Penger for fortiden

Penger for fortiden

15. november

Det var en lang og krevende dag på universitetet. Først forelesninger, så seminarer og gruppearbeid hjernen var proppfull av nye tanker da jeg endelig gikk ut på fortauet, strammet inn skulderremmen på veska og kjente den karakteristisk sure novembervinden her i Oslo. Den krøp innunder ullkåpen, og jeg fortalte meg selv at kaffe og en kanelbolle på mitt faste hjørnebakeri ville gjøre overgangen tilbake til leiligheten min på Grønland ekstra fin. Der kunne jeg trekke for de store vinduene, sette på litt lav musikk og finne roen.

Jeg så min nye, mørkeblå Audi stå et par meter fra bussholdeplassen. Foreldrene mine ga meg bilen til tjueårsdagen, og jeg kjente den vanlige, litt småflau stoltheten ved å låse den opp. Idet jeg tok hendene ned i jakkelomma for å finne nøklene, hørte jeg noen rope bak meg:

Ingrid! Ingrid, vent!

Jeg snudde meg overrasket. En kvinne hastet mot meg. Kåpen var for stor, håret pistrete i vinden, ansiktet så slitent ut og hendene var røde av kulda. Jeg skjønte med én gang at dette ikke var noen jeg kjente. Hun stoppet i korte åndedrag foran meg, lett på tå av nervøsitet, og stirret på meg med et blikk som nesten bar på en bønn.

Endelig fant jeg deg, mumlet hun og strakte hånden frem. Jeg er din mor.

Jeg rørte meg ikke. Ansiktet mitt var uttrykksløst. Med et raskt blikk vurderte jeg henne: det enkle yttertøyet, de slitte hendene, øynene som lette etter noe kjent i meg. Hva slags merkelig spøk var dette? Kunne hun faktisk?

Jeg har en mor, svarte jeg kjølig, passet på å holde stemmen jevn. Deg kjenner jeg ikke.

Kvinnen ble helt blek, men trakk seg ikke unna. Hun skalv lett på hendene, øynene hennes flakket mellom ansiktet og asfalten.

Jeg vet det kommer brått på, hun forsøkte å holde stemmen rolig. Men jeg har lett etter deg i mange år. Kan vi prate? Bare ti minutter. Vær så snill.

Noen av mine medstudenter gikk saktere forbi og sendte oss nysgjerrige blikk. Jeg kjente at jeg ikke ville lage noen scene her. Heller ikke var jeg villig til å vise følelser for denne fremmede. Alt virket så malplassert, nesten surreelt.

Greit. Men jeg lover ingenting, svarte jeg til slutt og nikket mot den stilige kaffebaren på hjørnet.

Vi gikk inn. Varmen og aromaen av nymalt kaffe jaget kulda ut av kroppen og jeg førte oss bort til et ledig bord ved vinduet, tok av meg skjerfet og hengte det pent over stolen. Kvinnen så seg rundt, som om hun ikke var vant til slike steder.

Kelneren var raskt på plass. Hun nølte et øyeblikk, bestilte en enkel cappuccino mens jeg valgte min vanlige kaffe latte med vaniljesirup. Stillheten mellom oss var tykk, hun lekte nervøst med ermene.

Så, da det stod to kopper på bordet, trakk hun pusten dypt og sa:

Jeg heter Ragnhild. Jeg Jeg er din biologiske mor.

Min mor heter Astrid, svarte jeg hardt. Det er hun som har vært der for meg. Du har ingenting med meg å gjøre.

Ragnhild svelget, stemmen begynte å dirre.

Jeg fortjener egentlig ikke å kalle deg min datter, det vet jeg. Men jeg var nødt til å finne deg. Jeg har tenkt på deg alle disse årene

Noe vaklet i ansiktet mitt, jeg krysset armene, lengtet bort fra dette bordet.

Tenk om du hadde tenkt på meg da du forlot meg? Da jeg satt og gråt på barnehjemmet om natten, eller da jeg flyttet inn hos en ny familie? Gjør det deg mer mor nå?

Hun så ned, tvinnet papirservietten mellom fingrene.

Alt gikk galt i livet mitt etter at jeg lot deg gå, begynte hun stille og beskrev hvordan mannen hun hadde stolt på forlot henne kort tid etter, hvordan hun stod i en spartansk hybel med tom lommebok og ingenting å falle tilbake på.

Hun ramset opp vikariater hun aldri fikk, trange kollektiv med bråkete naboer og vann som alltid var enten iskaldt eller glovarmt. Billig nudler til middag, noen ganger ikke engang råd til brød.

Og nå? spurte jeg. Hvorfor akkurat i dag fant du ut at du skulle spore meg opp?

Ansiktet mitt forble rolig, men jeg kjente hjertet hamre i brystet.

Jeg ble syk, sa hun lavt. Først ignorerte jeg det, men det ble verre, og ingen offentlig lege ga meg tid. Til slutt fikk jeg vite at jeg har en godartet svulst som må opereres. Jeg solgte alt gamle møbler, klær, smykker. Men det er ikke nok. Om jeg dør, får jeg aldri vite hvem du egentlig har blitt eller si hvor mye jeg angrer

Fortell meg heller hvorfor du sier dette til meg? Jeg vet hva du spør om, sa jeg.

Jeg ber deg ikke om mye. Vær så snill, hjelp meg med operasjonskostnadene. Du har alt bil, fin leilighet Alt jeg ønsker er en sjanse til å begynne på nytt. Kanskje du kan tilgi meg en dag

Tårene hennes presset seg frem, men hun tvang dem tilbake, så på meg med desperasjon.

Jeg satte rolig fra meg koppen, holdt blikket kaldt.

Du kom ikke for å finne meg. Du kom for å få penger, sa jeg lavt.

Ragnhild rykket til, men forsøkte tappert å smile.

Nei, det er ikke

Ikke prøv, avbrøt jeg. Jeg ser gjennom det. Jeg har ingenting til deg. Ikke engang sympati.

Men jeg er jo din mor! Stemmen hennes skalv.

Nei. Min mor baker eplekake til meg til middag og har aldri sviktet. Du er bare en kvinne som frasa deg ansvaret og det valget får du leve med.

Hun formelig visnet foran meg. Jeg la igjen noen hundrelapper i NOK ved siden av kaffen hennes.

Dette er til kaffe. Gå i fred.

Jeg tok skjerfet mitt og veska, gikk mot døra og snudde meg i døra.

Og en ting til om du forsøker å kontakte meg eller familien min igjen, kontakter vi politiet. Våre advokater tar den saken.

Ute slo vintervinden mot meg, men jeg kjente bare lettelse. Jeg gikk til bilen min, pustet ut og lot samtalen bli igjen i bakeriet sammen med kvinnen som én gang hadde vært en del av min historie, men ikke lenger betydde noe.

Hjemme ventet Astrid med rykende varme boller og pappas lune vitser. Jeg satt ved kjøkkenbordet, fortalte dem alt uten å skjule noe. Astrid lyttet, tørket hendene på forkleet og sa: Folk som hun jakter alltid på det lettere livet. Du trenger ikke føle deg skyldig. Du skylder henne ingenting.

Pappa nikket og ga meg et støttende klapp på skuldra. Jeg kjente en ny ro her i dette kjøkkenet ble alt virkelig trygt og ekte. Her skulle ingen manipulasjon nå inn.

Neste dag så jeg Ragnhild igjen utenfor universitetet. Hun ventet med et falmet konvolutt fylt med gamle babybilder alle forsøk på å holde fast i det hun hadde mistet. Jeg bare så på henne, nikket mot bildene og sa: Behold dem, eller kast det gjør meg ingenting. Så gikk jeg. Jeg ga henne ikke tid til å svare; hun ble stående alene, med bilder hun visst aldri egentlig ville dele. Jeg satte meg i bilen og kjørte avgårde ut av hennes liv for godt.

En uke senere, i et anonymt nabolagskafé, satt Ragnhild sammen med en venninne en som tidligere hadde trykket på om å få noe ut av en rik datter. Venninnen prøvde å overtale henne til å fortsette, foreslo å gå via venner eller kjæreste, men Ragnhild bare stirret tomt ut av vinduet, tenkte på samtalen med meg: Du kom ikke fordi du savnet meg. Du ville bare ha penger. Hun ristet på hodet, slo ut med hånden: Kanskje jeg bare har gjort alt feil. Hun reiste seg for første gang med ro og gikk ut. Regnet hadde lettet. Det var for sent å gå tilbake nå måtte hun finne veien videre alene.

Tiden gikk. Livet mitt gikk videre; forelesninger, prosjekter, kvelder med venner på kafeen, helgefrokoster hjemme med kaffe og mammas boller, pappa med sine historier, lange søndagsturer gjennom Slottsparken. Noen ganger dukket tanken på Ragnhild opp, men ikke med bitterhet mest som et fjernt minne om en feilslått relasjon.

Jeg vet hun begynte å jobbe ved et kundesenter, flyttet inn i en liten hybel og startet i terapigrupper. Litt etter litt fant hun fotfestet, lærte seg arbeid og rutine. En dag fant hun igjen albumet med mine barnebilder, la det bort uten å kjenne skyld eller sinne, bare med en nøktern aksept det tilhørte fortiden.

I kveld, idet jeg skriver dette, går jeg gjennom alt en gang til. Jeg sitter mettet av den trygge varme familien min gir meg. Livet har lært meg at man kan velge hvem som er familie de som er der når du trenger dem, ikke de som prøver å kjøpe veien inn igjen senere. Noen bånd kan ikke limes på plass med penger eller gråt og det er faktisk helt greit. Det viktigste et menneske lærer, er å kjenne igjen sin egen verdi og ikke la seg manipulere, uansett hvor sårt eller krevende det måtte føles i øyeblikket.

Rate article
Intigue Life
Penger for fortiden