Påske uten sønnen

Påske uten sønnen

Telefonen vibrerte i det jeg akkurat hadde tatt frem smøret fra kjøleskapet. Jeg så navnet «Erik» lyse opp på skjermen, og kjente smilet bre seg et sånt morssmil som bare kommer når du har ventet på en telefon hele dagen, selv om du ikke innrømmer det for deg selv.

Hei, Erik-gutten. Jeg tenkte akkurat å ringe deg. Hvilket tog kommer dere med, dagtoget eller kveldstoget? Da vet jeg når jeg skal sette på varmen.

Det ble stille i den andre enden, ikke sånn stillhet når noen vurderer hva de skal si, men mer sånn når noen allerede har bestemt seg. Jeg kjente det med én gang.

Mamma, vent litt. Jeg ringer faktisk om det.

Jeg satte fra meg smøret på bordet, tørket hendene på kjøkkenhåndkleet, og ventet.

Jaha? Si det da.

Vi kommer ikke denne gangen, mamma. Ikke i påsken. Sånn er det bare.

Jeg sto der og stirret tomt ut i rommet, på smøret, på skjærefjøla, på rosinposen jeg akkurat hadde åpnet for å bake påskebrød.

Hva mener du med at dere ikke kommer?

Mamma, vi har bestemt oss for å være hjemme i år. I ro og mak. Ingrid er helt utslått mye på jobben nå før kvartalet avsluttes, hun trenger en pustepause. Skikkelig ferie, liksom.

Men dere kan hvile ut her. Jeg lager alt, dere trenger ikke å løfte en finger.

Mamma…

Det ene ordet var nok. Det rommet så mye mer enn hele setninger.

Jeg skal være ærlig med deg nå, ok? Ikke bli lei deg med en gang, hør meg ferdig.

Si det.

Ingrid trenger noen dager å hente seg inn igjen hver gang vi har vært hos dere. Ikke fordi du er slem, men fordi hun føler hun ikke får helt til ting. Du peker på hvordan hun skjærer, salter, hva slags mat hun kjøper. Hun prøver virkelig, men uansett hva hun gjør, så blir det feil.

Jeg har aldri prøvd å såre henne, jeg vil bare…

Jeg vet du ikke prøvde. Men hun føler det sånn. Jeg kan ikke late som jeg ikke ser det. Hun er kona mi, mamma.

Noe inne i meg stoppet opp. Ute kjørte det forbi en bil, og et sted bjeffet en hund på lekeplassen. Hverdagslydene føltes plutselig veldig fjerne.

Javel, svarte jeg til slutt. Jeg skjønner.

Er du ikke sint?

Jeg skjønner, Erik. Vær hjemme, slapp av.

Så la jeg på og ble stående ved kjøkkenbordet. Rosinene lå fortsatt på bordet. Smøret hadde begynt å bli mykt. Tre egg, lagt ut på forhånd til baksten, stirret liksom tilbake på meg fra benken.

Jeg gråt ikke. Jeg la bare smøret tilbake i kjøleskapet, tørket av benken og gikk ut av kjøkkenet.

Oddvar satt i stua med avisen i hånden, selv om aviser ikke lenger abonneres på. Han likte å holde noe mellom hendene.

Erik ringte, sa jeg.

Jeg hørte det. De kommer ikke?

Nei.

Oddvar så på meg. Etter trettifire år sammen kunne han lese meg bedre enn jeg trodde.

Jaja, la nå dem. Vi klarer oss.

Jeg kjøpte tre poser rosiner, Oddvar.

Det går nok ned.

Jeg gikk tilbake til kjøkkenet og begynte å rydde. Rutine, nøye, en ting av gangen. Orden, selv når innsiden føles kaotisk.

Først overbeviste jeg meg om at Erik hadde misforstått, at Ingrid egentlig ikke hadde sagt alt det. Menn overdriver alltid, lager historier av noen setninger. Kanskje Ingrid bare var trøtt, og Erik dramatiserte det hele.

På tredje dag ga den versjonen ikke mening.

Om natten lå jeg og tenkte, nesten mot min vilje. Jeg husket julet, forrige gang de var her. Ingrid kom inn på kjøkkenet og tilbød seg å hjelpe. Jeg ble glad, lot henne skrelle poteter. Men så måtte jeg selvfølgelig kommentere hun skrelte for tjukt. Hun ble stille og gjorde det på nytt, slik jeg ville ha det. Så skulle hun kutte sild til salaten. Igjen måtte jeg påpeke, for små biter. Og da vi handlet, grep jeg inn fordi hun tok feil type majones.

Alt sammen fisket jeg opp fra minnet, detalj for detalj. Ikke av ondskap, bare fordi jeg ville at alt skulle bli riktig. Hele livet har jeg båret familien hus, hage, barn, mann. Hvis jeg slapp taket, hvem skulle holde orden da?

Men Ingrid kjente jo ikke min frykt. Hun opplevde bare det hun så: at jeg alltid visste best, og at hun aldri gjorde nok.

Oddvar snudde seg i senga og sov uforstyrret. Jeg stirret i taket.

Jeg husket også følelsen da jeg selv var nygift og besøkte svigermor, Signe. Hun var snill, men også en sånn som gjorde alt best selv. Når jeg hjalp til, fant hun alltid noe å rette på. Ikke slemt, bare slik hun var. Etter hvert sluttet jeg bare å tilby meg, satte meg pent ned og ventet til jeg ble bedt til bords.

Der lå nøkkelen til Eriks setning om Ingrid «føler seg som en som aldri får det til». Det var Trine som hadde sagt det til ham, med sine egne ord, akkurat slik jeg selv følte det den gangen.

Sirkelen var sluttet. Og det var et ubehagelig innsyn.

Neste morgen sto jeg opp før Oddvar, kokte kaffe, og satt ved kjøkkenvinduet. April var i starten. Trærne utenfor var nakne, men jorda luktet mørkt og levende. I hagen holdt naboen allerede på med å klargjøre bedene. Livet gikk videre, uansett mine grublerier eller anger.

Oddvar satte seg med kaffekoppen.

Har du ikke sovet i natt?

Bare litt.

Er det Erik?

Jeg nikket.

Du skal ikke ta det så tungt. Unge folk har sitt eget liv.

Oddvar, visste du at Ingrid blir sliten av meg?

Oddvar så på meg, lot koppen stå.

Jeg har skjønt det.

Hvorfor har du ikke sagt noe?

Hva ville du jeg skulle si? Ville du hørt?

Nei, det hadde jeg nok ikke. Jeg ville blitt fornærmet, sagt at alt jeg gjør er for dem, og at de er utakknemlige.

Jeg ble som Signe, sa jeg.

Oddvar hevet øyenbrynene.

Det kan du ikke sammenligne.

Jo, akkurat sånn.

Han protesterte ikke. Det sa alt.

Vi feiret påske, bare vi to. Jeg bakte likevel en liten påskebrød kunne ikke la være, det ville blitt for rart ellers. Farget noen få egg, lagde sylte som Oddvar liker. Vi dekket på, bare for oss. Ikke tre retters, ikke «i tilfelle det er for lite», ikke «det må være riktig». Bare oss, et enkelt måltid og en gammel film på TV.

Det var stille. Litt rart, men ikke så vondt som jeg fryktet.

Kvelden ringte jeg Erik.

God påske, gutten min.

God påske til deg også, mamma. Hvordan har dere det?

Bra. Rolig. Og dere?

Også bra. Ingrid sa takk for at du forsto.

Det stakk litt. Nå visste jeg at Erik hadde fortalt alt, og Ingrid visste at jeg hadde «forstått». Hvem vet hva hun egentlig tenkte: Endelig? Gudskjelov?

Hils henne fra meg. Og si at jeg er glad de hviler ut.

Etter påske gikk jeg rundt i en slags halvsår følelse. Ikke vondt nok til å gråte, men som en flis under huden. Noen ganger mente jeg at jeg hadde skjønt alt riktig, andre ganger var jeg opprørt over at jeg i det hele tatt måtte tenke på det. Jeg hadde jo gjort mitt beste i over tretti år, og så var det feil likevel? At omsorgen min hadde blitt et press?

Jeg grublet på det i kø på legekontoret, på butikken, og på vei til Bondens marked for å kjøpe fersk ost.

En dag i mai skjedde det noe som la alt på plass.

Jeg satt på bussen, full av folk og duft av sol og parfyme. Ved setet foran sto en eldre dame i blå kåpe, kanskje 75, og ved vinduet en sliten yngre kvinne på rundt tredve. Hennes skuldre var trukket sammen, som om hun alltid ventet kritikk.

Den eldre damen snakket lavt.

Skulle aldri tatt på deg de støvlene i dag, du har jo de svarte. Og veska passer jo ikke. Jeg sa jo, ta den i skinn. Du ser jo ut som en student med sånne.

Den unge kvinnen svarte ikke, bare så ut av vinduet med tomt blikk. Sånn ser folk ut som har lært seg å stenge av.

Og du har det alltid så travelt. Hører du etter, eller?

Jeg hører, mamma.

To ord. Uten tonefall, uten glød.

Jeg sto der og kjente en underlig følelse. Ikke medlidenhet, noe verre. Gjenkjennelse.

Jeg så lyset i øynene hennes, måten hun satt på kanten av et nytt kritisk utspill. Det var Ingrid. Ingenting av dette skjedde i mitt hus, men like fullt visste jeg hvordan det føltes.

Damen og datteren gikk av. Datteren holdt moren stødig, løftet bagen, ventet mens det ble klaget over bratte trappetrinn. Det var rutinemessig omsorg, uten forventning om takk.

Jeg gikk av noen stopp etter. Gikk sakte hjem, forbi trær som fikk de første vårskuddene. Forbi lekeplassen og en katt som lå på en vinduskarm i sola.

Jeg tenkte at relasjonen til voksne barn aldri kan være den samme som til små barn. De små trenger ledelse. Men så vokser de opp, og din rolle endres fra den som bygger, til en som bare skal besøke. En god gjest flytter ikke på møbler andre har valgt.

Erik for lengst blitt voksen. Ingrid var hans familie og hans valg. Det jeg kalte omsorg, var nok å ville forme alt slik jeg mente var rette veien. Og det er ikke det samme som å bare gi omsorg.

Hjemme satte jeg på tevannet og ringte Nina, min gamle venninne fra lærerskolen.

Har du tid til å prate, Nina?

Alltid. Hva skjer?

Ingenting egentlig. Ville bare si noe høyt, sjekke at jeg ikke har gått fra vettet.

Nina hørte på alt: Erik, Ingrid, bussopplevelsen, Signe. Hun snakket lite, men til slutt sa hun:

Anne, vet du hva jeg synes er det mest oppsiktsvekkende? At du egentlig tenker over dette. De fleste ville bare blitt bitre.

Jeg var bitter i starten, jeg og.

Det tror jeg på. Men du stoppet ikke der. Det er det sjeldne.

Jeg så bare på den unge kvinnen på bussen og lurte på om det er slik jeg virker?

Så hva gjør du nå?

Det spørsmålet bar jeg med meg i dagene som fulgte. Skal jeg ringe Ingrid og ha en samtale? Be om unnskyldning?

Men nei. Et sånt oppgjør ville fort ha blitt enda en måte å ta styringen på. «La meg forklare hvordan jeg har endret meg.» Det ville bare handlet om min lettelse, ikke hennes behov.

Noen ganger må ting bare vises, ikke sies.

Mot slutten av mai ringte Erik de hadde kjøpt seg leilighet, inviterte på visning.

Kom lørdag, mamma. Vi blir hjemme hele dagen.

Hele kroppen min gikk nærmest i alarmmodus: Hva skal jeg ta med? Hvilken kake? Kjøpe blomster, kanskje bake? Jeg stoppet meg selv midt i tankerekken.

Stopp.

Jeg dro på et handlesenter, ikke til marked eller jernvare. Jeg så gjennom hyllene, og et sted stoppet jeg ved et avslappingssett: Sovemaske, lavendelolje, en liten diffuser, ørepropper formet som stjerner. Ikke dyrt eller avansert, men med et budskap.

Like ved var det gavekort til spa, men jeg visste ikke om Ingrid liker sånt. Dette var uansett mer nøytralt bare for å hvile.

Jeg la settet i kurven. Tok også et gavekort på enkel ryggmassasje. Til Erik kjøpte jeg en bok om norsk arkitektur, hans store interesse.

Oddvar spurte.

Hva har du ordnet?

Presang til Ingrid.

Er det fornuftig?

Ikke kjøkkenutstyr, bare avslapping.

Han humret, og spurte ikke mer.

Lørdag dro vi tvers gjennom byen. Erik møtte oss. Observert. Han klemte meg, ga hånden til Oddvar. Leiligheten var i femte, heldigvis med heis. På vei opp kjente jeg et stikk av nervøsitet. Ikke redsel, men forventning.

Ingrid åpnet døren, i jeans og t-skjorte, ingen parademarsj, litt forsiktig smil.

Hei, Anne, Oddvar. Kom inn!

Hei, Ingrid.

Leiligheten deres var lys og enkel. Ingen gardiner ennå, masse lys. To grønnplanter i vinduet, et bilde på veggen, alt føltes «hjemme».

Det er virkelig fint hos dere, sa jeg.

Og jeg mente det. Jeg hadde aldri vært god på tom smiger.

Ingrid så litt forbauset ut.

Vi mangler litt ennå, men…

Det er bare koselig med alt lyset, sa Oddvar og tuslet ut på balkongen.

Vi satte oss til bordet. Ingrid hadde dekket med ost, pålegg, brød, grønnsakssalat. Helt enkelt. Te i kannen, ikke stress eller noe underliggende «se så flink jeg har vært»-stemning.

Jeg så på skålen: store agurkbiter. Jeg la merke til det uten å ville det. Men jeg sa ingenting, bare spiste.

Det var en liten kamp, usynlig for de rundt bordet.

Etterpå rakte jeg Ingrid presangen.

Denne er til deg. Gratulerer med ny bolig.

Hun åpnet, så på sovemasken, oljen, de små øreproppene. Noe i fjeset hennes forandret seg. Sakte, nesten umerkelig.

Er den til meg?

Ja. Erik har nevnt hvor mye du stresser. Dette er til å slappe av.

Hun så på meg, ikke lenger på vakt, bare åpen.

Takk, Anne.

Bare hyggelig.

Erik fulgte med, men sa ingenting. Oddvar kom tilbake fra balkongen og begynte å prate om tomater man kunne dyrke der ute. Alle lo Oddvar og kjøkkenhage har vært en stående spøk.

Vi småpratet. Om leilighet, oppussing, bussruter. Helt normale samtaler. Flere ganger måtte jeg minne meg om å ikke gi råd om hvor skapet burde stå, hvordan de skulle stelle plantene, hvilken te som var sunnest. Hver gang stoppet jeg meg selv. Ikke nå. Ikke her.

Da teen kom på bordet, hadde Ingrid kjøpt kjeks fra butikken. Ikke noe hjemmelaget. Jeg noterte det for meg selv før ville jeg sagt at det var best å bake selv. Men jeg tok en kjeks. Den smakte godt.

Oddvar fortalte om hyttenaboene, Erik lo, Ingrid satt avslappet. Ikke som hjemme hos meg, der hun alltid satt litt stivt. Nå var hun bare hjemme.

Det gikk ikke an å forklare med ord, men jeg merket det: Her, nå, var alt på plass.

Da vi gikk, tok jeg Erik i hånden et øyeblikk.

Du gjorde rett i å si ifra den gangen. I påsken.

Erik så på meg.

Jeg var redd du skulle bli sint.

Jeg ble litt såret. Men du hadde rett.

Han trakk meg inn til seg, som da han var liten.

Vi gikk ut, la oss inn i bilen. Det luktet vår, gress og sol, slik bare mai kan.

Flink jente, sa Oddvar da vi gikk.

Ja, svarte jeg.

Du også flink du sa ingenting om agurken.

Jeg smilte. Vi kunne le av det, vi to.

Livet etter femtifem innebærer å lære nytt: Ikke språk eller data, selv om det også skjer. Men å slippe kontrollen, uten å miste seg selv. Å elske barna uten å ta all plassen.

Jeg gikk til bilen og tenkte ikke lenger med bitterhet. I en alder av femtiåtte lærte jeg meg å være en god svigermor. Det er sent kanskje, men sent er bedre enn aldri.

Om det blir lettere fremover? Knapt. Jeg vil alltid ville forbedre ting. Men det er ok.

Familierelasjoner bygges ikke på teori, men i praksis stevnemøtet mellom salat og vilje til å tie stille. Det er arbeidet, det synlige og det usynlige.

Tre uker senere ringte Erik.

Ingrid sier den sovemasken reddet nattesøvnen. Hun bruker den hver natt.

Jeg lo.

Da kom den til nytte.

Kommer dere i juni? Vi skal lage grillmat på balkongen, Ingrid har en oppskrift hun gleder seg til.

Vi kommer. Og jeg skal ikke ta med for mye mat.

Bare brød, da. Det er lov.

Bare brød.

Jeg la på, satt en stund i fred, og gikk ut på kjøkkenet. Hverdagsmiddag: poteter, kjøtt i gryte, agurker fra naboen.

Kuttet agurken. Litt for grovt, kanskje.

Smakte. Godt, faktisk.

Jeg lo for meg selv, bare sånn av det rare livet.

Oddvar kom inn.

Hva er det?

Ingenting. Kom og spis.

Han satte seg, tok et stykke agurk.

Riktig størrelse.

Jeg vet, svarte jeg.

Ute senket kvelden seg, helt vanlig. Ingen spesielle anledninger. Bare livet. Akkurat det lærer du etter femtifem: at i det vanlige finnes det aller meste. Barnebarn og stemødre, gamle og unge, sårhet og tilgivelse, agurkskiver og sovemasker. Alt i én lang, levende fortelling.

Hvordan finne tonen med svigerdatteren lærer du ikke i en setning. Det tar tid.

Jeg helte meg te, tenkte på grillkvelden i juni, på Ingrids oppskrift som jeg ikke visste noe om, men gledet meg til bare prøve, uten råd eller sammenlikning.

Bare prøve.

Familiekonflikter avsluttes ikke på én dag, like lite som de starter på én. De legger seg lagvis, og løsner like sakte. Du trenger tid, ærlighet, og vilje til å høre ubehagelige sannheter.

Om Ingrid har tilgitt meg for fullt? Kanskje ikke med én gang. Ikke ett gavekort sletter år med småspenning. Men jeg tok et steg. For første gang, ikke for å oppnå noe, men fordi det ikke finnes noen annen vei.

Det kan jeg være fornøyd med.

Teen var god, som alltid. Oddvar spiste i ro, og spurte:

Når drar vi?

Erik sier fra.

Bare ikke alt mulig i bagasjen, da?

Jeg tenkte litt.

Jeg tar med brød. Bare det.

Oddvar nikket.

God sønn vi har fått.

Enig. Og kona hans er god hun og.

Det var ikke noe stort øyeblikk. Bare sant.

Vi drakk opp teen. Ryddet. Oddvar satte på nyhetene, jeg tok med meg en kopp ut på balkongen. Stod der, kikket ut over hagen.

Barna hylte og sparket ball. Katten var borte. Det luktet hegg. Jeg ble bare stående i det milde draget. Ikke tenke, ikke planlegge. Bare puste.

La Erik og Ingrid ha sin kveld på sin kant av byen. Med arkitekturbok og grønnplanter og ro.

Her hjemme var vårt. Og det var bra.

Noen uker senere endelig grillkveld. Mens Oddvar og Erik snakket om bilen ute, kom Ingrid for å ta meg imot. Vi gikk sammen opp fem etasjer; jeg hørte hun trakk pusten:

Anne, jeg ville bare si tusen takk. For alt du forsto. Erik fortalte. Det betydde veldig mye for meg.

Vi gikk i taushet. Jeg lot henne snakke ferdig, kjempet mot trangen til å bortforklare eller forklare.

Jeg vil at vi skal ha det bra sammen, sa hun.

Det ønsker jeg også, svarte jeg, oppriktig.

Oppe i leiligheten lå grillduft over alt. Ingrid dekket bordet, jeg satte meg ned og så henne gjøre det.

Det var lite salt i salaten. Jeg merket det, tenkte et sekund på å si noe, men tok bare saltbøssen og strødde på min egen porsjon.

Ingrid la kjøtt på tallerkenene, så på meg og smilte. Et ekte smil.

Koselig her, sa jeg.

Hun strålte.

Erik satte kjøttet frem.

Hva synes dere? Første gang jeg har laget grilling på den panna.

Lukter deilig, sa Oddvar.

Smak først, lo Ingrid.

Vi smakte. Det var nydelig. Ikke som hjemme hos meg, men velsmakende.

Jeg spiste i stillhet, så på dem begge, på deres liv, deres hjem, plantene som allerede hadde vokst.

Noe gammelt i meg vil nok alltid ønske å rette på ting. Men nå har det fått selskap av noe nytt. En ro.

Erik, du er flink, sa jeg.

Nei, dette er Ingrids oppskrift.

Da er dere begge flinke.

Det var så enkelt. Bordet ble stille, sånn god stillhet da ingen trenger å si noe.

Så pratet vi om ferie, naboer og om den varme sommeren som var ventet. Vanlige samtaler. Levende.

Rate article
Intigue Life
Påske uten sønnen