Prisen for hans nye liv

Prisen for et nytt liv

Ingrid, jeg må fortelle deg noe. Jeg har tenkt på det lenge.

Ingrid Solbakken sto ved komfyren og rørte i suppa. Vanlig grønnsakssuppe. Potet, gulrot, litt sellerirot. Hun snudde seg ikke med én gang. Mannens stemme var annerledes. Ikke den han brukte når han skulle snakke om regninger eller klage over jobben. Noe forknytt, gjennomtenkt.

Jeg hører på, sa hun, og fortsatte å røre.

Nei, du hører egentlig ikke. Kan du snu deg?

Hun skrudde av plata. La skjeen sakte fra seg. Vridde seg langsomt rundt.

Arild Solbakken, 52 år, høy, fremdeles med en grå stripe i tinningen Ingrid syntes var kjekk. Han holdt mobilen i hånda. Stirret ikke på skjermen, bare holdt den.

Jeg går, sa han.

Noe snørte seg rundt hjertet hennes. Ikke smerte, men forventningen om smerte.

Hvor skal du? spurte hun, selv om det var et dumt spørsmål. Men noen andre ord fantes ikke.

For godt. Jeg har pakket. Kofferten står i gangen.

Arild.

Ikke gjør det vanskelig, Ingrid. Jeg orker ikke opptrinn.

Jeg lager ikke noe opptrinn. Hun samlet seg fortere enn hun hadde trodd hun kunne. Men du skylder meg en forklaring.

Han var stille, flyttet mobilen fra den ene hånden til den andre.

Jeg klarer ikke mer, sa han til slutt. Jeg kan ikke leve med en som er… ødelagt.

Stillheten ble altoppslukende. Ute kjørte en bil forbi, det slamret i en dør og noen skritt i oppgangen. På kjøkkenet var det så stille at Ingrid hørte sin egen pust.

Hva sa du? sa hun lavt.

Det høres kanskje hardt ut, men du spurte. Jeg orker ikke flere sykehusdager, medisiner, arr. Du er ikke den samme etter operasjonen, Ingrid.

Jeg har gitt deg en nyre.

Jeg vet det.

Jeg ga deg min egen nyre for at du skulle leve videre.

Jeg vet det. Han så henne rett inn i øynene, og det var kanskje verst av alt. Han gjemte seg ikke. Jeg er evig takknemlig. Du reddet livet mitt. Men jeg kan ikke tilbringe resten av livet mitt bare ut fra takknemlighet med en som…

Som hva?

Som ikke er den du var.

Ingrid gikk sakte bort til vinduet. Utenfor var det november. Grått, fuktig, nakne trær og pytter på asfalten. Hun så ut uten å forstå hvordan hun burde oppføre seg. Gråte? Skrike? Falle sammen?

Er det noen andre? sa hun, uten å spørre egentlig. Hun visste.

Han nølte litt, og det ble svar nok.

Ja.

Hvor lenge?

Noen måneder.

Hun nikket. Så fortsatt ut.

Hva heter hun?

Ingrid, det er ikke nødvendig.

Hva heter hun? gjentok hun.

Silje. Silje Haugen.

Hvor gammel er hun?

31 år.

Hun nikket igjen. Inni seg la brikkene seg på plass. Hans forsinkede hjemkomst, ny parfyme hun ikke hadde kjøpt, hvordan han sluttet å spørre hvordan hun hadde det. Sluttet, bare.

Går du nå? spurte hun.

Ja.

Greit.

Hun hørte ham i gangen, lyden av trillekofferten mot gulvet, låsen i ytterdøra. Ett klikk, så stillhet.

Ingrid ble stående litt ved vinduet. Etter fem minutter gikk hun tilbake til komfyren, skrudde på plata og rørte i suppa igjen.

Noen måtte jo spise middag.

***

Tre år tidligere hadde Arild fått diagnostisert terminal nyresvikt. Ingrid hadde ikke nølt. Hun tilbød seg. Legene fant at det var mulig, og i april for to år siden lå de på hvert sitt rom på Rikshospitalet. Hun ga bort venstre nyre, lå lenge etter operasjonen, sakte bedring. Arild ble fortere frisk.

De første månedene levde hun med én nyre og alt det innebar. Ryggsmerter, tretthet, kosthold, kontroller. Arret på venstre side forsvant ikke, men ble lysere måned for måned.

Arild selv blomstret igjen. Fikk farge i ansiktet, la på seg kiloene han mistet under dialyse, begynte på treningssenter. Kjøpte ny dress. Ny parfyme.

Ingrid trodde det var gleden over livet. At han var takknemlig. Hun var glad på hans vegne.

Hun var bare naiv.

***

De første to ukene etter at han flyttet, jobbet Ingrid. Akkurat som alltid. Hun var oversetter og tok oppdrag hjemmefra, tyske og engelske tekster; jus, medisin og noen romaner. Hun satt foran skjermen og oversatte andres ord til norsk, og det var fint, for egne ord fantes ikke.

Om kvelden spiste hun det hun fant. Orket ikke lage mat. Brød, ost, et egg iblant. La seg tidlig, for leilighetens stillhet var for tung å bære. Våknet altfor tidlig og ble liggende å se i taket til det ble lyst.

Veninna Synnøve ringte daglig.

Ingrid, har du spist skikkelig i dag?

Ja.

Hva da?

Synnøve, nå må du gi deg.

Hva spiste du?

Ei skive.

Det er ikke mat. Jeg kommer i morgen.

Ikke gjør det.

Jo.

Synnøve Nilsen hadde vært venninne siden studietiden. Begge rundt femti, Synnøve jobber som fastlege, gift på nytt, barnebarn annenhver helg. Direkte tale, alltid.

Hun kom neste dag og åpnet kjøleskapet det første hun gjorde.

Herregud, Ingrid, sa hun lavt, så på de nesten tomme hyllene. Spiser du ikke?

Jo.

Hva da?

Litt av hvert.

Litt av hvert. Synnøve lukket kjøleskapet, snudde seg. Du ser ut som du har visket ut deg selv. Du er ikke deg selv.

Takk.

Ingen kompliment. Det er forståelig at du har det vondt. Vondt er riktig nå. Men du kan ikke bare slukne.

Jeg slukner ikke.

Jo. Synnøve satte seg ved kjøkkenbordet, vinket strengt at Ingrid skulle sette seg ned. Fortell fra begynnelsen.

Ingrid satt. Stirret i bordet.

Han sa han ikke orket å leve med en som var skadet, sa hun tonløst. Det var alt.

Synnøve var stille lenge.

For en drittsekk, sa hun til slutt.

Nei. Ikke si det. Jeg vil ikke høre det. Det hjelper ikke.

Du trenger å bli sint. Det er mer konstruktivt enn dette.

Saken er, Synnøve, jeg har prøvd å bli sint. Det er tomt. Bare kaldt.

Synnøve var stille. Satte på vannkokeren, lette i skapene.

Vet du hva ekte depresjon er? spurte hun, ryggen til. Det er ikke tristhet. Det er tomhet. Det du beskriver.

Jeg vet det.

Du går ikke til noen psykolog, kjenner jeg deg rett? Ikke et spørsmål. Tar du medisiner og går til kontroller?

Ja. Automatisk.

Bra.

Synnøve fant en pakke byggryn og satte på gryta. Hun spurte ikke om lov. Bare begynte å lage mat, som om det var selvfølgelig.

Og det fikk tårene til å renne for første gang på to uker. Ingen pene tårer, men hulkene Ingrid ikke klarte å holde tilbake.

Synnøve løp ikke til henne. Hun klemte henne ikke, lovet ikke at alt skulle bli bra. Hun bare skrudde ned varmen, satt et kjøkkenpapir foran Ingrid.

Gråt, sa hun. Det hjelper.

***

Desember gikk som i tåke. Januar med litt mer klarhet. Jobben holdt tankene unna. Masse å oversette, og da ble det ikke plass til egne tanker.

I februar begynte Synnøve å mase om opphold på rehabilitering.

Ingrid, du må dra.

Hvor?

Til et opphold. Jeg har funnet et sted: “Vårklang”, i nærheten av Lillehammer. Rehabilitering, fysioterapi og flotte skiløyper. Skogen er vakker om vinteren.

Synnøve, jeg er ikke funksjonshemmet.

Du er sliten og trenger miljøskifte. Du har sittet inne her i fire måneder. Snart snakker du med veggene.

Det gjør jeg faktisk.

Synnøve stirret på henne.

Et slags forsøk på humor, forklarte Ingrid.

Du drar. Jeg har undersøkt, plass i mars, tre uker. Helserehabilitering det er begrunnet, etter donasjon har du faktisk krav på det.

Det tror jeg du har funnet på.

Det er sant. Sjekk på nettet.

Ingrid sjekket ikke. Hun visste Synnøve hadde rett. Kjente hvordan hun visnet alene hjemme og måtte gjøre noe.

Greit, sa hun. Jeg drar.

***

“Vårklang” var nettopp som Synnøve beskrev. En gammel bygning, renovert, stor park med furutrær, stier med grus. Fra rommet sitt så hun mot en dam, islagt i mars. Om morgenen fikk isen et hint av rosa.

De to første dagene var hun nesten bare på rommet. Behandling, mat, så rommet. Leste, oversatte litt.

Tredje dag: På tur.

Parken var rolig. Eldre på benker. Kvinner i full fart med staver. En mann med hund.

Ingrid gikk sakte. Hørte stien knase, småfugler i trærne. Tenkte på ingenting. Det var godt.

Ved dammen en benk i tre. Hun satte seg ned og så på isen.

Går det greit at jeg setter meg?

Hun så opp. En mann rundt femti, kompakt og solid, mørkeblå jakke. Han nikket mot benken.

Bare sitt, sa Ingrid, flyttet seg litt.

Han satte seg. Så også mot dammen.

Flott, sa han etter en stund. Isen holder seg i år.

Ja.

Mars, men isen ligger. I fjor forsvant den allerede i februar, sier de.

Dette er min første gang her, sa Ingrid.

Jeg er her for andre gang. Første i oktober. Nå mars.

Hun spurte ikke om bakgrunnen, alle visste hvorfor man var på rehabilitering.

Har du vært her lenge? spurte han.

Tre dager.

Jeg kom i går. Han la beinet foran seg forsiktig, testet det. Beinet henger etter. Skal få intensiv opptrening.

Hun så han satt litt skrått, ikke helt jevnt.

Ulykke? spurte hun overrasket over seg selv.

Ja. Ryggen. Brudd i september. Han snakket rolig, uten bitterhet. Ikke verst, jeg kan gå. Men ikke helt restituert.

Unnskyld.

For hva? Du dyttet meg jo ikke.

Nei. Tenkte bare det må være tøft.

Det er det. Men det gir tanketid. Det sies å være sunt.

Ingrid kjente seg trekke på smilebåndet.

Eirik, sa han og strakte fram hånden.

Ingrid.

Et kort, businessaktig håndtrykk.

Jeg går videre, sa han da han reiste seg. Fysioterapeuten har gitt meg ordre om minst 40 minutters gange hver dag. Det tar sin tid.

Lykke til.

I like måte.

Han gikk forsiktig, med litt haltende gang, men holdt seg rank.

Ingrid ble sittende og se på isen.

For første gang på fire måneder kjentes alt bare… greit. Ikke godt, ikke lett. Men greit.

***

Neste dag satt de tilfeldigvis sammen til frokost. Siste ledige bord ved vinduet. Da han kom med brettet, nikket hun.

Hvis du vil.

Takk skal du ha.

De snakket minimalt. Han leste på mobilen, hun så ut.

Så spurte han:

Du er oversetter?

Hvorfor tror du det?

I går hadde du ordbok ved lunsjen. En ekte, ikke app. Sjelden nå.

Skarpt observert.

Jeg legger merke til ting. Ikke skryt, bare liketil. Oversetter?

Ja, fag og skjønnlitteratur.

Interessant. Han mente det. Jeg er arkitekt. Eller var. Usikkert nå.

Hvorfor usikkert?

Hendene fungerer, ikke ryggen. Han trommet forsiktig på bordet. Det er ikke bare en jobb, du vet. Du tenker rom, det endrer tankemønsteret.

Skjønner. Med oversettelse likner det. Hodeomkobling. Uten det, mangler noe.

Ja. Akkurat.

De var stille. En god stillhet.

Hvor lenge blir du? spurte han.

Tre uker.

Samme her. Da ses vi sikkert.

Det gjør vi nok.

***

Mens Ingrid gikk tur, oversatte og snakket om ordbøker og arkitektur med en fremmed, levde Arild et helt annet liv.

Han skjønte knapt selv hvordan han kunne ha det så bra. Etter tre år med dialyse, sykdom og konstant kroppslig ubehag, fungerte kroppen. Kunne stå opp uten å telle tabletter, drikke et glass vin eller nesten. Restriksjoner, men de kjentes små i forhold til før.

Silje var del av dette nye livet. Tredve og noe, lyse krøller, telefonen klar og en energi Arild beundret. Hun jobbet i reisebyrå, likte å planlegge.

Se her, Arild, Hun viste ham bilder på mobilen. Fjellstier, lyseblått hav, klipper. Montenegro i april, ikke krevende men vakkert. Blir du med?

Helt klart, sa han. For han følte det faktisk.

De flyttet inn i hans leilighet. Silje ommøblerte, hang opp nye gardiner. Arild mente gardinene var fine.

Noen ganger, ikke ofte, tenkte han på Ingrid. Ikke med anger eller kanskje med en slags udefinert uro han ikke ville kalle skyld. Hun var et godt menneske, hadde gjort noe stort for ham. Men å leve med en du alltid ser på som syk, trekker deg ned. Han ville opp.

Slik forklarte han det for seg selv.

På jobben la kollegene merke til forskjellen.

Solbakken, du har forandret deg, sa Ole. Det har vært ei god oppgradering.

Livet går bedre, svarte Arild.

Og det gjorde det virkelig. Montenegro i april, Island i september. Silje ville se nordlys, Arild ville alt han aldri rakk før.

Farten likte han. Mistet den var han redd for.

***

I “Vårklang” gikk dagene. Behandling, turer, mat. Ingrid fikk rutiner. Granbarbad om morgenen, så frokost, skogtur, lunsj. Etter lunsj hvilte de fleste, henne inkludert. Kveldene med bok eller radiolytting.

Eirik hadde lik rutine. De gikk tur samtidig og møttes ofte.

36 minutter i dag, rapporterte han, pustende på benken.

Målet var 40.

Utslitt. Han så på isen som begynte å smelte. Irritert på meg selv.

Slutt med det. Du er i gang etter ryggen på fem måneder, det er ikke lite.

Han så på henne.

Du oversetter medisinske tekster, jeg merker det.

Hvordan?

Du er nøktern. Ikke prat eller bagatellisering.

Jeg vet ikke om alt blir bra, sa Ingrid ærlig. Jeg er ikke legen din.

Nettopp. Ærlighet. Det er sjelden vare.

Hun tenkte han hadde rett. De siste månedene hadde hun hørt mye: Det blir bra. Du tåler dette. Men ingen sa det så ærlig.

Hvordan skjedde ulykken? spurte hun. Du trenger ikke svare.

Byggeplassulykke. Jeg besøker steder i jobben. Noe galt med stillaset; jeg falt fra tredje etasje.

Og?

Overlevde. Ikke dramatisk. Det er litt interessant: Først forstår du bare at du lever. Så at du har vondt. Så må du finne ut hvor og hvor mye.

Tok det lang tid?

Ja. Han så på dammen. Men jeg fikk reflektere.

Om hva?

Alt mulig. Pause. At jeg har bygd hus for andre hele livet, men ikke har et ordentlig hjem selv. At jeg nesten ikke har snakket med sønnen på to år. At kanskje det var nødvendig, en vekker.

Spesiell måte å vekkes på.

Livet velger sine metoder.

Ingrid lo, uventet.

Første gang jeg hører deg le, sa han.

Vi har kjent hverandre tre dager.

Nettopp. Ikke én latter før.

Hun svarte ikke. Så på dammen der isen nå hadde fått store hull.

Er du gift? spurte han, direkte.

Var. Nå ikke lenger.

Siden når?

Fire måneder. Han gikk. Etter at…

Hun fullførte ikke, men gjorde det til slutt.

Jeg ga ektemannen min en nyre. Donasjon. Så gikk han, fordi hans ord han ikke ville leve med en som var skadet.

Eirik var stille lenge.

Det må gjøre vondt, sa han lavt.

Ja. Det gjør det.

***

Isen gikk i midten av mars. Vannet ble mørk grått, så blålig. Om morgenen lå en lett tåke over dammen.

Nå gikk de tur sammen. Først tilfeldig, så avtalt. Klokka ti etter frokost møttes de ved hovedinngangen.

Eirik gikk sakte. Ingrid tilpasset seg, og det føltes bra. Hun ville heller ikke gå fort.

De snakket, mye. Om jobb, om arkitektur, om språk. Om hvordan du oppfatter kroppen din etter en skade. Ingrid fortalte om arret. At hun lenge ikke kunne se på det. Senere ble det bare en del av henne.

Det er riktig, sa Eirik. Kroppen er ærlig. Den tilpasser seg.

Ser du på ditt arr?

Det er på ryggen, vanskelig å se. Han smilte. Men jeg kjenner det hver dag.

Hva betyr det for deg?

Han tenkte.

At jeg er her. Ferdig snakka. Noe har skjedd, og jeg lever. Det er nok.

Ingrid funderte over dette om kvelden. Noe har skjedd, og hun er her.

Arild ville glemme alt, starter på nytt. Ny kropp, ny kvinne, nytt tempo.

Denne mannen, med skjev gange, hevdet at det er nok å bare være der du er.

Hun visste ikke helt hva hun tenkte. Men det var interessant å tenke på.

***

Andre uka begynte de å drikke te om kvelden. I vestibylen sto myke lenestoler, et lite bord, automaten i hjørnet. Ingrid tok med kjeks Synnøve hadde sendt med. Eirik kjøpte te.

Fortell om sønnen din, ba hun om.

Marius. 26 år. Bor i Trondheim, IT-fyr. Giftet seg i fjor, kona er hyggelig. Så henne bare i bryllupet. Vi har ikke kranglet, bare glidd fra hverandre. Jeg var alltid opptatt, han vokste nærmest opp på egenhånd.

Snakket du med ham etter ulykken?

Han kom da jeg satt på sykehuset. Pause. Livet er rart. Noen ganger må det skje noe alvorlig før man virkelig prater sammen.

Jeg vet. Jeg har en datter. Kristin, 23. Da Arild dro, ville hun komme, men jeg sa nei.

Hvorfor?

Jeg orket ikke vise meg slik. Pause. Jeg vil ikke være offer i øynene hennes. Jeg må være mor, den sterke.

For hvem?

For henne. For meg selv, kanskje. Ikke den man synes synd på.

Forståelig. Han nikket. Stolthet eller beskyttelse?

Begge.

Vet hun at du er her?

Ja. Hun foreslår å komme i helgen. Jeg overveier det.

La henne komme.

Ingrid så på ham.

Hvorfor?

Fordi hun vil. Ikke av medlidenhet, men kjærlighet. Han satte ned koppen. Marius kom til slutt. Jeg prøvde å klare meg alene. Men da han kom… Det var bedre enn å være alene.

Var du redd han skulle se deg svak?

Ja, sa han åpent. Men barn gjennomskuer mer enn vi aner.

Ingrid nikket. Neste dag ringte hun Kristin og inviterte henne til helgen.

***

Arild bladde i et reiseblad og så på en annonse for vandretur ved en vulkan i Guatemala.

Silje, se! Han rakte henne bladet. Acatenango, topptur.

Silje så på det.

Fire tusen meter, Hun hevet et øyebryn. Du har ikke gått mye i fjellet før?

Før klarte jeg ikke. Nå vil jeg.

Men legen nevnte jo begrensningene…

Han sa bare om fornuftig aktivitetsnivå. Dette er vandring, ikke klatring.

Hun tenkte litt.

OK da. Høstferien?

Ja, oktober er beste sesong.

Da sjekker jeg pris.

Hun tok opp telefonen. Arild leste i bladet, så på vulkanens perfekte form.

Tanken på Ingrid kom sjelden nå. Bare hvis noen av deres felles venner ringte, eller når han i apoteket så det immundempende medisinen han tok. Han husket hvordan Ingrid sorterte pillene i ukesboksen, alltid på plass, aldri sur. Nå gjorde han det selv.

Det var mulig å gjøre slikt alene.

Han trengte ikke antidepressiva lenger. Kroppen fungerte bra. Blodprøvene var stabile. Nefrologen, Dr. Myklebust, virket alltid overrasket over det positive forløpet.

Hvordan føler du deg?

Bare bra.

Fysisk aktivitet?

Moderat.

Alkohol?

Liten mengde.

Holder dietten?

Prøver.

Bra. Men ikke slapp av for mye.

Jeg slapper aldri av, sa Arild.

***

De reiste ikke til Guatemala likevel. Silje fant en reise nærmere og mer interessant for henne Marokko, i oktober. Varme, markeder, ørken. Kameler.

Ikke fjelltur, men spennende.

Enig.

I Marokko var det hett, opp til 35 grader. De gikk i byene, prutet, handlet meningsløse ting. Om kvelden spiste de lam og mynte-te.

Arild ble sliten, mente det var varmen. Så fikk han lett feber tredje dagen.

Kanskje du har spist noe rart, mente Silje.

Eller varmeutmattelse.

Sikkert.

Han lå i senga en dag, feberen gikk over. Siste dagen kjente han murrende smerte i siden akkurat der hvor Ingrids nyre satt. Dumt, tenkte han. Gikk over etter tre dager hjemme.

Likevel hang det igjen noe uroligende.

***

Kristin kom til “Vårklang” på en lørdag. Høyreist, mørkt hår og lys hud, lik moren. Hun klemte Ingrid lenge.

Mamma, sa hun bare.

Kristin, du er stor nå.

De drakk te i vestibylen. Kristin fortalte om jobb, ny leilighet og kjæreste. Ingrid så hvor voksen datteren var blitt.

Hvordan har du det? spurte Kristin.

Bedre, sa Ingrid. Og det var sant.

Trives du her?

Her er stille, god atmosfære, og hyggelige folk.

Kristin ga henne det blikket man får når noe står usagt mellom linjene.

Hvilke folk?

Ingrid nølte.

En jeg har blitt kjent med. Arkitekt. Også under opptrening. Han er god.

God? Kristin la trykk på ordet.

Kristin…

Mamma, jeg sier ikke noe.

Jo da, med stemmen din.

Jeg er bare glad på dine vegne, sa Kristin, alvorlig.

Ingrid så på henne.

Du har vokst.

På tide, vel.

Eirik kom forbi og hilste. Hyggelig å treffe deg, sa han og rakk hånden. Trivelig datter du har.

Da han gikk, ble Kristin stille en stund.

Mamma, sa hun til slutt.

Hva?

Ikke noe. Bare at… alt er bra.

***

Siste uke i “Vårklang” gikk langsomt, men fint. Snøen var borte, parken grønn igjen, fuglene skrek om morgenen så Ingrid våknet før klokke men uten å bli irritert.

De gikk fortsatt tur sammen, Eirik og hun. Han gikk bedre nå. Først 40 minutter, så en time, til slutt nesten halvannen time uten særlig pause.

En time og 25 i dag. Nesten uten stopp.

Flott.

Beinet er med. Fysioterapauten mener jeg er nesten restituert om trefire måneder.

Gode nyheter.

Ja. Pause. Jeg tenkte å besøke Marius i Trondheim. Ikke fordi noe må ordnes, bare for å se ham.

Bare derfor?

Ja. Han så mot grantrærne. Du hadde rett om Kristin. Det var kjærlighet, ikke bare bekymring, som fikk henne hit.

Du er oppmerksom.

Jobbskade. Arkitekter ser på rommet mellom tingene, ikke bare tingen.

Ingrid tenkte etter.

Det er vakkert, sa hun.

Praktisk. Han smilte. Ingrid, kan jeg spørre om noe?

Kom an på hva.

Når vi kommer hjem får jeg lov til å ringe deg?

Hun stoppet opp. Han også. De sto midt på grusgangen, med vårlyset rundt seg.

Ja, svarte Ingrid.

Takk, sa han. Ikke med jubel, men med verdighet.

De gikk videre.

***

Da hun kom hjem i slutten av mars, var leiligheten den samme. Men noe var nytt eller Ingrid var det.

Først åpnet hun alle vinduene, slapp inn luft selv om det var kaldt. Skrev handleliste og gikk i butikken; kjøpte mat ikke bare brød og ost, men kylling, urter, tomat, ting til middag.

Hun lagde mat med radioen på.

Synnøve ringte klokka åtte.

Vel hjemme?

Ja.

Fortell.

Det var fint. Virkelig.

Jeg hører det på deg. Stemmen er annerledes. Hva har skjedd?

Jeg ble kjent med en fin fyr.

Lang pause.

Detaljer, takk, sa Synnøve, med en annen klang i stemmen.

Ingrid fortalte, kort, ingen detaljer. Navn, alder, arkitekt, skade, langsomme turer og kveldste.

Ringer han?

Han sa han skulle.

Fint, gjentok Synnøve.

Eirik ringte neste dag.

***

De begynte å treffes. Uten hast. Ordet passet best: Uten hast.

De møttes to uker senere på en liten restaurant i sentrum. Eirik bodde alene, skilsmisse mange år før ulykken, ekskona bosatt i Kristiansand, ny familie.

Vi gikk fra hverandre på en fin måte, forklarte han. Vi var bare forskjellige til slutt.

Hva var viktigst for henne?

Trygghet. Kontorjobb, hjemme klokka seks. Jeg reiste mye på byggeplasser, jobba sene kvelder, var ofte borte.

Bodde Marius hos henne?

Til han var seksten. Så bodde han hos meg en stund før han flyttet til Trondheim. Han brøt av brødbiten han hadde tatt. Jeg var ikke noen dårlig far, bare ikke særlig tilstede.

Litt forskjellig, men ja, sa Ingrid.

De spiste. Ute var det aprilkveld, våt asfalt under gatelysene.

Jeg må si noe, sa han etter hvert.

Ingrid så på ham.

Jeg vet ikke hvor fort jeg klarer å gå frem, sa han rett. På alle måter. Jeg er langsom, alltid vært. Går enda saktere nå. Hvis det er greit, blir jeg glad. Hvis ikke, forstår jeg.

Det passer meg. Jeg er ikke så rask heller.

Det la jeg merke til. Han så henne i øynene. Det er bra. Det betyr du har funnet ut hvor du vil.

Ingrid tenkte det var det merkeligste komplimentet hun fått, men på sitt vis det sanneste.

***

De møttes ukentlig, noen ganger oftere. Gikk tur, spiste sammen, pratet. Han fortalte om prosjektene, hun om tekstene hun fikk. Han gikk til sin lege, hun til sin. Noen ganger ventet de på hverandre ved klinikken.

I mai inviterte han henne med på ei utstilling. Arkitektonisk biennale, liten og hyggelig, ute på et gammelt industrilokale. Modeller, tegninger, fotografier.

Her, han gikk bort til en modell av en bolig. Mitt siste store prosjekt før ulykken.

Fortell.

Han forklarte om huset, hva han ønsket å skape, hvordan lyset skulle falle.

Er det bygd?

Bygges. Jeg drar og ser det til høsten.

Tar du meg med?

Han snudde seg mot henne. Hun skjønte selv at hun for første gang hadde sagt “du”.

Ja, sa han, også med “du”.

Noe endret seg, mykt og viktig.

***

Sommeren merket Arild at noe var galt.

Det begynte med blodprøvene. Nefrologen ringte selv, uvanlig.

Arild Solbakken, noen små funn bekymrer meg. Kan du komme?

Hva da?

Ikke dramatiske endringer, men jeg vil snakke med deg.

På kontoret var Dr. Myklebust alvorlig.

Jeg ser endringer som tyder på gryende avstøtning i nyren. Vi må justere medisinen.

Avstøtning? Jeg trodde alt gikk bra.

Vi har fanget det tidlig. Holder du deg til planene, stabiliserer det seg sikkert. Men…

Men hva?

Aktiviteten. Hva har du gjort i det siste?

Arild fortalte. Montenegro. Island. Marokko. Legen så tålmodig på ham.

En transplantert nyre er ikke din. Den fungerer bare med hjelp av medisiner. Varme, høyde, klimaendringer stresser immunsystemet. Det har jeg forklart.

Du har det…

Du har ikke hørt etter.

Arild svarte ikke.

Jeg skal ikke skremme deg. Men du må forstå, du er ikke helt frisk. Du lever med innlånt organ.

Arild gikk til bilen. Satt lenge, stirret ut. Så et ungt par gå forbi de lo om noe.

Han kjente på noe han helst ville slippe.

***

Silje ble bekymret de første dagene etter Arilds prøvesvar. Så irritert, smått. Hun sa det ikke rett ut, men han merket det.

Silje, jeg må roe ned, legen sier mindre aktivitet.

Skjønner det godt. Få deg på beina, så drar vi igjen.

Det er ikke influensa. Jeg…

Jeg vet hva det er. Hun snudde seg. Arild, jeg sier ikke noe negativt. Slapp av nå, så blir det bra.

Men om det ikke blir det?

Hun så på ham.

Det blir det. Ikke dramatiser.

Han følte han ikke dramatiseerte. Bare spurte.

***

De dro ikke til Guatemala. Ikke noe sted.

Arild satt hjemme og leste mye. Uvant, skremmende stillhet. Han var rastløs, ville ut, ikke inne.

Silje kom hjem seinere, ofte sa hun hun skulle sove hos ei venninne. Han spurte ikke. Ville ikke vite.

I november kranglet de for første gang. Over planer for nyttår, men egentlig stakk noe dypere.

Arild, skjønner du at jeg ikke orker dette? Du er syk, engstelig, fraværende. Du er aldri til stede.

Unnskyld.

Ikke det. Men jeg… Hun stoppet.

Du hadde håpet på noe annet?

Jeg vet ikke helt.

Han forsto.

Interessant var det at tankene gikk til Ingrid. Ikke Silje.

Han mintes hvordan Ingrid var sammen med ham etter operasjonen. Ikke stresset, ikke bebreidet, bare til stede og rolig.

Han slo det bort.

***

Ved juletider visste Ingrid at hun var lykkelig. En stille, overraskende visshet. Hun gledet seg til dagene.

De møttes nesten daglig. Eirik var nå fullt rekonvalesent. Ikke lenger forsiktig, lo av seg selv som automatisk bremset farten bare en vane.

Slutt med å holde igjen, du går helt normalt nå, sa Ingrid en dag.

Vanesak. Gikk sakte så lenge, det henger igjen.

På høsten dro de til hans hus; en liten enebolig på bygda, ferdig straks. Eirik gikk fra rom til rom, sjekket vinduer, snek seg til små kommentarer, så på alt.

Ingrid sto i vinduet og så på hagen, trærne, himmelen.

Det er bra, sa hun.

Ja, jeg er fornøyd.

Han sto ved siden av henne.

Ingrid…

Ja?

Jeg vil at du skal bo her. En gang. Hvis du har lyst.

Hun var stille.

En gang, svarte hun til slutt.

Det er et svar?

Ærlig svar. Jeg haster ikke.

Jeg vet det. Jeg heller ikke.

De sto ved vinduet. Trærne var gyldne, lyset lavt og vakkert.

***

I januar ringte Synnøve.

Ingrid, har du hørt?

Hva da?

Om Arild.

Det strammet til inni henne. En gammel refleks.

Hva har skjedd?

Han er på Ullevål. Komplikasjoner med nyren. Det er alvorlig. Silje har dratt, det sier folk på jobben.

Ingrid sto i vinduet og så januar.

Fint du ringte.

Hvordan har du det?

Bra, faktisk.

Hun la på. Ble stående, kjente på følelsen. Ikke skadefryd, ikke bare medfølelse. Mer som et stille, klart innblikk.

Hun ringte Eirik.

Hei.

Alt i orden?

Ja. Ville bare høre stemmen din.

Her er jeg.

Kommer du hit i kveld? Jeg lager skikkelig middag.

Jeg er på vei.

***

Arild ble utskrevet i februar. Tynnere, ansiktet forandret. Ikke eldre, men preget.

Han bodde alene. Silje hentet tingene sine før han kom hjem. Hun var ikke sint, bare pakket og dro. De hilste høflig farvel, og det var kanskje det tristeste ikke krangel, bare en høflig avslutning.

Leiligheten var stille. Siljes gardiner hang fortsatt. Han skulle bytte, men gjorde det aldri.

Tankene gikk oftere til Ingrid. Først sjelden, så daglig. Etter hvert tenkte han ikke på hvordan hun hadde hatt det, men på alt hun ordna. Pillene i boksen, stemmen som rolig forklarte prøveresultatene. At hun aldri ga opp.

Han innså: Det var en slik person han trengte. Nå var det klart.

Han fant numret hennes på en gammel mobil.

Ringte.

Hun tok telefonen etter tredje signal.

Arild, sa hun, ikke spørsmålet, bare navnet.

Hei, Ingrid.

Hei.

Hvordan går det med deg?

Bra. Og du?

Du har sikkert hørt.

Jeg vet.

Pause.

Kan jeg komme? For å snakke.

Hun nølte.

Ja, sa hun til slutt.

***

Han kom søndag klokken fire. Ingrid åpnet med én gang. Han så eldre ut. Ikke egentlig i alder, men i uttrykket.

Kom inn.

Takk.

Han hang fra seg, så seg rundt. Kjenner igjen leiligheten, men mye er nytt. Nye bøker i hylla, blomsterduft.

Vil du ha te?

Gjerne.

Han satte seg i stolen i stuen. Så på en gammel ramme på veggen: Kristin, som ung. Og en lattermild Ingrid.

Da Ingrid kom med te, sa han ingenting først. Tok koppen.

Ingrid, jeg vet jeg ikke har rett til å be om dette.

Arild…

La meg snakke. Han så opp. Jeg skjønner nå at jeg tok feil. Helt. Det jeg sa og gjorde, det…

Du trenger egentlig ikke forklare.

Jo. Han svelget. Kan vi prøve på nytt? Jeg har forandret meg. Forstår hva jeg vil. Hvem jeg trenger.

Ingrid satte koppen ned, så lenge på ham.

Hvem trenger du, Arild?

Deg.

Meg, eller noen som kan ta vare på deg?

Han svarte ikke med én gang.

Er det ikke det samme?

Nei. Stemmen helt jevn. Ikke bitter, bare gjennomtenkt. Du kom hit nå ikke fordi du savnet meg, men fordi du er redd for å være syk alene. Nå husker du at jeg holdt ut med deg da det var tøft.

Ingrid…

La meg tale ferdig. Ikke hevet stemme. Jeg er ikke sint, vil at du skal vite det. Siden sist er livet mitt… bedre. Ikke fordi jeg har glemt, men fordi jeg har funnet det du knuste.

Hva fant du?

Meg selv. Pause. Og en til.

Han så overrasket opp. Forsto noe dypt.

Du har en annen.

Siden våren. Hun løftet koppen. En god mann, og han vet hvordan det er å være syk.

Arild stirret i bordet.

Du kunne blitt sint på meg, mer enn dette.

Jeg var aldri sint. Bare tom. Så bedre.

Hvordan klarte du det?

Ikke alene. Hun så på ham. Synnøve hjalp. Sammen med oppholdet, og tid. Og en mann som ikke rømmer.

Jeg rømte.

Ja.

Jeg ble redd.

Jeg vet. Du var redd for arr, tabletter, svakhet. Du trodde det betyr slutten på alt normalt. Men du tok feil. Det er ikke slutten, det er bare annerledes. Og det kan være bra, det også.

Ingrid, jeg vil komme tilbake.

Du vil tilbake fordi du trenger noen som tar vare på deg. Det er ærlig, men det er ikke kjærlighet. Kjærlighet er noe annet.

Hva om det er kjærlighet?

Da hadde du ikke gått.

Igjen stille lenge.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal leve nå, sa han lavt.

Det er en start. For da må man tenke. Har du tenkt?

Jeg var… Overfladisk. Jeg trodde livet skulle gå fort, være spennende, alltid på farten. Men så var det… bare det.

Det er en innsikt.

Men mindre verdt om ingen er der.

Du bør finne noen å være noe for, ikke bare få noe av.

Han svarte ikke.

Du var syk i kroppen, det fant du en løsning på. Jeg ga deg det. Så kalte du meg skadet. Fordi du tenkte at det er kroppen. Men ekte funksjonshemning er når man ikke klarer annet enn å tenke på egne behov, ikke klare å stå i det vanskelige for andre.

Han stirret ned. Ingen tårer, bare forvirring.

Jeg kan ikke begynne på nytt, sa Ingrid. Ikke fordi jeg er sint, men fordi det er ikke mulig. Fundamentet er borte. Jeg bygger nytt nå.

Med en annen.

Det er ikke urettferdig. Bare sant.

Han reiste seg sakte, tok jakka.

Jeg går.

Det er greit.

I døra snudde han seg.

Er du lykkelig?

Hun brukte lang tid på å svare.

Ja. Ikke som før. På en ny måte.

Han nikket.

Fint, sa han, lavt. Og mente det nok.

Døra lukket seg mykt bak ham.

***

Ingrid sto i gangen, hørte lydene utenfor, en bil, en dør smeller.

Så tok hun telefonen og skrev: “Han har gått. Alt er bra. Hvor er du?”

Svaret kom fort.

“På brygga. Kom.”

Hun tok kåpen, nøkler, og gikk.

Trappeløpet var stille. Ute var det kjølig, men ikke vondt. Februarlufta tørr og klar.

Hun gikk. Ikke raskt, ikke langsomt. Bare gikk, vel vitende om hvor.

***

Eirik sto ved rekkeverket, så ut over elva. Hørte steg, snudde seg.

Tok det lang tid? spurte Ingrid.

T-banen gikk fort. Han så henne inn i øynene. Går det bra?

Ja. Helt vanlig bra.

Hva ville han?

Starte på nytt.

Eirik svarte ikke.

Forklarte du ham?

Ja.

Forsto han?

Vet ikke. Kanskje. Han var annerledes. Stille.

Livet forandrer folk.

Ja, men kun hvis de vil. Resten knekkes bare.

Eirik nikket.

De sto lenge ved elva, skuldre mot skuldre. Vinden var kald, men ikke uimotståelig. Over byens tak glødet vinterhimmelen i rosa.

Han tok ikke hånden hennes med én gang. Bare lot fingrene forsiktig berøre hennes. Ikke krevende. Bare slik det skal være, når tiden endelig er god.

Hun lot hånden være der.

Elva rant forbi.

***

Og jeg, som før skrev alt dette for å orke meg gjennom sorgen, står nå ved bredden, sammen med et annet menneske. Det livet ga, det tok også men etterlot meg stående, ikke liggende. Jeg har lært at noen ganger må vi miste oss selv, for å finne veien hjem igjen. En gang til men denne gangen med helt egne steg.

Rate article
Intigue Life
Prisen for hans nye liv