På kanten av denne sommeren
Jeg jobber på biblioteket i Oslo, og må innrømme at livet mitt føltes ganske ensformig. Folk kommer ikke like ofte lenger, de sitter helst på nettet. Jeg flytter mest bøker rundt på hyllene, tørker litt støv her og der. Den ene gode tingen med jobben min er alle bøkene jeg har fått lest alt fra romantikk til filosofi. Men da jeg nærmet meg førti, slo det meg plutselig at all denne kjærligheten jeg har lest om, den har bare glidd forbi meg.
Alder har jeg jo, det er på tide å få seg familie. Jeg ser helt alminnelig ut, og lønnen er ikke stort å skryte av. Jeg har aldri vurdert å bytte jobb, jeg har trivdes greit. Det er stort sett studenter, av og til noen skoleelever eller pensjonister som kommer innom.
For en tid tilbake ble det arrangert en yrkeskonkurranse på fylkesnivå. Jeg, som ikke egentlig forventet noe, vant av alle ting førstepremien: en ferie på to uker ved Sørlandskysten, med alt betalt.
Fantastisk! Jeg drar, sa jeg glad til venninnen min og mamma, på min lønn hadde det aldri blitt en slik tur, men nå kom lykken på besøk!
Sommeren nærmet seg slutten. Jeg gikk alene langs en rolig strand, de fleste satt inne på kaféene, for sjøen var uvanlig opprørt denne dagen. Det var min tredje dag ved havet, og jeg hadde bare lyst til å rusle alene og tenke litt.
Plutselig fikk jeg øye på en gutt som ble skylt utover av en stor bølge fra brygga. Uten å tenke meg om, løp jeg ut i vannet. Det var heldigvis ikke så langt ut, og selv om svømmekunnskapene mine ikke er de beste, har jeg alltid kunnet holde meg flytende.
Bølgene hjalp til å dra ham inn, men dro ham ut igjen like raskt. Jeg slet meg frem, vannet stod til brystet, og jeg tenkte bare på å holde meg på bena. Til slutt fikk jeg dratt ham i land.
Kjolen min klistret seg rundt kroppen, og jeg så overrasket på ham.
Han er jo bare en tenåring, kanskje fjorten, men storvokst til og med litt høyere enn meg! tenkte jeg og spurte: Hva gjorde du ute i vannet i dag, da?
Gutten reiste seg opp, sa takk, og vinglet av gårde. Jeg trakk på skuldrene og så etter ham. Neste morgen våknet jeg på hotellet, smilende. Været var strålende, solen skinte, havet var rolig og blått. Det så virkelig ut som havet ba om unnskyldning for gårsdagen.
Etter frokost gikk jeg ned på stranden og la meg til rette i sola. Ut på ettermiddagen ruslet jeg rundt og fant et lite skytebåk i parken. På skolen var jeg ganske god til å skyte, men første skudd gikk bom. Andre satt derimot midt i blinken.
Se, sønn, slik skal det gjøres, hørte jeg en mannsstemme bak meg. Jeg snudde meg det var gutten fra i går.
Jeg så et glimt av frykt i øynene hans; han kjente meg igjen. Jeg skjønte at faren ikke visste noe om gårsdagens hendelse. Jeg ga ham et lite smil.
Kanskje du vil vise oss hvordan det skal gjøres? spurte den vennlige mannen, høy og blid. Sønnen min, Joakim, får det ikke helt til. Og jeg er ikke mye bedre, sa han leende.
Vi kom raskt i kontakt, gikk en tur sammen etterpå, satt på kafé og spiste is, og kjørte pariserhjulet. Jeg trodde hele tiden at Joakims mor snart ville dukke opp, men både far og sønn så ut til å trives, de ventet ikke på noen.
Mannen presenterte seg som Andreas. Vi hadde mye å prate om, og jeg la fort merke til at jeg likte han mer og mer for hvert minutt.
Er du ofte her på ferie, Stine?
Nei, det er første uka, og jeg har enda en til gode.
Hvor er du fra, om jeg kan spørre?
Det viste seg at far og sønn bodde i samme by som meg, Bergen. Vi lo alle sammen over dette tilfeldig møtet.
Sånt skjer ikke meningen å møtes hjemme, men her går vi på hverandre, lo Andreas. Det var tydelig at han likte mitt rolige vesen.
Joakim falt raskt til ro, han skjønte at jeg ikke kom til å fortelle faren om det som skjedde på brygga. Vi skiltes sent på kvelden etter at Andreas og Joakim fulgte meg til hotellet og avtalte å møtes på stranden neste dag.
Jeg kom først neste morgen, men de var nesten en time forsinket.
God morgen, Stine, sa Andreas, unnskyld oss! Vi glemte rett og slett å sette på vekkerklokken og forsov oss, sa han og slo seg ned ved siden av meg.
Pappa, jeg går og bader! ropte Joakim, og løp til vannet.
Men jeg ropte plutselig:
Stopp! Kan du egentlig ikke svømme?
Hva? sa Andreas overrasket, han er jo på svømmelaget på skolen.
Jeg ble stum av undring jeg var jo sikker på at han slet i vannet sist. Men, kanskje det bare var innbilning.
De bodde på nabohotellet. Resten av ferien ble som et eventyr; vi møttes hver morgen på stranden, dro på utflukter og lo mye sammen. Jeg hadde et ønske om å snakke med Joakim, for noe virket som om det plaget ham. Men kanskje var det bare i hodet mitt.
En dag kom Joakim alene på stranden.
Hei, pappa er syk og har feber, sa han. Jeg spurte om jeg kunne gå ut, så lenge du passet på meg. Håper det er greit!
Kan jeg få nummeret hans så jeg kan ringe og høre hvordan det går? Han ga det til meg med en gang.
God morgen, svarte Andreas i telefonen, jeg har fått feber. Kan du passe på gutten min? Han har lovet å høre på alt du sier.
Det skal jeg, lovte jeg, bli frisk, så ser vi deg snart!
Etter badingen slengte Joakim seg på solsengen ved siden av meg.
Du er virkelig en venn, Stine, sa han plutselig.
Hvordan det?
Jeg er takknemlig for at du ikke fortalte pappa om det som skjedde, sa han litt beskjemmet. Det var virkelig bølgen som dro meg ut, og jeg ble litt satt ut.
Det går bra, svarte jeg og nølte litt, Joakim, hvor er moren din? Hvorfor er dere to alene her?
Han tenkte seg om, og trakk på skuldrene før han fortalte alt.
Andreas reiser av og til på jobbturer og da bor Joakim med moren, Marianne. Familien virket lykkelig, men det var visst bare fasade, særlig på grunn av henne.
En gang sa Andreas til Marianne:
Jeg sendes på kurs i Trondheim tre uker, og hvis det går fint kan jeg bli forfremmet. Lønna blir mye bedre
Han syntes det så ut som hun ble glad. Noen dager etter at han dro, sa Marianne til sønnen:
Vi får besøk i dag av en kollega, Øystein, og datteren hans, Sigrid. Du får holde Sigrid selskap mens vi jobber litt.
Sigrid var energisk og selvbevisst, og etter litt i Joakims rom spurte hun:
Skal vi gå ut i Frognerparken og finne på noe?
Marianne stakk en tusenlapp i hånden på sønnen:
Bare gå ut, du må jo by en jente på is! Det hadde hun aldri gjort før.
Joakim og Sigrid hang sammen noen timer hun var eldre og forsto mer om livet enn ham, selv om han var høyere.
Før Andreas skulle komme hjem, sa Sigrid:
Godt faren din kommer hjem, å dra deg rundt har blitt litt slitsomt. Vi har avtalt, pappa og jeg, at jeg skulle holde deg borte mens våre foreldre hadde det moro men jeg gidder ikke mer.
Joakim syntes ikke det var noe morsomt at hun snakket sånn om foreldrene, men det var ikke til å misforstå. Da faren kom hjem, var stemningen rar og moren brydde seg ikke lenger.
Han visste ikke om han skulle holde på hemmeligheten eller fortelle det. Så, en kveld hørte han moren si:
Ja, jeg har vært utro hva har du tenkt å gjøre med det?
Ingenting, svarte faren. Jeg søker om skilsmisse, og Joakim blir hos meg. Han betyr jo likevel ikke noe for deg?
Det passer meg utmerket, svarte moren. Jeg skal få en ny familie.
Joakim gikk stille inn på rommet sitt, og hørte hvordan moren pakket sakene sine neste dag. Faren sa:
Du får selv velge om du vil ha kontakt med moren din. Jeg elsker deg, og vi klarer oss sammen.
Den sommerdagen, etter stranden, besøkte jeg og Joakim Andreas med litt frukt. Han var i godt humør og sa han håpet å være frisk til neste dag.
Tre dager etter måtte Andreas og Joakim hjem til Bergen. Jeg hadde to dager igjen alene. Sommeren bleknet. På kanten av denne sommeren tok vi farvel. Andreas lovet å hente meg på flyplassen, og Joakim smilte.
Jeg lot være å lage store planer, men jeg smilte lykkelig, og leste igjen og igjen de varme meldingene Andreas sendte: at han allerede savnet meg og gledet seg til å se meg igjen. Og ganske raskt flyttet jeg inn hos Andreas og Joakim. Det virket som Joakim gledet seg aller mest for faren, for seg selv og for meg.
Denne sommeren lærte jeg at selv når livet ser ut som det står helt stille, kan det snu på et øyeblikk og at det aldri er for sent å slippe nye mennesker inn i livet sitt.




