbeider i et byggfirma i Oslo fungerte jeg fint. Tall brydde seg ikke om følelsene mine.
Fjerde dagen laget jeg lasagnen. Ikke fordi jeg tenkte, bare gjorde det. Kuttet opp, spiste. Det smakte nydelig. Uutholdelig godt.
Da kom tårene. Ustoppelige, stygge, sånn barn gråter åpent, uten skam.
Marta kom neste dag, uten varsel: Jeg står i oppgangen, åpne. Hun hadde med brød og epler og bare holdt rundt meg. Da var det tomt for tårer.
Fortell, sa hun.
Det er ikke noe å si, sa jeg. Du vet.
Ja. Men si det høyt.
Jeg fortalte. Om juli, bagen, telefonen. Han ringte forresten aldri. Nå er det gått over en uke.
Venter du? spurte hun.
Nei, sa jeg. Overrasket meg selv med hvor enkelt det kom.
Sikkert?
Jeg er sliten av å vente. Jeg har ventet hele livet. Når han ringer, når han kommer, når han velger. Han valgte aldri. Han bare kom. Vet du hva sånt kalles?
Hva da?
Reserveflyplass. Jeg var hans reserveflyplass. Alltid på plass, klare lys, ledig rullebane. Og han fløy alltid til noen andre, men visste at jeg var der om alt annet sviktet.
Marta så lenge på meg.
Når skjønte du det egentlig?
Alltid visst det. Nå forstår jeg det ordentlig.
Det er stor forskjell på å vite og virkelig forstå. Å vite er én ting å virkelig forstå, det river opp.
August var merkelig nummen. Ikke mørk, bare rolig. Jeg var på jobb, lagde middag til én, gikk turer langs Akerselva, leste, så på folk: par, enslige. Tenkte mye nytt.
En dag stoppet jeg ved et butikkvindu, så eget speilbilde: kvinne i lys trenchcoat og glatt hår, ikke eldre, ikke ung. Sliten, men ikke knekt. Jeg så lenge. Hva VIL du? Ikke han, ikke Anders, ikke alt det der. Du, Ingrid. Hva vil du?
Fikk ikke noe svar. Men bare å spørre forandret alt.
I september flyttet jeg på møblene. Først sofaen, den stengte for alt lys. Inn med den til motsatt vegg. Så bokhyllene. Så alt annet. Plutselig pustet stua på en ny måte. Hvorfor gjorde jeg ikke dette før?
Kanskje jeg var redd han skulle komme tilbake og spørre hva har du gjort her? Nå var det ingen å frykte.
Kjøpte nye gardiner. Lin, kremfargede, med småmønster. De gamle var mørkeblå, tunge, stjal lyset. De nye lot morgensola fylle hele rommet. Før la jeg ikke merke til det, hvordan rommet badet i gull. Tenk, 51 år, og aldri sett det lyset.
I oktober meldte jeg meg på italienskkurs. Alltid hatt lyst. Tenkte, det er aldri tiden for sånt, det er for sent, og hva skal jeg med italiensk? Men jeg bare gjorde det. Kurset var skikkelig koselig, en salig blanding av mennesker, læreren spøkte og fikk oss til å synge italienske sanger så hele salen lo. Jeg sang. Høyt. Torna a Surriento jeg har aldri vært i Sorrento.
Marta lo da jeg fortalte henne.
Italiensk? Hva i alle dager?
Vil dra til Barcelona, sa jeg.
Ingrid, de snakker spansk der.
Jeg lo.
Jeg vet. Men italieneren minner jo om spansk. Dessuten: det føltes riktig.
Det var ingen stor logikk. Men å gjøre noe bare fordi jeg ville det? Det kjentes riktig.
Barcelona kom egentlig på radaren min tilfeldig jeg så bilder på nettet. Ikke turistgreier, men morgenlys, markeder, gamle menn på benk, en rød katt på vinduskarmen. Det sa bare klikk. Dit. Dit vil jeg. Ikke én uke, ikke ferietur. Bo litt, kjenne på lyset, på gamle steiner, på luft som dufter av appelsin og hav.
Jeg skrev det på en gul lapp, hengte på kjøleskapet: Barcelona. Vår.
November kom med mørke, korte dager. Jeg kjøpte klippekort og svømte hver morgen. Halvtime i vannet før jobb, det var den beste starten på dagen noen gang: verken tid eller plass til tunge tanker, bare framover, arm etter arm.
Av og til tenkte jeg på Anders. Hvordan har han det nå. Med Veronica, eller ikke. Jeg ønsket ham ikke vondt lenger. Sånn, som et gammelt bilde: du kjenner folkene, husker stemningen, men du står ikke lenger i det selv.
Desember Marta dro meg med på nyttårsfeiring hjemme hos venner. Jeg hadde nesten sagt nei, men endte opp der, lo, hilste på nye folk, drakk musserende til midnatt, og da alle klemte, kjente jeg ikke et snev av ensomhet, men lettelse. Som å legge fra seg en sekk du har båret så lenge at ryggen ikke visste den fantes lenger.
Januar, februar. Jeg fortsatte i svømmehallen, på italiensk, leste alle bøkene jeg hadde utsatt. Fikk endelig ryddet loftsboden; en haug av gamle klær til Fretex. Fant blant annet det gamle pleddet fra sofaen det første Anders brukte da han sov over. Nå ble det donert, kanskje kunne noen andre bli varme av det.
Mars. Ett år siden han stod i døra med bagen.
Jeg sto med kaffekoppen på kjøkkenet, så ut: Oslo-mars, snø, duer alt likt, men alt annerledes.
Han ringte en lørdag, rett over tolv. Nummeret lyste opp, og jeg merket hjertet slo. Ikke glede, ikke sorg, bare et ekko av en gammel vane.
Jeg tok telefonen.
Ingrid, sa han. Stemme kjent, og på samme tid fremmed.
Jeg ser det.
Hvordan har du det?
Fint. Du da?
Pause.
Ikke så bra. Kan vi møtes?
Jeg tenkte et sekund.
Ja. Utenfor blokka. Jeg kommer ut om tjue minutter.
Pause. Overrasket ham tydeligvis.
Ok, sa han. Ved oppgangen.
Jeg kledde på meg, så meg i speilet. Lys grå kåpe, rolig blikk.
Han sto der allerede. Litt eldre, eller kanskje så jeg ham på en annen måte. Kledd litt slurvete, smalere i kinnet. Så på meg med den blikkblandingen av håp og skam jeg kjente altfor godt.
Hei, sa han.
Hei, sa jeg.
Vi gikk ved siden av hverandre, uten mål, bare for å holde praten i gang.
Ingrid, jeg må si noe viktig.
Si det.
Det siste året har vært jævlig, jeg. Det har krasjet med Veronica, og firmaet også. Alt ble borte. Jeg står igjen med ingenting.
Jeg sa ingenting.
Jeg har tenkt mye på deg. Innsett hvor dum jeg har vært. At jeg hadde ekte ting og ikke skjønte det. At du var er min nærmeste. Kan vi prøve på nytt, ordentlig? For jeg har forandret meg.
Vi gikk forbi den gamle hestekastanjen, knopper allerede på vei.
Jeg stoppet opp. Han gjorde det samme.
Du er vakrere nå enn før, sa han stille. Hvordan går det an?
Jeg smilte svakt.
Sånn er det bare.
Ingrid? Han tok meg i hånden. Si noe.
Jeg så på hånden hans, så kjent, så trygg. Så lot jeg min gli ut, mykt.
Anders. Du må forstå, dette handler ikke om deg. Det handler om meg.
Hva mener du?
Du har forandret deg, ja. Men det har jeg også. Bare på en annen måte. Du har mistet, jeg har funnet noe. Og det vil jeg ikke miste.
Hva da?
Meg selv. Så banalt og så sant.
Han ville protestere, men jeg stoppet ham.
Jeg er ikke sint. Etter alle disse årene sint blir man ikke. Men jeg må at du skal forstå én ting: jeg var alltid din reserveflyplass.
Han åpnet munnen, men jeg fortsatte:
Du kom hver gang livet ditt brøt sammen. Jeg tok deg imot. Du dro alltid igjen. Veronica var hovedflyplassen, jeg var en sidesti, trygg men aldri nok. Du vet det.
Nei, sa han forsiktig.
Jo. Men nå er flyplassen stengt. Ikke fordi jeg vil skade deg, men fordi jeg ikke vil være noen andres back-up. Ikke lenger. Ikke for noen.
Pause.
Hva nå?
Nå har jeg planer. Barcelona i april. Jeg lærer italiensk, svømmer om morgenen, har nye gardiner og nytt rom. Leser bøkene mine, lever mitt eget liv. Det er ikke stort eller spektakulært men det er mitt. Og det er ikke plass her for noen som bare kommer fordi de ikke har andre steder å gå.
Men jeg kom fordi jeg vil til deg!
Jeg så ham lenge. Kanskje det var sant. Men jeg kunne ikke sjekke igjen.
Kanskje. Men jeg kan ikke mer. Den gamle Ingrid finnes ikke lenger. Nå lever jeg annerledes.
Han tok et steg nærmere.
Gi meg en sjanse?
Nei. Ikke for å straffe deg. Men fordi jeg vet akkurat hvordan det går.
Samme blokk, samme fortau, et år senere.
Ikke en kopp te heller?
Nei.
Hvorfor ikke?
Te med timian er allerede for mye begynnelse. Og det blir ingen begynnelse til.
Han kikket ned, så opp igjen.
Er du lykkelig? spurte han.
Jeg tenkte ordentlig etter. Som den gangen på kafe med Marta.
Ja. Akkurat nå, ja.
Det er bra, sa han stille. Det er virkelig bra, Ingrid.
Vi ble stående sånn.
Ring meg noen ganger, da. For prat.
Jeg ristet på hodet.
Nei. Nå får det være nok. Nå får du finne ditt.
Han nikket, sakte.
Barcelona, altså?
Barcelona.
Fin by.
Jeg vet, sa jeg, selv om jeg aldri har vært der.
Han snudde seg og gikk. Kikket ikke bak. Jeg sto der og så etter ham. Mannen jeg har kjent i tretti år. Mannen jeg elsket mer enn meg selv. Mannen jeg nå slapp, ikke i smerte, men i ro.
Som når du lar en fugl fly fordi den må.
Jeg gikk opp trappa, hjem. Låste meg inn med min egen nøkkel. Lukten av kaffe og lin, morgensol over den flytta sofaen.
Satte på vann til te. Ikke timian. Bare mynte. Ny vane.
Tittet på den gule lappen på kjøleskapet.
Barcelona. Vår. Så skrev jeg: April.
April er straks her.
Flyplassen er stengt. Kontrolltårnet har skrudd av lysene. Nå er det jeg som flyr.
***
Men det var jo ikke sånn over natta. Året da alt dette skjedde det tok tid, og mange små, nære ting. Viktigere enn store vendinger. Derfor vil jeg fortelle litt om det også.
Da Anders gikk ut den kvelden, forsto hodet mitt alt. Men inni ikke før etterpå. Første dagene fortsatte jeg bare. Sto opp, dro på jobb, lagde middag bare til meg selv, uvant etter fire måneder til to. Kastet mindre, altfor mye mat likevel. Ryddet vekk den blå koppen hans han glemte den. Stor, med hakk. Lot den stå bakerst i skapet, klarte ikke kaste.
Femte dagen ringte mamma fra Trondheim. Vi snakket hver søndag, men nå plutselig midt i uka.
Ingrid, går det fint med deg? uten omsvøp, aldri tid til småprat.
Joda, mamma.
Du høres sliten ut.
Det går over. Jobb, vet du.
Pause.
Gikk han?
Jeg måtte le. Hun kunne kjenne det på stemmen.
Hvordan vet du sånt?
Jeg er moren din. Hvordan har du det?
Etter forholdene. Jeg må bare få være alene litt.
OK. Men ring om det blir ille.
Klart det.
Det ble aldri så ille at jeg trengte å ringe. Det var tomt. Slitsom ensomhet, men jeg skjønte: dette valgte jeg selv. Ingen fortvilelse, ingen gråtkvalte bønner om å komme tilbake. Rart, egentlig. Men kanskje innerst inne visste jeg hele tiden at det måtte bli sånn. Veronica var ikke en fase, ikke eks. Hun var den kraftigste stjernen, og Anders var i banen hennes. Jeg ville bare ikke vite det.
Siste helgen i juli fikk jeg klippet meg. Alltid hos Sissel, som kan hår og folk. Hun så på meg.
Hva gjør vi?
Kort!
Hvor kort?
Til skuldre. Og fargelysning.
Jeg gikk derfra ny. Eller ikke helt ny, bare lettere, så mye lettere. En nabo kom bort da jeg gikk forbi på gata, gamle Fru Johnsen.
Så fin du er blitt, Ingrid!
Takk, sa jeg. Klippet meg bare.
Du ser ti år yngre ut. Hun lo. En kvinne endrer utseende, da skjer det alltid noe. Bra eller dårlig, men noe nytt.
Akkurat, nikket jeg.
Ja, sånn skal det være. Bare ikke stå stille.
August kom med varmebølge. Jeg tok for første gang full sommerferie to uker uten å dra bort. Jeg gikk rundt i byen, oppdaget steder jeg aldri hadde vært, til tross for å ha bodd i Oslo i tretti år. Botanisk hage på Tøyen for eksempel jeg hadde aldri vært der før. Deilige timer på benk, lukt av jord og roser og planter jeg ikke kjente.
Dette er å leve, tenkte jeg. Dette er ikke tomhet, det er liv.
En dag satt jeg i hagen da en dame spurte om hun kunne slå seg ned. Galina het hun, tidligere historielærer, nå pensjonist, barna ut av redet. Vi vekslet noen ord om vær, hage, georginer. Hun klagde ikke over ensomheten, kom liksom bare til rette med seg selv. Sånn vil jeg også ha det.
Vi møttes der flere ganger. Ikke venner, men noe fint.
September luktet nyslått gress og epler. Jeg har alltid likt denne nå er alt mulig-følelsen. Jeg flyttet møbler igjen, helt plutselig. Bokhylle, sofa, stol en hel kveld alene, tungt, men så god følelse etterpå.
Stod lenge i vinduet og lurte på hvor Anders var nå. Med Veronica? Jeg ønsket ham ikke vondt, ikke for min skyld. Bare man bruker for mye krefter på bitterhet. De trengte jeg til meg selv.
Oktober, italienskkurs. Gruppe på åtte, de mest forskjellige folk. Jeg ble kjent med Siv, hun var sprudlende, ekt, lo av alt. Etter kursdrakk vi kaffe.
Hvorfor italiensk? spurte hun meg.
Jeg skal til Barcelona, sa jeg.
Hun gapskrattet. Det gir jo null mening, men jeg heier på deg!
Vi gikk på kino, sporadiske utstillinger. Det var fint å få noen nye inn i livet samtidig som noe annet forsvant.
November, desember, januar. Svømming, bøker, nyttårsfest. På loftet fant jeg dagboken fra jeg var 22. Leste, lo, kjente igjen og kjente ikke igjen meg selv. Til slutt skrev jeg: Alt er bra. Du klarte det.
Februar ga vårluft, snøen rant vekk, det luktet jord og vår. Jeg trålet byen til fots helt til jeg snublet over en liten bokbutikk i Bygdøy allé. Duften av bøker, lun eier i kassen, tre nye bøker i handleposen: en om Barcelona, en om kunst, en roman. Kjøpmannen smilte. Den siste forandrer folk, sa han. Det er alltid aktuelt.
Da jeg bestilte reisen leilighet i april, flybilletter, alt selv kjente jeg ekte glede. Dette er min tur. Min, fordi jeg vil. Ikke fordi noen drar meg med, eller fordi jeg flykter. Fordi jeg vil og velger det.
Det er riktig, sa Marta da jeg fortalte. Men du skal dra alene. Det må være din reise.
I begynnelsen av mars ringte jeg mamma.
Barcelona? Alene? Er det trygt da?
Mamma, jeg er femti-en.
Det vet jeg! Jeg sier bare én ting: ta bilder. Og ring når du har landet.
Lover.
Å kjøpe billetter og si fra til mor det hørtes lite ut, men for meg var det stort.
Kjærlighet etter femti handler ikke om å finne noen. Det handler om å finne seg selv. Velge seg. Ikke fordi du MÅ være alene, men fordi man ikke kan gi mer enn det man selv har. Å vente på at noen skal la deg begynne å leve, gir bare et halvt liv.
Jeg har ventet. Nå venter jeg ikke lenger.
“Permisjon” gir du bare til deg selv.
Det sto klart for meg etter hvert. Som lyset etter en lang vinter.
Den dagen Anders ringte, sorterte jeg klær. Hans nummer dukket opp, og jeg kjente et blaff men denne gangen var det enklere.
Hele samtalen at jeg sa nei, uten bitterhet, det var det vanskeligste. Jeg hadde medfølelse, men jeg ville ikke la den blande seg inn denne gangen. Jeg kunne stå i hans smerte uten å la den fylle alt i meg.
Han gikk. Jeg håper han finner sitt, på ordentlig.
Jeg tok trappa til fjerde etasje, kjente på eget pust: rolig, jevnt.
Kaffen duftet. Mars-sola gjennom nye, lyse gardiner. Sofaen under vinduet. Seddelen med tre ord: Barcelona. Vår. April.
Jeg sendte Marta en melding: “Han var her. Det går bra.” Hun svarte med en gang: “Stolt av deg.”
Siv fikk også melding: Vil du bli med på kino? Selvfølgelig! skrev hun tilbake med en gang.
Smilte, lagde myntete, tok frem Barcelona-guiden. Snart april.
Flyplassen er stengt. Lysene slukket. Kontrolltårnet skal ikke lose flere inn.
Dette flyet det er mitt. Bare mitt.
Jeg, Ingrid, femtien år. Foran meg Barcelona.
***
Kaffen var klar. Jeg helte i min egen, hvite krus, den jeg kjøpte for meg selv i desember. Lett, enkel, tynn.
Tok den med til vinduet. Mars ute. Mindre sørpe, mer sol. Duene tett inntil veggen. En dame med barnevogn lo i telefonen.
Dette er bare en historie om kjærlighet. Eller om det som skjer etter kjærligheten. Om hvor feil man kan elske, og hvor mye motgang man tåler og så, hvordan det sakte kommer noe nytt og fint om du tør la det komme.
Hvordan kommer man over noen? Jeg fant min oppskrift: flytt på møbler, kjøp lyse gardiner, lær deg et nytt språk, svøm, gå innom små bokbutikker, gi deg selv lov til ikke å vente.
Det er det vanskeligste og enkleste på en gang: å slippe å vente. Slutt å vente.
Ikke glem. Ikke bær nag. Tilgi, fordi det er tungt å bære nag.
Jeg drakk opp teen, satte koppen i vasken. Satte meg med laptoppen. Side åpen med billettbekreftelsen: april, Barcelona.
Smilte. Til meg selv.
Én måned. Om én måned er jeg der, der sola føles annerledes, gatene lukter appelsin og rød katt pusler på balkongen. Der man bare er, uten et eneste “hva nå?”
Familie, tenkte jeg. For meg er familie først og fremst seg selv innerst. Bygger du ikke noe der, holder ikke det ytre lenge.
Jeg ventet. Nå venter jeg ikke lenger.
Telefonen summet. Siv meldte om kino og tidspunkt. Jeg svarte: “Perfekt. Ses der!”
Gikk bort til speilet. Joggebukse, rufsete hår, blikket trygt. Ikke spektakulært lykkelig. Bare rolig. Ustoppelig, liksom.
Nikket til speilbildet.
I kveld kino. I morgen italienskkurs. Etter det, svømming. Om en måned: Barcelona.
Livet går. Mitt liv går videre. Ikke i mellomrommene mellom andres mellomlandinger. Det er mitt, ekte, levende.
Flyplassen er stengt.
Og ute, over tak og ledninger, over skyene som alt nesten er vår, flyr mitt fly.
Jeg flyr.
Senere samme kveld, etter kinoen og latteren med Siv, kom jeg hjem. Hengte fra meg kåpa.
Kom plutselig på den blå koppen med hakk. Den stod fortsatt i skapet. Jeg tok den ut, betraktet den.
Vanlig kopp. Ikke mer, ikke mindre.
Satte den på hylla ved siden av min egen. Ting er bare ting. De trenger ikke være mer.
Så la jeg meg, åpnet boka om hvordan folk forandrer seg. Side for side kanskje det skjer akkurat slik, litt og litt, til du plutselig innser: jeg er et annet menneske.
Lukket boka, slo av lyset.
Ute falt det rolig regn mot ruta. En myk marskveld, ikke sorg, bare ro.
Jeg lå i mørket og lyttet, og kjente den stillheten inni meg. Ikke tomhet. Ikke ensomhet. Bare ro.
I morgen italiensk. Han tvinger oss sikkert til å synge høyt igjen. Jeg skal synge uten å skamme meg.
Overmorgen svømmehallen. Vann, rytme, ingen unødige tanker.
Snart: Barcelona.
Og akkurat nå, regn og marsmørke, og det er bra.
Jeg lukket øynene.
Så, rett før søvnen slår inn, så jeg for meg en solfylt indre gård, april, rød katt på verandaen jeg med en rykende kopp kaffe. Vi ser på hverandre og nikker fornøyd.
Reserveflyplassen er stengt.
Rullebanen er åpen.




