Ren og skinnende komfyr

Ren ovn

Anne. Kom hit.

Ingen “vær så snill”. Ingen “når du er ferdig”. Bare “kom hit”, sånn som de roper på hunden.

Hun satte moppen fra seg mot veggen og gikk inn på kjøkkenet. Erik satt ved bordet og stirret ned i mobilen. Ved vinduet, på sin faste plass, satt Ågot Karlsen. Hun drakk te. I rommet luktet det kokt kål og medisiner. Svigermoren slukte tabletter fra morgen til kveld.

Mamma sier du ikke har vasket ovnen ordentlig igjen, sa Erik, uten å løfte blikket.

Jeg vasket den i går.

Dårlig vasket.

Ågot satte koppen sin ned på skåla med et knapt klikk.

Jeg er ikke vant til å ha skitt i huset mitt, sa hun med en selvfølgelighetens klang i stemmen. Her har det alltid vært orden. Jeg har passet på dette huset alene i tjue år og aldri har det sett slik ut.

Anne var femti-tre år. Hun sto på kjøkkenet, med gule gummihansker og våte hender, og hørte det samme om igjen.

Vis meg hvor det er skittent, sa hun. Jeg skal vaske det.

Ja, vis henne, skjøt Erik inn. Ser du det ikke selv? Eller skal vi knele på gulvet for å vise deg?

Han sa det lavt. Nesten rolig. Han snakket alltid sånn: uten å heve stemmen, men med en tone som traff akkurat der den skulle.

Anne så på ovnen. Ovnens overflate skinte. Hun hadde vasket den kvelden før etter middag, gnidd av fett halve timen. Ovnens plater var rene.

Og akkurat da, var det noe som forandret seg inni henne.

Ingen eksplosjon. Ingen tårer. Hun så bare på den rene ovnen, så på Erik med mobilen, på Ågot med tekoppen, og alt i henne ble stille. Slik det blir akkurat før noe endelig går i stykker.

Hun tok av hanskene. La dem på bordet.

Jeg har hørt dette i tjueåtte år, sa hun. Nå er det nok.

Erik løftet blikket fra mobilen. Ågot stivnet med koppen halvveis mot munnen.

Hva sa du? spurte Erik.

Jeg sa: Nå er det nok.

Anne gikk ut av kjøkkenet. Inn i soverommet. Hun fant frem en stor pose fra Rema og begynte å pakke klær. Ikke mye. Papirer, to gensere, et klesskift, telefonlader. Hendene var rolige, og det overrasket henne. Hun kjente bare roen til noen som allerede har valgt og lengtet etter det i årevis.

Fra kjøkkenet hørte hun stemmer. Dempet, så sterkere.

Erik, hører du ikke? Gå og stopp henne!

Gå selv, om du vil.

Anne tok på seg jakken, grep posen og gikk ut i gangen. Tok på skoene. Åpnet døra.

Anne! ropte Ågot heseblesende fra kjøkkenet. Skjønner du hva du gjør? Hvor skal du dra? Uten han er du ingenting! Du er ingen!

Anne lukket døren bak seg. Stille. Uten smell.

På trappen luktet det kattensand fra naboene i tredje etasje og nymalt fra første. Hun gikk ned og ut. Oktober var rå og kald, bladene lå som vått papir på asfalten. Anne stanset utenfor oppgangen og fant frem telefonen.

Silje svarte etter to ring.

Silje, sa Anne. Jeg har gått.

Pause.

Fra hvor?

Fra Erik. For godt. Jeg har ikke noe sted å dra.

Tre sekunders stillhet. Så sa Silje:

Husker du adressen? Tyve minutter, så er jeg hjemme. Vent utenfor døra, jeg sender deg koden.

***

Silje bodde i en liten leilighet på Grønland. Liten, men hennes, kjøpt for syv år siden, da hun jobbet som resepsjonist på hotell og sparte hver krone. Hele leiligheten var fylt med små hyller, blomster, og på kjøkkenet hang et samlekort med magneter fra forskjellige byer. Det luktet kaffe og noe søtt, kanskje kanel.

Anne satt i sofaen med en varm kopp te, Silje satt tvers over, føttene trukket opp og så på henne lyttende, uten avbrytelser.

Fortell, sa Silje.

Det er ikke noe å fortelle, svarte Anne. Det er det samme. Skitten ovn. Sursuppe uten salt. Dårlig vasket gulv. De ser på meg som om jeg er en maskin som virker dårlig.

Anne, sånn har det alltid vært. Hva var annerledes i dag?

Anne tenkte seg om.

Jeg så på den rene ovnen. Og forsto: Hvis jeg ikke går nå, går jeg aldri. Det blir der jeg dør. Ligger bare en dag og ikke reiser meg, og så sier de sikkert at jeg var dårlig til å ta vare på meg selv også.

Silje nikket. Sa ingenting. Bare helte mer te i koppen hennes.

Om natten lå Anne på Siljes sofa under et varmt pledd, og lyttet til stillheten. Skikkelig stillhet. Ikke tv fra et naborom. Ikke harkingen til Ågot vegg i vegg. Ingen uro for at hun måtte sprette opp og gjøre noe.

Hun sov ikke før klokken tre. Ikke av uro, men fordi hun ikke visste hva det innebar bare å ligge uten ansvar.

Så sovnet hun, til slutt.

***

Telefonen var stille i to dager. På den tredje skrev Erik en melding: “Når kommer du hjem?” Ikke “unnskyld”. Ikke “vi må snakke”. Bare “når kommer du hjem” som om hun var på jobbreise.

Anne leste meldingen og la mobilen bort.

Akkurat, sa Silje, som så det hele. Ikke svar. Han kan lure akkurat så mye han vil.

Han har ikke noe å lure på, svarte Anne. Han tror jeg ombestemmer meg og kommer tilbake. Det har han alltid trodd. At jeg aldri hadde noe annet valg.

Har du det?

Anne så ut gjennom vinduet. Utenfor ventet en grå oktoberhimmel, våte biler, nakne trær.

Jeg har, sa hun. Jeg bare vet ikke hvor ennå.

De første ukene var rare. Anne visste ikke hva hun skulle fylle dagene med. Hele livet hadde hun stått opp klokken sju: for å lage frokost, rydde, vaske tøy, kjøpe medisiner for Ågot, handle, lage mat igjen rydde igjen. Fra morgen til kveld. Og alltid var det “for lite”, “for dårlig”.

Nå våknet hun til tomme dager. Hun måtte ikke gjøre noe. Det kjentes nesten uutholdelig.

Silje, sa hun en morgen, da Silje var på vei ut døra på vei til jobb. Jeg må gjøre noe. Ellers blir jeg gal.

Finn deg en jobb da!

Hva da? Jeg har vært hjemme i tjueåtte år.

Du er jo maler.

Anne lo kort, uten glede.

Jeg var maler. For lenge siden. Etter kunsthøyskolen jobbet jeg to år i et forlag. Så giftet jeg meg, og Erik sa jeg ikke trengte, han tjente nok. Og moren la til at “anstendige kvinner holder hjemmet, ikke løper på kontorer”.

Og du godtok det?

Ja. Jeg var tjuefem og trodde det var kjærlighet. At noen tok vare på meg.

Silje var stille mens hun tok på kåpen.

Anne, jeg har vannmaling i skapet. Niesen min brukte det her for litt siden. Og papir, tror jeg. Prøv, da vel.

Hvorfor?

Fordi du husker. Hendene husker.

***

Malingene lå i nederste skuff, pakket i avispapir. Barnemaling, billig, plastboks med ekorn på lokket. Papiret var der også, tykt akvarellpapir, halvbrukt blokk. Anne satt ved kjøkkenbordet og så lenge på det hvite arket.

Så tok hun penselen.

Ingenting gikk i starten. Malingen lå galt, hånda skalv, alt ble skjevt. Hun rev i stykker tre ark. Så pustet hun roligere og begynte å male uten plan, uten mål. Bare farge. Bare former.

Etter en time lå det et lite akvarellblad foran henne: bakgården utenfor Siljes vindu, våte trær, grå himmel med en rosa stripe ved horisonten.

Hun så på det og tenkte: Dette har jeg laget.

Ikke sursuppe. Ikke ren ovn. Dette.

På kvelden kom Silje hjem, så maleriet på bordet og stanset opp.

Anne, har du laget det?

Ja.

Det er fint. Skikkelig fint.

Det er skeivt og klønete.

Men det lever, sa Silje. Jeg har sett mange bakgårder, men denne kjennes virkelig ut.

Anne svarte ikke. Men hun kastet det ikke i søpla heller.

***

I leiligheten til Erik Karlsen skjedde det noe han ikke forventet seg.

De tre første dagene ventet han at Anne kom tilbake. Selvfølgelig, hvor ellers skulle hun gå? Hun kan jo ingenting, har ikke en krone, ikke et hjem. Hun blir å komme, det finnes ikke noe annet.

Hun kom ikke.

Den fjerde dagen oppdaget han at kjøleskapet var tomt. Helt tomt. Han åpnet det om morgenen, så på en enslig kartong melk og lukket igjen. Gikk på jobb, sulten.

Om kvelden satt moren på kjøkkenet og så på ham som om hun alltid hadde visst dette ville skje, men hadde vært høflig nok til å ikke si det høyt før.

Har du spist?

Nei.

Jeg har heller ikke spist. Har du kjøpt noe fra butikken?

Nei, rakk ikke.

Så du har ikke spist og ikke handlet flott, sa Ågot. Jeg har blitt åtti og aldri hatt så lite mat i huset.

Mamma, kunne du gått selv da?

Lang pause.

Jeg er åtti år, sa hun sakte. Jeg har vonde knær. Jeg går med stokk. Og du sier jeg skal gjøre det selv?

Mamma, jeg hadde det travelt på jobb.

Hadde Anne jobb? Anne sleit hele dagen for deg, du jaget henne ut.

Erik løftet blikket.

Jeg jaget henne? Det var hun som bare gikk!

Fordi du presset henne ut! Mors stemme steg. Jeg har sagt du må være snillere mot folk. Men du vet jo alltid best.

Du gikk henne også på nervene! “Ovn skitten, sursuppe uspiselig, gulvet dårlig vasket”!

Jeg har *rett* til å klage! Det er mitt hjem!

Det er *mitt* hjem, mamma! Det er min leilighet!

De stirret på hverandre. For første gang på mange år. Nå var ikke Anne der til å stå imellom, til å ta alle slagene og unngå at de kolliderte direkte.

Erik dro på seg jakken og gikk ut. Døra smalt.

Ågot ble alene på kjøkkenet. Det var mørkt ute. Hun reiste seg, slo på lyset, åpnet kjøleskapet. Så på melkekartongen. Lukket igjen.

Satte seg.

Det var så stille der, en stillhet huset aldri hadde kjent så lenge Anne bodde der.

***

November kom med kulde og det første snøfallet. Da hadde Anne bodd hos Silje i tre uker, og gradvis funnet tilbake til seg selv, som noen som har vært innelåst i et kott og endelig ble sluppet ut. Først blir du blendet, så blir du vant til lyset.

Hun malte hver dag. Kjøpte seg riktige farger, ikke barnemaling. Silje fant en annonse på nettet: et lite atelier til leie i Sandgata, nær parken. Et rom på tyve kvadrat, stor vindusrute mot nord, tregulv. Billig, for det var slitt, malingen skallet av.

Anne kom for å se og visste straks: dette var stedet.

Vil du leie? spurte utleieren, en eldre dame med ullskjerf.

Ja, sa Anne.

Pengene var trange. Anne solgte gulløredobbene hun hadde arvet fra foreldrene på bryllupsdagen. Ikke uten å vri seg innvendig; alt var jo et minne. Men så tenkte hun: hvilket minne, egentlig? På hva?

Atelieret ble hennes rom. Hun kom dit hver morgen, åpnet vinduet og kjente kald luft fylle det. Det luktet maling, linolje og tre. Hun satte glass med vann frem, rullet ut lerret eller papir, og startet. Kunsten tok timene. Hun glemte ofte å spise.

Hun malte landskap, bygårder, stilleben med det hun fant en kopp, et eple, en gammel sko. Det gikk bedre og bedre. Hendene visste, bare de trengte tid på å våkne fra 28 års stillhet.

En dag i desember ringte Silje til atelieret.

Anne, på hotellet mitt vil de ha utstilling med lokale kunstnere. Kun i foajeen, ikke så stort. Jeg sa jeg kjente deg. Kan du levere noen bilder?

Silje, jeg er ingen kunstner. Jeg har akkurat begynt igjen.

Jo. Jeg har sett arbeidene dine.

Det er amatørgreier.

Anne, du har sagt “bare” i tretti år. Nå holder det. Leverer du bilder?

Anne tenkte seg om.

Ok, sa hun. Jeg gjør det.

***

Det var der hun møtte Arne Olavsen.

Han kom til åpningen ikke fordi han var interessert i kunst, men fordi han tilfeldigvis bodde på hotellet. Høy, rutete skjorte, grått hår og rolige øyne. Han stod foran et av Annes malerier: vinterparken, en benk, spor i snøen frem og tilbake.

Anne nærmet seg, skulle rette på rammen. Hun hørte ham si stille, nesten til seg selv:

Slik kan det være. Kommer, setter seg, går.

Sikter du til sporene? spurte hun.

Han snudde seg, skammet seg ikke over å ha snakket med bildet.

Ja. Ser ut som to kom sammen. Satte seg. Gikk hver sin vei. Enten koste de seg eller så kranglet de umulig å si.

Jeg tenkte at det var én, sa Anne. Kom, satt, gikk hjem igjen.

Ingen går så krokete alene, svarte han alvorlig. Se, sporet bølger. To personer.

Hun så på bildet sitt med nye øyne.

Kanskje det, sa hun.

De snakket i tjue minutter. Han var fra nabobyen, hadde en bror han hjalp med oppussing. Arne Olavsen jobbet med alt: snekring, elektrisitet, rørlegger. Enkemann, to voksne barn. Snakket lite men hørte etter. Avbrøt aldri. Kikket ikke på mobilen. Så på henne når hun sa noe.

Hun visste ikke hvordan hun skulle oppføre seg, så uvant var det.

Da han dro, spurte han:

Har du et visittkort?

Nei… sa Anne, flau. Har aldri laget ett.

Kan jeg få nummeret ditt da?

Hun ga det. Gikk lenge etterpå og lurte: hvorfor? Kanskje han vil kjøpe et bilde.

Tre dager senere sendte han melding: “God kveld. Dette er Arne, vi snakket om spor i snøen. Jeg kjøper gjerne det bildet, hvis du ikke har solgt det allerede.”

Hun hadde det fortsatt. Han kom innom, pakket omhyggelig inn maleriet. Spurte forsiktig om han kunne se flere bilder.

De dro til atelieret. Han så lenge og grundig. Kjøpte to små landskap til.

Flott malt, sa han.

Jeg malte ikke på mange år, svarte hun.

Hvorfor?

Hun trakk på skuldrene. Orket ikke forklare. Ikke ennå.

Livet ble bare sånn.

Han nikket, godtok det og dykket ikke dypere.

***

I januar ringte Erik. Anne hadde bodd flere måneder hos Silje og jobbet i atelieret. Papirene var ikke levert ennå, de var fortsatt gift.

Han ringte en kveld da hun sto midt i å male en vinterstilleben: granbar i glassvase, kongler, et stearinlys.

Anne, sa han.

Ja.

Hvordan har du det?

Fint.

Stillhet.

Mamma er syk, sa han.

Synd å høre.

Kunne du komme innom? En gang i uka. Hjelpe til litt hjemme.

Anne la fra seg penselen.

Erik, jeg har gått. Jeg bor for meg selv. Jeg kommer ikke tilbake for å hjelpe til.

Du er fortsatt min kone.

Det er midlertidig, Erik. Snart ikke mer.

Anne, ikke vær sånn. Kom hjem. Vi kan prate.

Vi har aldri pratet, Erik. Tjueåtte år. Det var deg og moren din som snakket. Jeg hørte og gjorde som jeg fikk beskjed om.

Du overdriver alt.

Mulig, sa hun med ro. Men jeg kommer ikke tilbake.

Hun la på. Hendene var like faste som før. Til og med hun selv ble forundret.

Hun tenkte: For folk ser det sikkert enkelt ut hun gikk fra mannen. Hverdagslig sak. Men inni var det ikke sånn. Det var som å lære seg å gå på nytt. Hver dag.

***

Pengene kom sakte inn. Bildene ble ikke solgt ofte, ikke for særlig mye. Noen ganger bestilte folk små landskap, noen ganger kort. Silje hjalp henne med nettside, hun la ut bilder, og folk begynte å følge, noen la igjen bestillinger.

Hun klarte seg. Akkurat nok til mat, atelier og tøy. Ingen luksus, men nok.

Det føltes som rikdom. For første gang i livet sitt.

Arne kom innom hver andre eller tredje uke, stakk innom atelieret eller tok henne med på kafé. De gikk langs snødekte bygater, snakket. Han fortalte om jobben, om sønnene, hvorav en ventet sitt første barn. Hun fortalte om bildene, om at hun ville prøve oljemaling neste gang.

Han klemte aldri til. Presset aldri på. En dag oppdaget hun at hun faktisk gledet seg til besøkene hans. At rommet føltes stillere når han ikke var der.

Silje, sa hun en dag. Arne… Han er for snill. Det skremmer meg.

Hvorfor skal det skremme deg, da?

Fordi jeg fordi jeg har lært at det bak det gode alltid venter noe vondt.

Silje så på henne lenge.

Kanskje ikke alle har noe vondt bak seg, Anne?

Anne tenkte på det i mange dager.

Så sendte hun Arne en melding: “Vil du komme innom på lørdag? Jeg har startet på et nytt stort bilde jeg vil vise.”

Han kom på lørdagen. Så på maleriet. Sa det var pent. De endte på kafé, og der spurte han:

Anne, vil du bli med ut til et sted til helga? Det er et gammelt kloster en times kjøring. Det skal være vakkert der nå om vinteren.

Hun sa: Det vil jeg.

***

Hva som skjedde hjemme i leiligheten på Kirkeveien hvor Erik og Ågot bodde, visste Anne bare fra andres fortellinger. Noen ganger ringte naboen, Astrid på fjerde. En eldre dame, hun og Anne pratet mye i trappen før.

Anne, hvordan går det? sa Astrid. Der oppe er det ikke bra. Hører dem gjennom veggen. Ågot hakker på Erik non-stop fordi han ikke klarte å holde på deg. Han skriker også tilbake. I går ropte de så fælt at jeg vurderte å ringe politiet.

Anne hørte på og kjente bare en fjern, fremmed vemod. Ikke skadefryd. Ikke triumf. Bare sånn kan det altså bli.

Det gikk dem dårlig nå, ikke fordi de savnet Anne som person, men fordi ingen var der til å ta imot slagene mer. Hele deres liv hadde de pekt all frustrasjon mot én, og når den én forsvant, traff de bare hverandre.

I februar fortalte Astrid at Ågot var sendt på sykehuset. Hjerte, blodtrykk. Erik satt på sykehuset alene, mørk i blikket.

Anne kokte te, tenkte hun burde ringe. Tross alt tjueåtte år. Tross alt et liv, selv med alt.

Så tenkte hun lenger og bestemte at hun skulle la være denne gangen. Hele livet hadde hun gjort det hun “måtte”. Nå skulle han stå alene.

***

I mars smeltet snøen, lufta luktet vår. Anne gikk over torget lørdag morgen, med handlenett, så etter noe til frokost. Hun stanset ved et bord med friske vekster, kjøpte tomater, tenkte at hun ville male vårlig torghandel: lyder, farger, folk.

Da så hun Erik.

Han gikk mellom bodene, med en pose, kikket ned i mobilen. Han så eldre ut nå. Kanskje hun aldri hadde sett ham utenfra før. Skuldrene hang, jakken skrukkete, ansiktet grått.

Hun ventet prøvde å kjenne: frykt? Sinne? Vilje til å snu og forsvinne før han så henne?

Hun kjente ingenting av det.

Erik så opp, oppdaget henne. Stanset.

De så hverandre gjennom tre bord.

Anne, sa han.

Stemmene hans var lik den gamle: lav. Men nå var det noe annet der. Noe usikkert.

Erik, sa hun.

Han kom nærmere. Grøntselgeren ønsket plutselig å telle purreroten på nytt.

Hvordan har du det? spurte han.

Bra.

Du har blitt tynnere.

Mulig det.

Mamma er på sykehuset. Hjertet.

Jeg har hørt det. Beklager.

Han var taus, vekslet pose mellom hendene.

Kommer du aldri tilbake?

Anne så på ham. Rolig. Verken hat eller medlidenhet. Bare så på ham, helt ferdig.

Nei, Erik. Jeg kommer ikke tilbake.

Men vi må jo leve…

Du må. Jeg lever allerede.

Han fant ikke ord. Hun tok tomatene sine, betalte og gikk videre.

Hjertet slo jevnt. Dét var seieren hennes det jevne hjerteslaget. Ikke at hun gikk. Ikke at hun ikke snudde. Men at hun stod der foran ham, ikke redd, ikke innesluttet, ikke med påtvunget høflighet, ikke selvanklage. Bare som med en fremmed mann.

Hun kjøpte urter hos neste bod, brød hos bakeren og dro hjem. Hjem betydde nå atelieret hun sa alltid “hjem” når hun mente atelier.

***

Våren kom. Anne sendte inn søknad om skilsmisse i april. Ordnet alt selv, uten advokat, møtte Erik en gang til for papirer. De delte ikke eiendom Eriks leilighet ble hans. Silje sa hun burde krevd sin del, men Anne ristet på hodet.

Jeg trenger ikke den leiligheten, Silje. Jeg trenger et liv.

Litt penger hadde ikke skadet.

Penger får jeg på andre måter. Mine egne.

Da sommeren kom, så hun Arne ukentlig. Noen ganger dro hun til ham, noen ganger han til henne. Han hadde et lite hus i et rolig område, med hage, ripsbusker og et gammelt epletre. Første gang Anne kom dit, ble hun stående midt i hagen og bare se på epletreet i blomst.

Vakkert, sa hun.

Kona mi plantet det, svarte han rolig. Det er åtte år siden nå. Men det blomstrer fortsatt.

De sto urørlig og så på treet.

Arne Olavsen, sa Anne… er du ikke redd? For å være nær et menneske igjen?

Han var stille.

Jo men jeg liker deg. Og jeg tenker at frykten ikke er grunn nok til å ikke leve.

Hun lo overraskende for seg selv.

Klokt.

Jeg har bare lært å slå inn spikre rett, ikke buktete.

***

Om høsten, da det var gått nøyaktig ett år siden Anne dro med Rema-posen ut døra i Kirkeveien, satt hun og Arne sent på kjøkkenet hans. Han skrudde på en skuff som hadde låst seg, hun lagde skisser med kaffekoppen ved siden av seg.

Det var varmt. Rolig. Lukta av treverk og kaffe.

Anne, sa Arne uten å se opp, vil du flytte inn?

Hun så opp.

Hvor da?

Hit. Til meg.

Hun satt musestille. Han jobbet stille videre.

Atelieret mitt er jo der, sa hun til slutt.

Vet. Jeg har et rom her også. Stort vindu mot øst. Morgensol. Har jeg sagt det før?

Ja. Du har.

Vel?

Anne så på blokka si. Der var en skisse: kjøkken, en mann med skrutrekker, en kvinne med kopp. Vindu. Ute hagen.

Jeg må tenke, sa hun.

Tenk i vei.

Du stresser meg ikke?

Nei.

Hvorfor ikke?

Han slo sammen skrutrekkeren, prøvde skuffen. Den gled på plass.

Fordi jeg har tid nok, sa han. Og å stresse voksne gir ingen mening.

Anne så på skissen igjen.

Ok, sa hun.

Ok du skal tenke, eller ok du flytter?

Ok jeg flytter.

Han nikket. Satte seg ned med teen. De satt i stillheten og stillheten var god.

***

Et halvt år gikk.

Anne bodde nå hos Arne, men beholdt atelieret i Sandgata. Hun gikk dit tre ganger i uka for å jobbe. Rommet med morgenlys i huset deres ble hennes andre arbeidsplass: der laget hun skisser tidlig, før Arne dro på jobb.

Nå solgte hun bilder litt oftere. Ikke kjent i noen stor forstand, men hun hadde fått sine egne folk, folk som kom for hennes måte å male på. Ikke stort, ikke høyt, men det var hennes.

Om Erik hørte hun sjeldent. Astrid ringte av og til. Ågot beveget seg dårlig etter sykehusoppholdet, var nesten ikke ute av sengen. Erik hadde ansatt hjelp. Jobbet, dro hjem, levde sitt liv slik han alltid hadde gjort.

Anne lyttet til slike historier, og tenkte at en gang var denne mannen hele hennes himmel. Hans humør ga henne værmeldingene. Hans ord var hennes regler. Et kvinneliv som så ut som “solid familie” for alle men som inni var et bur der du selv holdt nøkkelen på innsiden.

Nå var himmelen annerledes.

En dag i desember en vanlig tirsdag kom Anne tidlig til atelieret, før dagslyset. Hun skrudde på lyset, satt over teen, så snøen dale ned utenfor, store rolige filler, gårdsplassen allerede hvit og ny.

Telefonen ringte. Silje.

Hei, Anne. Hvordan går det?

Fint. Jeg jobber.

Du, jeg har en nyhet. Vet ikke om du synes det er noe. En venninne fortalte at et galleri i sentrum ser etter kunstnere til en vårutstilling. Liten, men ekte galleri. Hun har sett bildene dine og vil snakke med deg. Her er nummeret.

Anne fant penn og skrev ned.

Silje, de vil ha ordentlig navn og utmerkelser. Jeg har ingenting å vise til.

Du hadde ikke malt på fem år, og nå har du over hundre bilder. Er ikke det noe?

Jeg vet ikke…

Ring. Bare ring og prat.

Ok.

Hun la på. Så på nummeret. Så ut vinduet; snøen la seg, hagen var helt hvit, ren som et blankt ark.

Anne helte te i koppen, tok frem pensel og startet å jobbe. Hun ringer. Senere. Først må denne snøen ned på papiret mens den ennå er så levende.

***

På kvelden kom Arne og hentet henne. Han banket på, åpnet, så henne over lerretet.

Klar?

Fem minutter til.

Han satte seg bortest på en krakk, ventet tålmodig og så på henne mens hun arbeidet. Innimellom møtte hun blikket hans, alltid vâr og rolig slik bare den ser på deg som passer på og bryr seg.

Fem minutter senere la hun ned penselen, lukket fargene.

Ferdig, sa hun.

Det ble fint, nikket han mot bildet.

Vet ikke. Snø er vanskelig. Den ser hvit ut, men er blå, grå, rosa alt unntatt hvit i virkeligheten.

Jasså, sa han. Det hadde jeg aldri tenkt.

Nei. Også tror du du ser én ting, men gjør ikke det før du ser ordentlig etter.

De gikk ut sammen. Ute hadde det sluttet å snø, luften var skarp og ren, og det var lett å trekke pusten dypt.

Arne, sa Anne da de gikk nedover mørke gaten, jeg har fått telefon om utstilling. Galleri i sentrum.

Ja?

Jeg vurderer å gå for det samtidig er jeg redd.

Redd for hva?

For at de sier det ikke er bra nok. At jeg ikke er ekte kunstner. At det ikke er alvorlig.

Arne gikk med hendene i lommene, blikket fremover.

Anne, vet du hva som ikke er farlig?

Hva mener du?

Det verste er gjort. Du levde i et sted der noen sa du var ingenting. Hver dag. I tjueåtte år. Så gikk du med bare en Rema-pose. Det var det som var fryktelig. Galleriet? Sier de nei, så gjør det ingenting.

Hun stanset.

Du er så rett på, du.

Prøver.

Hun lo. Han smilte med munnviken. Gatelyset la seg mørkt og mykt over skulderen hans.

Vi bør gå, det er kaldt, sa han.

De gikk videre. Snøen knaket under skoene. Lampeglimt glitret i tynne isfilmer på asfalt. Hjemme ventet lys i vinduene.

Arne Olavsen, sa Anne.

Ja?

Takk.

For hva?

For at du aldri sier “må” eller “bør” til meg.

Han var stille et øyeblikk.

Voksne vet selv hva de må. Det holder å minne hverandre på det ikke mer.

De gikk inn døra. I gangen luktet det tre og litt epler; han hadde lagret dem der siden høsten.

Anne tok av seg skoene, gikk på kjøkkenet og slo på lyset.

Alt var som det var blitt: trebor, to stoler, vindu mot hagen. På vinduskarmen lå skisseboka hennes, igjen etter hun hadde tegnet der om morgenen.

Hun åpnet boka, så på skissen: kjøkken, en mann med skrutrekker, en kvinne med kopp, vindu hagen utenfor.

Nå skulle hun tegne snøen. Hun fant frem blyanten.

Rate article
Intigue Life
Ren og skinnende komfyr