På kanten

10.
mars
Jeg husker fremdeles første gang jeg møtte Eirik.
Det var på en veldedighetsmiddag på Nasjonalgalleriet, midt i Oslo, strøkene rundt oss fulle av folk med perfekte liv.
Eirik var nylig anerkjent som arkitekt gift med Marianne, hadde to døtre og et stabilt renomme.
Jeg selv Vera var gift med Sverre, en investeringsekspert, og hadde tolv års samliv bak meg.
Alt planlagt, som klokken fra Sveits.
Vår første kontakt var ingen forelskelse.
Det var snarere et slags gjenkjennelse.
Som om vi var laget av samme sprengstoff, bare lagret kaldt i alle årene som har gått.
Når fingrene våre møttes over vinglasset, var det som om alt jeg hadde bygget hjem, planer, ære viste seg å være et korthus.
Senere skulle Eirik si at han innså det i akkurat det øyeblikket.
Lidenskapen spurte ikke om tillatelse.
Den begynte med meldinger midt på natten, og ble til en feber.
Vi møttes på billige pensjonater utenfor byen, i Eiriks bil, i tomme kontorer.
Utroskapen ble vår felles luft, løgnen vårt eneste språk.
Eirik satt ved middagsbordet med familien.
Marianne snakket om døtrenes skoler, men han så bare for seg Veras munn.
Jeg selv sluttet å sove.
Tikkende meldinger fra Sverre fikk meg til å hate ham for at han var god, for at jeg ikke kunne klage.
Vår kjærlighet var narkose uten operasjon: lykke i minuttet, men da virkeligheten kom tilbake, var det smertefullt som et kutt.
Alle hemmeligheter blir til slutt avslørt, men vår eksploderte.
Eiriks familie:
Et tilfeldig bilde på mobilen.
Mariane skrek.
Det skriket vil Eirik aldri glemme.
Døtrene sluttet å se ham i øynene.
Han dro fra hjemmet i Stabekk med én koffert; alt som var «sikkert» ble ruiner.
Vera:
Jeg sa det rett ut.
Orket ikke simulere livet lenger.
Sverre ropte ikke.
Han satte tingene mine i gangen, byttet lås samme kveld.
Kald, kalkulert slutt.
Vi fikk det vi ønsket hverandre.
Ingen løgner, ingen skjul.
Men vi oppdaget at vår lidenskap var næret av det forbudte.
Da veggene forsvant, forsvant også spenningen.
Vi satt i en tom leilighet i Majorstuen, to mennesker som hadde mistet alt: status, barnas tillit, venners respekt.
Vi elsket hverandre «til bunns».
Kulen hadde boret seg gjennom våre gamle liv, bare et tomt drag av vind ble igjen.
Vi satt på gulvet blant uåpnede esker.
På vinduskarmen én kopp, delt, og en askebeger stappfull av sigaretter.
Utenfor regnet det, og Oslo mistet sitt glans, som vi trodde var kulisser for vårt «livs drama».
Eirik så på meg.
Uten sminke, uten lys fra fine restauranter, så jeg ut som et spøkelse.
Angrer du?
spurte jeg, uten å se opp.
Stemmen var tørr som gammelt papir.
Eirik var lenge stille, lyttet til summingen av kjøleskapet.
Jeg vet ikke hva dette heter, Vera.
Det er ikke anger.
Det er som om jeg har fått fjernet begge bena, og så sagt at jeg kan løpe hvor jeg vil.
Har Mariane ringt?
Jeg trakk armene mot meg.
Nei.
Advokaten ringte.
Sa at Åsne ikke vil ha meg på bursdagen til yngste.
«Det vil skade miljøet.» Livet mitt ble kalt en «skadelig miljøfaktor» kan du tenke deg?
Jeg smilte bittert, lente pannen til skulderen hans.
Sverre flyttet pengene mine til en egen konto i går.
Han sa det var «sluttpakke for tolv års trofasthet».
Han er ikke engang sint, Eirik.
Bare strøket meg bort, som en skrivefeil i et kontraktutkast.
Var det dette vi ville?
Eirik løftet meg forsiktig i haken, tvang meg til å møte øynene hans.
Denne friheten?
Vi ville ha hverandre, hvisket jeg.
Men vi glemte at «vi» bare fantes i mellomrom mellom våre virkelige liv.
Og nå nå har vi bare det «vi».
Det er så tynt, Eirik.
Det holder ikke murene.
Tidligere fikk stemmen din meg til å miste pusten, sa han, strøk meg over kinnet.
Nå hører jeg barnegråt i den.
Og når jeg ser på deg, ser jeg stillheten i huset ditt.
Vi var tause.
Lidenskapen som hadde brent alt ned, var nå bare lunken aske.
Vi hadde skutt oss ut av livet, og vinden suste gjennom hullene.
Vi klarer ikke dette, gjør vi vel?
spurte jeg lavt.
Vi må, svarte Eirik, stirret inn i tomme gangen.
Vi har betalt for høyt til å innrømme at det ikke kan vokse blomster på asken.
Et år senere: Livet vårt var ikke triumfen til kjærligheten, men en lang rehabilitering etter en ulykke.
Lidenskapen vårt drivstoff var aske.
Vi bodde fremdeles sammen.
Nå var det gardiner, teppe og duft av hverdagsmiddag.
Forsøk på å skjule tomrommet.
Eirik knyttet slipset foran speilet.
Gråere enn før.
Jobben på det lille arkitektkontoret etter partnerskapet i det store firmaet kollapset med skandalen ga bare lønn, ikke begeistring.
Jeg kom inn på kjøkkenet i morgenkåpe.
Jeg var ikke lenger den kvinnen han møtte på gallaen.
Jeg var blitt roligere.
Som et ekko av meg selv.
Du blir sent i dag?
spurte jeg og rakte kaffe.
Ja, prosjekt ute ved Bærum.
Og…
jeg skal levere barnebidraget personlig.
Mariane har sagt jeg får sitte med Åsne på kafé i en halvtime.
Jeg frøs med kjelen i handa.
Det var det som alltid lå mellom oss, usagt men umulig å glemme.
Ok.
Gi henne…
nei, ingenting.
Da han kom hjem, var det mørkt, bare tv-en sto på uten lyd.
Jeg satt i sofaen og stirret mot byen.
Hvordan gikk det?
spurte jeg.
Hun har blitt stor, sa Eirik, stemmen brøt.
Nye hårspenner.
Hun sa «pappa», men så på meg som man ser på naboens venn.
Artig.
Avmålt.
Han satte seg mot meg.
Det verste?
Jeg ville tilbake.
Ikke til Mariane men til tiden da jeg var hel.
Da jeg ikke var han som hadde revet to hjem for…
Han ble stille.
Ordet «deg» hang i luften, spisst og urettferdig.
Jeg satte meg, la hendene rundt skuldrene hans.
Det var ikke et lidenskapelig kyss, men omfavnelsen til to mennesker som overlevde.
Vi er monumenter over oss selv, Eirik, sa jeg lavt.
Vi kan ikke gå fra hverandre.
Da blir alt svik, barnas smerte, tapt navn meningsløst.
Vi må være lykkelige.
Det er vår livsdom.
Han la handa over min.
Til bunns, hvisket han.
Kulen var ute, men såret grodde aldri.
Vi har bare lært å gå med det.
Vi stod sammen i mørket.
Ikke av stor kjærlighet, men av frykt: at om vi slipper, går vi i oppløsning og finner aldri tilbake.
Fem år senere var vi i foajeen til det nye kulturhuset et prosjekt Eirik har skisset på i «forrige liv».
Ferdigstilt av andre.
Vi sto ved panoramavinduet med billige glass vin.
Så ut som et ordinært, slitent par.
Da åpnet heisdøren seg.
De kom inn
Mariane.
Ikke knust, men med stålkontroll i blikket.
Ved hennes side gikk en trygg mann, holdt henne lett i albuen som om hun var hans største skatt.
Sverre, min eksmann, litt foran, snakket med Eiriks yngste datter Åsne nå en slående tenåring.
Tiden stanset.
Fire liv samlet i ett punkt.
Eirik så først bort.
Så datteren le.
Med Sverre hans gamle rival nå den voksne på den andre siden.
Det var som å få et slag i magen; diskret, men knusende.
Jeg ble blek.
Sverre var yngre nå enn da vi gikk fra hverandre.
Ingen spor av den gamle smerten.
«De klarte seg ikke bare uten oss,» tenkte jeg.
«De ble bedre.»
Mariane var først til å se oss.
Hun nikket sånn man nikker til en fjern bekjent, navn man knapt husker.
Ingen tilgivelse, bare en kjølig likegyldighet.
Pappa?
Åsne var overrasket.
Barnlig glede ble til avmålt høflighet.
Hei.
Hei, solstråle, svarte Eirik, stemmen brast.
Du…
her?
Ja, Sverre inviterte.
Mamma skulle se premiere, sa hun og steg nærmere ham, Mariane og Sverre.
Nærmere sin ekte familie.
Sverre så på meg.
To sekunder, tre.
Ikke et spor av den lidenskapen som rev huset vårt.
God kveld, sa han tørt, tok Mariane på skulderen, Vi går, det er snart ring.
De gikk videre.
Duft av Mariane elegant og trygg hang et øyeblikk, så forsvant det i lukt av støv og sminke.
Vi ble stående.
De er lykkelige, sa jeg lavt.
Uten oss.
På våre ruiner har de bygget noe ekte.
Nei, Vera, sa Eirik og satte glasset fra seg.
Hånden hans skalv.
Det er vi som står igjen i ruinene.
De har bare gått videre til en annen byggeplass.
Han så på sine hender.
De samme som før tegnet store bygg, og som nå hadde revet livet til kvinnen ved siden av.
Vi innså det: Vår kjærlighet til bunns var ikke et nybegynnelse.
Bare en kirurgisk operasjon der vi fjernet oss selv fra livet til de vi engang elsket.
Pasientene reiste seg og gikk videre.
Kirurgene ble igjen alene, med blodige verktøy, uten mål og mening.

Rate article
Intigue Life
På kanten